Zatímco v kinech řádí Phoenixův Joker a netopýří kápi se pomalu chystá navléct Robert Pattinson, televize se snaží batmanovskou značku ždímat i bez použití samotného temného rytíře. A tak jsme v posledních letech dostali seriály Gotham o mladém Jimu Gordonovi a originech záporáků, Pennyworth o mladém Alfredovi a nejnověji Batwoman o Bruceově sestřenici. Zároveň jde o první netopýří projekt odehrávající se v takzvaném arrowverse, sdíleném univerzu na CW. V jejich loňském cross-overu se už Batwoman také stihla poprvé představit (stejně jako svého času Flash), regulérní vlastní seriál jí ale začíná až teď.


Kate Kane v dětství přišla o matku a sestru, otec se jí odcizil a po vyhazovu z vojenské akademie (kvůli její sexuální orientaci) opustila Gotham a armádu si nahradila drsným výcvikem. Teď, tři roky po zmizení Batmana je město v horším stavu než kdy předtím, válcováno kriminálními gangy. Únos staré přítelkyně přiměje Kate k návratu domů, kde během snahy o její záchranu objeví Bruceovo tajemství, zrekvíruje jeho technologie i oblek a rovnou sestaví podpůrný tým ze syna Luciuse Foxe a své nevlastní sestry.

Scénář bych někdy před deseti lety asi dokázal akceptovat jako béčkovou komiksovku, byť bych mu i tak vytknul příliš mnoho berliček a hloupostí. V době současného boomu, kdy jsou kina i televize superhrdinů plné, a na výběr jsou komiksovky ambiciózní i nenáročné, temné i odlehčené, klasické i experimentální… je to, co předvádí Batwoman, opravdu málo. Postavám navíc scénář vkládá do úst jalové, klišovité dialogy a u závěrečného zvratu jsem si už chtěl jen rezignovaně povzdechnout, že „na tohle už jsem starej“.


Ruby Rose (John Wick 2, Orange is the New Black) v akčních scénách není špatná, rozhodně lepší, než byl Stephen Amell v začátcích Arrow, ale není ani skvělá a místy je vidět, že na sebe s komparzisty navzájem čekají. Na vině bude pravděpodobně spíš málo času na trénink choreografie než nedostatečné schopnosti herečky, diváka ale zajímá výsledek. Jinak Ruby Rose osciluje mezi arogantní, ale řekněme že ještě cool polohou, a vyloženě nesnesitelnou pózou s hláškami, které bolí, jako třeba trailerová: „Ten oblek [Batmanův] je dokonalý.“ – „Bude dokonalý, až padne ženě.“

Rád bych pochválil alespoň audiovizuál, ale… Původní soundtrack není špatný, u použitého písničkového soundtracku jsem ale měl neodbytný pocit, že zadání znělo: „něco jako Hozier, ale levnější“. (Nic proti Hozierovi). Zdejšímu Gothamu nechybí typická nadzemka a mrakodrapy, potud v pořádku, atmosféra se ale dohání přehnaně desaturovanými barvami a celkově vypadá pilot docela lacině (byť si nemyslím, že by byl nějak výrazně levnější, než je obvyklé). U kamery jsem nečekal žádné zázraky, ale je tak rutinní a neinvenční, že je to škoda. Přitom hrdinka v černém kostýmu s pláštěm, na střechách Gothamu, to se musí do stylových záběrů rámovat samo!


Pilotní epizoda Batwoman sice není až takové peklo, jak naznačují komiksoví fanoušci, kteří aktuálně na internetu srovnávají „obrácená“ hodnocení Jokera a Batwoman u kritiků a u diváků. Dlouho očekávaný vstup netopýří rodiny do Arrowverse je ale i tak slušným zklamáním.