Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Panství Downton | Downton Abbey | 2010
csfd  imdb
tvůrce: Jullian Fellowes
režie: Brian Pecival, Ben Bolt
hrají: Maggie Smith, Hugh Bonneville, Brendan Coyle, Jim Carter, Michelle Dockery, Joanne Froggatt, Dan Stevens

Panství Downton: Úvod 5. řady


ikona
Krasa
Nejpopulárnější britský seriál současnosti se vrací. Jak se nám v Crawleyovic panství líbí napopáté? 
Časy, kdy jsem byl zoufale zamilován do Panství Downton, jsou po minulé sérii pryč. Zabil je odchod jednoho konkrétního herce a s tím i smrt možná nejlepší romantické linie, na jakou jsem se kdy v televizním projektu díval. V recenzi čtvrté řady jsem zmiňoval, jak málo krve v kdysi plnokrevném seriálu zůstalo. Jasně, hraběnka Vdova pořád famózně glosovala a Jim Carter by si za pana Carsona konečně zasloužil blyštivé Emmy. Jenomže britský klenot ztratil tah na branku, dějovou závažnost a zpětně si vlastně vůbec nepamatuji, o čem že to loňská řada Downtonu vlastně byla. A možná i proto jsem z prvního dílu páté série tak trochu… ehm, zmatený. 
 
 

Píše se rok 1924 a na staré principy panství buší moderní svět. Stejně jako minule, sluší se podotknout. Tentokrát se však Fellowes nezaobírá až tak politikou, nýbrž mazáním oné propastné hranice mezi bohatými (Crawleyovi) a jejich služebnictvem. Při pořádané válečné tryzně dostane namísto Roberta Crawleyho přednost pan Carson. Sluha James se pro změnu vyspí s Lady Anstruther jako by se nechumelilo. A vůbec, všemi směry se nám tvůrci snaží naznačit: časy se mění a systému tohoto opatství pomalu zvoní umíráček. Samo o sobě mi to nevadí, jen už mám pocit, že se zde po druhé sezóně zaseknul příběh v jakémsi poválečném bezčasí. Všichni tuší, že se něco bude muset měnit, ale zatím se nemění lautr nic.
 
 

Kdo se tedy těší na nějakou silnou hlavní linii, ten se zřejmě i tentokrát načeká. Úvod páté řady naťukává řadu minizápletek, ale zatím jsem mezi nimi nespatřil žádnou stěžejní. Několikrát jsem se také přistihl, že jsem ze vztahů, spojenectví a nepřátelství poněkud v rozpacích. Popravdě moc nerozumím, zda farmář žijící se zrzavou kopií Lady Edith ví nebo neví, že je dítě, které vychovává, právě Editino. Zařazené téže postavy i jako požárníka v samotném závěru epizody mi pak přišlo až příliš příhodné a dost nepravděpodobné. Thomas Barrow, oscilující už několik let mezi nenávistným gayem a nárazovým sympaťákem, je náhle nejlepší kamarád Jamese (něco mi ušlo?), a vydírá kolegyni Baxter tak, jak už to dělal tolikrát. A nakonec v rámci úvodní hodiny předvede jak Hyda, tak Jekylla v sobě ukrytého.
 
 

Na druhou stranu, i přes tuto roztříštěnost uteče první díl páté řady jako voda v Temži. Absentují v něm zdlouhavé dialogy, Maggie Smith pobaví inscenováním společenské události a celý je zakončený až překvapivě akční scénou požáru. Je prostě potřebné se smířit s faktem, že Panství Downton má své věrné diváky, a ti zkrátka nechtějí, aby se to v seriálu hemžilo zvraty jako ve Hře o trůny. Chtějí nášup suchých štípů, popleteného pana Molesleyho (který si v dané epizodě naprosto famózním způsobem barví vlasy), silnou lady Mary a návykový britský akcent. A my se musíme smířit s tím, že o moc ambicióznější už Panství Downton zřejmě nebude. Přesto převládají po první osmině pátého roku na Downtonu pozitivní dojmy. Takhle rychle nám minulý rok žádná epizoda neutekla. A to ostatní… přeci sper čert!

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar6/10

Krasa

Panství Downton: Recenze 4. série


ikona
Krasa
O tom, jak čtvrtá řada populárního kostýmního seriálu není ani trochu roztančená. Proč se nám nelíbila? 

Panství Downton je specifickým fenoménem dnešní doby. Nekypí násilím, citlivými tématy současnosti a nedisponuje unikátním mozkem v hlavní úloze. Přesto je pravidelným účastníkem ligy těch nejlepších nynějších seriálů, leč vedle nich působí poněkud obstarožně a exoticky. Je poměrně obtížné přesvědčit vrstevníky, aby Downtonu dali šanci a nezavrhli ho jako padesátiminutovku britského akcentu, snobismu a dlouhých rozhovorů o ničem. Ostatně, že tomu tak není, jsme se vás snažili přesvědčit i v rámci tematické TOP5. Silná dramata, hmatatelná romantika, humor i suché hlášky. Tím vším pro nás byly tři řady populárního anglického seriálu. Proč ale pod recenzí série čtvrté svítí tak nepřístojně malé číslo?

 

Na konci třetí řady zemřel Matthew Crawley. Největšího sympaťáka seriálu nenechal tvůrce Julian Fellowes skonat z vlastní iniciativy, nýbrž z rozhodnutí herce Dana Stevense. Dovedu si představit, že autoři měli nějaký jasně stanovený námět, který však byl tímto nenadálým odchodem Stevense do Hollywoodu pošlapán. Pilotní díl, námi důkladně probraný již v září, nám tak předložil následovně rozehrané karty: vdova Mary zůstává sama s novorozencem a i přes osobní žal bude muset řešit manažerské záležitosti panství a postupný zánik společenských stereotypů. Popravdě, jsme již u pilotu pochybovali, že je nastolené téma dostatečně nosné, aby bylo v osmi epizodách pádně schroustáno. A bohužel jsme se ani maličko nemýlili.

 

Čtvrté sezóně totiž zoufale chybí nit a je v porovnání se třemi předchozími dějově nejslabší. Fellowes nepochopitelně zahajuje linky, aby je v zápětí nevybíravě rušil těmi nejpodivnějšími způsoby. Panu Carsonovi se ohlásí dávný kamarád z mládí. Je nám poměrně důkladně představen, nahlédneme do minulosti jedné z nejtajemnějších postav projektu a... nic z toho. Dávný kamarád odjíždí pryč, aniž bychom byli obohaceni o zajímavý příběh. Stejně tak je to s Alfrédem a jeho kuchařskou kariérou, náhlým odcestováním Roberta do Ameriky a vlastně úplně vším. Tu a tam se něco otevře, a během dvou epizod bez větších emocí zase uzavře.

 

Inu co, pomyslíte si. Vedlejší zápletky jsou vedlejší zápletky, o ty přece jde až sekundárně. Bohužel ale čtvrtá série Panství Downton nemá žádnou zápletku hlavní a my jsme i po osmi týdnech nabývali dojmu, že se díváme na osmihodinový pilotní díl. Je snad hlavní linií znásilnění Anny, které je nakonec smeteno pod koberec extrémně podivným zakončením v posledních minutách série? Nebo je to snad Maryina nerozhodnost, zda bude navždy vdovou anebo si znovu „dá říct“?. A co takový Branson? V celé řadě se spíše tak nachomýtá do záběrů, ke konci potká sympatickou dívku a spraví jí auto. Konec. A hraběnka Vdova v podání Maggie Smith? Autoři jí nechají onemocnět a zcela nedramaticky v rámci několika minut znovu vyléčit. Jistě, sem tam vypustila sympatický suchý štíp, kterému jsme se ze srdce zasmáli. Progresu však nabyla veškerého žádného.

 

Je možnost, že si autoři šetří drama na vánoční dvouhodinový speciál a je taky možné, že se řada nedořešených point maličko vyspraví. Jenomže podzimní osmička dílů by měla držet u sebe a vánoční speciál by k nim měl poskytovat vítaný, avšak citlivě oddělený bonus. Takhle autoři uzavřeli oficiální část bez jakéhokoliv vzruchu, dílčího finále nebo výraznějšího posunu. Čtvrtá řada tak působí jako přešlapování na místě. Jako pár hodin vaty, než Fellowes „něco vymyslí“ a přizpůsobí se nenadálému Stevensově odchodu. Jasně, chápeme, že neúmyslně přijít o patrně nejdůležitější postavu je pro seriál složité. Ale my nemůžeme soustrastně navyšovat hodnocení, kvůli tomu, že autoři nedokážou dostatečně motivovat herce k práci. Jejich kampf.

 

Je zatraceně těžké definovat rovinu, ve které je čtvrtá série Panství Downton špatná. I nadále totiž překypuje skvělými, přesnými dialogy a pečlivým a spravedlivým oddělením trampot šlechty a plebejců. Není zkrátka tak žalostná, aby jí fanoušci ostentativně přestali sledovat. Jen je jednoznačně nejnudnější z celku. Události v ní by se dali smrsknout do dvouhodinovky a divák by nepřišel o žádný charakterový pokrok, který by mu potom scházel v následující sérii. Budí zkrátka dojem odrazového můstku. Snad se chystá na odraz v podobě vánočního dílu, snad až ve tvaru páté řady. My v tom spíše vidíme nelibost dělat zásadnější kroky, když sledovanost je vysoká, penězotok stálý a sérií bude jistě ještě habakuk. Dáme vědět s aktualizací verdiktu během svátků. Pro nynějšek se však hodnocení přes pět bodů nepřehoupne. Je nám to upřímně líto.

Verdikt

avatar5/10

Krasa

Panství Downton: Úvod 4. řady


ikona
Krasa
Anglická limonáda se vrací už počtvrté. Jak si seriál poradí bez svého nejvýraznějšího hrdiny? 

Vánoční finále třetí řady Panství Downton obralo tento britský fenomén o hlavní postavu. Ačkoliv jsou nám již čtvrtým rokem servírovány osudy a svízele různých charakterů, nikdo nebyl tak silným a sympatickým prvkem jako Matthew Crawley. Ať už bojoval ve válce nebo dobýval srdce své ženy Mary, vždycky nás jeho seriálové party neobyčejně bavily. Jenomže herec Dan Stevens odešel hledat štěstí do Hollywoodu a tvůrce Julian Fellowes nechal postavu zahynout při autohavárii jen pár minut po narození syna. Čtvrtá řada Panství Downton to tak bude mít u mnoha diváků přetěžké. Musí se popasovat se ztrátou největšího klaďase a najít adekvátní náhradu, ke které bude možné takto vzhlížet. Našli ji, drazí scénáristé, už v úvodní epizodě?

 

Nenašli. Leč nemohu říci, že by mě v některých směrech nepotěšili. Mimojiné tím, že nenavázali zcela plynule na závěr třetí řady, která prakticky končila záběrem na Matthewův zakrvácený obličej. Obával jsem se, že si Fellowes neodpustí konfrontaci rodiny Crawleyových a především čerstvé maminky Mary s onou tragickou událostí. Čtvrtá řada startuje až půl roku od havárie a nabízí nám pohled na Mary, celou v černém, která se nedokáže plně radovat ze svého zdravého synka George. Na panství se tak aktuálně vyskytují již dva pohrobci – malá dcerka někdejšího šoféra Bransona a nyní i Matthewův syn. Je zvláštní vyrobit dva velmi podobné motivy v rámci jedné série a možná i proto na mě nepůsobí toto neštěstí tak silně, jako kdybych už si jím jednou divácky neprošel. Na druhou stranu jsem opravdu rád, že autoři hned neútočili těmi nejsilnějšími emocemi a nechali si od „vánoční“ autonehody sympatický odstup.

 

Mary tráví většinu hodinové stopáže ponořena ve špatné náladě a herecký výkon i hlasový fond Michelle Dockery je v této poloze přepychový. Skoro mě až zamrzelo, že se úvodní epizoda zabývá návratem Mary k barevnému oblečení a normálnímu životu. Její truchlivá poloha byla výtečná, sršela suchými hláškami a prostě mě bavila. Škoda, že se v ní autoři nerozhodli pitvat déle a třeba ji i nějakým vhodným způsobem gradovat. Panství Downton jsem totiž vždy vnímal primárně jako příběh milostného vztahu mezi Matthewem a Mary. Když to pojmu lapidárně – na konci jedné epizody Matthew zemře, na konci druhé, se z jeho skonu Mary dostane. Moje romantické já je hladové a vhodné potravy se mu zřejmě nedostane.

 

Relativně mě zarazilo, jak nevzrušivě se Fellowesův tým rozhodl pokračovat ve vyprávění. Pilotní epizody mají navnadit, ukázat divákům směr, jakým se budou další díly dané řady ubírat. Tento otvírák je však velmi triviální a spíše pokračuje v malých příbězích, jež jsou spotřební a jednorázové. Daisy řeší valentýnské přání a raduje se z vynálezu mixéru. Molesley dále plní roli tragického nešiky a Bates vrhá dramatické pohledy na všechny strany. Zřejmě se budou ze všeho nejvíc řešit ekonomické záležitosti ohledně panství a taky Carsonův kamarádský/homosexuální vztah z mládí. Ani jedna z těchto linií však není dostatečně zajímavá, aby táhla dramatický vztahový seriál tohoto typu. Musíme tedy doufat, že se s nějakým nosným tématem autoři teprve vytasí.

 

První sezóna pojednávala o dědici panství, druhá o válce a ta třetí o manželství. Nemám však tušení, kam se řítí ta čtvrtá a musím jen hlasitě doufat, že Fellowesovi nedošly nápady a nehodlá jen tu tragicky, tu komediálně přešlapovat na místě. Tak na mě totiž působila první epizoda této série a já tedy nemohu udělit výrazně kladné hodnocení. Na druhou stranu, Panství Downton je seriál určený k čajovým slezinám převážně těch diváků, kteří nepotřebují za každou cenu thrillerové cliffhangery a nečekané obraty. Stačí jim vtipné zoufání kuchařky Patmorové, nové rande nehezké Edith a zamilované pohledy Anny a Batese. Byla by však škoda, kdyby ambice Downtonu už nepočítaly s originalitou. Snad se tedy takto při zemi drží jen pilotní díl a doufám, že s Matthewem neodešla z mé oblíbené historické telenovely i věc nejpádnější. Totiž, drajv.

Verdikt

avatar5/10

Krasa

Panství Downton: Recenze 3. série


ikona
Krasa
Matthew Crawley a spol. uzavřeli třetí řadu. Zaslouží si další porci prestižních ocenění? 

Dovolíme si tvrdit, že jen málokterý současný seriál dokáže oslovit tak široké spektrum diváků, jako britský hit Panství Downton. Šikovně napsaná, zrežírovaná a zahraná látka, v níž není nouze o romantiku, pomluvy, vtipy i spravedlnost, a která tyto aspekty navíc dokáže perfektně vyvážit, je předem odsouzena k úspěchu. Julian Fellowes uhnětl před třemi lety základ pro vynikající historické drama a třetí řada nadále stojí a padá s klanem Crawleyů a jejich neskromným životem na zámku. Co se událo během osmera nových epizod a jak na nás působily v kontrastu s výjimečnou první, a válkou zmítanou druhou sérií?

 

Rodinná a služebnická sága Downtonu ani napotřetí nemění svoji dobře vyšlapanou cestičku. Seriál, jehož dvě série u nás zpopularizovala Česká televize, se nepokouší o žádné výraznější novoty, a kdo seriálu doposud nepřišel na chuť, třetí řada jej od skepse neodvrátí. V prvních dojmech, které jsme skládali po zhlédnutí úvodní epizody, jsme vám vyprávěli o motivu svatby Matthewa a Mary. Oblíbený pár, který si k sobě hledal cestu dlouhé dvě série a jejich vzájemné i oddělené peripetie patřily k nejlepším pasážím seriálu, se v třetí řadě profiluje již jako dvojice manželská. Loňské sezóně byla z mnoha stran vyčítána přemíra záměrně dojemných scén. V tomto ohledu se tedy Panství Downton vrací ke kořenům doposud nejlepší první řady. Matthew a Mary jsou šťastně svoji a nekonečnému flirtování a spekulacím je tedy konec. Mary se tímto scénáristickým rozhodnutím dostává lehce do pozadí, Matthew se na druhou stranu objevuje v nové, taktéž výrazné pozici.

 

Sir Robert není právě investiční génius a podařilo se mu unikátně špatnou alokací kapitálu přijít o podstatnou sumu. Nemalé peníze ze závěti otce Lavinie však připadnou Matthewovi a ten se zhruba v polovině série stává spoluvlastníkem panství. Z počátku jsme nedokázali zařadit, co je nosnou myšlenkou třetí řady Downtonu. Teprve posléze se zřetelně vyjevil střet mezi starými a novými názory, konkrétně pak na způsob vedení celého opatství. Robertovy aristokratické způsoby jsou konfrontovány s Matthewem. Ten zcela střízlivě odhaduje, že panství v této podobě nemá nárok na dlouhodobé přežití. Tyto ekonomické spory jsou do scénáře zakomponovány zásadně, avšak nikterak nudně či velkohubě. Tato kapitola navíc vrcholí a postupně se uzavírá až v závěrečné osmé epizodě.

 

Srážka starých návyků s novými však nespočívá pouze v investičních dohadech. Dojde na poměrně velký homosexuální skandál kolem Thomase, Etheliny problémy s minulostí konkubíny či trable vztahu Edith a o mnoho let staršího nápadníka. Tvůrci zmiňovaný kontrast mezi americkou náturou matky Cory v podání Shirley MaClaine a břitkou hraběnkou Vdovou byl pouze jednodílný, a možná i proto nás vážně pobavil. Romantickým Olympem třetí řady je zcela jistě vztah neprávem odsouzeného Batese a služebné Anny. Navzdory sympatiím, které chováme k oběma postavám, však není ani zdaleka tak zajímavý a pasáže, v nichž Anna hledá důkazy neviny, jsou spíše nezáživná.

 

Ačkoliv hovoříme o vcelku početném množství dějových linií, většina z nich se rozjíždí až v druhé polovině sezóny. Zářijové epizody byly možná až příliš rozvláčné a spíše navozovaly atmosféru, než by posunovaly děj kupředu. Jenomže pátý díl můžeme vědomě označit za jeden z nejlepších a emocionálně nejsilnějších v historii seriálu a i následná trojice epizod vlastní výtečnou fazónu. Pocitově třetí řada nevydírá tolik jako ta minulá a nabízí širší spektrum různých témat a zápletek. Leč se nám vyústění svízele s Thomasem zdálo lehce přitažené za vlasy, odnášíme si z Panství Downton pozitivní dojmy. Je to totiž taková pěkná britská jistota, jejíž přidaná hodnota se rovná kadenci hlášek od Maggie Smith. Doufejme tedy v její zdraví a v široké portfolio Fellowesových nápadů. Tato partička má rozhodně ještě mnoho témat k vyprávění.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

Krasa

Panství Downton: Úvod 3. řady


ikona
Krasa
Nalaďme britské přízvuky a oprašme žakety. Vracíme se do Anglie roku 1920! 

Ke sledování nejoblíbenějšího kostýmního dramatu současnosti jsme vybízeli již před pár dny příslušným žebříčkem pěti jeho nejsilnějších stránek. Na naši oslavu seriálu Panství Downton anglické televize ITV nyní navazujeme krátkým hodnocením úvodní epizody třetí série, která na ostrovech startovala v neděli. S čím se Julian Fellowes rozhodnul vyprovokovat naše emoce a jaké novoty si pro nás nachystal?

Jen stěží se v tomto krátkém úvodníku nové sezóny vyhneme prozrazování dějové linie, a pokud jste tedy dosud neviděli kompletní druhou sérii, mohli byste si následným čtením zkazit některá překvapení. Panství Downton navazuje téměř bezprostředně na loňský úspěšný speciál z Vánoc, který končil romantickým vyznáním a scénou, v níž Matthew požádal lady Mary o ruku. K našemu uspokojení se třetí řada nezabývá dlouhými přípravami na svatbu, jíž by poté bylo devatero epizod zakončeno. Neskromná šlechtická svatba je totiž součástí ihned úvodního dílu a Fellowes se díkybohu vykašlal na její sáhodlouhé přípravy a zmatek okolo. Chemie zřejmě nejslavnějšího páru seriálu funguje i letos a krátká debata v předvečer svatby je dokonale romantická a zároveň skvěle napsaná.

Zatímco první sérii dominovala hra o dědictví opatství, druhé dusné období války, třetí se bude zajímat o existenci Downtonu jako takového. Robert u rodinného právníka zjišťuje, že investované peníze do kanadských železnic jsou nenávratně pryč a nad panstvím visí nepříjemná hrozba bankrotu. Matthewovi na druhou stranu zřejmě padne do náručí dědictví po Reggiem Swireovi, zesnulém otci Lavinie. Finanční problémy a sociální rozdíly – ty budou zřejmě hlavními tématy následujících epizod a mohly by příjemně oživit místy až přehnané množství romance. Seriál se tímto vrací k problémům dokonalé první série a mohl by znovu navázat na její kvality.

Významnou postavou se stane zřejmě i Tom Branson, někdejší řidič a aktivista, nyní manžel lady Sybil. Zdá se, že by jeho charakter mohl polevit z otravného lpění na republikánských zásadách a stát se vcelku sympatickým mužským elementem. Jaký bude nový lokaj Alfred a zda bude mít lord Grantham vůbec prostředky na jeho vyplacení, je zatím nejisté. V druhé polovině úvodní epizody jsme přivítali také novou dámu v panství, matku Cory v podání slavné americké herečky Shirley MaClaine. Tato starší dáma je do seriálu implementována coby nový soupeř námi milované Maggie Smith alias hraběnky Vdovy. Její postava je podobně uštěpačná, ovšem ve svých způsobech mnohem svobodomyslnější. Jejich dialogy slibují výtečnou zábavu a rozhodně se na ně těšíme.

Úvodní epizoda třetí sezóny Panství Downton měla kapku pomalejší rozjezd, ale s blížící se svatbou nasadila znovu skvělé tempo a hektolitry emocí. Černým koněm série se podle nás stane lady Edith, konkrétně řešení její pozice poslední nevdané ženy na panství. Nemáme důvod zatím Fellowesovi nevěřit a doufáme ve zdařilé pokračování dobře načaté práce. Další vývoj pro vás pochopitelně budeme sledovat a taktéž nám neunikne souboj s letošním vyzyvatelem, seriálem BBC Parade’s End. Dokáže Benedict Cumberbatch zašlapat do země rodinu Crawleyových?

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar6/10

Krasa

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace