Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Cirkus Bukowsky | 2013
csfd  
tvůrce: Josef Viewegh, Jan Pachl
režie: Jan Pachl
hrají: Pavel Řezníček, Martin Pechlát, Bohumil Klepl, Nela Boudová, Michal Dlouhý, Jaromír Hanzlík, Jan Vlasák a další

Cirkus Bukowsky: Úvod 2. řady


ikona
Davies182
Česká televize divákům vrací jeden z nejlépe hodnocených seriálů minulého roku. Jak začala 2. řada?  

Tuzemácký kříženec Hanka Moodyho a Rustina Cohlea z True Detective je zpátky. Znovu si ve svém karavanu užívá přemíry sexu s dívkou svých snů, opět se mu na paty lepí doslova mysteriózní záhady. Tentokrát jsou ovšem na pořadu dne také falešné podpisy ve smlouvách se značnými dlužnými částkami, zákeřní právníci a dokonce i úkladní vrahové. Věčně rozcuchaný Nestor si, zdá se, ve druhé řadě Cirkusu Bukowsky užije další porci pořádné legrace, smrtelná dobrodružství jsou i o Vánocích profesorovým denním chlebem. Vrací se pokračování oceňovaného seriálu České televize s kvalitním scénářem, nebo šlápla dvojka Pachl & Viewegh vedle?

Po bravurní první sezóně asi málokdo čekal, že se letos v bedně najednou setkáme s kapitálním propadákem. Všechna ozubená kolečka jsou jednoduše zpátky na svých místech, a i když to sem tam možná nefachá úplně tak, jak by si divák představoval (viz mírně křečovitý námět), pořád je to na české poměry malý velký zázrak. Kam přesně ale nová dějová synopse případné zájemce o pokračující Bukowskyho příběh zavede? Zase už jsme v metropoli. Nestor se i s částí party cirkusáků přestěhoval do karavanního ghetta v Práglu, kriminalista Kuneš pátrá po vyšinutém zabijákovi z metra, no a ostatní prostě jen zvesela nakupují dárky, páč se blíží svátky.

V pražském metru řádí tajemný vrah v černémJenomže tyhle Vánoce budou o něco krvavější, než na jaké jsou věčně uspěchaní Pražané zvyklí. Nejen kolem zdánlivě bezstarostného Nestora se totiž motá jedno tajemné individuum v kožené bundě s kapucí, jehož hlas se až nápadně podobá herci Ondřeji Malému... no prostě bude sranda. Je velmi sympatické analyzovat, jak pečlivě si tvůrčí tým v první sezóně Bukowskyho patálií uhlazoval píseček pro rozehrání druhého, nebezpečnějšího dějství. Minulé pátrání po vrahovi Edity Tiché dostává nový rozměr a ukazuje se, že tu od začátku pravděpodobně šlo o mnohem více než jen život nebohé dívčiny. Osudy všech hlavních postav se znovu protnou, do smíchu však přitom nikomu ze zúčastněných dvakrát nebude.

Co na úvodu 2. řady Cirkusu Bukowsky trochu zamrzí, je pár výraznějších scénáristických berliček a papírem šustících dialogů, které tvůrci do první čerstvé hodinky s Nestorem propašovali. Ono vnitřní rozhodnutí, jedná-li se o promyšlené a plynulé navazování či naopak nucené prodlužování kriminální linie, zde ale musí učinit hlavně divák sám. Od zaobírání se podobnými nesmysly během odsýpající stopáže ale naštěstí znovu odvádějí jak perfektní audio-vizuální, tak i herecké kvality celého projektu. Český Temný případ míchnutý vážnějším Californication hlásí nadprůměrný comeback, přičemž komu udělala ČT radost loni, ten se nespálí ani letos. Zvlášť když je kolem těch mrtvol tolik zmrzlého sněhu!

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (10)

Verdikt

avatar7/10

Davies182

Cirkus Bukowsky: 1. sezóna


ikona
Davies182
Jak to vidíme s rekapitulací první sezóny nejchválenějšího seriálu České televize?  

Tomu já říkám gradace. Nestor si v poslední epizodě ceněné perly ze střižen České televize doslova doběhl pro život, napětí se dalo krájet. Co dalšího lze ale sepsat v recenzi první řady Cirkusu Bukowsky, aby se jeden neopakoval? Jsme holt díky talentu nejen Jana Pachla zase o něco více světoví (evropští už pár desetiletí), a to je pocit k nezaplacení. Takže vám přestaneme omlacovat o hlavu, jak je celý seriál zatraceně povedený, a rozebereme si raději pořádně pikantní dějovou stavbu.

Za všechno můžou peníze. Vždycky. Nebo minimálně většinou. Kdo je nemá, chce je, kdo má málo, chce jich víc, a kdo jich má hodně, může si osobně pogratulovat, pokud se k nim dopracoval bez uchylovaní se k jakýmkoliv špinavostem. Bez toho, aniž bych nyní vykváknul pointu šedivého thrilleru, se nicméně v příběhu dále moc rýpat nemohu, a vlastně ani nechci. Prozradit ovšem mohu, že smrt Edity Tiché pochopitelně nebyla jen tak. Bude vás nepříjemně mrazit z toho, co všechno Řezníčkův Nestor během cesty za spravedlností vyčmuchá.

Všichni jsme záporáci. V literatuře mě takhle napadá hned několik příkladů autorů (Gogol, Abercrombie, můj oblíbenec Erikson), kteří "procitli" a pochopili, že skrze černobílé postavy cesta k věrohodnosti vyprávění nevede. A uvědomili si to i scénáristé Cirkusu Bukowsky. Jak se takové záporáctví projevuje? V našem případě třeba korupcí na vrchním postu jedné policejní stanice, sklony k alkoholismu ztrápeného detektiva, anebo záměrným sviňáctvím hlavního hrdiny. I naše stinné stránky z nás dělají to, čím jsme, a tvarují náš charakter. Kecy? Vůbec.

Nestor není žádné neviňátko. A moc dobře to o sobě ví, což z něj činí ještě chladnější a protřelejší persónu, ke které si divák snadno vypěstuje sympatie. Taky jste vždycky chtěli zprdnout namyšlenou slečinku za přepážkou v bance? Seřvat právníka, ať laskavě dělá svou práci pořádně? Poslat dotírající caparty s mičudou do zádele? Bukowsky s tím nemá problém (nemusím už snad ani psát, že by nic z výše vypsaného nefungovalo bez účasti bravurních herců, nejen Pavla). Je potom radost sledovat, jak se člověk, který si nenechá kálet na hlavu a má svůj vlastní názor, popere s něčím takovým jako je vražda.

V každém z nás je kousek záporákaVe dvou se to lépe táhne. Jen co šokovaný čtyřicátník s vrabčím hnízdem na hlavě zjistí, že na úmrtí jeho milenky něco smrdí, rozhodne se spontánně neponechat nic na náhodě. Rozuměj: na policii. Jenomže pátrání na vlastní pěst, to není žádný med, zvlášť když se vlákna táhnou až k movitým podnikatelům beze špetky soucitu. I s důvtiplným kriminalistou Kunešem v zádech to často bude o hubu. Nebo rovnou o kejhák. A tak už se vesele cestuje po republice, střípky do sebe pomalu zapadají, a aby toho nebylo málo, stihne si Bukowsky v rámci odhalování nových indicií nabalit i několik nových kamarádek na jednu noc. Zdravíme Hanka Moodyho - tohle a břitký humor seriálu rozhodně sedlo. Cirkus v názvu show pak zcela jistě nereflektuje pouze Nestorovo nečekané dědictví, nýbrž také notně krvavou šlamastyku, do níž se Řezníčkovo televizní alter ego postupně připlete.

Občas lituji, že nejsou články na TVZone nafukovací. Říkám tedy jedním slovem: berte. Po premiéře finální části jsem možná byl poněkud rozčarován z příliš hektické akce a mírné snahy o do očí bijící hollywoodský look, celkově ale tahle tuzemská pecka stejně parádně šlape. Pět epizod je depresivním kriminálním drámem jako řemen, zbylou hodinu se bez ustání utíká, střílí, a fuckuje o sto šest. Cirkus Bukowsky je rarita a pekelně žhavé zboží. Nenechte jej v tom HD-čku na webu ČT2 vychladnout!

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

Davies182

Cirkus Bukowsky: Pilot


ikona
Davies182
Zíráme. Výtečné pochmurné kriminálky už nevznikají jen v severských zemích, ale i u nás!  

Bylo by nemístné stát si za tvrzením, že Česká televize drze kopíruje severské detektivky. Pojďme to celé raději nazvat nečím jako "na první pohled zjevnou inspirací" a také snahou, přiblížit se kouzlům s atmosférou, která na diváka dýchá právě během sledování např. švédsko-dánského Broen. A nač dlouho chodit kolem studené mrtvoly: povedlo se. Cirkus Bukowsky opravdu je jasným důkazem toho, že Češi v telce umí, když chtějí.

Jako by nestačilo, že se všichni Nestorovi Bukowskymu i po více než čtyřiceti letech stále neuváženě posmívají, jaké že zvláštní jméno mu to rodiče nadělili. Teď totiž na rozcuchaného vysokoškolského profesora čeká nefalšovaný den blbec se vším, co si pod takovým označením snad jen dovedete představit: mrtvola v obýváku, vyhazov z práce, ztráta střechy nad hlavou... a to je stále jenom trapné rozehřívací kolo. Tady totiž půjde i o kejhák. Kdo stojí za smrtí hrdinovy milenky Edity Tiché? Co přesně znamená nenadále přiřknuté dědictví v podobě třicetiprocentního vlastnictví upadajícího cirkusu kdesi v tuzemském zapadákově? A jak se zbavit zainteresovaného policisty-alkoholika s vizáží vyhazovače z nočního klubu, který je přesvědčený o něčí (vaší) vině?

Jan Pachl na režisérském postu není zrovna někým, koho byste museli nutně znát, neštudujete-li zrovna pátým rokem na FAMU. Tento tvůrce má za sebou třeba starší nevydařený experiment Hostel (vážně ne ten americký) a dále také šest let starý seriál Trapasy, který oslovoval maximálně tak znuděné čtyřicátníky, zombifikující po těžkém pracovním dni v záři obrazovky na gauči. To se teď ale mění. V tandemu s Josefem Vieweghem se tito dva vizionáři až po uši ponořili do námětu dlouhé měsíce sledovaného projektu Cirkus Bukowsky, označovaného právě za "českou snahu o hutné severské drama". Hlavní roli vyfasoval jeden z nejcharismatičtějších herců moderní doby, Pavel Řezníček, a vyrazilo se natáčet.

Strachu ze smrti se ani zlomený člověk jen tak nezbavíI když by tohle vlastně mělo být jedno z našich již klasických zhodnocení pilotů, tedy úplného začátku nového seriálu, musím se přiznat, že jsem po úvodních padesáti minutách téhle pecky neodolal, a ještě před samotným datlováním do klávesnice okamžitě zhlédnul i epizodu druhou. Stydím se opět připomenout, že k televizním maratonům mě to dnes už jako diváka prostě tolik netáhne, s osobitě zahraným Nestorem bych se ale klidně rád vydal na malý velký pětihodinový výlet - pokud bych ovšem měl jako redaktor aktuálně k dispozici více, než jen první dvě části seriálu. Ale nepředbíhejme. Neobyčejná pochmurnost zde hraje prim, je to herecky na nebeské výši, z šedo-modrých depresivních filtrů se vám bude chtít brečet, a hlavně to zdaleka nevypadá jako něco, co vzniklo támhle za panelákem. Plus je to celé šíleně návykové!

Tomu se prostě říká, mít pech. Tak trochu bohémsky založený Bukowsky se horko těžko protlouká životem i bez toho, aniž by zrovna čelil obvinění z vraždy nebo musel přespávat ve svém nepojízdném autě. A znáte to: seberte člověku všechno, na čem mu záleží, a sledujte, co se bude dít. Kdo nemá co ztratit, rýpá se většinou bez bázně a hany ve špinavostech, jimž by se jinak širokým obloukem vyhnul. Jenomže strachu ze smrti se člověk stejně nezbaví. A tak když někdo Nestorovi usiluje o život, začne to být více než jen osobní. Stačí potom opravit káru, a vydat se na sebezpytující náročnou road movie po českých luzích a hájích... Půjde časem i o chladnou vendetu, nebo zůstane "jen" u dechberoucího, atmosférického honu za nemilou pravdou? To nevíme, každopádně se však zatím jedná o téměř bezchybnou řemeslnou prácičku.

Počkejme si nyní na další porci vychvalování (doufám!) až do konce první sezóny tohoto skvostu, berte tedy tu buclatou osmičku pod recenzí jako příslib věcí budoucích. A vězte přitom, že o jakémkoliv nižším hodnocení teď vážně nemá cenu diskutovat. Tohle se prostě neuvěřitelně povedlo, a vedle například Hořícího keře má tak tento rok Česko na poli TV seriálů další kapitální zářez který se beze srandy hrdě staví bok po boku té nejkvalitnější světové produkci. Dnes o půl desáté večer vás na ČT1 čeká divácká povinnost, a ne že ne.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

Davies182

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace