Ospalou díru filmoví diváci dobře znají. Nejznámější adaptaci klasické předlohy Washingtona Irvinga totiž už v roce 1999 natočil Tim Burton s Johnny Deppem a vznikla z toho atmosférická, hororová a lehce bizarní podívaná, možná nejlepší režisérův počin. Už z toho hlediska by bylo velmi těžké tuto nastavenou laťku překonat. Nový seriál se o to ale vůbec nesnaží, spíše přenáší legendu o bezhlavém jezdci do mnohem nenáročnějšího a přívětivějšího prostředí pro mladé diváky zmlsané aktuální vlnou fantasy seriálů.

Once Upon a Time, Grimm, Buffy, True Blood - to je jen hrstka seriálů, jež Sleepy Hollow při sledování připomene. Aktuální reimaginace navíc přináší mnohem častěji se objevující převedení příběhu do současnosti, což na jednu stranu sice zavání šetřením produkčních nákladů, které by padly na drahé dobové kulisy, ale zároveň slouží jako jistá míra ozvláštnění. Není spoilerem když řeknu, že v prvních pěti minutách hlavní hrdina zemře - Ichabod Crane, nyní už ne nervózní učitel a omdlévající geek 18. století, ale akční hrdina se "sexy" britským přízvukem a vizáží z Mortal Instruments, se totiž v americké válce za nezávislost setká se svou tajemnou nemesis, které usekne hlavu a ona ho na oplátku pošle na onen svět. Ale jen na dvě stě padesát let. Ichabod se totiž nevysvětlitelně probudí zahrabaný pod zemí v jeskyni a na první cestě ho skoro přejede auto.

Jak postupně zjišťuje, bohužel není jediný, kdo se vrátil. Nevyřízené účty má také bezhlavý jezdec (v seriálu upgradován na jednoho ze Čtyř jezdců apokalypsy), který v malém "ospalém" městečku Sleepy Hollow začne popravovat obří sekerou lidi na potkání. Je tedy pouze na Ichabodovi, který se vzápětí spolčí s mladou šerifkou Abbie Mills (která už není černý otrok, jak s podivem zjišťuje), aby tohoto psychopata zastavili a možná odvrátili blížící biblickou apokalypsu. Je tedy jasné, že jedeme ve vcelku vyšlapaných příběhových kolejích, které bude víceméně ozvláštňovat jen zasazování starých prvků do nového, moderního kontextu. A nutno podotknout, že se to daří celkem obstojně - scénář si totiž nevzali na starost žádní nováčci, ale duo Roberto Orci a Alex Kurtzman, scenáristická dvojka stojící například za oběma díly nového Star Trek nebo Transformers.

Ti chytře aktualizují z dnešního pohledu již vcelku nezajímavý příběh a vcelku důmyslným způsobem navazují na vypravěcí techniky policejních procedurálních seriálů, tentokrát ve složení dlouhovlasého drsňáka z minulosti a křehké šerifky ze současnosti, a trendů poslední doby objevujících se v tematicky spřízněných seriálech (kontrast reálného a fantasy světa z Once Upon a Time, buddy dvojice lovců nadpřirozených bytostí z Grimma nebo násilí a vizuál jako z True Blood). To vše samozřejmě v intencích mnohem více PG podívané, jelikož se žádných šťavnatějších sexuálních scén, slovníku nebo zabití nedočkáme (jezdec má totiž rozžhavenou sekeru, takže se každé seknutí automaticky obejde bez krve). Zbude nám tedy jen oddychová fantasy jednohubka, která je dostatečně zábavná na to, abyste jí neodepsali při sledování pilotu. Ten navíc režíroval Len Wiseman, tvůrce remaku Total Recallu, Smrtonosné pasti 4.0 a hlavně dvou dílů Underwordu, z nichž své zkušenosti zúročuje právě tady.

Nejnevýrazněji nakonec vyznívá obsazení - neznámý Tom Mison a Nicole Beharie se zatím nezdají být ideálními tahouny seriálu, stejně jako několik vedlejších postav. Vyloženě epizodní roli má v pilotu Jon Cho (Sulu ze Star Treku), který všechny ostatní bez problému zastiňuje, ale škoda, že se ho ale tvůrci rozhodnou zbavit tak rychle. Sympatický se navíc jeví fakt, že seriál do dalších dílů neláká na epizodní vyšetřování, nýbrž na souvislou dějovou linku a osobní střet mezi oběma nemesis až "potterovsky-voldemortského" kalibru a a zábavnou akci, v níž se přihlásí o slovo i bezhlavý jezdec s brokovnicí a samopalem.

Sice nejde (zatím) o nic sofistikovaného, ale jako variace na výše zmíněné seriály funguje Sleepy Hollow více než obstojně. A kdoví, třeba se z něj v budoucnu vyklube nová trvalka - rekordní sledovanost tomu jen nasvědčuje.