Slavný román Přelet nad kukaččím hnízdem od Kena Keseyho nedal světu „jen“ filmovou oscarovou klasiku od Miloše Formana či jeden z nejlepších výkonů Jacka Nicholsona, ale také postavu vrchní sestry Ratched. Manipulativní chladná mrcha v podání Louise Fletcher se stala ve své době takřka ikonickou záporačkou a jedná se už o legendární charakter. A oceňovaný tvůrce Ryan Murphy (American Horror Story či American Crime Story) se proto rozhodl tuto autoritativní sestru, jež dělala McMurphymu a ostatním pacientům psychiatrické léčebny ze života peklo, vrátit před kameru a věnovat jí klasický origin. Jaký byl její život před nechvalně známým příběhem? Jak se z ní stala slavná záporácká ikona? A nejedná se v tomhle případě jen o zbytečný prequel a ždímání slavného díla?

V seriálu tak sledujeme o něco mladší Mildred Ratched, která se snaží vybojovat místo sestry ve státní nemocnici a psychiatrické léčebně Lucia. Tu vede doktor Richard Hanover, jenž by za pomoci tamního guvernéra rád léčil své psychicky nemocné pacienty novým revolučními metodami neboli lobotomií. Mildred se nakonec do nemocnice i přes nevoli tamní hlavní sestry dostane a svým na první pohled přívětivým, ale i přesto dost chladným, jednáním, zaujme celou nemocnici, i samotného Hanovera. Ten se nakonec dočká guvernérovy pomoci, avšak nejen díky němu i mediálního zájmu. Ten mu zajistí i jeho nový pacient, nebezpečný psychopat Edmund Tolleson, který brutálně zavraždil několik kněží. Mildred si mezitím buduje místo v Lucii a pomalu odhaluje svůj důvod a plány, kvůli nimž se o toto místo ucházela.

A nutno říci, že po řemeslné stránce to mají tvůrci pevně v rukou. Po vizuální stránce vypadá Ratched opravdu nádherně, Netflix zase jednou evidentně nešetřil a dal Murphymu volnou ruku. Ten pak v úvodních dvou dílech, u nichž si stoupl také za kameru, ukazuje naprosto sebevědomou režii, v níž dokáže snadno navodit atmosféru 40. let a stejně jako v nedávném Hollywoodu, i zde sepřitom pomáhá na tehdejší dobu typickými záběry či hrátkami s kamerou i podobným stylem herectví. 

V tom mu pak samozřejmě nejvíc pomáhá jeho věrná herečka Sarah Paulson, jež je samozřejmě opět naprosto skvělá a z její odtažité a už teď hezky manipulativní sestry vám nebude v některých scénách zrovna příjemně. Také další z autorových matadorů, Finn Wittrock, je zde coby vraždící psychopat sázkou na jistotu a ve zbytku obsazení najdeme, jak je u Murphyho dobrým zvykem, řadu hereckých jistot a známých tváří. Máme tu Cynthii Nixon ze Sexu ve městě, Vincent aD'Onofrio z Daredevila, Corey Stolla a možná dorazí i Sharon Stone. Slavný tvůrce to má zkrátka po řemeslné a herecké stránce zmáknuté na jedničku a jeho typický styl i propriety divák ihned pozná. Což je možná paradoxně ten největší problém úvodu seriálu.

S původním filmem (a tipnu si, že ani s knihou) totiž nemá novinka po atmosférické stránce prakticky nic společného a Murphy zkrátka překopal postavu a látku kompletně do svého prověřeného stylu. A v některých momentech to působí až moc násilně a svým stylem Ratched v jistých momentech až moc vypadá jako x-tá série American Horror Story. V jistých scénách má divák ten správně znepokojivý pocit, v jiných byly ovšem epizody až příliš přitažené za vlasy a snaha přijít po vzoru AHS s nějakou brutalitou či snahou šokovat se u mě zatím míjí účinkem. Naroubování na slavnou knihu/film pak kvůli značné podobnosti s Murphyho dalšími díly působí vlastně docela zbytečně, s předlohou si autoři moc nehrají, a kdyby se hlavní sestra jmenovala Nováková, vlastně by to bylo úplně jedno.

Ratched je tedy po dvou epizodách po řemeslné a vizuální stránce rozhodně nadprůměrnou podívanou a dovedu si představit, že mnoho fanoušků oceňované scenárista a režiséra bude zase spokojeno. Mně už se však tento Murphyho styl začíná asi trochu přejídat a obávám se, že tato látka by se bez něj klidně obešla. Scénář si navíc párkrát pomůže nějakým tím klišé a možná by to chtělo o něco větší drajv. Potenciál ovšem tato série rozhodně má, postavy a vztahy mezi nimi určitě nejsou rozehrány špatně a něco mi říká, že Ryan Murphy má ještě nějaký ten trumf schovaný v rukávu. Jen aby se u této slavné látky až příliš neutrhl ze řetězu.