Hořící keř

Hořící keř

Plakát k seriálu Hořící keř

Hořící keř /2013

Tvůrce: HBO

Režie: Agniezska Holland

Hrají: Ivan Trojan, Jaroslava Pokorná, Tatiana Pauhofová, Jan Budař, Igor Bareš, Taťjána Medvecká

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (3)

Recenze

Spálili jsme se?


Sdílet:

Z třídílného dramatu Hořící keř se v posledních týdnech stala malá sváteční událost. Hojně se o něm hovořilo třeba v Show Jana Krause a virálně ji podpořil i Miroslav Grebeníček ve svém neostalinistickém projevu v Poslanecké sněmovně. I my jsme se před dvěma týdny zapojili do národního nadšení a oslavovali jsme, jak silná a emocionálně přesná byla první kapitola. Dodnes v nás ještě doznívá pochod se svícemi v čele s Miroslavem Krobotem, oznámení neblahé události Palachově matce či její pohledy do nemocničního pokoje na popáleného syna Jana. První epizoda totiž zaujala gradací, filmovým vzhledem a celkovým haló efektem – to když jsme se teprve seznamovali s postavami a těšili se na jejich postupný vývoj. Devět z deseti bylo pro úvodních osmdesát minut naprosto vhodných a to především proto, že měly divákovi co nabídnout. O zbylých sto šedesáti se to bohužel říci nedá.

 

Zatímco první díl vyprávěl o emocích, následující dva jsou převážně bojem právničky Burešové se lživými prohlášeními komunistického ministra Nového.  HBO muselo počítat s tím, že drtivá většina současných diváků dopředu ví, jak tento marný souboj s pokřivenými pravidly režimu dopadne. A tak zatímco úvodní část byla zajímavá především v seznamování se s Palachovou rodinou či Trávníčkovým studentským spolkem, následující dvě směřují k historickému faktu, o němž víme, jak skončí. To samo o sobě ještě není chápáno vytýkavě, přeci jen se běžně setkáváme s televizními dramaty na základě skutečných událostí. Bohužel vzhledem k faktu, že divák zná výsledek, je očekávaná cesta k finále, tj. soudu Burešové s Novým, nesmyslně roztažena do zhruba dvojnásobného formátu.

 

Hořící keř přitom doslova překypuje zajímavými postavami. Trojanův major Jireš, Kotkův Trávníček, ale i třeba právní veterán v podání Stanislava Zindulky anebo doktor Knapp výrazného Ondřeje Malého. Po skončení závěrečných titulků nám ale došlo, že mnoho z nich mělo při celkovém vyznění extrémně malý význam, ačkoliv se v průběhu seriálu jevili velmi zajímavě. Scenárista Štěpán Hulík je jistě zajímavým objevem, ale v Hořícím keři jako by se nemohl rozhodnout, zda tvoří rozdělený celovečerní film anebo zkrácený seriál o více epizodách. Po zhlédnutí série se přikláníme k první variantě a vidíme značné slabiny ve vedení zajímavých charakterů napříč delší stopáží. S Pauhofovou a Děrgelem to totiž do úplného konce dotáhne jen hrstka postav a my jsme zůstali v neukojené zvědavosti, co se stalo s těmi ostatními.

 

Druhá část se odehrává v překvapivém „bezdějí“, třetí zase neumí náležitě gradovat. Upřímně jsme se těšili na soudní tečku, avšak i ta je velmi nevzrušivá a nebýt několika emocí projevených výtečnou Jaroslavou Pokornou, vyšuměla by totálně do ztracena. Výsledek je o to více zarážející, jelikož hlavní zápornou postavu předvedl až magicky tajemný Martin Huba. Kdykoliv se zde dostane k dialogu, atmosféra viditelně zhoustne. Ideálním příkladem byl mikroskopický rozhovor s paní Palachovou před soudní síní. Bohužel ve většině dalších scén je jen vedlejší postavou ve „one woman show“ doktory Burešové v podání Tatiany Pauhofové. Její slovenský přízvuk nás u české postavy rušil jen příležitostně, špulení rtů při znepokojivých scénách ale permanentně.

 

Je škoda, že si Hořící keř vystřílel veškeré emočně napjaté scény ihned v první epizodě. Soudní proces, na který jsme dva předešlé nedělní večery čekali s nadějemi, byl pohřben vcelku rutinní scénou, na níž od režisérky kupříkladu několika epizod The Killing nebo The Wire nejsme právě zvyklí. Ano, Hořící keř vypadá výtečně a zřejmě lépe, než většina kinofilmů odehrávajících se v podobném dobovém zařazení. Přesto mu odmítáme udělovat výtečná hodnocení jen kvůli hodnotnému záměru zpracovat významnou epizodu československých moderních dějin. První epizoda si je za švih, gradaci a několik konkrétních pamětihodných scén zaslouží, další dvě jsou ale vysloveně natahované. Z události roku 2013, na níž jsme se těšili a netrpělivě ji očekávali, si tak odnášíme lehká zklamání. Jednou a dost. Na prokrácený celovečerní film bychom se ale s chutí podívali znovu.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
6/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (0)

První dojmy

Zapalme svíčku.


Sdílet:

Projektu televize HBO Hořící keř, bylo vskutku obtížné se v posledních dnech vyhnout. Ambiciózní téměř pětihodinový projekt si bere na paškál období před sedmdesátým rokem minulého století, v němž došlo k onomu ikonickému sebeupálení Jana Palacha na Václavském náměstí.  Hořící keř však není jeho biografií, nýbrž vykresluje období po tomto aktu, ať již z pozice tehdejší státní správy, tak z emocionálního rodinného hlediska. V neděli odvysílalo HBO první z trojice dílů a během devadesáti minut nám představilo všechny důležité postavy i zrekonstruovalo řadu dnes již pozapomenutých událostí. Jak na nás tento jedinečný televizní projekt zatím působí?

 

Vcelku často na TVZone zmiňujeme, že seriálové projekty HBO hravě převyšují většinu filmové produkce. Po přeci jen více psychologické nežli výpravné Terapii, se konečně kapky televizní preciznosti dočkali i čeští diváci. A Hořící keř vskutku vypadá lépe než valná většina českých filmů. Tíživostí i důrazem na výpravu nám připomněl především Ondříčkovu kriminálku Ve stínu, ač se děj odehrává v jiném období tuzemských dějin. První část Hořícího keře začíná samotným upálením Jana Palacha. Sledujeme reakce jeho nejbližších, spolužáků i rodiny, a také státní správy, která se právoplatně obává protirepublikového skandálu.

 

Po prvním díle nám nepřísluší hodnotit kompletní obsah, avšak potvrzujeme, že pomalejší tempo s důrazem na vykreslení dusné atmosféry Hořícímu keři svědčí. Režisérka Agnieszka Holland dbá na detail časového zaměření projektu (Václavské náměstí šedesátých let, perfektní vozový arzenál) i vzhledovou podobnost herců se skutečnými charaktery. Tatiana Pauhofová se známé právničce Dagmar Burešové podobá až magicky a i ostatní vedlejší postavy se povedeně vzhlédly ve svých předlohách. Přesnost je vůbec vlastnost, která Hořícímu keři zatím dokonale přísluší. Nenacházíme zbytečné scény interiérových dialogů, na něž jsme z českých projektů posledních let tak zvyklí. Naopak je v něm gradace umocněna scénami beze slov. Kupříkladu Palachův pohřeb anebo pochod lidí se zapálenými svíčkami – to jsou scény, které nepotřebují slova k dosažení emocí.

 

Ivan Trojan v roli majora Jireše je samozřejmě až učebnicově přesný. Hořícímu keři však překvapivě dominují dva jiné herecké výkony. Tím prvním je Vojtěch Kotek v roli studenta Ondřeje Trávníčka, který si viditelně užívá hodnotnou a pro něj velmi netradiční vážnou úlohu. Excelentní kreaci však předvádí Jaroslava Pokorná, zdejší matka Jana Palacha. Až nás zarazilo, s jakou grácií přehrává kupříkladu mnohem známější Taťjánu Medveckou a že se vlastně na další díly těšíme i díky ní. V rámci hereckých výkonů jsme jinak zatím nenalezli výraznějších negativ.

Jan Hřebejk na Cenách filmové kritiky odložil tričko Volím Karla a složil poklonu dílu kolegyně Hollandové. A my se k němu zatím připojujeme a taktéž smekáme klobouk. První devadesátiminutovka až podezřele pozbývala chyb a dali bychom bůhvíco za možnost vidět zbylé epizody v kině. Hořící keř je totiž látka uzpůsobená velkému plátnu. A my za ní českému HBO děkujeme.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
9/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
© Copyright 2000 – 2019 Všechna práva vyhrazena.