Novinka Lovecraft Country má na první pohled všechny předpoklady k tomu stát se seriálovým hitem. Máme tu výlet do Spojených států 50. let plný rasismu, známou předlohu Matta Ruffa, produkční spolupráci dvou hitmakerů J. J. Abramse a Jordana Peelea a to celé je navíc okořeněné monstry a dalšími odkazy na legendárního spisovatele H. P. Lovecrafta. Upoutávky také slibovaly hodně lákavou podívanou a vzhledem k aktuálnímu dění v USA si tvůrci snad ani nemohli přát lepší načasování. Naplnil tedy pilot vysoká očekávání?

Jak už bylo řečeno, podíváme se do 50. let, do éry zákonů Jima Crowa, kde budeme sledovat příběh mladého Afroameričana Atticuse, jenž chce najít svého otce, který před několika týdny beze stopy zmizel. Jediné stopy naznačují, že otec a čtenář slavného spisovatele v jedné osobě odešel do „Lovecraftovy země“, konkrétně do města Ardham, jenž má možná něco společného s Arkhamem právě z Lovecraftových děl. Se svým strýčkem Georgem a kamarádkou z dětství Letitiou se proto vydá na cestu rasistickou Amerikou, kde na ně však nečekají pouze nebezpeční burani, ale také krvelačná monstra. A nejspíš také nejedno tajemství.

Tvůrci se tak snaží kombinovat téma rasismu s tajuplným a téměř až brakovým feelingem slavného autora. I když zní tato kombinace hodně divoce, vlastně to na mě v prvním díle až nečekaně fungovalo. Ona rasistická část je tu prezentována dosti nepříjemnými a funkčními střety s buranskými amíky, v nichž je zároveň skvěle znázorněna tísnivá atmosféra tehdejší doby i bezmoc hlavních hrdinů. Ano, občas je to samozřejmě malinko přepálené, to ovšem skvěle koresponduje s onou brakovou rovinou a divák právě díky této kombinaci menší přitaženost za vlasy přeci jen toleruje. A zdejší ztvárnění rasových otázek na mě v úvodu funguje vlastně více než u loňských Watchmenů.

Pak tu máme právě onu hororovější a mysterióznější část, na níž je zase vidět vliv produkční Abramsovy části. Na tricích se tedy mohlo upřímně ještě zapracovat, jinak se tu ovšem samozřejmě nahazují první otázky a efektně se buduje tajuplná atmosféra, v níž nechybí pár správně děsuplných momentů. Seriál pak prozatím hezky pracuje s Lovecraftovými motivy a velmi zajímavě je vkládá do seriálového světa. Fakt, že hlavní hrdinové spisovatele i jeho dílo dobře znají, by mohl být v budoucnu slibným aspektem. A samozřejmě nejspíš platí, že čím víc slavného autora znáte, tím víc si novinku užijete.

I když si však autoři hezky pohráli s atmosférou a jednotlivými motivy, po scenáristické stránce má novinka ještě trochu mouchy. A to zejména v oblasti postav. Scénář sice přichází s klasickým představovacím úvodem, v němž chce charaktery hezky načrtnout, zatím se ale vůbec nepodařilo dostat se jim alespoň trochu pod kůži a v podstatě nejsou ani příliš sympatické či zajímavé. A obsazení to dosud zachraňuje tak napůl. Na Jurnee Smollett-Bell se sice hezky kouká a veterán Courtney B. Vance si v klidu odehraje svůj standard, Jonathan Majors v hlavní roli ovšem zatím předvádí spíše jalové pohledy a charismatu bohužel také příliš nepobral. Tady se bude muset asi ještě hodně zamakat, aby se z něj stal tahoun seriálu.

Už z prvních ohlasů je jasné, že Lovecraftova země asi nebude pro každého a mix rasismu s brakovým hororem někomu zkrátka nesedne.  Mě však novinka po stránce atmosféry a načrtnutého světa prozatím solidně zaujala a jako popcornovější hororovka také funguje. Jen po stránce dialogů a postav to zatím nešlape úplně podle plánu, a kdyby se pilot v polovině stopáže malinko prostříhal, také by to asi ničemu nevadilo. I přesto optimismus převládá a pevně doufám, že se tenhle nadějný kousek tvůrcům nerozpadne pod rukama.