Dnes ráno začala Bitva buchet, která jasně odkrývá jednu tvář TV Zone. Bude tu lehčí čtení, na kterém si snad pošmáknou nejen hardcore televizní fandové. Zároveň ale nehodláme zapomínat ani na naši geekoidnější stránku, která v pauzách mezi kocháním se lepými slečnami zalétává na trochu podivnější místa. Jedním z nich je svět comicsů, který se v posledních letech přelil na filmová plátna s nevídaným úspěchem. Comicsové filmy najednou patří mezi největší filmové události roku, člověk by ale neměl zapomínat, že za velkolepými blockbustery stojí především úzké papírové sešity. A lidé, kteří si je kupovali tak dlouho, až někoho napadlo dát stovky milionů na jejich přeběhnutí k filmovému formátu.

Právě o takových lidech vypráví nová televizní polo-reality show Kevina Smithe, která nedávno odstartovala na kabelovém kanále AMC (domov The Walking Dead nebo Mad Men). Comic Book Men, jak název napovídá, ale neobsahují moc potyček s nemrtvými ani balení těch nejsvůdnějších roštěnek pod sluncem. Je to seriál zaměřený na comicsy a spoustu dalších věcí, které hýbou světem geeků, a dají se kolem nich vystavět zatraceně zábavné debaty.

Právě to je hlavní náplň Comic Book Men - kecání o ptákovinách, které jsou tak ujeté, že se je zdráhají řešit i tvůrci Teorie velkého třesku. Je v pořádku, že miliardář Bruce Wayne jen tak adaptoval desetileté dítě? Kolik comicsů se dá prodat za jedno odpoledne na "proslulém" bleším trhu? A za jakou částku se vášnivá sběratelka vzdá panenky Chucky, k níž má téměř mateřské pouto?

Tohle všechno jsou témata, do kterých se zabrousí v první epizodě Comic Book Men. A kdo je vlastně řeší? Osazenstvo seriálu tvoří pětice mužů, kteří mají pouto ke comicsovému obchůdku Jay a Silent Bob's Secret Stash. Kevin Smith ho vlastní. Walt Flanagan vede. Michael Zapcic s Mingem Chenem v něm pracují. A Bryan Johnson se tam dennodenně poflakuje, aniž by někdo tušil proč. Čtyři pány z obsazení vidíme při jejich eskapádách v obchodě (Smith chybí). Všech pět se ale poté schází v rádiovém studiu, kde průběžně komentují natočený materiál.

Neskriptovaná show tak přes výhradně dialogou výplň nestíhá nudit, za což může především velká sehranost všech zúčastněných. Z jejich debat je vyloženě cítit, jak si užívají řešení totálních ptákovin. A do toho jim ještě obohacují životy mnohonásobně podivnější členové "jejich" komunity. Comic Book Men se tak příliš nesnaží o nějakou demýtizaci sběratelů comicsů, všemožných figurek a talířů s fotkou Enterprise. Místo "hej, my jsme taky normální" spíš křičí "pořád řešíme divné věci a hrozně nás to baví".

Pokud se tedy dokážete naladit na stejnou strunu a bavit se u debat o tom, která superhrdinka je nejvíc sexy (a proč!), nemůžete u Comic Book Men šlápnout vedle. Ačkoliv seriál kupodivu nezabředává do eRkových vod (dialogy jsou "f*ck-free"), vůbec mu to neubližuje. A zvládá lehce smithovský humor prodávat o dost lépe, než Kevinovy poslední celovečeráky. K vyššímu hodnocení mu pak vlastně chybí jen nějaká vyšší myšlenka nebo jasnější směřování, a možná opatrnější výběr obsahu. Zaplácnout půl první epizody tím, jak se někdo krámu stále snaží něco prodat, totiž nebyl úplně nejlepší nápad.

Comic Book Men se dozajista nezalíbí všem a samotný pilot ve finále není žádné převratné terno. Ve fandovském ohledu je to ale příjemně nahláškovaná podívaná, a to je mnohem lepší, než kdyby se Smith snažil násilně přitáhnout širší publikum. Za sebe říkám, že přesně tohle tu chybělo, a další díly to snad jen potvrdí. A jak se pilot líbil vám?