Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Boss | 2011
csfd  imdb
režie: Mario van Peebles, Gus van Sant, Jim McKay
hrají: Kelsey Grammer, Martin Donovan, Katheen Robertson, Christian Stolte

Boss: 2. sezóna


ikona
Davies182
Televizní politický černý kůň opět v cíli. Stál druhý rok úřadování starosty Kanea za to?  

Jedno si předem ujasněme. Při sebeurputnějším listování TV programem asi není šance, že by se vám v dnešní době podařilo objevit kvalitnější politický seriál. Starz nemá jen Spartaka, Starz kočíruje i oceňovaného Bosse - výborného Kelseyho Grammera v dramatu z šedivého Chicaga, jehož hořký příběh z hlavy následně nevytěsní ani rozkošné reprízy Přátel.

V případě, že se s Tomem Kanem setkáváte poprvé, vřele doporučujeme odrolovat nejdříve myšítkem dolů k Shushikově recenzi či review úvodu druhé řady. Kvůli nastínění pozadí událostí tentokrát netřeba plácat drahocenným místem na monitoru, hrubá zápletka se dá shrnout do jedné věty: starostovi Chicaga je diagnostikována zhoubná nemoc s halucinogeními příznaky, charismatický padesátník s duší ďábla se ale své moci jen tak vzdát nehodlá. Takže? Byla tedy ta druhá série nakonec zbytečná? Potvrdily se obavy fanoušků, že lepší už to být nemůže?

Pokud jste četli naše srpnové recapy, jistě vám neušlo několik stížností co se skřípajícího scénáře týče, stejně tak jako podivování se nad často opravdu cáklým průběhem Kaneovy nemoci. Oba tyto zádrhely seriálu příliš neprospěly, nakonec ale stejně vše dopadlo znamenitě. Zejména poslední tři části druhé sezóny totiž odzbrojují v každé - opakuji každé - své jednotlivé scéně dramaturgickou vypiplaností, při níž se člověku zvedá kufr. Budete zatínat pěsti, skřípat zuby a řvát o pomoc, oči od obrazovky ale stejně neodlepíte. Boss je dokonale mrazivý, vedle slušné porce neustálého napětí se divák musí připravit na nemalou dávku deprese a permanentního zájmu/strachu o jedny z nejbarvitějších postav, na které lze v čerstvé televizní tvorbě narazit.

Co se tedy přesně děje ve druhé sérii? Naskakujeme takzvaně do rozjetého pendolína (odstavec s možnými spoilery): starostova dcerka se v domácím vězení postupně otrkává a odhaluje monstrózní rodinné spiknutí. Reportér Sam Miller má před sebou Pulitzerovu cenu za novinářské odhalení roku – nebo strmý pád do propasti zapomnění. Ben Zajac se potýká se skandálem, ohrožujícím jeho pozici budoucího starosty, ambiciózní Kitty balancuje na tenké hraně důvěry mezi dvěma politickými soupeři a Mona Fredricks nosí v Kaneově kanceláři své srdce nebezpečně na dlani: co všechno je ale ochotna podstoupit pro blaho svého domova?

Dramaturgická vypiplanost vyráží dech a nutí bezmocně skřípat zuby.Krev tuhne v žilách nejen při sledování smysluplných politických machinací v kanceláři starosty, ale i během procházkových rozhovorů parčíkem či nervydrásajícího hlasování o budoucnosti města. Scénář své postavy sleduje i cestou z práce domů, na nákup, při pěstování okurek, do ložnice - divák si tak se statickými postavičkami zkrátka vytváří pevný vztah a cítí, že by jejich osudy mohly v mžiku ožít. Je v tom magie a nepopiratelný um kompletního tvůrčího týmu, celková chemie seriálu je prostě nepopsatelná. Tep se zrychluje. Vzpamatuje se Chicago z bouřlivých nepokojů? Jak nalézt optimální řešení v metropoli paralyzované zmrazením peněžních přítoků? A je vůbec někdo, kdo by tu neměl krev na rukou?

Boss je revolucí v dávkování dramatických cliffhangerů na samostatnou epizodu.
Boss je nebezpečnou drogou, desetidílným ochromujícím maratonem.
Boss bere nejen konkurenční postavu Waltera Whitea ztečí.
Boss vyžaduje konstantní pozornost, oplácí nirvánou.
Boss je panoptikum těch nejživějších TV postav.
Boss je šokujícím soft pornem.
Bosse budete milovat.
Boss je Kane.

Tom Kane je chicagský satanáš. Do cesty se mu klidně můžete postavit a na chvíli si i myslet, že jste vyhráli - ale jen na chvíli. Grammerův vládce ovládá nespočet loutek, zamotat mu prsty do nitek je však téměř nadliský úkol. Ironie, paranoia, strach. Tenhle „šéf“ je všechny ovládá bravurně. Vaše chyba, pokud jste jej ještě s křečovitým úsměvem nepustili do obýváku.

Verdikt

avatar10/10

Davies182


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Hon2ar

Boss: Úvod 2. série


ikona
Davies182
Dramatická pecka ze stáje Starz je zpátky. Obhájila úvodní epizoda druhé řady naše desítkové hodnocení té první? 

Televize Starz je jednou z nejambicióznějších mladých kabelovek současnosti. Spartacus šlape, v minulém roce si navíc stanice polepšila prestižním Zlatým Glóbem, jenž si nyní doma ve výstavní skříní zaslouženě hýčká Kelsey Grammer – charismatický herec dokázal porazit hlavní hrdiny Breaking Bad, Boardwalk Empire, či Homelandu. V polovině srpna se teď jeho výtečný Boss vrací. Budeme tenhle návrat opěvovat?

Shushika nebyl v naší dubnové recenzi jediný, kdo si tajně přál, aby povedený dramatický seriál nesklouznul ke zbytečnému, nekonečnému natahování v podobě několika dalších televizních let. Druhá řada Bosse má však nyní devět epizod jistých – a hned ta první naštěstí nasazuje kvalitativní laťku sakra vysoko. Městští pohlaváři v čele se starostou, skrývajícím před ostatními hráči závažnou nemoc, musí znovu (stále) řešit politiku. A... je to o ždibec lepší než posledně!

Před úvodem druhé sezóny striktně doporučujeme shlédnout minimálně závěrečnou epizodu té minulé. My tak neučinili: sice se nedá říci, že bychom se v důsledku toho těžce ztráceli, letmé připomenutí všech vedlejších postav a děje ale rozhodně neuškodí. Co nás čeká? Stále se řeší trable s chicagským letištěm a habitaty, Kane se nadále potýká s postupujícími zdravotními problémy a dialogy jsou snad ještě kulervoucnější než před rokem. Inu, kapitalismus vs. socialismus. Bezchybně fungující chemie téměř všech zásadních rozhovorů v seriálu je, zdá se, pořád tím nejpádnějším důvodem, proč seriál sledovat. Kelseyho Kane je ďábelštější a nekompromisnější, situace povšechně vyhrocenější. A tentokrát se nehraje s kartami, které obsahují žolíky.

Chemie zásadních rozhovorů znovu funguje na jedničku.

Kromě odzbrojujícího finále a strhující hlasovací scény před koncem pak od kravaťáků ze Starz fasujeme ujištění, že se prozíravě hraje zejména na opatrnost. Od posledně si polepšily nejen již tak prvotřídní herecké výkony, ale také celkový přístup k látce co tvůrčích kvalit týče. Své diváky si chce kabelovka udržet, a jde to vidět. Minimálně práce s kamerou a výtečně pasující hudební vložka jsou precizní a na TV tvorbu nevídané – tohle trumfne snad už jen produkce HBO.

Není, co řešit. Boss mohl bez problémů skončit posledním záběrem minulé sezóny, ano. Dokud se ale výnikajicí seriál bude i nadále ubírat pevně vytyčeným směrem plným houstnoucí politické atmosféry, a dokud bude Tom Kane stále stejně smrtelně autoritativní jako doposud, ládujte to do nás.

P.S. Jo, prsa Kathleen Robertson jsou zpátky, a je to ještě epičtější.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar10/10

Davies182


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Phil cze

Boss: 1. sezóna


ikona
Shushika
Vítejte v novodobém Gothamu! Batman sice nedorazil, ale o krku tu jde na každém kroku. Tuhle pecku byste přehlédnout neměli!  

Nabídka kanálu Starz je s každým rokem o fous zajímavější a jeho výlety do vod, ve kterých doposud kralovala jen HBO, jsou čím dál ambicióznější. A nutno říct, že jeho leaderům strategie nohy vklíněné do dveří vychází. Minimálně jim nechybí odvaha experimentovat s jejich programovým portfoliem. Pod jednou střechou se díky tomu sejdou původní série cílené na tak výrazně odlišné demografické skupiny, jakými jsou fanoušci Spartaka nebo právě Bosse.

Ve světle hodně blbé show nazvané domácí politická scéna, se doporučení seriálu z americké komunální politiky jeví jako nepovedený vtip. Proč si tlačit do hlavy něco, čeho jsou v bleděmodré beztak plné noviny i televize? Soudnému člověku už přece kromě trpělivosti pomalu docházejí i pytlíky. Ano, Boss není zrovna typ únikového pokoukání, které tvoří (a s ohledem na poptávku i tvořit bude) většinu současné nabídky. Vyznačuje se totiž mimořádnou nechutí exportovat nás do jiného světa, než je právě ten náš. Jeho realizmus jde na dřeň – u milovníků telenovel tím sice na celé čáře prohrává, u fandů nešizené dramatiky může ale nabobtnat až na kult.

Po stránce scenáristicko-produkční je Boss malým zázrakem. Je totiž obdivuhodné, že se jej právě v této podobě podařilo prosadit do výroby. Tak velkou důvěru v diváka nemají v devíti z deseti západních televizí, natož u nás, kde se „angažované“ umění nenosí. Zatímco konkurenční projekty tlačí na dramatickou linku, pointy a cliffhangery, Boss jde jinudy: několik epizod buduje hlavně charaktery a nejde ani tak do dramatických výšek, jako spíš šíře. Jsme vhozeni doprostřed dění, některé linie už jsou jakoby dávno v běhu a my se v nich musíme co nejrychleji zorientovat, jinak pro nás seriál skončil dřív, než opravdu začal. Valí se na nás desítky postav (jež jsou v jedné epizodě významné, zatímco ve druhé ustupují do pozadí), žargon ostřílených politických matadorů je bez vysvětlivek, taktizuje se, lže, podvádí. Vysvětlení sice přicházejí, ale většinou jen jednou – a to ještě v náznacích. Někdy kolem páté, šesté epizody se dokonce na chvíli zdá, že seriálu dochází šťáva a nic závratně nového už nenabídne. Je to však dokonale promyšlená dramatická pauza, kterou nám tvůrci nabídnou poslední příležitost se pořádně nadechnout. V závěru totiž není čas ani na základní biologické funkce.

Až finále odhalí, že důraz na postavy byl geniální tah, a zpětně si uvědomíte, že ani dramatická rovina vlastně nebyla žádným způsobem ošizená. Jen na to šla odjinud. A vyšlo to. Pokud dokoukáte až tam, možná se shodneme, že přirovnání Kaneova Chicaga k (Nolanovu) Gothamu, není úplně od věci. S tím rozdílem, že na tuhle líheň zla by byl každý Batman krátký. Podoby institučního násilí, techniky kumulace moci a umění politického přežití jsou zde totiž natolik vábivé, vysávající a argumentačně pevné, že nepodvolit se a nebýt květy zla svým způsobem okouzlen, je téměř nemožné. Je tu však i druhá perspektiva: systém se sice jeví pevný, ale síly, které jej dosud držely pohromadě, způsobují i jeho postupnou korozi a zkázu. Stejně jako u nemocí stíhaného Kanea. Cesta negace hodnot, kterou tvůrci zvolili, tak ještě ostřeji ozařuje sféry toho, „co není, ale být má.“

Záměrům tvůrců jsou maximálně nápomocní skvěle vybraní herci, na kterých nevisí cáry jejich předchozích slavných rolí (kdo si ústředního Kelseyho Grammera pamatuje jinak, než jako modrého ministra Hanka McCoye ze třetích X-Menů, má bod) a bohaté dialogy, které často suplují akci. Když tu někdo otevře pusu, většinou se těšíte, co z něj vypadne.

Je to paradox, ale pro tentokrát si druhou sezónu opravdu nepřeju. Nedokážu si představit, že by k tak skvělé stavbě bylo možné ještě cokoliv přistavět a nezkazit dobrý dojem.  Boss je bezesporu zajímavým seriálový počinem, který byste si  rozhodně  neměli nechat ujít.  Vlastně vám závidím, že to všechno máte teprve před sebou...

P.S. Českého patriota může potěšit, že onen "Srmek", nad jehož činy Tom Kane občas medituje, není nikdo jiný, než kladenský rodák Antonín Čermák, v letech 1931 - 1933 starosta Chicaga. 

Verdikt

avatar10/10

Shushika


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    EDDIE

  • avatar10/10

    Phil cze

  • avatar10/10

    Hon2ar

  • avatar9/10

    Davies182

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace