Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Almost Human | 2013-?
csfd  imdb
tvůrce: J. J. Abrams, J.H. Wyman
režie: Brad Anderson
hrají: Karl Urban, Minka Kelly, Mackenzie Crook, Michael Ealy

Almost Human: 1. sezóna


ikona
Spooner
Jak nakonec dopadlo očekávané sci-fi z produkce J. J. Abramse? 

Asi málokterý seriál to měl tuto sezónu u své mateřské stanice tak těžké, jako napjatě očekávané sci-fi Almost Human. Televize FOX jakoby se dobrovolně snažila házet tvůrcům i sobě klacky pod nohy a dělala jednu pitomost za druhou. Nejdřív zdejším kravaťákům přišel jako dobrý nápad razantně přeházet pořadí jednotlivých epizod a poté novinka z produkce J. J. Abramse jako skoro jediná běžela během ostře sledované olympiády. A to již tak ne moc vysokým ratingům dvakrát nepomohlo. U FOXů se zkrátka rozhodli kecat do projektu seriálového veterána J. H. Wymana až příliš. Je tedy docela s podivem, že se tvůrcům i přes všechny produkční naschvály podařilo sci-fi fandům ukuchtit hodně zábavnou podívanou.

Hned na začátku si však musíme přiznat jednu zásadní informaci. Ano, z Almost Human se opravdu vyklubala “jen“ další epizodní kriminálka, což některým divákům může celkem pochopitelně trochu zchladit očekávání. Jenže to v tomto případě rozhodně není žádnou překážkou. Wyman a spol. mají totiž od ostatních kriminálních rutinérů jednu podstatnou výhodu v podobě skvěle vykresleného světa budoucnosti, jenž musí udělat radost snad každému sci-fi fanatikovi. Zdejší rok 2048 si sice očividně bere inspiraci, kde může, Philipem K. Dickem počínaje a filmovým blockbusterem Já, robot konče. Scénáristé to ovšem celé zvládli efektně zabalit do zajímavého světa, v němž není nouze o sexboty, geneticky vylepšené chromy či tajemnou zeď, za níž se zřejmě neskrývá vůbec nic dobrého. Vize budoucnosti je pak skvěle zakomponována do samotných případů a hlavně díky všem sci-fi vychytávkám či způsobu vraždy vás bude zajímat téměř každý případ.

Nápadů je zde zkrátka dost, příběh nás zavede do různých zákoutí tohoto rozmanitého světa a divák se nemůže dočkat, s čím zajímavým přijdou tvůrci příště. Potenciál do budoucna je zde navíc stále obrovský. Na druhou stranu ovšem Wyman možná věnoval představování technologicky vymakané budoucnosti a sbližování diváků s charaktery až příliš mnoho času. Nedostalo se tak kvůli tomu k bližšímu rozkrytí mnoha vedlejších linií, jež zde byly v některých případech vlastně jenom načrtnuty a autoři si je evidentně šetřili do dalších sezón. Což je docela škoda vezmeme-li v potaz, že druhé série se s největší pravděpodobností nedočkáme. Navíc by zápletky jistě pomohly našlápnout tempo dílů, jež disponují méně zajímavým vyšetřováním.

I v situaci, kdy začíná selhávat samotný případ, zde naštěstí máme sympatické postavy. Karl Urban tu sice hraje v podstatě jen hláškující verzi Dredda. S překvapivě sympatickým Michaelem Ealym ale tvoří jednu z nejsehranějších dvojic letošní sezóny a kdykoliv se drsný detektiv Kennex dostane se svým robotím parťákem do slovní konfrontace, tak je o zábavu a hlášky postaráno. Minka Kelly zde pak rozhodně neslouží jen jako dekorativní doplněk a jediný, kdo ve své roli malinko zaostává, je tak Mackenzie Crook, jehož roztržitý vědátor bohužel není tak vtipný, jak si asi scénáristé představovali.

Almost Human tak přes nedůvěru diváků i samotné stanice rozhodně není žádným zklamáním. Ano, pár případů uprostřed série drhne a přehazování epizod je v některých případech trošku znát. Jinak nám však tvůrci naservírovali asi nejnadějnější seriálový sci-fi svět posledních několika let, jenž je navíc podepřen slušnými triky, svižnou akcí a fajn hereckou sestavou. Je proto škoda, že celá série působí trošku jako intro k mnohem natřískanější druhé řadě, kde by se daly všechny načrtnuté zápletky pořádně do pohybu. Ve výsledku bude Wymana tento krok asi dost mrzet. On i charismatický Karl Urban by si ale ještě jednu šanci určitě zasloužili.

Verdikt

avatar7/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    verbst

  • avatar4/10

    Roman89

Almost Human: Pilot


ikona
mcb
Jak se povedl pilot ambiciózní sci-fi novinky z produkce J. J. Abramse? 

