Nejeden divák by mohl tvrdit, že by se v českých končinách mohlo už točit také něco jiného než kriminálky. Jenže když člověk přehlédne všechny ty Specialisty či Temné kraje, je u nás v bedně tento žánr v celkem solidní kondici. A vyjma Pustiny od HBO za to můžeme děkovat zejména České televizi. Případy 1. oddělení, Rapl, Rédl… veřejnoprávní stanice si dává s detektivkami v posledních letech zkrátka záležet. Na tento podzim si pak pro nás přichystali kriminální minisérii Sever s Jiřím Mádlem a zejména Robertem Sedláčkem za kamerou. Ten se nedávným Janem Palachem sice vrátil zpátky do formy, taková Bohéma však ukázala, že kvality jeho projektů někdy docela kolísají. Ani se Severem to nejspíš nebude úplně jednoduché.

 

Hlavním hrdinou je Petr Svoboda, jenž pracuje na stavebním odboru. Ve své práci si ovšem přijde zbytečný. A tak se po vraždě mladé dívky u svého domu, jejíž tělo sám najde, rozhodne dát k policii. Po několikaměsíčním výcviku pak nastupuje ve městě na severu Čech ke kriminálce, kde jeho kamarád Vítek stále nevyřešil onu vraždu, kvůli níž se Petr dal k policii. Rozhodne se mu proto pomoci. Do toho pak na příkaz svého velitele prochází staré spisy. Narazí však přitom na případ, který měl raději nechat spát.

 

Sever nechce být pouhou kriminálkou, ale chce dávat důraz i na psychologii postav, prostředí severu Čech a také si možná malinko rýpnout do stavu společnosti (seriál se odehrává během prezidentování Václava Klause). Jenže zatím se mu příliš nedaří ani jedno. Atmosféra severu je tu na rozdíl od Pustiny málo tísnivá, v porovnání s Raplem obrazově dosti nezajímavá a vůbec se zde s prostředím pracuje zatím méně, než bych očekával. Postavy jsou tu pak kromě hlavního hrdiny dosud dosti ploché a i přes sympatické obsazení vlastně dosti nezajímavé. Jestli je Mádl vhodným tahounem detektivního seriálu, ukážou až další epizody. Štěpán Benoni je ovšem zase za sympaťáka a Eliška Křenková je okouzlující, i když je „pouze“ milující manželkou, která se v sérii skoro nehne z kuchyně. Pevně tedy doufám, že v případě postav se v budoucnu dočkáme malinko prokreslenější práce.

Režie pak se pak sice svým pomalým tempem snaží na postavy klást velký důraz, jenže právě kvůli nevýraznému scénáři to vůbec nefunguje. Divákovi pak už zbývá chytnout se jen kriminální zápletky, která sice není nijak špatná, celá kriminalistická práce ale obsahuje tolik děr, že se raději ani nevyplatí nad nimi přemýšlet. Potenciál do budoucna tu sice z příběhového hlediska je, seriál ovšem odstartoval tak vlažným a vlastně divácky nevděčným způsobem, že si bude v dalších epizodách získávat publikum zpátky horko těžko.

 

První díl Severu není úplnou tragédií a po řemeslné a herecké stránce nabízí pár světlých bodů. Zároveň ale nenabízí nic, co bychom v našich končinách v posledních letech už neviděli, a navíc natočené mnohem lépe. Severu zatím chybí jakékoliv napětí, emoce, atmosféra či dramaturgický tah na branku, jenž by udělal z novinky aspoň trochu výrazný kousek. Zde se dosud není opravdu čeho chytnout a obávám se, že tady ČT další kriminální hit nevyroste. Potenciál na hutnou kriminálku tu možná stále je. Otázkou zůstává, kolik diváků to po zaspaném startu Severu bude chtít ještě risknout.