Letní měsíce ze zásady v seriálovém rybníčku nikdy neznamenaly příliš velké terno a stanice v nich většinou jen utápěly své béčkové projekty. V posledních letech se ovšem jejich taktika přeci jen trochu mění. Už třetí léto nás tak na kabelovce baví ujetý Preacher, před dvěma lety se nám v letních měsících představil megahit Stranger Things a loni nám HBO v tuhle dobu naservírovalo sedmou Hru o trůny. A zdá se, že právě HBO by v tradici letních pecek mohlo pokračovat i letos. Už toto neděli (tedy u nás spíš pondělí) zde totiž startuje vysoce očekávaná adaptace knihy Ostré předměty od autorky Zmizelé, Gillian Flynn, a režiséra oceňovaných Sedmilhářek Jean-Marca Valléeho. A díky exkluzivní předpremiéře pilotu na filmovém festivalu v Karlových Varech vám už teď mohu říci, že se máme nač těšit.

 

Asi je vám všem jasné, že od tvůrkyně Zmizelé ani tentokrát nemůžeme čekat žádnou veselou taškařici. Hlavní hrdinkou je novinářka Camille Preaker, která je nucena se z velkého města kvůli novému článku vrátit do rodného města Wind Gap. Zde se totiž během krátké doby ztratila už druhá mladá dívka. A jelikož první nezvěstná byla po čase nalezena mrtvá, tamní bezradná policie se obává práce sériového vraha. Camille má tak o případu zjistit víc a napsat pořádně šťavnatého sólokapra. To však pro ni nebude vůbec jednoduché. V rodném městečku totiž, i díky své poněkud komplikované mamince, zažila spoustu tragických událostí, po nichž jí zůstala velká láska k alkoholu a také slušná řádka psychických problémů.

 

Ve zkratce by se pak dalo napsat, že pokud se vám líbili Sedmilhářky, měli byste vrnět blahem i tentokrát. Vallé opět nabízí tempem záměrně pomalou sondu do nitra hlavní postavy a kriminální zápletku prozatím nechává úplně na vedlejší koleji. Tady se zkrátka dostáváme pod kůži hlavnímu charakteru, atmosféře tamního zapadákova i některým jeho obyvatelům. Jen je to kvůli tématu a Camilleniným duševním šrámům ještě mnohem tísnivější a více psychologické, než v případe Reese, Nicole a spol. Ostré předměty opravdu nejsou v pilotu nijak veselou podívanou. Spíš mohu s klidem prohlásit, že větší depku jsem letos asi ještě neviděl.

Po řemeslné stránce se tu pak jede další HBO extratřída. Vallé má všechno silně pod palcem a kromě atmosférické kamery zaujme zejména neskutečně působivý soundtrack a jeho celková práce se zvuky. Po herecké stránce se tu pak žádné překvapení nekoná. Ostré předměty jsou totiž dosud bezkonkurenční one-(wo)man show Amy Adams. Ta v úvodním díle (kromě pár flashbacků) prakticky nesleze ze záběru a ukazuje, že Ostré předměty nebudou detektivním příběhem, ale hlavně brutální sondou do života zkoušené Camille. A Amy tak zase jednou ukazuje, že je jednou z nejlepších hereček své generace. Zbytek osazenstva tak zatím nemá příliš co hrát, i když šílená maminka v podání Patricie Clarkson leze divákovi tím správným způsobem na nervy už v pilotu.

 

Ostré předměty rozhodně nebudou minisérií pro každého. Ultrapomalé tempo, v němž se toho po příběhové stránce navíc zase tolik nestane, nejspíš mnoho diváků po pilotu odradí. Ti zbylí se ovšem mohou zřejmě do budoucna těšit na neskutečné psycho a depresivní podívanou, v níž Jean-Marc Vallé ukazuje, že jeho hlavní síla opět tkví v důrazu na pochroumané charaktery a tísnivou atmosféru. A něco mi říká, že mu tato sázka ve výsledku vyjde i teď. Čtenáři předlohy i fanoušci Amy Adams pak možná budou spokojeni ještě o něco více. Ano, tady další epizody opravdu nemineme.