Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
11.22.63 | 2016-?
csfd  imdb
tvůrce: Quinton Peeples, J. J. Abrams
režie: Kevin Macdonald, James Franco
hrají: James Franco, Sarah Gadon, Cherry Jones, Josh Duhamel, Chris Cooper, T.R. Knight, Daniel Webber

11.22.63: Minisérie


ikona
Krasa
J. J. Abrams, James Franco a Stephen King. Je třeba něco dodávat? 

Jake Epping (James Franco) je učitel na střední škole. Ženský ho serou, studenti nechtějí poslouchat jeho svěrákovské poučky o Steinbeckovi a vrcholem jeho společenského života je každodenní bezpředmětný pokec s postiženým školníkem. Jeho život mu ale změní Al Templeton (Chris Cooper), majitel bistra, v jehož kuchyňce se nachází průchod do roku 1960. Cíl? Vrátit se do minulosti, zabránit atentátu na Kennedyho a… vylepšit svět.

 

11.22.63 je adaptací jednoho z novějších románů Stephena Kinga, který jsem nedočetl. Nejsou v něm ufoni, klaun v kanálu, ani dvoumetrový pes. Nejde o horor, ale o sci-fi. Jemné, civilní, téměř neviditelné. Kdybych měl přirovnávat k jiné knížce od stejného autora, byla by to Zelená míle. I 11.22.63 se totiž bude líbit lidem, co běžně z žánru sci-fi zvracejí do pytlíku.

Nikdo tu neřeší, kde se vzal průchod do minulosti, jak se přenáší molekuly a jestli cesta časem způsobuje střevní nevolnosti. Je tu prostě sympaťák Jake z roku 2016, co se snaží zapadnout do šedesátek a nepřijít při tom o kejhák. Síla první půlky tkví právě v drobných detailech střetu dvou kultur. Ochutnávání nešizeného jídla, shánění vhodných oděvů, sázení na koně a švihácký sestřih. A vy si užíváte precizní výpravu, perfektní kingovskou atmosféru (městečko je jak vystřižené z Nezbytných věcí) a je vám vlastně jedno, že scénář nikam nespěchá.

 

…A ŘEŠÍ SE ŠPIONÁŽ? Ano. Řeší se Lee Harvey Oswald, špicluje se mu byt a sem tam někdo něco řekne parusky. Stačí ale jeden tanec hlavního hrdiny s knihovnicí Sadie (Sarah Gadon), aby vám docvakla podstata příběhu. Žádný špionážní román, nýbrž retro romance. Dvě sympatické postavy z různých dob. A vám začne být pomaličku buřt, jestli to byl Oswald nebo zda bude mít Kennedy tunel v temeni. Co Jake a Sadie? Zůstanou spolu v šedesátkách? Budou žít v budoucnosti? Co se stane?

 

Důležité je, že ono upřednostnění romantiky na úkor sci-fi thrilleru nemyslím VŮBEC ŠPATNĚ. Kéž by všichni mužští protagonisti romantických příběhů byli jako Jake a všechny ženy jako Sadie. A kéž by všechny romantické příběhy byly jako 11.22.63.

Snad jediná výraznější piha pak tkví v ucelenosti série jako takové. Šest dílů se jede krásně vypadající, funkční lážo plážo. A v posledních dvou hodinách jako kdyby se odvyprávěla půlka knížky. Nestihnete se nudit, to je jasné. Jen ten pozvolna budovaný svět opustíte rychleji, než byste si přáli.

Veškeré drobné rozpaky ze zkrátek ale spraví závěr. Milý, emotivní, klapající, naprosto nekingovský. A když si pak na Wikipedii přečtete, že ho Kingovi vlastně přepsal jeho syn (spisovatel Joe Hill) a zároveň se dozvíte, jak vypadal ten Stephenův, je na místě posílat k Hillům děkovné dopisy.

 

Z 11.22.63 jsem vlastně nadšený fest. Mimo zájem médií vznikl půvabně výpravný přepis knížky s duší. Se skvělým Jamesem Francem. S bohatým J. J. Abramsem v zákulisí. A tím nejlepším ze Stephena Kinga, čpícím z každého předvedeného kousku Maine. Atmosférou podobnému filmu Správci osudu seká 11.22.63 ve všech ohledech hlavu. Režijně, dějově, herecky. Tak si to dejte.

A papírové kapesníčky si kupte do zásoby.

Pro jistotu.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (19)

Verdikt

avatar9/10

Krasa


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    hroubek

11.22.63: Pilot


ikona
Spooner
Klube se nám z nadějné minisérie J. J. Abramse podle románu Stephena Kinga sci-fi pecka? 

Jméno a hlavně nekonečno bichlí uznávaného spisovatele Stephena Kinga už dávno neláká jen filmové tvůrce, ale často se jeho dítek dočkáváme i v bedně. V poslední době se ovšem jeho adaptacím příliš nedařilo. Seriál Pod kupolí skončil po třech sezónách slušným fiaskem a dvoudílný film Pytel kostí také již stačil upadnout v zapomnění. Nadcházející počin ovšem může tuto reputaci velmi snadno napravit. Novinka 11.22.63, kterou můžeme znát z českých knihkupectví pod názvem Dallas 63, totiž nejen, že patří podle čtenářů mezi jeho povedenější kousky, ale navíc si ji vzal pod svá producentská křídla sám J. J. Abrams. A to už je kombinace hodna pozornosti. Přidejte si k tomu ještě hereckou jistotu Jamese Franca a záštitu serveru Hulu, jenž se tímto kouskem vydává po stopách Netflixu a Amazonu, a máme o zatraceně zajímavý kousek postaráno. Pilotní epizoda potom vysoká očekávání celkem bez problémů naplňuje.

Hlavním hrdinou Kingova tajuplného příběhu je učitel Jake Epping, s nímž se zrovna rozvádí manželka a on si jen tak nějak proplouvá životem. Tedy dokud mu jeho starý přítel Al Templeton nesdělí jedno nečekané tajemství. Ve skladu jeho bistra se totiž z tajemných důvodů nachází portál času, jímž se Jake přesune na počátek šedesátých let. Jenže tím všechna překvapení rozhodně nekončí. Al mu totiž zadá zdánlivě nemožný úkol. Má zabránit atentátu na J. F. Kennedyho a zjistit pravdu o jeho atentátníkovi. Jaký má k tomu důvod? Nebýt totiž Kennedyho vraždy, budoucnost Spojených států by se dle Ala posouvala daleko lepším směrem a předešlo by se tak spoustě tragických událostí. Sám Al už však na další cestu do minulosti nemá kvůli rakovině dostatek sil, a tak Jakeovi nezbývá nic jiného, než splnit kamarádovo poslední přání. To bude ovšem ještě složitější, než na první pohled čekal. Minulost totiž nechce být změněna, a čím více začíná pátrat, tím podivnější věci se okolo něj začínají dít.

Prostě látka na skvělou sci-fi žánrovku, jak dělaná, a úvodních osmdesát minut tento potenciál jenom potvrzuje.  A to se tu toho po příběhové stránce vlastně zase tolik nestane. Děj okolo Kennedyho se zatím sune kupředu jen velmi pomalu a také většina vedlejších postav se tu téměř neobjevila. O to ale v pilotu vůbec nejde. Zde je hlavní cílem tvůrců hlavně seznámení s hlavním charakterem, počátkem šedesátých let a zákonitostmi zdejšího cestování časem. A v těchto aspektech vychází první díl téměř na jedničku.

Už jen samotné cestování časem je zpracováno velmi dobře a také zdejší pravidla působí na rozdíl od mnoha žánrových bratříčků svěžím dojmem. Celý koncept, že minulost si nenechá nic líbit, se mi v tomhle podání zkrátka hodně zamlouvá. S přibývající stopáží navíc začíná sympaticky houstnout atmosféra a tajemných otázek je čím dál více. A vy si v tu chvíle ihned vzpomenete, kdo že to sedí na producentské židličce. Pomalé budování zápletky a sci-fi hrátky se tedy dosud strefují do černého a můžeme za to samozřejmě vděčit i zkušenému režisérovi Kevinovi MacDonaldovi (Poslední skotský král, Na odstřel). Ten má epizodu zcela v malíku a i když na první pohled v žádné pasáži nijak výrazně nestrhne, divák se kvůli skvěle budované atmosféře prostě nemá kde nudit. K tomu si připočtěte výtečný feeling šedesátých let se stylovým soundtrackem, podařenou výpravou, na níž Hulu nešetřilo a neselhávajícího France, a máme tu našlápnuto k sakra nadějnému sci-fi zářezu.

Pilot 11.22.63 možná na první pohled tolik nešlape zrovna na plyn a nenabízí příliš kulervoucích situací. Naopak, moc se tu toho nestane a spíše než na smrtící tempo se tu spoléhá na pečlivé budování věcí příštích. To však tvůrcům vychází na výbornou a divák už teď chce vědět, jak se příběh sympaťáka Jakea vyvrbí nadále. Něco mi říká, že kdyby se Hulu drželo vzoru svých internetových konkurentů a dopřálo nám ihned jeden velký maratónek, divák by si to celé vychutnal o to více. Takhle nám nezbývá nic jiného, než s napětím čekat na další týdny a doufat, že tahle “kingovina“ konečně dokáže naplno využít svůj nesmírný potenciál. Šance jsou tentokrát zatraceně vysoké.

Verdikt

avatar8/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    yeniczek

  • avatar8/10

    xvladax

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace