Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Vražedná práva | How to Get Away with Murder | 2014
csfd  imdb
tvůrce: Peter Nowalk
režie: Michael Offer a další
hrají: Viola Davis, Alfred Enoch, Aja Naomi King, Matt McGorry, Jack Falahee, Karla Souza, Liza Weil, Tom Verica, Katie Findlay, Michael Gaston, Billy Brown, Charlie Weber, Suzanne Savoy, Andrea Syglowski, Kate Kearney-Patch, Ana Ortiz

Vražedná práva: 2. sezóna


ikona
Davies182
Jak se Annalise Keating a její tým poprali s dalším velikým případem a vlastními démony?  

Třetí série bude, je schválená od začátku března. Ale já u ní nebudu. Z fanouška haterem? Dost mě mrzí, že musím (ještě donedávna výbornému) seriálu Vražedná práva v recenzi na jeho 2. řadu hned zkraje plivnou do obličeje, ale nedá se svítit. To, co scénáristé předvedli v několika finálních epizodách, totiž nemá na poli stylových televizních dramat obdoby. Ten vztek musel okamžitě ven.

Nezačali jsme ale přitom vůbec špatně. Když se v září minulého roku How to Get Away with Murder vrátilo na naše obrazovky, šlo s přehledem pořád o onu stejně návykovou a cool pohádku o tom, kterak parta studentů práv řeší ty nejkrvavější soudní spory. Pod ochrannými křídly Annalise Keating aka vyhlášené advokátky bylo navíc bezpečno, i když si na vlastní kriminální průšvih zadělaly hlavní postavy samotné.... A hle, zrodila se skvělá zápletka!

Za spolupráce fikaně servírovaných flashbacků a flashforwardů zde stanice ABC před jejími diváky rozehrála smrtelně zábavnou podívanou. Hlavní linií se táhla zásadní vražda, v níž měli prsty ústřední aktéři, a mezitím se každý týden řešil vždy jeden soudní spor, nad kterým si borci během studia trápili mozkovny a pravidelně vylámávali zuby. Celou jednu a půl sezóny bylo tohle všechno zatraceně cool. Pak ale někomu došly nápady.

Sexy Famke Janssen zachraňuje, co se dá.Koncem listopadu minulého roku skončilo mid-season finále. A od ledna se začlo vařit z vody. Žádný jeden velký případ pro Annalise (stále výborná Viola Davis) a její tým, žádné týdenní obhajoby nových podezřelých. Najednou nic. Nuda a šeď. Jen stále dokola nekonečné trable jednotlivých studentíků a z nich vyplývající deprese. Rebecca má starosti o Wese, který má depku kvůli Annalise. Ta si neví rady s Bonnie, Bonnie řeší ztrápeného Ashera a Asher se užírá tím, že ho nikdo nemá rád. Frank se mračí.

To, co dělalo Vražedná práva asi nejvíc sexy seriálem jedenadvacátého století, náhle zmizelo. Tvůrci se rozhodli zamést právničinu pod stůl a vyzkoušet, co s fanoušky udělá širší zaměření na osobní životy oblíbených postav. Do zprvu napínavého děje plného vychytralých zabijáků a nebezpečných recidivistů se naplno protlačily prvky mýdlové opery, či chcete-li ještě hůře telenovely. A teď pozor, úplné finále se dokonce odehrálo výhradně u Annalise v domě její matky, a jeho nosným tématem byla nepovedená rodinná oslava. Fail.

Takže jednoznačně rozčarovanost, to je to slovo. Doporučuji skončit zhruba devátým dílem. Jedině takto si Vražedná práva zapamatujete jako nadmíru sympatický právnický uragán plný zajímavých nápadů a skvělých hereckých výkonů a nebudete trpět tím, co přišlo poté. Že mají Annalise a Wes jedno převeliké tajemství z dávných dob? Nezájem. Sklouznout z našláplého dramatu do podobné z vody vařící vztahovky, tomu tedy říkám patlalství. Emmy dejte tento rok klidně někomu jinému.

Verdikt

avatar6/10

Davies182

Vražedná práva: 1. sezóna


ikona
Davies182
Čím nás v první sezóně dostala Viola Davis a její parta vyjukaných studentů vražedných práv?  

Hlavně se moc neopakovat. Protože odstavců o tom, že byla strhující Vražedná práva zdaleka nejpopcornovějším seriálem zimy, jsem již na TVZone napsal příliš mnoho. Takže ve zkratce. Annalise Keating učí na vysoké škole právničinu, ty nejnadějnější studenty si s sebou často bere na praxi přímo do justiční síně. Osudová volba tentokrát padla na pětici vyvolených šprtů, kteří se ovšem záhy nešťastnou náhodou přichomýtnou k vraždě. Nic ale není takové, jak se na první pohled zdá! Kolik flashbacků se vejde do padesáti minut? A kolik šokujících odhalení lze vměstnat do jednoho soudního přelíčení? Nic napínavějšího už tuto sezónu v thrillerovém rybníčku nejspíš neuvidíme. Vydželo ale stylové adrenalinové tempo až do konce? Jak se to vezme.

Do stojatých vod podprůměru nespadlo How to Get Away with Murder nikdy. Jen to možná sem tam chtělo trochu víc šťávy. Nějakou pop-cornovou zálivku, kterou byste si na horké zlatavé kudrlinky nalili ve chvíli, kdy se vám jejich jednotvárná chuť začne zajídat. Protože když je něco hrozně moc dobré, neznamená to automaticky, že by toho mělo být příliš. Opakovat se neustále bez jakékoliv dramaturgické invence stále dokola. To je pak poměrně obtížné, vyhnout se lehkému zklamání v podobě repetitivního budování zápletky. Aneb zkuste si po stopadesáté zajít na bungee jumping a řekněte si sami, jestli vám učaruje i skok č. 151.

Dobrá zpráva zní, že se jedná v podstatě o jediný zápor Vražedných práv. Tvůrci (vivat nenáviděnou Shondu Rhimes!) se po celou dobu patnácti epizod snažili o doslova smrtící drajv, a vyšlo jim to. Po vánoční pauze už nás sice podzimní seriál nedokázal stoprocentně zabavit onou vypiplanou dramatickou noblesou jako před zásadním odhalením specifické vraždy, prvních devět částí ale bylo hotovým televizním zjevením. Ty postavy! Ta hudba! Ten stres! I energičtí Suits náhle vedle How to Get Away with Murder vypadali jako nějací chudokrevní, podvyživení příbuzní. ABC divákům předvedlo, jak se mají lidé správně hádat v soudní síni, aby to vypadalo zatraceně sexy.

Existuje pouze jeden cool seriál. Vražedná práva.Našláplé, to je to slovo. Při sledování téhle pecky se holt nikdy nezbavíte dojmu, že se tu imrvére děje něco strašně důležitého. I když se třeba studenti musí celý den přehrabovávat v archivu a snažit se najít důkazy proti opoziční straně žalobce, režiséři vše natočí způsobem, jako by šlo o šokující finále seriálu, který má za sebou deset infarktových řad. Všichni, kteří stáli za tímhle thrillerovým skvostem, moc dobře věděli, jak divákům prodat napětí. Veškeré dialogy navíc doprovází šíleně návyková hudba, beaty zdařile podkreslují už tak hektickou atmosféru. Dva nejlepší televizní soundtracky za poslední rok? Pozůstalí a Vražedná práva, vážení.

Svůj vlastní zdejší odstavec plný nekonečné chvály si skrze show vykoledovala i Viola Davis. Krutopřísné herečce jen o fous unikl Zlatý glób za její hlavní roli nesmlouvavé právničky, a nominace to byla vskutku zasloužená. Viola si zde totiž oddřela zatracepený kus tvůrčí práce, a její běsnící černošku s tajemstvím teď z hlavy nikdo jen tak nedostane. Kovaná filmová hvězda bude o sošku jistě urputně bojovat i příští rok – i když se stanice z jakéhosi důvodu ještě pořád zdráhá ohlásit druhou sezónu.

Není to tak, že byste How to Get Away with Murder měli vidět. Vy ji totiž vidět musíte. O seriálu se bude ve fandovských kruzích mluvit čím dál tím hlasitěji a byla by škoda, aby vám naspeedovaný thriller uniknul jen proto, že jste na něj neměli chuť anebo čas. Chuť se dostaví bezprostředně po pilotu a čas také není problémem, jedná-li se o "pouhých" patnáct epizod. Z vlastní zkušenosti mohu hned nadvakrát potvrdit, že je opravdu jedná o nebezpečnou drogu. Minulou neděli jsem Práva doporučil kamarádovi, který seriály zrovna nežije – v úterý ráno mi nadšeně hlásil, že má po dvojitém maratónu dokoukáno. Jinak to prý ani s těmi nervydrásajícími cliffhangery nešlo.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (12)

Verdikt

avatar9/10

Davies182


Hodnocení čtenářů

  • avatar5/10

    verbst

Vražedná práva: Pilot


ikona
Davies182
Stačilo jen pár epizod, a stanice ABC hned machruje se seriálem podzimu. Ohlížíme se za pilotem!  

Víte, ona si za to stanice ABC může tak trochu i sama. Protože avizovat na konec září kriminální počin s takhle hnusným plakátem (vidíte jej napravo u profilu recenzovaného kousku), to je vážně napřesdržku. Jednoduchá promo kombinace rudé a černé měla osazenstvo redakce TVZone (a diváky) nalákat na přísnou Violu Davis, místo toho jsme ale doteď všichni svorně seriál ignorovali – plakát prostě sliboval další nezajímavou zastávku ve vodách průměrnosti. Pozor, přichází obrat o stoosmdesát stupňů. Mýlit se je lidské!

Pokud jste tak již dávno neučinili, má nyní každý z vás tu radostnou povinnost, pilotní díl How to Get Away with Murder zkouknout. Profesorka Annalise Keating je v něm za svéráznou a nekompromisní ženu, která od svých studentů práv na prestižní vysoké škole vyžaduje ty nejlepší výsledky. Vyvléci obžalovaného v soudní síni z vraždy totiž není jen tak, na podobnou práci tu mají žaludek jen ta největší zvířata s absolventským diplomem. Annalise sama je navíc pochopitelně i aktivní obhájkyní těchto vraždících kriminálníků (ale i nevinných!), výuka tím pádem často probíhá i přímo "v akci". A to není zdaleka všechno.

Budeme cestovat v čase. Peter Nowalk, tvůrce televizních Chirurgů a Skandálu, do svého nového seriálu propašoval parádní flashforwardy. Taky vám občas tyhle příběhové vychytávky v bedně trestuhodně chybějí? Tak tady jsou v plné parádě konečně zpátky a starají se o obrovitánskou porci mysteriózna. V ději budoucím totiž jako diváci sledujeme nejlepší Annalisiny studenty, kterak se oni sami snaží vyvléci z jakési popletené vraždy – a to není spoiler, nýbrž samotný úvod pilotní epizody. Zaujati?

Vychytralé ABC ještě ani nepředstaví znělku seriálu, a už se na nás řítí jedna naspeedovaná scéna za druhou. Odsýpající naléhavá narace Vražedných práv (jak zní český překlad ze stáje AXN) nenechá člověka před obrazovkou ani na moment spočinout, a až na konci pilotu začnou vyskakovat závěrečné titulky, teprve tehdy jednomu dojde, že by se mohl po čtyřiceti minutách už konečně nadechnout. Jestli tu někomu šlo výhradně o to, aby publiku představil moderní infarktové drámo ze soudní síně, tak si v kolonce klidně může odškrtnout "splněno." Kromě sem tam úsměvného scénáře plného situačních berliček zde opravdu není moc co vytknout.

Svůj díl na ultimátním napětí má i atmosférická hudbaSvůj podíl na šlapajícím ději má bezesporu i nadmíru kvalitní hudební podkres, který zní, jakoby vypadnul dvojce Reznor & Ross přímo z mixážního pultu. Libozvučné tóny – připomínající atmosférické soundtracky k Fincherovým filmům – možná lze považovat za menší autorskou vykrádačku, na to si už ale během smrtícího tempa v následující poutavé scéně nevzpomenete. Účel splněn, zbytek je irelevantní. Annalise obhajuje zrůdu (cool hudba), Annalise se hádá se studentem (cool hudba), studenti dumají nad pochybnými důkazy (cool hudba!), zmatkáři ve flashforwardu řeší, co se záhadnou mrtvolou... ano, je to tam. Neustále. Vzhledem k adrenalinové nátuře seriálu jej rozhodně nedoporučuji slabším povahám, tady se razantně přepisuje význam slova hektický.

Jak se má dosavadní situace? Venku je momentálně sedm údajně čím dál tím lepších epizod, desáté (poslední?) se dočkáme v lednu příštího roku. Osobně jsem si dal po včerejší soukromé premiéře pilotu za úkol, dohnat zbylou stopáž co nejdříve, a vy byste vážně měli také. Fakt berte. To ostatní důležité si povíme u recenze první sezóny za dva měsíce, již teď je ale jisté, že se jinak unylý podzim dočkal dalšího televizního zázraku a úctyhodné trvalky navíc, sledovanost je totiž úchvatná. Vinen!

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (6)

Verdikt

avatar9/10

Davies182


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    verbst

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace