Hned zkraje bych se asi měl přiznat k tomu, že Constantinea nemám příliš načteného. Viděl jsem sice výborný film s Keanu Reevesem, ten ale, jak jsem pochopil, neměl ke comicsům zas tak blízko. Především kvůli hlavnímu představiteli, který by měl mít tuhý britský přízvuk a blonďatou kštici.

 

Tuhle křivdu se po dlouhých devíti letech snaží napravit seriál od NBC. Za tím stojí David Goyer, jenž pracoval na Nolanově netopýří trilogii a napsal loňského Muže z oceli. Ke kresleným sešitům tedy nemá daleko, v televizi pak rozjel třeba dobovku Da Vinci's Demons, která je prý čím dál tím lepší. Potká to samé i Constantinea? Musíme v to pevně doufat. "Náhodou uniklá" pilotní epizoda, kterou mimochodem režíroval Neil Marshall (deváté epizody Hry o trůny, Soudný den), je totiž příslibem solidní seriálové zábavy.

O co v ní jde? Naštěstí vás nikdo netrápí s originem, který spočívá v Constantineově propadnutí peklu. Díky svým vymýtačským schopnostem sice může zatím žít na Zemi a doufat ve vykoupení. Má tu ale za úkol posílání uprchlých démonů zpátky do pekla a dělá si tedy další a další nepřátele, kteří tam budou netrpělivě čekat na jeho finální návštěvu. První díl seriálu tyhle základy vlastně jen šikovně naťukne a raději si hraje na úplně jiném písečku. Točí se totiž kolem dcery Constantineova zesnulého parťáka, kterou je třeba ochránit a vyslat správným životním směrem.

 

Samozřejmě tu je dějová výstavba do budoucna a pár vyloženě ďábelských předzvěstí. Jinak ale pilot funguje jako x-tý díl seriálu, ve kterém se řeší menší hrozba (za kterou číhá větší) a divák se dostává víc pod kůži traumatizovanému hrdinovi. Jak moc? Překvapivě hodně. I přes scenáristicky nepříliš výrazné podání totiž z Constantinea trčí jedna věc, díky které se nejspíš budete těšit na další epizody.

Oním tahákem je titulní zlomený cynik, respektive jeho představitel Matt Ryan, jenž mimochodem namluvil Edwarda Kenwaye ve čtvrtém Assassin's Creedu. Zatímco se v seriálu představí i čtyři další postavy, které jsou nanejvýš adekvátními přihrávači, hlavního hrdinu začnete zbožňovat zhruba do tří minut. Jistě, nejsme na kabelovce, takže mu chybí cigáro a má krapet vytříbenější slovník. Pořád ale jde o vítaně frajerského parchanta, kterému nedocházejí hlášky a především mu naplno věříte traumatickou minulost.

 

Constantine se v pilotu vyrovnává především s jednou nedávnou událostí a Ryan si s její každou zmínkou poradí bravurně. Velmi brzy tak máte před sebou komplexní seriálovou persónu, u níž si s klidem dokážete představit mnohahodinová vymýtačská dobrodružství. Že je to první vcelku obyčejné a nabízí jen pár průměrně napínavých scén? To je samozřejmě věc druhá, kolem základního děje se ale stíhá vyvrbit nadějný seriálový vesmír, ve kterém rozhodně půjdou provádět velké věci.

Problém je tak vyloženě v tom, jak moc se dá Goyerovi do budoucna věřit. Na jedné straně se podílel na nolanovkách, na té druhé ale dal světu hrůznosti jako Blade: Trinity, Nenarození a Ghost Rider 2. Na Constantineovi jsou přitom jasně vidět jeho sklony k béčkovým výplachům jak z devadesátých let. Marshall ale látku přeci jen tahá do svižně ubíhajících výšin a Matt Ryan ji dělá ještě o úroveň lepší, takže ve finále slabší sedmičková spokojenost. Snad se Goyer v dalších dílech (ty bohužel uvidíme až na podzim) vydá správnou cestou. Ryan totiž dává do svojí průlomové role všechno a byla by velká škoda, kdyby to přišlo vniveč.