Perry Mason. Postava, která dnešní omladině už prakticky nic neřekne, vaši rodiče (nebo možná už i prarodiče) by se však u tohoto jména mohli chytat. Jedná se totiž o slavnou postavu spravedlivého advokáta z pera Erlea Gardnera, jež si v 50. letech vysloužila svůj vlastní seriál, po němž v 80. a 90. letech následovalo několik televizních filmů. A ty se jeden čas ve velkém protáčely i v tuzemských bednách. Hlavně v USA se však jedná o téměř legendární televizní charakter, a protože od jeho poslední verze už uplynulo opravdu hodně let, dočkává se nového seriálu. Ambiciózní novinka od HBO a produkce Roberta Downeyho Jr. (ten si měl Masona původně i zahrát) ovšem bude originem titulní postavy a místo právnického dramatu se v upoutávkách lákalo na poctivý noir. A dle první epizody právě tuto žánrovku naštěstí i dostaneme.

Podíváme se tedy do Los Angeles 30. let, kdy ještě Perry Mason rozhodně není zkušeným obhájcem spravedlnosti, ale soukromým očkem, jehož život jde od desíti k pěti. Většinu času fotí celebrity či nevěrníky, chlastá, neplatí dluhy, slušné kravaty do společnosti si vybírá od mrtvol v márnici a prostě se životem jen tak nějak trmácí od průseru k průseru. To ovšem může změnit jeho nový případ. Je totiž najat k vyšetření záhadného případu, kdy je kvůli výkupnému uneseno a následné zabito malé dítě. Mason má pak dokázat, že rodiče zemřelého chlapečka, kteří jsou členové tamní církve, nemají s jeho smrtí nic společného. Celý případ se ovšem začne brzy komplikovat.

Hned na úvod svého hodnocení vás pak musím uklidnit. Pokud neznáte původní seriál či následné filmy, vůbec to nevadí. Pamětníci si možná více užijí přerod ochlasty v respektovaného čestného právníka, jinak vám však vlastně stačí k vědomosti to, co jsem napsal výše. Tvůrci jdou totiž v prequelu svojí cestou a Mason nemá s veteránem z právnických síní zatím moc společného (teda pokud si to stále dobře pamatuji). Hlavní postava je tu tedy typickým noir hrdinou jak z učebnice, jehož přerod vás bude už od první epizody zajímat a to i díky skvěle obsazenému Matthew Rhysovi z The Americans. Je správně cynickým soukromým očkem, jenž už v nic moc nevěří, ale i přesto mu bude divák fandit. Je to jiný Mason, než jak ho znala vaše babička, ale o to je zajímavější a možná i prokreslenější.

Celý pilot je ukázkovým noir kouskem s typickou atmosférou, hudbou, skvělým vizuálem i kulisami dobového Los Angeles. Ne, HBO na tomhle kousku asi i díky zapojení Downeyho a jeho manželky vůbec nešetřilo a na výsledku je to zatraceně vidět. Atmosféra 30. let ze seriálu přímo sálá a příznivci žánru si tu rozhodně přijdou na své. A jelikož noir je v současnosti prakticky ohroženým druhem, o to víc si možná fandové tenhle kousek vychutnají. Na druhou stranu ovšem spoléhají tvůrci na noir doping chvílemi možná až příliš. Tempo je opravdu hodně pomalé, příběh se také rozebíhá velmi pozvolna a památný moment, který by diváka zvedl ze sedačky a ihned ho přinutil těšit se na další díly, tu prozatím chybí. Také vedlejší postavy v čele s opět trefně obsazeným Johnem Lithgowem jsou dosud na vedlejší koleji. I když to se dá vzhledem k nutnosti pořádně představit ikonický charakter pochopit.

Perry Mason zřejmě nebude obří diváckým hitem, jenž by kravaťákům z HBO rozjasnil léto. Na to je až příliš pomalý, specifický a noir navíc není úplně žánrem lákající masy. Pokud si Mason i v budoucích epizodách udrží své žánrové kvality, přidá trochu na otáčkách a správným směrem rozjede slibně načrtnutou zápletku, mohli bychom se s kouskem štěstí dočkat precizně natočené noir pecky, na níž diváci (nejen) starších fláků už dlouho čekají. A to rozhodně není málo.