Profesionálové | The Professionals | 1977-1983
csfd  imdb
hrají: Lewis Collins, Martin Shaw, Gordon Jackson, Ian McDiarmid

Profesionálové: Recenze

imf

Kultovní britská série zřejmě nepotřebuje zdlouhavý úvod, protože se jako mor rozšířila nejprve do Německa a později i k nám. V čem tkví tajemství jejího úspěchu? Krom velmi podařené technické stránky (kamera, střih, hudba... všechno na špičkové úrovni) a výrazných hereckých výkonů obou hlavních představitelů, je to především scenáristická stránka věci. Hodinové epizody Profesionálů byly napínavé a akční a také si nikdy nebraly servítky. Zatímco všude kolem se televize patlaly s detektivkami, tady vznikaly epizody, jež neměly daleko do akčních filmů, komplet s přestřelkami a automobilovými honičkami. Když bylo potřeba někoho zabít, nikdo předtím nezavíral oči. Kvůli míře násilí byl dokonce v Německu seriál šířen pokoutně, což ještě víc přispělo k jeho popularitě. Po herecké stránce šlo o geniální výběr, protože Lewis Collins (uvažovalo se o něm v 80. letech i do role Bonda) a Martin Shaw si skvěle padli do noty a vyzařovali onu pověstnou chemii už jenom tím, že vedle sebe seděli v autě.

A nebylo to ledajaké auto. Ford Capri zkultovněl právě díky Profesionálům a hlavní hrdinové mu při výletech za gangsterskými bryčkami dávali pořádně zabrat. Právě intenzita akčních scén, spolu s atmosférou starých dobrých 70s, značně eliminuje účinky zubu času a dělá z Profesionálů vysoce kvalitní zábavu i po třiceti letech. Chci tím říct, vždyť tenhle seriál je stejně starý jako Star Wars... a přesto umí diváka dostat do vysokých obrátek. Britové holt mají na tyhle nadčasové seriály patent. Jakmile zas začnou na Nově reprízovat a já náhodou narazím na Cowleyho supertlusté obroučky, budu to považovat za příjemné zpestření nedělního odpoledne, nikoliv za otravnou recyklaci, která zabírá místo hodnotnějším pořadům. Dobrých akčňáků totiž není nikdy dost. :)

p.s. Na úspěch seriálu navázal podobný buddy koncept Dempsey a Makepeacová od stejných producentů. Později se objevilo pár pokusů natočit remake Profesionálů, ale všechny dopadly hrůzostrašně.