* * * recenzi pro vás sepsal uživatel Hroubek * * *
Drobné varování: Pokud jste neviděli minulou sérii či snad nedej bože filmové Psycho, radši kvůli menším spoilerům tuto recenzi nečtěte. A v tom druhém případě si dejte i facku. Konec předchozí řady totiž krásně připravil půdu pro finální sezónu a přinesl spoustu otázek ohledně toho, jak bude pokračovat. Tvůrci měli spoustu možností, jakým směrem se vydat. Mohli se pokusit převyprávět Hitchcockovu klasiku. Další možností pak bylo skončit příjezdem Marion do motelu a nechat nás, ať si domyslíme, jak to celé dopadne, když známe konec filmu. Anebo taky udělat to celé po svém a známý děj totálně změnit. Nakonec na to šli tvůrci trošku šalamounsky a některá jejich rozhodnutí překvapila. Ale bohužel ne všechna v dobrém.
Osobně si myslím, že Bates Motel nikdy neměl mít pět řad. Z mého pohledu by bylo ideální, kdyby seriál měl tři krásně vygradované sezóny namísto pěti, jelikož se místy vařilo z vody takovým způsobem, až to není hezké. A tady v páté řadě se to vrací jako bumerang. Minulý rok se tvůrci velmi dobře rozhodli zbavit se nepotřebných linií, které prakticky uzavřeli a soustředili se na Normu, Normana a Alexe. Jenže tohle je finální série, takže se musí objevit skoro všechny důležité postavy z těch předchozích. Což znamená nějakým způsobem je zapojit do děje. A právě to zapojení není ve výsledku moc dobré a místy působí dost křečovitě.
Od parádního konce z minulé řady v seriálu uplynul už nějaký čas. Alex je stále ve vězení a jeho jediné myšlenky jsou na pomstu. Dylan s Emmou mají dcerku Katie a žijí si po svém. A Norman vede motel, stále truchlí za mrtvou matku, žije jako ctihodný občan a pomáhá Chickovi. Anebo je to celé jinak? Samozřejmě, že je. Norman si doma udělal takové malé mauzoleum a svou matku zde postavil na piedestal. A Chick ho v tom podporuje ze svých vlastních důvodů. Vše se začne malinko komplikovat, když nová šerifka objeví tělo a následně se začnou objevovat těla další. Navíc se do města vrátí Caleb a vůbec nemá radost, že je jeho milovaná sestra mrtvá. A do toho se ještě Norman zakouká do velmi pohledné prodavačky, která (nepřekvapivě) vypadá jako mladší verze jeho milované maminky. Což to se Normě moc nelíbí. Ta je sice mrtvá, ale v Normanově světě je stále až nebezpečně skutečná.
Takhle děj vypadá hodně nahuštěný, opak je ale pravdou. Ve skutečnosti to ze začátku velmi dobře šlape a teprve až v druhé půli se to začne lámat. Hodně pomohlo, že se seriál soustředí jen na pár postav a pečlivě mezi ně rozděluje čas. Navíc je u všech charakterů známá motivace, což dává tvůrcům větší pole působnosti. Čehož taky několikrát sympaticky využijí a rádi se některé z postav zbaví. Naštěstí všechna úmrtí postav vycházejí z děje, takže mají vždy své opodstatnění a nepůsobí zde násilně a jako vycucané z prstu. Přesto největší pochvalu si tvůrci zaslouží za to, jakým způsobem dokázali zapojit Normu do příběhu i přesto, že už není ve zrovna nejlepší, tedy živé, kondici.
Nestor Carbonell je opět skvělý, i přestože je jeho linie nejpřímočařejší. Max Thieriot se snaží, ale zde působí vyměkle, zvláště při vzpomínce na první dvě řady, kde byl za drsňáka. A Thieriot není tak moc dobrý herec, abych mu tento přerod věřil a fandil mu. Z vedlejších postav mě velmi mile překvapila sympatická Isabelle McNally hrající prodavačku Madeleine, do níž se Norman zakouká, a jejíž výkon krásně zapadl do celkové stylizace celého seriálu. A totéž překvapivě platí i pro hostující Rihannu, která si zahrála slavnou postavu Marion. Ano, dojde i na scénu ve sprše. Ale bohužel ne takovou jakou bychom čekali, anebo spíše chtěli.
Po technické a řemeslné stránce Bates Motel opět šlape na jedničku. Rádoby retro stylizace se stále neokoukala a vlastně mi k tomuto seriálu moc sedí. Velmi jsem ocenil měnící se paletu barev, jež se střídá podle toho, kdy se ke slovu dostává Norma a kdy její psycho syn. Dostáváme pak spoustu skvěle zpracovaných ikonicky známých scén a záběrů (viz. scéna ve sprše). Výborně se pracuje s hudbou, napětím a celkově s velmi nepříjemnou atmosféraou. A třeba takový výslech, v němž se střídají polohy Normy a Normana, je opravdu perfektní.
O to více mě mrzí, když musím napsat, že seriál sráží hlavně logika, tedy v mnohých případech spíše nelogičnost. A to ať už jde o postavy nebo děj. Místy, zejména v posledním díle, mě pak stupidita děje a lenost scenáristů už opravdu dost urážela. A co víc, kazilo mi to i zážitek ze sledování. Což je obzvláště u finále seriálu, přiznejme si to, celkem problém. Prostě jako by se seriál odehrával ve vlastním světě, kde neexistují inteligentní policisté, GPS, internet ani pořádná detektivní práce a hledaný vrah si může v klidu dojet domů v kradeném autě i s mrtvolou na zadní sedačce jako bonus. Nekouká se na to příliš dobře a diváka z toho skoro až bolí mozkové buňky.
Bates Motel je tak i ve své finálové řadě dobrou podívanou, jež má spoustu výborných okamžiků a solidní herci utáhnou tento loučící se hit i v těch nejstupidnějších okamžicích. Jen ty logické lapsy a nemastný konec, jenž diváka dvakrát neuspokojí, si mohli tvůrci odpustit. Potenciál na atmosférické a mrazivé finále byl zkrátka obrovský a scénář ho bohužel nedokázal dostatečně vytěžit. Seriál i diváci by si nadupaný konec zasloužili mnohem více. I přesto ovšem Batesova rozlučka zanechává spíše pozitivní dojmy. I přes rozpačité finále si totiž musíme přiznat, že to celé mohlo rozhodně dopadnout mnohem hůř. Což se ostatně dá říci i o celém seriálu.
Luxusní článek. Radost ho číst.
Keďže údajne tvorcovia HIMYM budú producen...
Výborný článok! Keby sa splnilo sfilmovani...
ja (s hanbou?) musím priznať že som to zis...
Docela by mě zajímalo jak pojmou zkázu Núm...
Super témátko, zvědavost každopádně zvýšen...
Ja sa z hanbou musím priznať, že som až pr...
Taky se těším. Bude to fajn.
Tyhle projekty miluju a jsem rád, že Netfl...
Trailer hodně potěšil a na druhou (i třetí...