Outsider: Minisérie
16:00 | 14.03.2020 |
Málokterý autor má tolik adaptací svých knih jako Stephen King. A stejně tak málokterý autor má tak široké kvalitativní rozpětí těch adaptací, od výborných po… řekněme, hodně slabé. Jak se povedla minisérie podle jednoho z jeho novějších románů?
Jak to vidí Sam.Vimes
Outsider v počátečních dílech evokuje True Detective, přímo v první epizodě si dokonce hraje s nelineárním vyprávěním. Později se stáčí právě k nadpřirozenému zlu, o kterém se u Temného případu jen teoretizovalo v divokých fanouškovských diskuzích. Pochmurnou atmosféru paranoii a strachu z neznámého se seriálu daří navozovat pěkně, pomáhají jí i barevné palety utopené v šedavých odstínech a znepokojivé hudební motivy. A rozhodně je třeba pochválit i Bena Mendelsohna a Cynthii Erivo v hlavních rolích a Jasona Batemana nejen ve vedlejší roli, ale i za kamerou.
Na druhou stranu ale k dokonalosti má Outsider daleko. Předlohu jsem nečetl, takže nevím nakolik je chyba přímo v ní anebo v procesu adaptace, ale to rozepsání knihy do deseti hodinových epizod tady není ideální. Ještě v prvním díle to funguje dobře, protože ač jen naplňuje synopsi a neříká divákovi nic nového, kompenzuje to zajímavější formou. Jenže později začne mít minisérie problémy s tempem, občas přešlapuje na místě nebo se točí v kruhu, aniž by se to ale dalo omluvit budováním atmosféry. Outsider je zkrátka slušný hororový thriller, který by při rozsahu šesti až osmi epizod mohl být i výborný. 7/10
Jak to vidí Spooner
Už si nepamatuji, kdy naposledy jsem měl ze seriálu tak rozporuplné pocity. Na jednu stranu mě Outsider v prvních dílech zcela pohltil svou temnou atmosférou ne náhodou připomínající první Temný případ, parádním hereckým obsazením, skvěle napsanými dialogy i šikovně zpracovanou melancholií či motivem ztráty blízkého člověka. Jenže, co si budeme nalhávat, deset epizod se nakonec ukázalo pro tuto zápletku až jako příliš velké sousto. Po celkem intenzivní a depresivní první polovině se začne děj čím dál více rozmělňovat, natahovat se mnohdy zbytečnými dialogy (v autě na cestách se toho nakecá až moc) a jakmile už se divák dozví zásadní informace, začne být děj velmi předvídatelný.
Přirovnání s True Detective pak začne brzy pokulhávat nejen kvůli nadpřirozené zápletce, jež se změní v tradiční „kingovinu“, ale zejména proto, že příběh rozhodně není tak vrstevnatý a filozofický a právě v druhé polovině se začne dost točit v kruhu. A tradičně kingovské a trochu béčkové finále výsledku také příliš nepomáhá. Jenže pak tu máme ony nadstandardní řemeslné kvality v čele s precizní režií (Jason Bateman za kamerou vládne!), skvělou kamerou i stále fungující atmosférou, díky nimž se rozhodně nedá novinka odstřelit do vod průměru. A potom jsou zde ještě oni herci. Ben Mendelsohn je v roli věčně unaveného a zničeného Raplha prvotřídní a Cynthia Erivo ho snad ještě převyšuje. Ani ve vedlejších roličkách pak nenajdete žádný slabý článek a každá z postav zde zaujme. Outsider si tedy díky těmto nepopiratelným faktům zařazení do nadprůměru přeci jen zaslouží. Zklamání z toho, že to celé mohlo být daleko hutnější a emotivnější, ovšem přeci jen zůstává. 7/10
Verdikt
Redakce
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 7/10
Ragnarok
- 7/10
Sub-Zero
- 7/10
slord
Outsider: První dojmy
15:00 | 19.01.2020 |
HBO se zpravidla novinek na začátku roku vůbec nebojí a už v prvních dnech nám dokáže naservírovat očekávané tituly. Tento rok mezi ně nepatří jen vatikánský duel Johna Malkoviche a Judea Lawa v Novém papeži (naše dojmy dorazí už brzy), ale také adaptace dalšího z milionu bestsellerů Stephena Kinga, Outsidera. Seriálová verze jednoho z novějších kousků knižního guru už od prvních ukázek disponovala nejen nadějným mixem detektivky s nadpřirozenými motivy, také však téměř hororovou atmosférou, z níž nám nebude příliš dobře. A úvodní dvě epizody ukazují, že upoutávky v tomto případě rozhodně nekecaly.
V lesích Georgie je nalezeno tělo jedenáctiletého chlapce. Velmi brutální vraždu začne vyšetřovat zkušený detektiv Ralph Anderson, jemuž sám před časem zemřel syn. Všechny důkazy včetně svědků, záběrů z kamer a otisků prstů jasně ukazují, že vrahem je oblíbený trenér tamního dětského baseballového týmu Terry Maitland. Jenže ten má zároveň neprůstřelné alibi, které dokazují, že byl v době vraždy na 100 km vzdálené konferenci. Jeho zatčení pak spustí sérii tragických i nevysvětlitelných událostí a Ralph má nad Terryho vinou čím dál větší pochybnosti. Je možné, aby byl člověk na dvou místech najednou? A jak lze vysvětlit nevysvětlitelné?
Úvodní epizody pak tento kriminální příběh s nadpřirozenými momenty prodávají naprosto nekompromisně. Tísnivá a depresivní atmosféra by se dala už od prvních minut krájet, s postavami zde nemá scénář (tedy vlastně Stephen King) žádné slitování a série do vás pere jednu bezútěšnou scénu za druhou. A o nějaký ten solidní twist není hned na začátku nouze. Když už si pak divák chce aspoň na chvíli oddechnout, vytasí se tvůrci se scénou, za kterou by se nemusel stydět kdejaký horor. Svým stylem a atmosférou, zejména ve vyšetřovací části, pak novinka místy dokonce připomíná první řadu True Detective. Ono nadpřirozeno je nám naštěstí servírováno velmi pozvolna a spíš se zde efektivně nadhazují otázky do dalších dílů. Ostatně, jedna z důležitých postav se ještě ani neukázala na scéně.
Velkou zásluhu na parádním úvodu má pak zejména muž, od něhož byste to možná ani tolik nečekali, a to Jason Bateman. Ano, představitel jedné z důležitých rolí se zároveň ujal také režie úvodních dílů a po Ozarku opět ukazuje, že mu to za kamerou neskutečně sedne. Jeho práce s atmosférou, mrazivou hudbou a obrazem je v některých scénách téměř neskutečná. Ano, druhá epizoda už byla malinko roztříštěnější a měla menší problémy s tempem, i přesto je ovšem Batemanova režie až nečekaně pohlcující. A jde mu to samozřejmě i před kamerou, kde skvěle sekunduje prozatím bezchybnému Benu Mendelsohnovi, který dokáže perfektně znázornit každou životní ránu, s níž se musí hlavní postava poprat. I zbytek obsazení pak prozatím hraje na jedničku a díky nim je tento temný příběh plný charakterů, jejichž neveselé osudy se vám snadno zavrtají pod kůži.
Outsider je tak v úvodu řemeslně špičkovým kouskem, jenž parádně kombinuje temnou kriminálku s nadpřirozenými prvky a téměř hororovými momenty, jichž bude v budoucnu nejspíš ještě přibývat. Scénář navíc prozatím s materiálem pracuje velmi šikovně, děj slušně ubíhá vpřed a otázek sympaticky přibývá. Samozřejmě zde ale stále hrozí, že se tvůrcům tahle děsivá story rozpadne pod rukama. Přeci jen se jedná o adaptaci Stephena Kinga a zvěsti o knížce jsem slyšel všelijaké. Takové pochybnosti však zatím divák nemá důvod řešit. K temné a výrazně nadprůměrně „kingovce“ tu totiž máme nakročeno opravdu solidně.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry