Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Najděte mi hrdinu | Show Me a Hero | 2015
csfd  imdb
tvůrce: Davd Simon
režie: Paul Haggis
hrají: Oscar Isaac, James Belushi, Catherine Keener, Winona Ryder, Alfred Molina, Jon Bernthal, Carla Quevedo

Najděte mi hrdinu: Minisérie


ikona
Davies182
Přinášíme několik pádných důvodů, proč byste měli co nejdříve vidět dramatickou minisérii od HBO.  

Kultovka The Wire – Špína Baltimoru se s našimi obrazovkami rozloučila už před více než sedmi lety. Její opěvovaný tvůrce David Simon si v bedně od té doby střihl sugestivní válečné drama Generation Kill, načež se později jako spolutvůrce podílel na hudebním zázraku s názvem Treme. Seriál o čtyř sezónách se dočkal důstojného konce předloni v prosinci, a Simon od té doby chvíli odpočíval. Věrnost televiznímu gigantu HBO mu ale naštěstí vydržela, a tak nedávno spojil síly s režisérem Paulem Haggisem (Crash), aby spolu ti dva šokovali dramatickou minisérií Najděte mi hrdinu. V tomto oslavném článku se mj. dozvíte, proč ji lze s přehledem označit za nepřiznanou regulérní 6. řadu zmíněného The Wire

Uznávám, že občas velmi rád přeháním – tentokrát ale ne. Show Me a Hero totiž vytře zrak všem fanouškům McNultyho kriminálního opusu už jenom tím, jak nápadně se jejich staršímu oblíbenému seriálu podobá. Tvůrci vsadili na téměř identickou audio-vizuální patinu, oprostili se od nadbytečného orchestrálního soundtracku, a již z prvního záběru na špinavé Velké Jablko je zde jasné, že se oba srdcové Simonovy projekty odehrávají v tom samém světě: reálném, drsném suburban světě, kde se pro zvýšenou hranici kriminality nechodí daleko. A zatímco Špína Baltimoru diváky v jejích pěti sezónách naučila základům obchodu s drogami, představila baltimorský pohnutý školský systém a protáhla nás skrz naskrz prohnilým politickým soupeřením o moc, Najděte mi hrdinu jde v čerstvém tématu zase o něco dál. Mnohem dál.

Simon je frajer, co se nebojí s rozběhem kopnout do vosího hnízda. Jeho vypravěčská opona se letos troufale poodkrývá před problematikou rasové segregace, která státu New York pořádně zatopila v osmdesátých letech minulého století. V mezičase, kdy dnes a denně neustále slýcháme či čteme palcové novinové titulky na téma multikulturalismu ve Střední Evropě, tak najednou přichází HBO a s ním tito dva ironičtí pánové. A machrují s minisérií, která všechny jejím brutálně sarkastickým načasováním pošle do kolen. Jsou všichni Afroameričané nebezpečnými kriminálními živly? Rovná se černá barva pleti automaticky propad k těm nejnižším společenským hodnotám? A lze se vůbec zavděčit oběma znesvářeným stranám v konfliktu, jehož účastníci nepoznali odjakživa nic jiného než křivdu?

Město Yonkers hraničí s newyorskou čtvrtí Bronx, a svou architekturou dá velmi často vzpomenout právě na předměstský Baltimore. Divák je v Show Me a Hero svědkem lítého boje o to, kterak se nově zvolený starosta Yonkers, Nick Wasicsko (Oscar Isaac), snaží realizovat rozhodnutí státního soudu o výstavbě nových domů pro sociálně slabší skupiny. I když jaképak rozhodnutí – ono vlastně ani není jisté, zdalipak k onomu právoplatnému rozsudku vůbec dojde. Aby mohlo Yonkers prosperovat, snížit kriminalitu a kvést do krásy, je totiž nutné, vystěhovat několik rozpadajících se příměstských čtvrtí. Jejich rezidenti se potom mají stát sousedy jiného městského sektoru, a tím pádem se pokusit žít své životy ve zdánlivém prostředí amerického snu, které je synonymem pro nový začátek. No, a přesně to se nelíbí místním usedlíkům – hádejte proč.

Víme, která minisérie ovládne příští Emmy!Pokud bych se snad měl pokusit o to, vypsat všechny jemné nuance této výborné minisérie a nastínit její širší problematiku a politické podzápletky, asi by vzniklo téma na několik set normostran. Vězte tudíž, že se celý děj zdaleka netočí jen kolem tlachajících starostů a jejich kravaťáckých přisluhovačů, ale že se s kamerou velmi často podíváme i do ulic či domácností promílaných rodin. Proto také ta do očí bijící podoba s The Wire. Tam, kde si například dramatický Boss často uplácával výhradně kancelářské bábovičky, jde Najděte mi hrdinu na ruku i obyčejnějším postavám. Sympatickým i těm, o které byste si ze strachu neopřeli kolo.

Nesledujeme pouze jednu politickou stranu sváru na městské radnici, Simon nám umně podsouvá vícero lidských osudů. Osudů, v souvislosti s nimiž jde znamenitý scénář často až na dřeň. HBO směle dokazuje, jak je důležité být v podobných ožehavých tématech za nestranného, nijak zvlášť zaujatého zprostředkovatele. Názor vám není nucen, je individuálně formován. A ještě jedna rada na závěr: nic si negooglete. Haggis sejmul reálný, nadmíru autentický dobový příběh, a ten vás rozemele o to důkladněji, čím méně si toho o něm dopředu zjistíte. A mně už teď nezbývá než čekat, s čím peckoidním přijde David příště...

Verdikt

avatar10/10

Davies182


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    hroubek

Najděte mi hrdinu: Pilot


ikona
Spooner
Jak to zatím vypadá s ambiciózní minisérií od HBO a tvůrce kultovního The Wire? 

Nedělní večery (tedy u nás spíše ty pondělí) jsou v případě HBO už téměř jistou zárukou kvality. V minulých týdnech jsme zde tak mohli sledovat další krvavé pletichy ze Západozemí či ostře sledovanou druhou sérii True Detective. I v následujících týdnech nám tamní hlavouni hodlají v jejich vyhlášený slot servírovat jen tu nejlepší kvalitu. Přichází totiž s ambiciózní minisérií Najděte mi hrdinu, kterou nám nepřináší nikdo menší než David Simon, tvůrce jednoho z největších televizních klenotů The Wire – Špína Baltimoru. Za kamerou ho pak jistí neméně slavný Paul Haggis, režisér oscarovky Crash, jenž může po menším kariérním útlumu zase jednou přesvědčit o svých výjimečných schopnostech. A aby těch slibných jmen nebylo málo, tak hlavní roli si zde střihl vycházející herecký talent a hvězd blížících se Star Wars, Oscar Isaac. Očekávání byla zkrátka velká. A úvodní epizoda je zatím beze zbytku plní.

Už samotný příběh naznačuje, že tady se tvůrci náročného tématu a palčivých otázek opravdu nebojí. Přesouváme se totiž do roku 1987 do města Yonkers, kde budeme sledovat osudy nadějného mladého politika Nicka Wasicka. Ten se po pár letech na jistém politickém místečku rozhodne kandidovat na místo starosty, jež už několik volebních období bez problémů drží jeho neúprosný soupeř Angelo Martinelli a zprvu to vypadá, že se na vytouženém křesle udrží i nadále. Jenže město v té době řeší velkým problém. Potýká se totiž se soudním příkazem, který jim přikazuje vyhradit několik bytových jednotek v bělošských středostavovských čtvrtích sociálně slabším obyvatelům, převážně afroameričanům. Nařízení vzbudí ve městě velkou nevoli, jejíž obětí se stane právě starosta Martinelli. Mladý Wasicko se tak díky soupeřově nečinnosti i svým předvolebním slibům o nápravě dostává do čela města. To však ještě netuší, že svůj slib voličům nemůže nijak splnit a bude to právě on, kdo bude muset za každou cenu ony bytové jednotky postavit. Nenávistná vlna odporu poháněna rasismem pak zatřese doslova celým městem i jeho slibně rozjetou kariérou.

Tedy zatřese s ním alespoň v nadcházejících dílech. Pilot je totiž po všech stránkách rozjezdovou epizodou, která slouží hlavně jako seznámení s hlavním hrdinou a dobovou atmosférou. A po téhle stránce to zatím funguje opravdu parádně. Atmosféra osmdesátých let i čím dál napjatějších a nespokojenějších ulic je zde cítit téměř z každého záběru. Díky Haggisově řemeslně vypiplané režii i evidentně nešetřící výpravě to navíc opravdu vypadá, jakoby série opravdu dorazila na obrazovky z osmdesátých let. Také zajímavý charakter Nicka Wasicka si vás získá celkem rychle. Jeho vývoj z tichého sympaťáka v silného hráče, jenž využije nabízené příležitosti, je v pilotu ztvárněn opravdu výborně. Oscar Isaac si zde potom každou scénu doslova krade pro sebe a je celkem jedno, zda zrovna sleduje politické dění na radnici nebo randí s půvabnou sekretářkou. Je navíc sympatické zjištění, že hlavní postava nejspíš nebude za kontroverzní výstavbu bojovat jen kvůli klišovitým rasovým důvodům, ale zcela z jiných příčin.

Ostatně fakt, že se scénář prozatím vyhýbá všem klišé protirasistických ubulených agitek a místo toho hodlá evidentně tnout hezky do živého, je jedním z největších kladů prvního dílu. I když co jiného bychom od Davida Simona mohli čekat že? Zde se zkrátka asi bude sázet hlavně na co nejvíce realistické pojetí a vypiplané odsýpající dialogy. Režijní i scenáristickou jistotu pak ještě doplňuje bezchybné obsazení, jež kromě neselhávajícího Isaacsa čítá až nečekaný počet známých ksichtů. A všichni ze sebe dosud vymačkávají maximum. Obzvláště na Jamese Belushiho po letech v zapomnění je radost pohledět.

Start minisérie Show Me a Hero zkrátka vyšel na jedničku a tvůrcům se zatím daří bez problémů plnit vysoká očekávaní. Záměrně pomalé tempo ovšem nemusí sedět každému a dosud zde chybí památná či emotivní scéna, jež by diváka zvedla ze židle. Toho si však nejspíše dosytnosti užijeme v následujících týdnech. Na pilotu je zkrátka vidět, že je “jenom“ skvělým navnazením na mnohem vypjatější a napínavější podívanou. Díky tomu se proto nemohu zbavit dojmu, že tohle jeden z těch projektů, jemuž bude ohromně sedět zhlédnutí na jeden zátah. Ještě, že nám HBO servíruje dvě epizody týdně a vy si budete moci případný maratón dopřát už velmi brzy. Ani nedočkaví diváci ale jistě neprohloupí. Zde se nám totiž pravděpodobně rýsuje jedna z nejpovedenějších minisérií tohoto roku.

Verdikt

avatar8/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    TonyClifton

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace