Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Clona | 2014
csfd  imdb
tvůrce: Marek Epstein
režie: Tomáš Řehořek
hrají: Kryštof Hádek, Vica Kerekes, Viktor Preiss, David Novotný, Rostislav Novák ml., Jiří Vyorálek, Taťjana Medvecká, Jan Hartl, Lenka Šilhánová, Simona Prasková

Clona: 1. sezóna


ikona
Krasa
Tomáš Řehořek a Marek Epstein ukuli seriál a my se s vámi dívali na jeho první řadu. Co cloní jeho kvalitě? 
Seriál je kumšt. A pokud jste společně s námi zhlédli sedmidílnou detektivku dua Řehořek/Epstein, dost možná se vám podobné fráze taktéž dostaly na patro. Clona se rozhodnutím programového ředitele ČT dostala dost nešťastně do volného slotu po Případech 1. Oddělení. Tedy naskočila po seriálu, o němž se hovořilo jako o naší nejlepší televizní detektivce za hodně dlouhou dobu. Projekt takového typu prostě tím svým nahrazovat nechcete. Je to jako když jdete zpocený a nervózní k maturitní komisi po dvou jedničkářích. A bohužel přesně takový dojem v nás po svém skončení Clona zanechala. Po kompaktním, přirozeném výkonu mordparty z prvního oddělení se dostavil seriál, co si v jednom kuse na něco hraje.
 
  

Zatímco u dvouhodinových filmů mnohdy nepřirozenost přebijí kamerové hrátky a zběsilé tempo, v projektu na pokračování diváky vizuálním umem prostě neopiješ. Ostatně, příběh Clony je na lásce ke kameře více méně vystavěn. Kryštof Hádek je neúspěšný student FAMU a doma ho kvůli tomu otec Jan Hartl dost plísní. Hartl je dopravák a sežene Hádkovi práci ve svém područí. Pár blbých náhod a Hartl zemře při společném výjezdu. Hádka na stanici všichni litují a přemlouvají ho, aby u policie zůstal. Hádek ale vcelku kriticky tvrdí, že je hlupaňa a na policejní práci nemá buňky. Do té doby dobrý. První díl se nese ve znamení tragédie, blbé náhody, a kluka, co neví, co s životem. A vcelku namlsá. Drží se totiž při zemi.
 
  

Jenomže Hádka nakonec vezmou k jakési elitní kriminální jednotce überspecialistů, které vede Viktor Preiss, a co má aktuální složení David Novotný, Rostislav Novák a Vica Kerekes. Proč Hádka vezmou k této jednotce, z níž má každý policajt evidentně respekt a bojí se kolem nich byť jen projít v kantýně? Poněvadž je Preiss starý kamarád Hartla a navíc se mu líbí Hádkovo kamerové nadání. Bere ho tedy do týmu, aby všechno točil. To v podstatě znamená, že zmiňovaná trojice běhá v lokaci se zbraněmi, křičí, kde všude je co „čistý“, a Hádek za nimi paběrkuje s kamerou. A to v typickém mustru „co epizoda – to případ“.
 
  

Největší pozitivum? Rostislav Novák je v seriálu vynikající. Charisma by mohl rozdávat na tržišti a osobně jsem baštil cokoliv, co se o jeho postavě ve scénáři byť jen mihlo. Novotného charakter je zato totálně bezkrevný, a diváka beztak stejně jen zajímá, zda se za těch pár epizod stihne stát z Hádka a Kerekes pár (stihne). Marek Epstein bezesporu umí psát dialogy. Věty zní z úst dobrých herců přirozeně a nerozčilují. Co však rozčiluje, jsou klišé. Hádkova postava má pochopitelně jako jediná klíčové nápady při vyšetřování. Preiss má zase v jednom kuse sako přes rameno, řve na svůj tým, že nejedná podle protokolu, ale stejnak je vlastně fajn chlap a jen na něj tlačí „ti shora“. A na všechno se pochopitelně používají počítačové programy, co na počkání zaostří nezaostřitelné a vyšpekulují nemožné.
 
  

Epsteinův scénář je slabinou nikoliv proto, že by byl neprofesionální. Je jenom hrozně rutinní. Vidí se v mnoha předlohách, a proto nepřekvapí. Ostatně i samotné případy jsou vesměs dost předvídatelné a zoufale by potřebovaly zajímavé elementy, kvůli nimž si je budete pamatovat. Za zmínku snad stojí pouze vražda učitelky, a následné usvědčování vraha telefonáty ze záhrobí. Fajn nápad v jasně nejlepším, dobře fungujícím dílu série. Zato dlouhodobý motiv se zkaženým policajtem se úplně míjí účinkem, a scéna, kdy se snaží sestřelit puškou Novotného v letadle, je dnem první sezóny seriálu. 
 
  

A pak je tu ještě režisér Řehořek. Ten se v Cloně vyžívá ve dvou vizuálních prvcích. Tmavožlutém filtru (možná coby protiváze tomu modrému z konkurenční Kriminálky Anděl), a kameře, co seriálové postavy nesnímá, ale šmíruje. Občas mu záměrně brání ve výhledu část větve, jindy nepodstatná postava a zřejmě to má být syrové a realistické ztvárnění drsné práce policistů. A já to poměrně kvituji. Leč za jediný režisérsky vysloveně atraktivní prvek považuji muchlování Hádka a Kerekes ve sprše. Možná i proto, že není zabírané tak explicitně, jak byste se asi mnozí mohli domnívat.
 
  

Clona si prostě hraje na něco, co není. Vizuálem by chtěla býti moderní, scénářem se zase dotýká řady zjednodušení a klišé pro méně náročné diváky. Přitom by evidentně toužila zapůsobit i na ty náročnější a dokázat, že filmařina umocněná sedmi, je ten největší možný gól. Epstein napsal dobré dialogy, Řehořek děj korektně nasnímal, a přesto je v kvalitě díra jako v ementálu. V seriálu totiž neplatí standardní filmové poučky. S postavami se prostě musíte maximálně sžít a věřit jim tu jejich každodennost. A pokud na tuto metu nemáš, přesvědč je strhujícím tempem a nápady na každém rohu. Clona by chtěla mít všechno zmíněné. A nemá(me) z toho nic. Bohužel.
 
Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar4/10

Krasa


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Carevic

Clona: Pilot


ikona
Davies182
Čím se Kryštof Hádek snaží zaujmout v dalším temném případu České televize?  

Tomáš Řehořek a Marek Epstein jako dva tvůrci nové kriminální drámy z produkce ČT. Ten první má za sebou divácky vděčné celovečerní zářezy typu Signál či Czech Made Man, ten druhý se spolupodílel třebas na scénáři k chválenému Václavovi, dobovou pecku Ve stínu pak pro jistotu napsal sám celou. Letmou představovačku bychom tedy měli, oba tito pánové roku 2014 společně vtrhli do televize. Nakoukali poctivě Cirkus Bukowsky, k hlavní roli v temné detektivce ukecali Kryštofa hádka a vyrazilo se na plac. Nebo to bylo úplně jinak? Je ponurá Clona bezvýhradně svou?

Inspirace se nenechá zapřít. V tak trochu nepřiznaném kopíráku Nestorova pátrání na vlastní pěst tu máme na první pohled stejně depresivní filtry, šmakózní soundtrack, a dokonce i lehkovážného, rozčepýřeného hrdinu. Lze tedy vůbec cokoliv vytknout evidentním kvalitám pilotu seriálu, který by se rád přiblížil nejzdařilejšímu televiznímu počinu ČR posledních několika let? A nehledá autor recenze stejné tahy štětcem v místech, kde bylo plátno ve skutečnosti neposkvrněné? Všechno už bylo natočeno: jde v podstatě jen o to, brát si ze správných kousků správné dílky skládačky.

Takže aby bylo jasno, škarohlídi čelem vzad. Nejdůležitější by pro nás po včera odvysílaném úvodu Clony (link na HD verzi zde) mělo být konec konců jedno, a sice, že to zatím celkově jakž takž šlape. Temnota a šedo-modrý vizuál znovu útočí, veselo na každý pád nebude. O nesluníčkové atmosféře jste si snad obrázek udělali, povězme si nyní něco málo o ději. O ději, v souvislosti s nímž by již hodnocení první hodiny Hádkova vyšetřování teoreticky mohlo trochu pokulhávat...

Roman je slovy vlastního otce pohodlný floutek bez větších ambicí, užívající si rodinného zázemí v "mamahotelu" uprostřed Prahy. Jenomže když je vám pětadvacet let a bydlíte s někým, kdo má za sebou chlapsky poctivě oddřená léta u Policie ČR na jakémsi oddělení výjezdů k silničním nehodám, žádná havaj to doma dlouho nebude, to se vsaďte. A bude hůř. Když ani čtvrtá přihláška na FAMU snílkovskému Hádkovi nevyjde, je náhle Romanovi bok po boku s tátou souzeno, fotit místo artových objektů mrtvoly.

Vypadá to, že temné detektivky v Česku letíJaká to pak smůla, že se k nehybným, zakrváceným tělům na silnici brzy přidá jedno specifické, které nehezky zacvičí s emocemi hlavního hrdiny! Šokovaný Roman bere objektiv a spravedlnost do vlastních rukou, a v nekontrolovatelném hněvu se vydává vstříc honbě za drsnou spravedlností, na jejímž konci se pražská krematoria dost možná ještě safra zapotí... To vše v nikterak neurážející režii, ruku v ruce s odsýpajícím tempem. Clona sice ani na jedinou minutu nenudí, stačí však diváka lišácky klamat tělem. Jakoby se neustále něco dělo, bez ustání bylo na čem pracovat, koho vyslýchat, a co zkoumat. Potom ale dorazí závěrečné titulky, a jeden extrémně dlouhý krimi-prolog teprve začíná pořádně lákat na investigativní jízdu v dalších epizodách. A člověk si uvědomí, že ten uvítací adrenalin kupodivu prozíval v nenaplněném očekávání.

Po herecké stránce je na tom Epsteinovo dítko velice dobře. Na jistotu s iniciály KH netřeba plácat místem v recenzi, Vica Kerekes je nejen zatracená sympaťačka, ale i príma herečka, a dále i přesto, že se zatím David Novotný kamerám moc neukázal, určitě i zde je na co se těšit do budoucna. Atmoška za jedna, napětí si nejen při scénce v báru užijete do syta. Po pilotu tedy spíše opatrný palec nahoru s tím, že duem Řehořek & Epstein do dalších epizod rozhodně neopovrhujme, seriál se totiž dle indicií mnohem snadněji uplatní jako celek. Takže utíkej, Hádku. Ať tomu Řezníčkovi utečeš co nejdál...

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar6/10

Davies182

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace