Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Most! | 2019
csfd  
tvůrce: Petr Kolečko
režie: Jan Prušinovský
hrají: Martin Hofmann, Erika Stárková, Michal Isteník, Zdeněk Godla, Jitka Čvančarová, Jiří Schmitzer

Most!: 1. řada


ikona
Spooner
Největší český hit posledních let je u konce. Vážně je to taková pecka, jak se všude píše? 

Psát recenzi na Most! je vlastně hodně těžká, a svým způsobem i nevděčná, disciplína. O seriálu už totiž bylo napsáno více článků, než kolik má Jaromír Soukup pořadů, fotky ze Severky či domestikovaný Rom Franta na člověka vyskakovaly snad i z lednice a některé hlášky dokázaly zlidovět už několik dní po odvysílání. Okolo Mostu! byl na internetu zkrátka hype, jenž ještě žádný jiný český seriál nezažil, a který nejspíš nečekalo ani tvůrčí duo Prušinovský/Kolečko. Stačilo si nechat sledování dílu “až“ na úterý a už vám hrozilo, že vám budou na sociálních sítích vyspoilerovány ty nejlepší fóry. Most! byl prostě všude a hned zkraje si můžeme říct, že naprosto zaslouženě. Následující odstavce totiž nebudou ani tak o tom, jestli je velehit České televize opravdu pecka (ano, je), ale co může za to, že si i přes svou kontroverznost a nekorektnost dokázal podmanit celou republiku.

 

I když já to vlastně sám úplně nechápu. Kolečko s Prušinovským zčásti vsadili na podobné propriety jako u Trpaslíka a Čtvrté hvězdy, tedy nekorektní osobitý humor a rýpání do ožehavých témat. Jen šli tentokrát ještě mnohem více na dřeň a v mnoha epizodách ukázali věci, na nichž jsem musel ocenit i odvahu samotné České televize toto odvysílat před desátou. Jenže místo toho, aby byli lidé znechuceni či uraženi, v tomto provedení se nad seriálem bavila a dojímala celá republika. Jak je to možné?

Tvůrčí duo tu zkrátka našlo ten správný mix nekorektnosti a drsného humoru, jenž ovšem citlivým způsobem zpracovává témata, nad nimiž se lidé často pohádají u piva a mají na ně svůj jasně vyhraněný názor. Jenže v tomto podání scenáristé dokázali oslovit takřka celou republiku a každý si zde prostě našel to svoje. Primárně pak za to mohou tři důležité atributy celého seriálu. Tím prvním je autentická atmosféra ztvárněna zejména samotným titulním městem, tamními “kulisami“ či romskými neherci. Právě ona autenticita a civilnost dávají i přes malinko přestřelené zápletky seriálu punc reality, jež dokáže být v rukách autorů jak neskutečně vtipná, tak v té pravé chvíli i správně smutná a depresivní.

 

Druhou velkou devízou je pak práce s postavami, i když zrovna tento trumf vytahují Prušinovský s Kolečkem z rukávu pravidelně. Opět se jim povedlo prodat divákovi neskutečnou řadu místy dosti bizarních, ale zejména skvěle napsaných, postav, jež vám za těch 8 dílů neskutečně přirostou k srdci. Každý tu má své jasné místo, svůj dějový oblouk a dokonce i ty nejvedlejší postavy se podaří na malém prostoru tak hezky vykreslit (Romové z Chánova), že si o podobné scenáristické péči mohou nechat jiné české projekty jen zdát. O bezchybném hereckém osazenstvu se snad ani nemá cenu rozepisovat. Zde prostě každý hraje na 200 %, chemie mezi herci je neuvěřitelná a je docela těžké určit, zda nejvíc válí přesný Martin Hoffman, skvěle přirozený Zdeněk Godla či z řetězu utržený Michal Isteník. Jen herečtí matadoři Jiří Schmitzer a Taťjana Medvecká si možná zasloužili o něco víc prostoru.

 

No a tím třetím zásadním kladem je pak samozřejmě samotný scénář. Kolečko nejen, že opět prokazuje neskutečný cit na smrtící hlášky, které nepostrádají timing, onu autenticitu, ale ani správnou špetku lidovosti. Právě to jsou důvody, proč se Frantovy hlášky, situace okolo Snědé tísně či Edova bizarní romance dají tesat do kamene. Hlavní Kolečkova síla však netkví v hláškách, ale v tom, jak si se scénářem, a ostatně i divákem, hezky hraje. Seriál, jenž se zprvu tváří jako drsná komedie vypovídající o otázkách rasismu či českého pokrytectví se postupem času změní v malinko vážnější drama, které si skvěle hraje s žánry (dojde dokonce i na špetku Guye Ritchieho!) a i přes neustálý přísun hlášek už rozhodně není tak veselou podívanou.

A tvůrci v čele s režijně přesným Prušinovským jsou si v této rovině možná ještě jistější. Navíc dokáží bruslit bravurně na hraně, a i když se pod vší tou drsností a kontroverzí skrývá i nějaké to moralizování, ve výsledku to je tu tak skvěle zabalené, že to člověk příliš neřeší. A jindy zakonzervovaný český divák tyto scenáristické změny a triky díky skvělé práci s příběhem a parádními charaktery najednou akceptuje a nechává se vést na tvůrčí vlně. Už jen za tu scenáristickou odvahu nebát se v českých končinách razantních překvapení a jít až na dřeň si tvůrci zaslouží velké uznání. Fakt, že to vyšlo a vzešel z toho nakonec tak fenomenální divácký úspěch, je už takovou třešničkou na dortu.

 

Úspěch Mostu! je vlastně velkým unikátem a svým způsobem měli Prušinovský a spol. i trochu kliku. Na druhou stranu, štěstí nemůže za to, že v tomto hitu všechno tak nádherně zaklaplo dohromady a vylezl z něj jeden z nejvýraznějších a nejlepších českých počinů posledních let. To je zásluha autorů a taky veřejnoprávní televize, že tento vcelku riskantní projekt nakonec odklepla. Vytvořili tak dílo, s nímž se divák po osmi dílech ani nechce loučit a po správně dojemném a silném finále je mu líto, že se s mosteckou partičku už asi nikdy neuvidí (ne, druhá série tu fakt není potřeba). Něco mi říká, že Most! by ovšem mohl v lidech ještě nějaký pátek rezonovat, a rozhodně ne jen díky smrtícím hláškám. A u jakého tuzemského seriálu z posledních let jste tohle mohli říct?

Verdikt

avatar9/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    hroubek

  • avatar9/10

    Mr.FREAKE

  • avatar9/10

    pytlak15

  • avatar1/10

    Marty7CZ

  • avatar10/10

    CAPS_LOCK

Most!: Pilot


ikona
Spooner
Jak se nám líbil první díl nového komediálního seriálu od tvůrců Okresního přeboru či Čtvrté hvězdy? 

Okresní přebor, Čtvrtá hvězda a Trpaslík. Bezpochyby jedny z nejzábavnějších tuzemských komediálních seriálů poslední dekády, jež mají dva společné jmenovatele. Jsou pod nimi totiž podepsáni režisér Jan Prušinovský a scenárista Petr Kolečko, kteří jsou díky tomu v bedně slušnou zárukou osobité a malinko drsné zábavy, která se nebojí rýpat do citlivějších či kontroverznějších témat. A od pondělí rozjíždějí na České televizi svůj již třetí komediální kousek s názvem Most!, jenž by si měl z oněch ožehavějších témat zase o něco víc utahovat, a jehož předchází z předpremiér na festivalech skvělé ohlasy. A z úvodního dílu se zdá, že i tentokrát se trefilo prověřené duo do…ehm, černého. 

 

Seriál nás zavede do titulního českého města, konkrétně do života Luďka, jemuž se v poslední době příliš nedaří. Zrovna ho vyhodili z práce, prachy dluží snad i psovi od sousedů, bydlí v rozpadající se barabizně, se synem si dvakrát nerozumí a jeho bývalá manželka po něm chce v jednom kuse alimenty. Jo, a abych nezapomněli, nesnáší Romy a homosexuály, a nejen při nadávání s kamarády v hospodě se to nebojí dát hlasitě najevo. Což ostatně stojí za mnohými problémy. Jeho život se však změní ve chvíli, kdy za ním do hospody přijde pošťák Ondra z Pošty pro tebe a pozve ho do pořadu na jedno nečekané shledání.

 

A víc už samozřejmě prozrazovat nebudeme. Důležité ovšem je, že i tentokrát je přítomný typický osobitý styl tvůrčího dua, jemuž nechybí drsný a malinko černý humor, skvělý timing, tah na branku a slušný počet hlášek. Od zmiňovaných předchůdců se sice Most! dosti liší, jelikož atmosféra ani zápletky zatím rozhodně nejsou tak šíleně jako Trpaslíka a Čtvrté hvězdy (i když, jak se to vezme) a tentokrát se razantněji šťouchá do české nátury a společenských problémů. I přesto v jednotlivých situacích a hláškách rukopis dvojice snadno poznáte. Scénář se pak i díky skvěle vyvážené stylistické přestřelenosti do tuzemských nešvarů zatím skvěle strefuje a prostředí dělnického Mostu atmosféře taky hodně přidává.

Jak už je navíc u jejich seriálů dobrým zvykem, dokázala si dvojice sehnat i do svého nového projektu parádní obsazení. Martin Hoffman je do role typického českého burana skvělou volbou a roli hlavního tahouna zvládá s přehledem a od Eriky Stárkové můžeme v příštích dílech snad čekat velké věci. Vedlejší charaktery jsou pak složeny nejen z řady nadějně bizarních a komediálně vděčných postaviček (Rom Franta), ale navíc jsou skvěle namixovány z řad prakticky neznámých herců a na druhé straně i slavných tváří. Vedle partičky Luďkových hospodských kamarádů, kteří nejsou zatím tolik profláklí, tu pak vidíme např. Jitku Čvančarovou, Jiřího Schmitzera či Tatjanu Medveckou v malinko netypických rolích. O to víc si je však tyto známé tváře užívají.

 

Jako každý kousek dua Prušinovský/Kolečko, ani Most! svým stylem humoru rozhodne nesedne každému a umím si představit, že mnoho lidí (a zastánci některých politických stran) ho budou asi dost nenávidět. Jenže jistá kontroverze k tomuto kousku asi prostě automaticky patří. Pokud vám ovšem sedly předcházející pecky tvůrčí dvojice a máte rádi neotřelé české zábavné kousky, měli byste dát Mostu rozhodně šanci. Na nekorektní komediální pecku tu máme po prvním díle zaděláno celkem solidně.

Verdikt

avatar8/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar1/10

    Marty7CZ

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace