Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Mamon | 2015-?
csfd  
tvůrce: Štefan Titka, Iva Klestilová
režie: Vladimír Michálek
hrají: Matěj Hádek, Eva Leimbergerová, Gabriela Míčová, Igor Bareš, Daniel Tůma, Michal Dlouhý

Mamon: 1. řada


ikona
do_Od
czhbomamon
Jak nakonec dopadla ambiciózní novinka z našich luhů a hájů? 

Budu teď chvíli předpokládat, že si o naší seriálové produkci nikdo z návštěvníků TVzone žádné velké iluze nedělá. Aniž bych teď chtěl české tvůrce urážet, většina z toho, co zde vyprodukují, je jednoduše řečeno bahno, kterým se dokáží brodit jen ti nejodvážnější z nás (zdravím Krasu). Při troše štěstí, vlastně to až tak těžké není, se mu dá celkem snadno vyhýbat, můžete ho v klidu ignorovat, aniž byste o něco přicházeli a všichni jsou spokojení. Pracovníci štábů dostávají zaplaceno, obyčejní televizní diváci mají svojí každodenní porci prosťoučké zábavy a kritici potažmo i náročnější diváci mohou obracet oči v sloup jak chtějí, poptávku prostě nezmění. Je to tedy na tvůrcích, aby se sebrali a začali divákům přinášet o něco vyspělejší podívanou? V ideálním světě by mělo být. Tady je to ovšem každému tak nějak u prdele a proto budu v následujících řádcích Mamon víceméně oslavovat, jako něco ojedinělého a taky něco, o co bychom se u nás měli pokoušet čím dál častěji, abychom to postupně vypilovali. Protože světe div se, i u nás se dá točit slušnější materiál. Chce to jen chtít. Víc. A častěji.

Mamon je v zásadě seriál o třech věcech. Tou první jsou peníze, druhou tvoří rodina a třetí strach. Myšlenka je přitom zhruba taková, že peníze nejsou všechno a o rodinu budete mít vždy ty největší obavy. Tohle je jasné a kdyby se seriál držel pouze tohohle, asi bych s tím neměl problém. Koho zajímá, že to není nic originálního, v tomhle případě bych to prostě příjmul a soustředil se na způsob, jakým s tím tvůrci pracují. Jenže… (snad jste si nemysleli, že se to obejde bez menšího kopání na začátek)

…potíže nastanou ve chvíli, kdy do téhle klasické dějové stavby začnou tvůrci přidávat další a další nové motivy, zahraniční reálie, konspirace na úrovni těch nejvyšších vládních představitelů, tím pádem i více postav a při všem tom rozšiřování se pak ve výsledku tak trochu začne zapomínat, že detektivní příběh byl měl dávat smysl alespoň v jeho jádru a divák by mu měl především rozumět. To je ale těžké, když tady někdo stříhal jako zběsilý a každá třetí scéna skončí pokaždé někdy pět – deset vteřin předtím, než by měla. Je to frustrující a postupem času čím dál častější nešvar, který v žádném případě nejde tvůrcům prominout, protože tím podkopávají nohy nejen sobě, ale i nám.

Ale fajn, tohle se dá jednoduše svézt na nezkušenost a přílišnou snahu podobat se zahraničním detektivkám. To samé pak platí i pro akční scény, které z devadesáti procent prostě nejsou natočené dobře. A je to škoda, protože většinou, když děj stojí za prd, rád chválím alespoň technickou stránku a ta je u Mamonu, jakožto díla z produkce evropské HBO, na první pohled na velice vysoké úrovni. Zejména interiérový design je něco, co zde mému oku patřičně lahodilo. Kulisy, kostýmy – na nich byl vidět smysl pro detail víc, než na čemkoliv jiném. Podobně, ale už o něco hůře, na tom je i hudba. Krom licence k jedné obzvlášť povedené písničce od Monkey Business, tu máme klasické hudební motivy, které někdo sice trefil tak, aby nepřekážely, ale už ne tak, aby se někdy rozjely a vy jste si z nich cokoliv zapamatovali. Opět nicméně připomínám, že spíš než neschopnost či odfláklost, za tím vidím dlouhodobější problém našich filmařů lépe se adaptovat moderní kinematografii. Málokdy k tomu u nás někdo má prostředky a v ještě méně případech disponuje patřičními ambicemi. Buďme však fér. Slíbil jsem, že je pro mě Mamon něco jako zjevení a za tím si stojím. Tady totiž ambice rozhodně jsou a snaha o velkolepost a preciznost se tomuhle českému seriálu v žádném případě nedá upřít. Chybí jen ta praxe.

Prvním a zároveň nejlepším nápadem bylo rozdělit seriál jen do šesti epizod. Druhým pak bylo rozumné dávkování jednotlivých odhalení, se kterými se povedlo pracovat moc dobře. Další světlou stránkou jsou postavy. Matěj Hádek se do svého neúnavného novináře Petra Vlčka solidně vžívá a jeho herecký projev tady rozhodně stojí za to. Co za to už moc nestojí, jsou často jeho rozhodnutí, která nedávají příliš smysl a spoustu faktů, které Petrovi dochází vždy až s příští epizodou, divák zvládne odhalit většinou desítky minut dopředu. Ale okay, pořád je to uvěřitelný český hrdina, kterému není problém v tomhle světě fandit. Tím hlavním tahákem je však vynikající trio ženských postav, které zde vysoce přehrává všechny ostatní. Eva Vlčková (Gabriela Míčová), vdova po Danielovi Vlčkovi, policistka Stella (Eva Leimbergerová) a nakonec státní zástupkyně Jana Skálová (Tereza Hofová), něco jako anti-hrdina této story. Každá z nich přináší do děje něco svého, něco originálního a ve většině času jsou to hlavně tyto tři přitažlivé dámy, o kterých máte chuť vědět víc. Jako bonus potom veškeré emoce podávají takovým způsobem, který v rámci naší seriálové tvorby nejde popsat jinak, než jako vysoký nadstandard. Možná i proto trochu zamrzí, že tu nejlepší z nich, Stellu, nezvládli scenáristé dovést do o něco uspokojivějšího konce, se kterým by se diváci mohli shodnout. Jenže to vlastně scenáristé nezvládli s většinou z postav. Bohužel.

Ironie, že? Jak můžu tvrdit, že je Mamon něčím pozitivním do budoucna, když přitom sám o sobě selhal skoro ve všech jednotlivých aspektech detektivního vyprávění, především pak tedy v samotném finále. Záporák, co si s radostí ke konci vyleje srdíčko, jenom aby divákovi odhalil vše z jeho diabolického plánu, příjezd zásahovky na poslední chvíli, tři až pět zbytečně doslovných závěrů pro každou z přeživších postav, nejasné vyznění (co tím vlastně chtěli tvůrci říct? peníze jsou špatné? kamarádi jsou špatní? studovat v zahraničí se nevyplácí? v mládí vymýšlíme hrozné kraviny?) a nakonec zkrátka pocit, že po tom bordelu, co předcházel, jste si jako divák zasloužili o něco víc, než flashback do minulosti a nulové emoce k tomu. Takže znova, jak je možné, že to i přesto vnímám dobře?

Protože to tam je. Sorry, ale je. Je tam ta snaha, je tam ten tolik potřebný základ pro kvalitní dialogy, jsou tam ti vynikající, neokoukaní herci, vkládá to odpovídající akční sekvence na ta správná místa, má to výborné prostředí, místy pro nás nezvykle temnou atmosféru, překvapivé momenty a hlavně – má to ambice. Koho v tuhle chvíli zajímá, že nic z toho není nikdy stoprocentní. Je to start. Příště to může být lepší. Ne, určitě ten seriál nehodlám nadhodnotit kvůli tomu, že se možná jednou dočkáme jeho lepšího upgradu. Ale jestli si něco Mamon zaslouží, pak je to rozhodně uznání, že se pár zodpovědných tvůrců vydalo tím správným směrem. Navíc ani nemůžu říct, že bych seriál nikomu s čistým svědomím nedoporučil. Naopak, jen si ho pusťte. Šest hodin je nic, v porovnání s jinými a pokud se chcete na vlastní oči přesvědčit, že u nás opravdu máme potenciál pro něco velkého, pak neznám žádné jiné dílo, které by tenhle úkol splnilo lépe. 

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar6/10

do_Od

Mamon: Pilot


ikona
Spooner
HBO se nás snaží přesvědčit, že i u nás se dá natočit kriminálka zahraničního formátu. A daří se mu to! 

S českými kriminálními žánrovkami, ať už jsou v kině nebo v televizi, mám v posledních letech docela problém. I když se totiž mnohdy mohou pochlubit celkem slušným řemeslem či solidním obsazením, až na čestné výjimky (zdravím stále bezkonkurenčního Nestora Bukowského) přicházejí se scénářem, jenž pomocí nechvalně proslulých tváří zabředává do korupčních kauz a podobných kejklí, aby kromě čisté žánrovky i nastavil i obraz současné společnosti a reflektoval všechnu tu politickou špínu. Skoro vždycky ovšem tyto snahy nefungují, vyznívají pateticky a vážně míněnou kriminálku mnohdy mění  téměř v parodii. S každým dalším českým přírůstkem na téma korupce či spiknutí na nejvyšších místech mi už tak pomalu naskakuje husí kůže. Možná právě proto na mě působí pilot Mamonu, očekávané novinky od české stáje HBO, tak trochu jako zjevení. Také zde si tvůrci evidentně hodlají hrát s tématem pletich na vysokých postech. Už od počátku však díky svému pojetí strkají všechny ty Atentáty, Hranaře a všelijaké kmotry hravě do kapsy.

Za jejich úspěchem možná tkví i fakt, že zde se jede podle prověřeného stejnojmenného norského seriálu, kašle na jakékoliv reálné kauzy a předkládá zcela fiktivní svět. Na nějaké Krejčíře, Mrázky, zvídavé reportéry České televize či rýpání do současné politiky tak můžeme naštěstí zapomenout. A to je vzhledem ke konkurenci docela příjemná změna. Sledujeme tak příběh investigativního novináře Petra Vlčka, jenž se jako pořádný vlk zakousne do kauzy okolo privatizace významné společnosti Central Energy, jehož šéfa pod tíhou důkazů od tajemného zdroje obviní z korupce. Problém je ale v tom, že oním šéfem je jeho vlastní bratr a Petr i jeho kolegové nevědí, zda mají záhadnému zdroji vůbec věřit. I přesto se ovšem hlavní hrdina rozhodne rozpoutat kauzu, ve které se však až podezřele začínají kupit mrtvoly a sahá možná daleko výš, než si sám dokáže představit. Dokáže tuto spletitou hru vůbec rozluštit? A jakou roli v tom hraje tajemná policejní vyšetřovatelka?

Už od prvních minut musí být snad každému jasné, že tady se zkrátka o něco vyšší liga, než jakou hraje většina tuzemské seriálové konkurence, alespoň se technického a řemeslného hlediska týče. Práce s kamerou i celkový vizuál by se totiž skvěle vyjímal i na velkém plátně a ocenit se musí i na české poměry vypiplané hrátky se zvukem a fakt, že je na tomhle díle zkrátka vidět každá utracená koruna. Jasný, každý rejpal může namítnout, že ještě aby to tvůrcům nešlo, když si české HBO točí pouze jeden seriál do roka a má za zády světového giganta. Jenže tenhle argument by prošel možná tak z hlediska skvělého vizuálu, jinak se za nimi schovává spíše české neumětelství ve zvládání řemesla a žánrových propriet. To se ovšem tvůrců Mamonu naštěstí netýká, a tak zde špičková producentská péče slouží vlastně jen jako takový nepatrný doping.

Režisér Vladimír Michálek má totiž, i navzdory nedávnému průserovému Pohádkáři, řemeslo neskutečně v malíku a dokáže servírovat opravdu špičkovou temnou atmosféru, která se sympaticky inspiruje u severských kolegů, ale na rozdíl od nedávného Labyrintu se nesnaží svému předobrazu naštěstí přiblížit tak okatě. Tempo je správně pomalé, nechybí ani správně dávkované napětí, jednotliví hráči jsou po šachovnici rozestavěni přesně podle žánrové učebnice a z příběhového hlediska je toho prozrazeno tak akorát, abychom už s očekáváním vyhlíželi další díly. Michálek se navíc může opřít o špičkové obsazení vedené zatím suverénním Matějem Hádkem, jehož Petr Vlček se i díky výtečné rodinné lince profiluje jako hodně silná postava. A divákovi stačí jen pohled do jeho čím dál více zdeptaných očí, aby mu bylo jasno, že Hádek má tento rok zaděláno na další parádní roli. A ve vedlejších rolích se nám tu zatím slabý článek nerýsuje a vypadá to, že i hereckého hlediska to má HBO parádně ošéfované. Prostě režijně špičkově zvládnutý pilot, jak se patří.

Jedinou menší neznámou tak možná zůstává samotný scénář. Ten sice tuhle napínavou partii zatím skvěle rozehrává a skrývá slušný potenciál, na druhou stranu však zrovna neoplývá originalitou a nejedná se o nic, co už bychom jinde neviděli. Riziko, že se celý příběh rozpadne scenáristům pod rukama tu navíc pořád je. Dialogy potom neodsýpají tolik, jak bych si přál, a v některých scénách i malinko šustí papírem. Na druhou stranu, po nějaké velké originalitě se v budoucnu klidně obejdeme, pokud tvůrci své velké trumfy promění ve skvěle napsanou temnou podívanou plnou napětí a nečekaných zvratů. A té bychom se po první epizodě za tohoto výtečného režijního i producentského vedení, jež může směle konkurovat třeba evropským produkcím, mohli opravdu dočkat. A něco takového jsem si u českého televizního kousku neřekl už hodně dlouho.

P. S.: Pokud pláčete, že si nemáte tuto potenciální českou pecku kde pustit, pilotní díl můžete díky HBO zdarma shlédnout zde. Se zbytkem už vám bohužel neporadím.

Verdikt

avatar8/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace