HBO se zpravidla novinek na začátku roku vůbec nebojí a už v prvních dnech nám dokáže naservírovat očekávané tituly. Tento rok mezi ně nepatří jen vatikánský duel Johna Malkoviche a Judea Lawa v Novém papeži (naše dojmy dorazí už brzy), ale také adaptace dalšího z milionu bestsellerů Stephena Kinga, Outsidera. Seriálová verze jednoho z novějších kousků knižního guru už od prvních ukázek disponovala nejen nadějným mixem detektivky s nadpřirozenými motivy, také však téměř hororovou atmosférou, z níž nám nebude příliš dobře. A úvodní dvě epizody ukazují, že upoutávky v tomto případě rozhodně nekecaly.

 

V lesích Georgie je nalezeno tělo jedenáctiletého chlapce. Velmi brutální vraždu začne vyšetřovat zkušený detektiv Ralph Anderson, jemuž sám před časem zemřel syn. Všechny důkazy včetně svědků, záběrů z kamer a otisků prstů jasně ukazují, že vrahem je oblíbený trenér tamního dětského baseballového týmu Terry Maitland. Jenže ten má zároveň neprůstřelné alibi, které dokazují, že byl v době vraždy na 100 km vzdálené konferenci. Jeho zatčení pak spustí sérii tragických i nevysvětlitelných událostí a Ralph má nad Terryho vinou čím dál větší pochybnosti. Je možné, aby byl člověk na dvou místech najednou? A jak lze vysvětlit nevysvětlitelné?

Úvodní epizody pak tento kriminální příběh s nadpřirozenými momenty prodávají naprosto nekompromisně. Tísnivá a depresivní atmosféra by se dala už od prvních minut krájet, s postavami zde nemá scénář (tedy vlastně Stephen King) žádné slitování a série do vás pere jednu bezútěšnou scénu za druhou. A o nějaký ten solidní twist není hned na začátku nouze. Když už si pak divák chce aspoň na chvíli oddechnout, vytasí se tvůrci se scénou, za kterou by se nemusel stydět kdejaký horor. Svým stylem a atmosférou, zejména ve vyšetřovací části, pak novinka místy dokonce připomíná první řadu True Detective. Ono nadpřirozeno je nám naštěstí servírováno velmi pozvolna a spíš se zde efektivně nadhazují otázky do dalších dílů. Ostatně, jedna z důležitých postav se ještě ani neukázala na scéně.

Velkou zásluhu na parádním úvodu má pak zejména muž, od něhož byste to možná ani tolik nečekali, a to Jason Bateman. Ano, představitel jedné z důležitých rolí se zároveň ujal také režie úvodních dílů a po Ozarku opět ukazuje, že mu to za kamerou neskutečně sedne. Jeho práce s atmosférou, mrazivou hudbou a obrazem je v některých scénách téměř neskutečná. Ano, druhá epizoda už byla malinko roztříštěnější a měla menší problémy s tempem, i přesto je ovšem Batemanova režie až nečekaně pohlcující. A jde mu to samozřejmě i před kamerou, kde skvěle sekunduje prozatím bezchybnému Benu Mendelsohnovi, který dokáže perfektně znázornit každou životní ránu, s níž se musí hlavní postava poprat. I zbytek obsazení pak prozatím hraje na jedničku a díky nim je tento temný příběh plný charakterů, jejichž neveselé osudy se vám snadno zavrtají pod kůži.

 

Outsider je tak v úvodu řemeslně špičkovým kouskem, jenž parádně kombinuje temnou kriminálku s nadpřirozenými prvky a téměř hororovými momenty, jichž bude v budoucnu nejspíš ještě přibývat. Scénář navíc prozatím s materiálem pracuje velmi šikovně, děj slušně ubíhá vpřed a otázek sympaticky přibývá. Samozřejmě zde ale stále hrozí, že se tvůrcům tahle děsivá story rozpadne pod rukama. Přeci jen se jedná o adaptaci Stephena Kinga a zvěsti o knížce jsem slyšel všelijaké. Takové pochybnosti však zatím divák nemá důvod řešit. K temné a výrazně nadprůměrně „kingovce“ tu totiž máme nakročeno opravdu solidně.