Hatfields & McCoys: Recenze
16:30 | 11.12.2012 |
Dlouho jsme na TVZone recenzi ambiciózní mini-série odkládali, resty jsou tu ale od toho, aby se doháněly. Takže se zavrtejte do židle a vítejte u zhodnocení všech tří částí pravděpodobně nejlepšího televizního westernu, jaký kdy spatřil světlo světa. Díky Kevinu "tomu, co tančil s vlky" Costnerovi a Billu "tomu, co lovil démony" Paxtonovi si teď jména dvou nesmiřitelných amerických klanů z předminulého století Hatfields & McCoys zapamatujete navždy.
Vznik nenápadného History channelu se datuje do roku 1995, vidět jste pak na něm mohli nejen několik dokumentů z Druhé světové války, ale také například americkou Top Gear, pozadí vzniku comicsů Stana Leeho či nimrání se ve světech Star Treku a Star Wars. S hranou televizní tvorbou si stanice (vysílající i u nás) upřímně řečeno moc netyká, o to větší westernové překvapení tedy na celkem 14 milionů diváků ke konci května čekalo. Costner, Paxton, a jejich rozvětvené famílie ovládli na tři dny obýváky.
Režiséru Kevinu Reynoldsovi (Robin Hood: Král zbojníků, Vodní svět) se podařilo znovuoživit příběh dvou ve státech kdysi nechvalně známých rodin. Ale nejen to - dokázal to totiž s takovou noblesou, že jeho dílo shráblo celkem pět cen Emmy. Po sošce si odnesli výborní Kevin Costner a Tom Berenger, ocenění se dále dočkal kameraman, mixéři zvuku a maskérky. A čím že se to vlastně vlastně Hatfieldové a McCoyové proslavili? Na to je vcelku jednoduchá odpověď: nesmiřitelnou rivalitou. Během těchto rodinných rozmíšek však vzduchem nelétají talíře a hrníčky, nýbrž kulky a granáty.
Hatfield-McCoyovský svár se datuje do období mezi lety 1863 až 1891 a jejich televizní příběh diváka umně provede těmi nejdůležitějšími z událostí, jež obě strany barikády silně poznamenaly. Státy Kentucky (McCoys) a Virginii (Hatfields) rozděluje řeka, o hádky o území ale nikdy tak docela nešlo. Kdepak, nejsilnější a nejpočetnější rodiny dříve v US ovládaly celá města či provincie a za nitky se tahalo snad všude. Randall McCoy (Paxton) a W. Anderson Hatfield (Costner) o sobě vědí už delší dobu - přeci jen jsou to tak trochu sousedé, no ne? Prvnímu většímu nedorozumění pak ti dva čelí v momentě, kdy se jeden z nich rozhodne pro dezerci během občanské války proti yankeeyům. A tady to začíná být sakra zajímavé.
Krev začíná téct proudem a rozpoutává se pravá komorní apokalypsa.Již od prvního dialogu mezi dvěma hereckými ikonami na obrazovce člověk tak nějak tuší, že má před sebou nezapomenutelný okénkový zážitek: Costnerův hrdina se rozhodne chránit svou rodinu během války osobně a vrací se tedy domů. Právě tady je pak kořen veškerých problémů, Hatfields & McCoys jsou tak ve své podstatě příběhem o odpuštění - Randall se do své domoviny vrací až dávno po skončení bojů, což hodlá Andersonovi neustále připomínat. Když se posléze napětí mezi oběma hlavami rodin - vystupňované navíc vraždou - vmísí i mezi ostatní všímavé členy klanů, je zle. Krev teče proudem, problémy se objevují i na místech, kde vlastně vůbec být nemusely, a rozpoutává se nefalšovaná komorní apokalypsa. Schválně si počítejte, kolikrát se budete za pět hodin ve společnosti téhle sebranky klepat nervozitou ve strachu z možných reakcí, vyprovokovaných zdánlivě nevinnou akcí (hloupostí).
A roky plynou. Scénář se kupodivu v časových skocích (celkem třicet let!) nijak nezadrhává ani zbytečně nemate, snad jen v závěru jsou osudy mnoha zúčastněných poměrně nešťastně odbyty v několika minutových sekvencích. I na to se ale nakonec dá bez problémů přistoupit a výsledný dojem z děje to nijak nenarušuje. Reynoldsovi se navíc daří propašovat do příběhu nejednu srdceryvnou lovestory a můžete si klidně říkat, že do westernu romantika nepatří, ale... to jste potom asi ještě neviděli žádný western - nic ve zlém. Všem postavám lze trápení s olovem či láskou bez problémů uvěřit, kromě Costnera a Paxtona pak nad rámec vyčnívá zejména již zmiňovaný Tom Berenger. Persóna z Počátku se našla v další charismatické roli a vy si ji opět zamilujete.
Jmenovat všechny úžasné herce a jejich barvité postavy by se nicméně hodně protáhlo. Ostudu si dále neutrhla například Jena Malone v roli jedné prvotřídní mrchy, borec z Pacificu Noel Fisher tu září jako retardovaný "Cotton Top", a již lehce rozpoznatelný Andrew Howard (badass ze Všemocného) se pro ďábelského ostrostřelce Franka Phillipse snad narodil. Některé z postav by si nejspíš zasloužily více prostoru na úkor jiných, jinak ale na všech frontách spokojenost. Určitě doporučuji třistaminutový maraton, jen tak si totiž špinavý western, romeo&juliovskou romanci a neotřelé polemizování o náboženství v jednou pořádně užijete.
Osobně se příliš nedivím tomu, že se po premiéře Hatfields & McCoys v Kentucky a Virginii protrhly s turisty hráze. Kolik si jich asi při pohledu na zalesněné svahy a travnaté kopce znovu připomínalo dechberoucí televizní atmosféru, či si vybavovalo podmanivé vokály Lisbeth Scott, kdy se jim při mnoha stěžejních scénách dojetím roztřásla kolena? Ehm... koukejte koukat!
Verdikt
Davies182
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 9/10
verbst
- 9/10
Sarger
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry