Černobyl: Minisérie
14:00 | 07.06.2019 |
Upřímně, nejen já, ale asi ani HBO a sami tvůrci nečekali, jak velký televizní fenomén se z Černobylu během pouhých pár týdnů stane. Kabelovka, kterou chtěli mnozí roztrhat za (mírně řečeno) rozpačitě přijatý konec Hry o trůny, nám totiž vzápětí naservírovala minisérii, o níž mluvil prakticky celý svět, a zbořila hodnocení snad na všech filmových databází. Ratingy jednotlivých epizod dosahovaly na databázích skoro stoprocentního hodnocení, jedná se aktuálně o nejlepší seriál na IMDB, jenž za sebou nechal i Breaking či The Wire a také v Česku série a celé téma z logických důvodů silně rezonovalo. A nutno hned na začátek říci, že všechna tato uznání si projekt naprosto zaslouží. Jedná se totiž o jeden z nejsilnějších a nejdůležitějších počinů, jež se v poslední dekádě objevily v televizi.
Síla Černobylu spočívá v tolika aspektech, že už teď si jsem vlastně jistý, že na některý z nich v této recenzi určitě zapomenu. Jedním z těch hlavních je samozřejmě scénář, u něhož pořád nemohu uvěřit, že ho má na starosti autor těch nejodpadovějších dílů Scary Movie. Kdejaký škarohlíd by mohl říci, že Craig Mazin měl v tomto „jednodušší“ práci, když tohle napsala realita (bohužel) za něj. A do toho ještě do velké míry vycházel z výborné knihy Modlitba za Černobyl od Světlany Alexijevičové. Jenže zpracovat tuto tragédii tak realisticky, v jistých případech do nejmenšího detailu a ještě do něj zpracovat tolik témat a linek, aniž by se to byť jen na minutu nerozpadalo pod rukama, to už je opravdu um hodný mistra.
V Černobylu je zkrátka všechno, od boje s neviditelným zlem až po totální bezmoc a politickou mašinérii, po níž se bude divák často cítit zoufaleji a bude ještě více v depce, než u sledování následků jaderné katastrofy. Ano, scénář se samozřejmě od skutečnosti často odlišuje (pád helikoptéry, postava Emily Watson či soud). Většinou to má ovšem svůj jasný tvůrčí důvod a celku to ve výsledku velice pomáhá.
Další silnou devízou, kterou si možná ani někteří diváci neuvědomují, je fakt, že každá epizoda má vlastně svůj vlastní styl a popisuje známou tragédii trošku jinak. Zatímco úvodní epizoda sází na chaos po samotné katastrofě a záběry plné bezmoci, ta druhá sází na mrazivé dialogy, v nichž se hovoří o možných důsledcích katastrofy. Třetí zářez se zase nebojí občas vsadit na humor, čtvrtý díl je spíše mix depresivních výjevů a mrazivých scén (jež však zároveň patří k těm nejlepším z celého seriálu) a pátý je regulérním soudním procesem. Dohromady to ovšem působí velmi kompaktně, žádná složka ani část zde neruší a jedná se prostě o dílo, od něhož neodtrhnete oči a nenajdete v něm žádný slabý moment.
A za to může samozřejmě nejen scénář, ale také hlavní muž za kamerou. Režisér Johan Renck tu místy bere dech až nečekanou režijní jistotou, nabízí jeden znepokojivější moment za druhým a často je to právě on a skvěle nepříjemný soundtrack, že vám u sledování mnohých scén nebude zrovna dobře a budete si chtít dát po skončení co nejdříve panáka. Atmosféra je tísnivá, až depresivní, a i přes výrazně pomalé tempo vás jednotlivé epizody zavrtají do sedačky a vyplivnou vás zcela vyčerpané až s koncem závěrečných titulků. To vše téměř bez klišovitých hollywoodských berliček a okoukaných postupů, za to s naprostou pečlivostí a úctou. Sakra, vždyť i to odborné závěrečné vysvětlení a celý soudní proces jsou zde i přes svůj jasný závěr natočeny tak napínavým a pohlcujícím způsobem, že bude tvůrcům tuto přednášku závidět i kdejaký profesor fyziky.
Možná se vám zdá, že kolem Černobylu se rozjel až příliš velký hype. Jenže málokteré dílo si podobnou porci chvály zaslouží tolik, jako právě sonda do jedné z největších moderních katastrof. Duo Mazin/Renck totiž stvořilo seriálovou událost, která se s přehledem zařazuje mezi výjimečné série od HBO. A že už takové Bratrstvo neohrožených potřebovalo ve svém klubu parťáka. Tvůrci zkrátka dokázali diváky rozložit na atomy, servírovat jeden depresivní úder za druhým a názorně ukázat, že realita je mnohdy stokrát děsivější, než kdejaký horor. K tomu si připočtěte herecké hvězdy jedoucí na dřeň (Skarsgård je tu snad ještě působivější než Harris) a každý musí mít jasno, že vybroušenější minisérii, jež má navíc potenciál ještě nějaký pátek rezonovat, jsme tu už neměli sakra dlouho.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 10/10
hroubek
- 10/10
Nazgul
- 1/10
CAPS_LOCK
- 10/10
Adasin
- 10/10
Sub-Zero
Černobyl: Pilot
13:00 | 08.05.2019 |
Na světě je bezpochyby hodně katastrof moderních dějin, které si přímo říkají o kvalitní a detailní zpracování před kamerami. A Černobyl se na tomto imaginárním seznamu už dlouho ocitá na samém vrcholu. Ano, měli jsme zde nespočet dokumentů a nějaký ten televizní kousek. Na opravdu velké a po všech směrech ambiciózní provedení jsme si ovšem museli až doteď počkat. Minisérie od HBO pak už dopředu slibovala velmi realistickou a nepříjemnou podívanou. Zároveň zde samozřejmě panovala otázka, zda si tvůrci neukousli moc velké sousto. Po úvodním dílu tu ale vypadá, že tady bude kabelovka v následujících týdnech servírovat monstrózní depresivní kolos, po němž se vám nebude zrovna hezky usínat.
Už první epizoda se totiž s divákem vůbec nepáře a nabíží nám první hodiny po nehodě v elektrárně, a tedy začátek této jaderné katastrofy. Celou událost pak budeme sledovat z několika pohledů, tedy očima pracovníků elektrárny, hasičů, zdravotníků, obyvatelů města Pripjať a v neposlední řadě také vedení Černobylu a později také politiků a odborníků. A celé je to dohromady zpracováno tak intenzivním a děsivým způsobem, až se vám bude tajit dech. Černobyl je ve svém úvodu neskutečně vtahujícím, mrazivým, realistickým, depresivním a po psychologické stránce i dosti vysilujícím zážitkem, v němž se všechno podařilo dokonale spojit dohromady.
Máme tu totální chaos, v němž téměř nikdo prakticky neví, co se tu děje. Následuje naprostá bezmoc a boj se silou, s níž se lidé doteď nesetkali. A nakonec diváka pohltí ještě totální na*ranost nad následným politikařením a zejména nadutostí komunistického vedení. To vše je zabaleno v dokonale tísnivé atmosféře, kterou si vlastně v tomto případě dokresluje i sám divák. Všichni totiž zhruba víme, co bude následovat, a že se některé postavy ani nedožijí dalšího dílu.
Tvůrci a řemeslně přesná režie na to svým způsobem spoléhají a o to je celý zážitek z pilotu ještě děsivější a nepříjemnější. Ne, tady to není o známých hereckých tváří (ty ve většině dorazí až příště) či o práci s postavami, ale právě o onom tísnivém pocitu, že víte, co přijde. A čím více detailů, dle všeho velmi historicky přesných, postupně zjišťujete, tím hůře vám na konci bude. Ne, člověku se vážně nechce věřit, že takto silnou a pohlcující látku napsal scenárista Scary Movie 3 a 4 či odpadového Suprhrdiny. Ostatně, že nám prakticky neznámý televizní režisér Johan Renck naservíruje po všech stránkách obdivuhodné dílo s nádhernou kamerou a momenty, u nichž vám nebude dobře od žaludku, bych taky úplně nečekal. Snad jim vydrží forma i v následujících čtyřech týdnech.
Ne, Černobyl opravdu nebude minisérií pro každého. Je to dílo, které vás už ve svém úvodu totálně emociálně sežvýká a nekompromisně vyplivne, a po jehož konci si budete chtít na internetu rychle pustit nějaká veselá videa se zvířátky. Na tuto sérii zkrátka musíte mít náladu a je jasné, že tuhle nálož totální deprese a mrazivé reality prostě každý nevydýchá. Jenže i přesto byste měli dát tomuto projektu šanci. Odvděčí se vám totiž mimo jiné jednou z nejlépe napsaných a natočených epizod (minimálně) za poslední rok. Fakt doufám, že tvůrcům v dalších dílech nedojde dech. Máme tu totiž zatím zaděláno na jednu z největších televizních událostí roku.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 10/10
max452
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Za mňa Epizóda 1-3 za 10/10. Zvyšné dve za 7-8/10. Prvé tri epizódy boli pôsobivé, dramatické a maximálne civilné. Štvrtá ma aj nudila a v poslednej tá civilnosť predsa len kus ustúpila teatrálnosti a vykonštruovanosti (čo asi bolo ale nevyhnutné, seriál nejaký dramatický oblúk potreboval).
Pre mňa osobne pôsobivosť seriálu leží predovšetkým v psychológii ľudí v hraničnej situácii. Že došlo takpovediac k akémusi búraniu pomyselných hraníc či sociálnych rozdielov. Rozsah katastrofy bol takých rozmerov, že nebol priestor na propagandu, ego, aroganciu. Všetci skrátka museli čeliť faktom - od politických špičiek až po umastených baníkov. Politbyro sa nemohlo schovať za bullshit v snahe zachovať si tvár. Papaláši museli zísť zo svojich trónov a so zvesenou hlavou prosiť "spodinu" o obetu a pomoc v probléme, ktorý na konci dňa spískal "niekto hore". A vzhľadom na možné dôsledky a napriek akýmkoľvek výhradám si všetci svorne museli takpovediac chlapsky vyhrnúť rukávy a ten nenormálny prúser spoločnými silami riešiť. A toto bolo IMO najlepšie vidieť v prvých troch dieloch, kde sa stále objavovali nové informácie, ľudia museli robiť (objektívne či subjektívne) ťažké rozhodnutia a proste bola cítiť taká tá vážnosť skurvenej situácie. Posledné dve už skôr tak doťukli čo bolo načaté a najpôsobivejšia na nich bola záverečná montáž a sumár faktov.
Každopádne suma sumárum výborná vec - aj za dobovú presnosť, za to že sa veľa ľudí (vrátane mňa) aj niečo naučí, za výborné herecké výkony, výbornú atmosféru, dialógy, scenár, atď. Tipujem, že Mazina a spol. uvidíme na pódiách keď nadíde čas Zlatých globov a Emmy.