Podzim ještě nekončí. Zatímco jsme při zářijovém startu seriálové sezóny nedostali žádnou vyloženou pecku, která by nad ostatními vyčnívala, vynahrazuje nám to stanice Fox o dva měsíce později v půli listopadu. Jejich ambiciózní novinka Almost Human, sci-fi z blízké budoucnosti, se od začátku kampaně a z prvních trailerů profilovala jako událost sezóny a čistý high-concept uplatněný v praxi. A nešlo jen o pouhou marketingovou vějičku – pilotní díl má totiž vše, co by měl správný televizní blockbuster obsahovat. Oporu ve scénáři a chytře napsaných postavách, stejně jako v drahém filmovém vizuálu a akčních scénách, to vše zasazené v mezích moderní sci-fi detektivky. Jde tak téměř o splněný sen každého geeka, tz. cílového diváka.

Už jen krátká úvodní akce začínající pohledem jak z first-person střílečky dává tušit, že nepůjde o zaměnitelnou vyšetřovací rutinu. V ní ústřední drsňák v podání ještě drsnějšího Karla Urbana (který zde vystupuje jako Dredd bez helmy) ztratí při náročné zásahovce nejen svého parťáka, ale také vlastní nohu. My Johna Kennexe sledujeme od jeho prvního nástupu do práce po dlouhé zotavovací dovolené – po neúspěšné misi se vrací do terénu, pouze s jedním háčkem. Každý lidský policista totiž musí mít podle nařízení za parťáka androida. Jelikož je Kennex drsňák ze staré školy, který roboty viní za smrt svého předešlého partnera, nemůže nejnovější model MX, naprogramovaný potlačovat veškeré emoce, vystát. Proto jej velmi razantně vymění za starší, mnohem intuitivnější verzi, která se už nevyrábí. Tady na řadu přichází Dorian (Michael Ealy), mnohem schopnější a přátelštější výrobek chovající se skoro jako člověk.

A ti dva se samozřejmě pouští do případu, tentokrát uneseného policisty. Ten však není pouze epizodním přemostěním do dalšího dílu, ale odkazuje na událost, která se Kennexovi stala v minulosti a má spojitost i s jeho osobním životem. Z produkce J.J. Abramse a Bryana Burka jsme byli převážně zvyklí na epizodní investigativní rutinu (tematicky podobný Person of Interest, Alcatraz, Revolution...), je tedy osvěžující okolností, že je v rámci pilotu rozpracováván mnohem širší příběh. O scénář se postaral J.H. Wyman, který se čtyři roky podílel na Fringe, v němž původní epizodický děj také později zasadil do rozsáhlejší mytologie. V Almost Human je to podobné jen s tím rozdílem, že zápletka nejenže nakousla některé záhady a souvislosti, ale také profilovala jednotlivé charaktery, které se k sobě staví do zajímavé paralely. Dalo by se tedy říct, že název seriálu odkazuje k obou hlavním hrdinům – John je člověk, ale má robotickou nohu, Dorian je zase android, ale chová se jako člověk.

Myšlenkově se tedy nejedná o žádný vykastrovaný polotovar, čemuž samozřejmě přidává i zasazení do atraktivního světa blízké budoucnosti, v němž kriminalita narostla natolik, že jsou v ulicích nuceni pořádek udržovat humanoidní roboti. Futuristické Los Angeles si samozřejmě bere mnohé z jiných filmových sci-fi jako Já, robot (design města), Blade Runner (zapršené neonové čtvrti) nebo Minority Report (podoba automobilů), ale to vůbec nevadí, jelikož to v kombinaci funguje skvěle a v televizní formě dokonce neotřele. Což je určitě zásluhou velkého rozpočtu, který celému dílu dodává filmový look. Napínavý děj a několik hlubokomyslných dialogů také doplňují občasné akční scény, jež zaujmou hlavně přebíráním některých videoherních nebo dokumentárních prvků (shaky cam). Výsledkem jsou přehledné, ale zároveň sympaticky „špinavé“ přestřelky.

Velkým otazníkem bylo obsazení ústředních rolí. O „badassovitosti“ Karla Urbana přestal po Dreddovi pochybovat i ten nejzarytější odpůrce, neznámou však byla role Michaela Ealyho, jenž si v televizi naposledy zprotivil diváky nudným policejním seriálem Společná terapie. Zde nakonec není tak na obtíž, jelikož je jeho herecký projev umírněn kvůli postavě androida, ale i tak by si šlo do role představit přibližně deset zajímavějších herců. Chemie mezi buddy dvojkou ale nakonec funguje celkem obstojně, ale zatím neskýtá podněty k dalšímu vývoji –nejde totiž o dva protikladné charaktery, které se nesnáší a nakonec k sobě najdou cestu, ale od začátku již spolehlivě spolupracující tým.

Navzdory drobným výtkám se však pilotní díl povedl a v rámci uvedení do děje, světa i postav mu skoro nejde nic vytknout. Samozřejmě jde jen o vydatný předkrm před hlavním chodem, který vůbec nemusí chutnat stejně dobře. Byla by ale škoda, kdyby se mezi těch devadesát procent nešťastlivců, jejichž kvalita po výborném pilotu klesla, Almost Human zařadil. Budoucí potenciál má totiž obrovský.

P.S. Pilot byl uveden s dvoutýdenním zpožděním, takže bude ihned v úterý odvysílán druhý díl. Jeho recap vám přineseme zítra.

Verdikt

avatar8/10

mcb

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace