Bosch: 7. řada
13:00 | 06.07.2021 |
Kdybych měl jmenovat současný seriál, který ani po mnoha sezónách neztrácí nic ze svých nadprůměrných kvalit, a naopak si jsou scenáristé čím dál jistější v kramflecích, rozhodně bych řekl parádní kriminálku Bosch. Případy výtečného detektiva v podání famózního Tituse Wellivera povětšinou nikam nespěchaly a servírovaly nám perfektně vystavěnou detektivku jak ze staré školy. Že byl tento kousek od Amazonu s každou další sérií čím dál lepší, dokazuje pak minulá šestá řada, jež je neskutečně našlapanou jízdou a autoři se zde ocitli na svém tvůrčím vrcholu. A jelikož jsem před rokem po hříchu nestihl napsat recenzi, říkám vám alespoň o rok později, že šestku Bosche byste měli sakra vidět. Každá kapitola se však musí jednou uzavřít a ta Boschova skončila před několika dny. Dočkal se drsný detektiv důstojného konce, nebo si scenáristé jak na potvoru vybrali slabší chvilku?
Bosch a Edgar tentokrát dostanou na starost případ žhářství, při němž zemřou tři lidé, včetně těhotné ženy a malé holčičky. Už od počátku je jasné, že za tragédií stojí místní gangy, rozlousknutí celého případu však bude kvůli nečekaným vlivům komplikovanější, než se na první pohled zdá. Bosch ovšem jako vždy touží po spravedlnosti a do případu se zakousne se vší svou typickou vervou. Vztah s parťákem Edgarem navíc začíná být malinko nalomen a jeho dcera Maddy s právničkou Honey Chandler získají velmi prestižní kauzu, okolo níž ovšem začíná být brzy hodně horko. A velitel policie Irving musí zase politicky pletichařit, aby se udržel na svém místečku.
Zápletek je tedy stále více než dost, většina z postav zde tentokrát dostane na rozloučenou dostatek prostoru a svou vlastní linku (jen duo sympaťáků Barrel/Crate zůstává po hříchu upozaděno). I přesto se ovšem zdá sedmá řada v hlavních kriminálních zápletkách podstatně přímočařejší a vlastně i čitelnější než její předchůdci. Ano, hlavní případ je výrazně obyčejnější než hlavní zápletky z předchozích řad. Nesmíme ale zapomenout, že tyto zdánlivě obyčejné linky patřily vždy k základům Bosche. Tvůrci se tedy po minulých vyhrocenějších sezónách, v nichž nechyběla už ani FBI či hrozby terorismu, vlastně vrací ke svým skromnějším kořenům a pomalejšímu tempu, v němž kladou důraz na charaktery a nijak netlačí na pilu. A když je v druhé polovině série potřeba, opět se šlápne na pedál a úplně bez překvapení se Boschovo finále také neobejde.
Poslední sezóna navíc i díky zavírání policejního oddělení sází na správně melancholickou notu a čím víc se blížíme k závěru, tím víc se dostáváme hlavní postavě zase pod kůži a cítíme její až zoufalou touhu po spravedlnosti. Samotný konec je pak v podstatě stejný jako celý seriál, nehraje se zde na nijak efektně přehrocený závěr, ale spíše je správně hořkosladkým zakončením a logickým vyústěním pečlivé scenáristické práce. Někdo by sice mohl říct, že si zde tvůrci jen šikovně zametají cestičku ke spin-offu a Boschově nové životní kapitole. Jenže je to zametání vzhledem k vývoji titulního charakteru naprosto přirozené a díky jako vždy skvělému Welliverovi dostaneme i dávku poctivých emocí.
Na druhou stranu bych ale lhal, kdybych tvrdil, že je závěrečná série stejně povedená jako zejména uplynulé dvě detektivovy štace. Scenáristé si už tentokrát přeci jen více pomáhají mnohými berličkami, po režijní stránce působily minulé ročníky podstatně sebejistějším dojmem a zakončení jistých vedlejších linek je šito malinko horkou jehlou a zasloužily by si přeci jen důkladnější péči, stejně jako některé postavy důstojnější a hezčí rozloučení. I když, kdo ví, s kolika z nich se vidíme opravdu naposledy.
Bosch se tedy neloučí na svém tvůrčím vrcholu a je znát, že tvůrci už v některých epizodách jedou na scenáristického autopilota. Jenže i tato strategie znamená v případě výtečné kriminálky více než solidní žánrový nadstandard, který jen jasně ukazuje, jak silnou a výjimečně nadprůměrnou značkou Bosch na seriálovém poli byl. A já pevně doufám, že chystaný spin-off dokáže na tyto kvality navázat s plnou parádou. Původní seriál se totiž loučí se vztyčenou hlavou a tradičně vysokými kvalitami, které by si chtěl po sedmi letech uchovat každý seriál.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Bosch: 5. řada
10:00 | 27.04.2019 |
Detektiv Hieronymus Bosch je opřený o zábradlí na své verandě a sleduje v dálce blikající světla města andělů. Přemýšlí, který ďábel je zodpovědný za poslední jím vyšetřovaný zločin. Díky pootevřenému oknu poslouchá blues, jež si ke skleničce kvalitní whiskey pustil. Slyší blížící se kroky. Domů se vrátila jeho (čerstvě plnoletá) dcera Maddie, která si studium na vysoké krátí stáží v kanceláři státního zástupce. Harry věnuje Maddie rychlý úsměv a ona mu nabídne, že uvaří. Bosch si uvědomuje, že má pořád důvod žít.
Seriál z produkce Amazonu Bosch nepatří k největším, nejdražším a nejsledovanějším příběhům na pokračování. Kdepak, i na TVZone jistě existuje mnoho lidí, kteří si k této laskomině na motivy knih Michaela Connellyho nenašli cestu. Pokud vám to snad nebylo jasné už z úvodního odstavce, já jsem si ji našel už u příležitosti premiéry první série před pěti lety, a do atmosférické detektivky na pokračování jsem se naprosto zamiloval. Proto mi dělá obrovskou radost, že hned na úvod mohu zahlásit následující. Pátá sezóna je naprosto neskutečná pecka, jež dost možná ještě překonává skvělé předchozí řady.
Zase a znovu je v popředí hlavní detektivní linka aneb zapeklitý zločin, jenž Harry s pomocí kolegů z LAPD vyšetřuje. Někdo přepadnul zapadlou apotéku a při té příležitosti zavraždil lékárníka. Brzy začíná být jasné, že za vším jsou drogy. S policií samozřejmě nechce nikdo mluvit, je tedy třeba zvolit jiný přístup. Bosch chytře využije faktu, že v celém případu figurují váleční veteráni a jelikož sloužil v Afghánistánu, pořídí si hůl a případ začne vyšetřovat v utajení.
To však není vše. Stejně jako minulé série, i tentokrát je hlavní případ podpořený (na první pohled méně důležitými) dějovými linkami. Prim mezi nimi hraje “buzerování“ námi řešeného detektiva kvůli procedurálně nesprávně vyšetřenému případu vraždy, na níž Harry v minulosti pracoval. Vyšetřování má na starosti prokurátor, v jehož kanceláři je na stáži… hádejte dvakrát kdo. Ano, Boschova dcera Maddie, která po tatínkovi zdědila zvláštní schopnost spadnout přímo do toho největšího možného průšvihu.
Tolik k příběhu a já jdu chválit. Co chválit, jdu se rozplývat! Začnu hereckým obsazením. Titus Welliver se pro roli nekompromisního detektiva pronásledovaného minulostí narodil. To je fakt, jenž se nemění už od první sezóny. Co se mění je jeho dcera Maddie, již si zahrála mladá Madison Lintz. Té se dostává v nejnovější sezóně velké pozornosti a její interakce s tatínkem jsou dost možná tím vůbec nejlepším a nejpřesvědčivějším, co jakýkoliv seriál vůbec nabídnul. Což je super, protože dotyčná herečka je ve své roli čím dál lepší i uvěřitelnější a vám na jejím osudu bude záležet více než kdy předtím.
Pokračovat musíme u Boschova kolegy, Jerryho Edgara hraného Jamie Hectorem. Možná jste ho už kdysi zaznamenali v žánrově chvílemi velmi příbuzném seriálu The Wire. Ten Harrymu znovu hlídá záda a jako správný kámoš je pro něj ochotný “pozměnit“ nějaká ta zažitá policejní pravidla. Další spoluhráči? I v temné a napínavé detektivce o deseti dílech je třeba nějaké to odlehčení a humor. Duo starých (a občas trochu pitomých) policajtů Crate a Barrel se o to postará. Vrací se i Lance Reddick jako policejní šéf, který má k Boschovi blíže, než by se na první pohled zdálo. A výčet zakončíme Harryho šéfovou, již si znovu parádně vystřihla Amy Aquino.
Proč se tolik rozepisuji o hereckém obsazení? Protože si už v prvních sériích moc pěkně sedlo, a právě v té aktuální všichni hrají jako z partesu. Sebelepší detektivní příběh by nestál za nic, kdybyste aktérům nevěřili jejich emoce. Tady budete s postavami dýchat každou vteřinu a v okamžiku, kdy se hlavní hrdina dostane do nebezpečí, nebudete schopní odtrhnout zrak od obrazovky. Ale to všechno bylo na pořadu dne už v minulých dobrodružstvích hollywoodského detektiva. Nemluvě o tom, že čtvrtá sezóna byla kvůli jisté šokující události velmi osobní. Čím ji teda aktuální detektivova štace překonává?
Jak bych to jenom napsal a nespoileroval? Jak už naznačí první minuty úvodního dílu, Bosch se tentokrát dostane opravdu hodně hluboko a půjde mu o kejhák více než jindy. Hieronymus se v jisté fázi podívá mimo Los Angeles, daleko od dcery a věrných kolegů. Právě v těch dílech, kdy jeho “undercover“ mise vrcholí, jsem zapomínal jíst, pít a vylučovat. Občas jsem si akorát setřel krůpěje potu, které mi stékaly po čele. Napětí je tu zkrátka ještě podstatně více, než jsem u našeho obvyklého detektiva zvyklý. A závidí mu ho nejspíš většina konkurence.
Minulá sezóna ode mne dostala 9/10 s tím, že poslední epizoda sice mistrně spletla všechny příběhové linky dohromady, ale trochu polevila na tempu a kvalitou se tak úplně nevyrovnala předchozím dílům. V případě páté série se to naštěstí neopakuje a na plyn se šlape až do samého závěru, z něhož jsem nadšený ještě teď. Já prostě nemůžu jinak a uděluji absolutorium. Skvělý seriál má na kontě fantastickou řadu, již prostě musíte vidět. Ne, nefunguje samostatně a pokud jste s Boschem ještě nezačali, bude to chtít odstartovat pěkně od začátku. Docela vám to závidím. Tenhle moderní noir je totiž lahůdka, která je čím dál chutnější. Byť se to pokaždé zdá jako stejně nemožné jako Cruiseovy nemožné mise. Potvrdí se trend i v další sérii? Pokud ano, bude to chtít rozšíření hodnotící stupnice.
Verdikt
TedGeorge
Vaše hodnocení
Bosch: 4. sezóna
12:00 | 20.04.2018 |
Já to propálím hned ve druhé větě. Čtvrtá série Bosche je výborná, dávám jí 9/10 a všichni byste se na ni měli podívat. Tímto bych ukončil zkrácenou verzi recenze pro nedočkavé a pokračovat budu s důvody, proč jsem z právě dokoukaných 10 dílů nových dobrodružství Hieronyma “Harryho” Bosche tak nadšený. Tak předně, Bosch je točený na motivy detektivek fajnšmekry milovaného spisovatele Michaella Connellyho. Ten má na svém kontě už 21 knih z "Boschovské série" a v aktuální čtvrté sezóně se čerpalo z jeho knihy Angels Flight.
Zatímco třetí série byla kompilátem několika knih a (nejenom u kolegy Spoonera) zanechala mírně rozpačitý dojem, čtvrtá řada působí mnohem kompaktněji. Už po pár minutách prvního dílu je sice jasné, že Bosch bude i nadále řešit vraždu své matky, ovšem toto pátrání ustupuje rychle do pozadí. Ve městě andělů totiž dojde k mordu právníka. A to ne jen tak ledajakého právníka.
Nebožtík pan Elias si postavil kariéru na obhajování klientů, které nějakým způsobem poškodila losangeleská policie. Tím pádem je v očích veřejnosti hned jasné, odkud vane vítr. Policejní složky se ocitnou pod drobnohledem naštvaného plebsu a je třeba je uklidnit. Jak? Filištínský policejní prezident hraný cool černochem Lancem "Johne Wicku, pohlídám ti psa" Reddickem zavelí: "Potřebujeme speciální vyšetřovací tým a povede ho Harry Bosch".
Kostky jsou vrženy, příběh se rozjíždí. Všudypřítomné intriky mocipánů nechávají zkušeného borce Bosche v klidu. K tomu mu pomáhá do práce se vracející kolega Jay Edgar (nechápu, že mu neříkají Hoover) a po prvních třech dílech se mnou jistě budete souhlasit v tom, že vysoký standard předchozích sérií se podařilo udržet. Proč tedy ta devítka a definitivní putování amazonovského seriálu do mojí současné seriálové TOP 5? Protože čtvrtý díl.
Na plný plyn se samozřejmě nemůže jet celou dobu a tvůrci se s tím faktem vyrovnávají s grácií sobě vlastní. Vrací se totiž klasické propriety jako fantastický dům hlavního hrdiny s gramofonem a vyhlídkou. Vrací se čerstvě plnoletá (a na svůj věk trochu přechytračelá) dcera Maddie. Ta hraje v příběhu čím dál větší roli. Vrací se jeho čerstvě zMILFovatělá a námluvami s FBI posedlá ex-manželka Eleanor. No a samozřejmě se vrací Boschovi kolegové z práce. Ti neřeší jenom závažné zločiny, ale z rozmaru třeba kradou kolegům jejich pohodlné židle a po vzoru slavného seriálového kolegy jménem Wire – Špína Baltimoru nechávají nahlédnout do každodenní rutiny, kterou jim jejich zaměstnání přináší.
Na plnou palbu to přece jenom nebude. Může za to hlavně závěrečný díl, jenž po vzoru minulých sérií jede na volnoběh, a spíš než vyvrcholení nabízí dořešení všech rozprostřených otázek. Je to trochu škoda, protože tu byl náběh na nejlepší detektivní sezónu vůbec. Ale to by si muselo sednout úplně vše a já to závěrečné zaškobrtnutí musím brát v potaz. To už bych totiž se svým neprofesionálním fandovstvím mohl poslat veškerou objektivitu vy víte kam.
Verdikt
TedGeorge
Vaše hodnocení
Bosch: 3. sezóna
14:00 | 07.05.2017 |
Asi mohu mluvit za všechny kolegy, když řeknu, že Bosch patří u nás v redakci mezi velké žánrové oblíbence. Ze zprvu nenápadného seriálu se vyklubala jedna z nejlepších seriálových kriminálek současnosti. Na rozdíl od moderní konkurence zde totiž tvůrci nikam nespěchají a servírují nám poctivou procedurállku, jenž si bere z oceňovaných předloh Michaela Connellyho jen to nejlepší. A navrch přidává lahůdkového titulního detektiva v podání Tituse Wellivera. Po neskutečně podařené druhé sezóně navíc byla očekávání docela veliká, a tak nějak jsme od tvůrců očekávali kvalitativní jistotu. Jenže oni nečekaně, i když nikterak katastrofálně, přeci jen zakopli.
S Boschem se tentokrát potkáváme rok a půl po událostech z minulé řady. Náš titulní drsoň sice stále nosí odznak, jeho víra ve spravedlnost ovšem po odhalení vraha jeho matky přeci jen malinko klesla. V práci navíc jakoby nevěděl, kam dřív skočit. Musí totiž vyřešit vraždu bývalého mariňáka, v níž mají možná prsty velmi nebezpeční parťáci z jeho bývalé jednotky, a navíc musí sehnat důkazy k uvěznění slavného režiséra, který měl brutálně zabít mladou dívku. Jenže již tak komplikovaná vyšetřování se zkomplikují ve chvíli, kdy je objevena mrtvola neuvězněného kriminálníka, který právě Boschovi ležel hodně v žaludku. A právě náš oblíbený detektiv se postupem času stává hlavním podezřelým a důkazů proti jeho osobě začíná přibývat. A to navíc v době, kdy jsou před soudy a v médiích propírány jeho kontroverzní kroky. A kdy navíc sám drsoň skrývá jedno temné tajemství. Kdo se snaží na Bosche vraždu hodit? A uvěří mu aspoň jeho nejbližší kolegové?
Je toho zkrátka víc než dost, a možná v tom tkví největší kámen úrazu. Scenáristé totiž jakoby si totiž tentokrát ukousli až příliš velké sousto a dějové linky se jim pomalu rozmělňují a rozpadají pod rukama. Tvůrci sice stále umí pracovat s mnoha zápletkami velmi šikovně a hezky pomaličku a trpělivě nám skládají všechny indicie dohromady. Jenže těch linek a cestiček je tentokrát opravdu až moc a scénář je nedovedl všechny správně ukočírovat. Zatímco příběh okolo Boschova obvinění a z toho plynoucí konflikty na oddělení je vytěžen na dřeň, případ mariňáků si zasloužil ještě mnohem lepší péči. Jiné zápletky si zde pak seriál už od poloviny řady evidentně šetří do další série, nikam se neposouvají a vlastně jen zbytečně zabírají stopáž. Boschovy nové patálie tak působí najednou malinko roztříštěně a neuzavřeně.
Tam, kde tápe scénář, to však naštěstí dohání stále řemeslně precizní režie a přesní herci. Tempo je stále správně pomalé a zbytečně se nikam nepospíchá. Atmosféra Los Angeles je jednoduše pořád špičková a náhled do tamní policejní rutiny působí stále hodně svěže a realisticky. Také práce s postavami vyšla opět na jedničku a jejich charaktery i vzájemné vztahy se zase pořádně vyvíjí, a mnohdy navíc dosti nečekaným směrem. Zejména pouto mezi parťáky Boschem a Edgarem tentokrát dostane pořádně zabrat a titulního borce v podání stále famózního Tituse Wellivera poznáme i z malinko temnější stránky. A je to sakra zajímavý pohled.
I přes mírnou dávku kritiky tak Bosch stále patří mezi silně nadprůměrné žánrové kousky, jež své fanoušky nejspíš tolik nezklame. Connellyho kvalitní předlohy i producentský dozor jsou na seriálu pořád silně cítit, stejně jako poctivý tvůrčí a režisérský přístup, díky němuž nám tvůrci nadále servírují kriminálku jak ze staré školy. S těmito sympatickými postavami a hereckým obsazením nás zdejší případy navíc opravdu jen tak neomrzí. Je proto škoda, že scenáristé si tentokrát ukrojili až moc velký kus koláče a v mnohých ohledech až příliš připravovali půdu na další sérii. Jakoby to nečekaně rychlé a předčasné schválení čtvrté sezóny najednou nebylo úplně nejlepším tahem. To je ale naštěstí jen menší vada na kráse a Bosch asi stále pro mnohé zůstane jednou z mála kriminálních jistot. I přesto ale doufám, že se scenáristé příští rok poučí ze svých chyb, a návrat do Los Angeles bude o něco sevřenější.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Bosch: 2. sezóna
09:00 | 11.04.2016 |
První řada kriminálního Bosche proplula tak trochu pod diváckým radarem a dvakrát velký hit se z ní nestal. A to je rozhodně škoda, protože nám v ní Amazon naservíroval poctivou žánrovku jak vystřiženou ze staré školy s charismatickým hlavním hrdinou a skvěle budovaným scénářem, jenž perfektně ctil kvality předlohy. No, ještě aby ne, když stál tvůrcům za zády sám autor oblíbené knižní série Michael Connelly. Šlo prostě o kriminální trefu do černého, které podtrhl nohy jen o něco slabší závěr. Pokud vám tedy tento nenápadný kousek loni utekl, koukejte to co nejdříve dohnat. Druhá série totiž seriál definitivně katapultovala mezi nejvýraznější kriminálky dneška.
Prvním velkým kladem je fakt, že tentokrát se tvůrci vydali po příběhové stránce malinko jiným směrem. Servírují nám zase trošku něco jiného a pouštějí se do daleko zamotanějších dějových vod. Po minulém odhalování několik let staré vraždy a honbě za sériovým vrahem tu tak dostáváme vraždu pornomagnáta, jež možná nějak souvisí s nebezpečnou arménskou mafií z Las Vegas. Do případu proto Boschovi a jeho parťákovi Edgarovi kecá také samotná FBI, jež má s nebezpečnou organizací vlastní plány. No, a pak tu máme Boschova nadřízeného Irvinga, jehož syn George se zúčastní tajné policejní operace, při níž je infiltrován do skupinky zkorumpovaných policajtů. A mimo dění nezůstane ani detektivova rodina.
Linek a příběhových zákrut je tu tedy mnohem více, než posledně. Ostatně, tentokrát tvůrci zkombinovali dohromady rovnou tři Connellyho knihy. Jenže i když hrozilo, že se scenáristům pod tou šíří zápletek (párkrát se zde dokonce skloňuje i otázka terorismu) rozpadne dílo pod rukama a ztratí svůj punc kvality z předchozí řady, nakonec se ze scénáře stala díky jejich šikovným ručkám hlavní devíza série. Styl se totiž od minula naštěstí nijak nezměnil. I přes velké množství postav a zápletek se nikam příliš nespěchá a ani se zde nesází až na přílišnou překombinovanost. Scenáristé nám tu naopak pomalu ale jistě předkládají všechny díly skládačky, díky nimž pak celý většina zápletek zaklapne naprosto nenásilně a na první pohled jednoduše do sebe. Žádné zbytečné vycucování twistů z prstu, ale perfektně budovaný příběh, jak se sluší a patří.
A právě v této zdánlivé jednoduchosti tkví další Boschova síla. Zatímco většina žánrové konkurence sází v současnosti na co nejtemnější atmosféru s vypiplaným vizuálem, zdeptané charaktery, našlapané tempo a řadu zvratů, zde se prostě jede na vlně procedurálek jak ze staré školy. Úvodní epizody jsou tak spíše pomalejší a na plyn se zde šlápne až ve chvíli, když je to opravdu potřeba. I přesto ale není o výtečné a vyhrocené momenty nouze, a když už se zde náhodou začne střílet, stojí to za to. Právě tvůrčí netlačení na pilu pak má za následek, že všechny dějové linky jsou dostatečně silné, mají dostatek prostoru a žádná zde není navíc. O výtečné scenáristické práci potom perfektně svědčí fakt, že i Boschova rodinná linka, jež vlastně nepřináší nic nového pod sluncem, tu funguje na jedničku a jeho cute dcera i ex-manželka vám rychle přerostou k srdci.
Ostatně práce s charaktery je další bod, za nějž si scenáristé zaslouží velký palec nahoru. Hlavní postavy se vám opět během pár minut zaryjí pod kůži a navíc mají silný a uvěřitelný vývoj. To se tentokrát týká hlavně policejního žraloka Irvinga v podání neselhávajícího Lance Riddicka, jenž tentokrát dostal dostatek prostoru zazářit. I u vedlejších postav však díky výborné scenáristické práci stačí pár vět k tomu, abychom pochopili, že se jedná o profíky na svém místě, kteří navíc mají hodně co nabídnout. Diváka tak spíše mrzí, že někteří Boschovi parťáci ze sboru na to nemají dostatek prostoru. A také nováčci v čele s mrchou Jeri Ryan se tu neztratí. I přesto, že je tento rybníček plný silných hráčů, nejvíce pozornosti na sebe stále po právu strhává titulní drsňák v podání brilantního Tituse Wellivera. Ten i v druhé řadě zůstává totální reklamou na charisma, který diváka dokáže odrovnat i svým pohledem a scenáristé šli s jeho postavou ještě mnohem více do hloubky. A díky Titusově bezchybnému výkonu jim to vyšlo dokonale a z Harryho Bosche se tak pro mě stává jeden z nejvýraznějších televizních charakterů současnosti.
V případě druhé série Bosche by se prostě dalo chválit ještě hodně dlouho. Ano, někteří by mohli namítat, že tento kousek nepřináší do žánru nic nového a závěrečný díl za svými předchůdci opět malinko zaostává. I na můj vkus se totiž ta Boschova osobní linka uzavřela až příliš rychle. Jinak nám ovšem Amazon servíruje jednu z nejlépe napsaných žánrovek posledních let s parádními charaktery, neselhávající režií a v neposlední řadě také špičkovou atmosférou Los Angeles, do jehož nočních ulic bych se za zvuku Harryho oblíbeného jazzu klidně hned vypravil znova. A to se v dnešní době, kdy jsou ostatní krimi kousky až přehnaně temné a mnohdy zbytečně překombinované, musí obzvláště ocenit. Také proto si Bosch tu devítku v hodnocení letos opravdu zaslouží.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Bosch: 1. sezóna
10:00 | 18.02.2015 |
Internetová služba Amazon nám v poslední době dělá čím dál větší radost. Jejich politická satira Alpha House sice proplula malinko pod radarem, výtečná dramedy Transparent ovšem sbírá jedno ocenění za druhým a velká skupina diváků doufá, že server co nejdříve odklepne celou sezónu výtečně vypadající novince The Man in the High Castle. Nyní navíc webový velikán přichází se svou první kriminálkou Bosch podle úspěšných knižní série z pera žánrového mistra Michaela Connellyho. I když tentokrát místní producenti na žádné prestižní ocenění nejspíš nedosáhnou, fanoušci poctivých detektivek by si ho rozhodně neměli nechat ujít.
Přesouváme se tedy do života titulního špičkového vyšetřovatele Harryho Bosche, což je detektiv ze staré školy se vším, co k tomu patří. Moc toho nenamluví, úsměv na jeho tváři zahlédnete málokdy, není lehké s ním vyjít a přizpůsobit se moderní technice je pro něj těžší, než chytnout vraha. K tomu si připočtěte tragické vzpomínky na dětství a komplikovaný vztah s dospívající dcerou a máte zde všechny žánrové propriety, jak se na tahouna seriálu sluší a patří. Náš drsný detektiv má navíc o starosti postaráno. Vyšetřuje totiž starou vraždu třináctiletého chlapce, jež se začne Bosche čím dál osobněji dotýkat a do toho se musí potýkat se soudním procesem, v němž je obžalován kvůli svému starému prohřešku. A aby toho na něj nebylo málo, tak v Los Angeles řádí sériový vrah, jenž má s vraždou nebohého chlapce možná také něco společného.
Tvůrci pak s oceňovanou předlohou pracují evidentně s co největší péčí a kvalita knižní série je zde cítit skoro z každého záběru. Vlastně ještě aby nebyla, když jedním z hlavních tvůrců seriálové novinky byl i samotný knižní autor Michael Connelly. Všechny příběhové zápletky tu proto dostávají odpovídající prostor. Hlavní vyšetřovací linka správně zaujme, stejně jako psychologická hra s vrahem a ani Boschova rodinná linie zde překvapivě vůbec nepřekáží. Dialogy správně odsýpají a postavy se chovají ve většině případů naprosto realisticky. Ano, scénář sice pracuje s mnohými žánrovými klišé, jež už nikoho nepřekvapí. Tvůrci, nebo spíše sám spisovatel, s nimi však pracují tak precizně, že to bude vadit málokomu.
Samotný děj pak neuhání nijak zběsile vpřed, ale pečlivě nám předkládá všechny potřebné informace a dílky do skládačky. Scenáristé zkrátka nespoléhají na velké zvraty a přehuštěný děj, ale spíše na pomalé a logické vyšetřování, v němž policisté chodí od domu k domu a podezřelého může dostat na svobodu i ta nejmenší právní berlička. Ostatně, ani to není žádné překvapení, když na kriminálním kousku spolupracovali také scenáristé realistické kultovky The Wire a objeví se zde i některé povědomé tváře z baltimorského majstrštyku. To se ostatně podepsalo i na výtečné atmosféře, která spíš než současné temné kousky připomíná policejní dramata staré školy. Umím si tedy dost dobře představit, že seriál osloví i starší generace a nebál bych se ho bez výčitek pustit i svým rodičům. I ti by si asi spokojeně pomlaskávali. Přidejte si k tomu ještě kouzlo krásně nasnímaného Los Angeles a máte zde policejní kousek, jenž se jen tak neodmítá.
Speciální pochvalu si pak zaslouží dosud přehlížený Titus Welliver. Všem povědomý ksicht, který každý zná každý z nespočtu vedlejších rolí, ale nikdo si nemůže vzpomenout na jeho jméno, si říkal o velkou hereckou příležitost už sakra dlouho a dočkal se jí až nyní. Svou velkou šanci pak beze zbytku využívá, charisma z něj sálá v každém záběru. Stačí jen pár scén, aby se vám jeho charakter, za nějž by mnoho filmových producentů prodali i svojí rodinu, dokonale dostal pod kůži. Je navíc podporován řadou povědomých tváří v čele s neméně charismatickým Lancem Riddickem či záporáckým Jasonem Gedrickem. I vedlejší roličky policistů jsou pak pečlivě a přesně obsazeny, aby atmosféra i hierarchie policejní stanice fungovala na jedničku.
Bosch asi nikdy nebude považován za vrchol kriminálek a vedle temných zámořských kousků v čele s Temným případem by mohl velmi snadno zapadnout. To by ovšem byla velká škoda. Amazon se nám totiž rozhodl naservírovat poctivou žánrovku, v níž hraje prim výživný titulní charakter a důkladně budované vyšetřování. Je proto trochu škoda, že finální díl je už spíše takovým nutným epilogem, svou hlavní munici si seriál vystřílel v přecházejících epizodách a ani ten scénář ke konci není úplně bez chybičky. Devítkové hodnocení tak zamračenému detektivovi uniklo opravdu o vlásek. Už nyní se však nemůžu dočkat, až se s Boschem do ulic Los Angeles vydáme příště. Tenhle drsňák má toho totiž obzvláště v Connellyho péči stále hodně co nabídnout.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 9/10
do_Od
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry