The Alienist

The Alienist

Plakát k seriálu The Alienist

The Alienist /2018-?

Tvůrce: Cary Fukunaga

Režie: Jakob Verbruggen

Hrají: Daniel Brühl, Luke Evans, Dakota Fanning, Martin McCreadie, David Wilmot, Douglas Smith, Matt Lintz

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (7)

1. sezóna

Pro fanoušky detektivek must.


Sdílet:

The Alienist je strašně jednoduchý odstřelit po první epizodě. Je totiž divná. Víc než polovina se odehrává ve tmě, Daniel Brühl až parodicky připomíná Sherlocka Holmese, a na konci si vrah dětských prostitutů dovolí únik ze scény, co spíš než zemitou detektivku připomene Spidermana. Nebudu zastírat, že jsem taky trochu brblal. A tak nějak jsem si seriál přirovnával k příšernému Penny Dreadful. Anebo ještě hůř. Ke Draculovi.

 

Na The Alienist je totiž hned několik věcí, který budí obavy. Tak třeba.

  • Nevím samozřejmě jak vy, ale už já jsem unavený z toho, jak se kriminálky předháněj v tom, čí sériový vrah má většího pindíka. A ten zdejší se očividně snaží trhnout žebříček těch největších úchylů. Vydlabaný oči a vyluxovaný vnitřnosti. A to navíc malým klukům, co se rádi převlíkají za ženský. Meh.
  • Hlavní hrdina je stopadesátejšestý poděs s divnou minulostí, co pokukuje po svý němý komorný s až nelidsky plnými rty, ale ve skutečnosti se stydí kontaktu s ženou.
  • Je to detektivka odehrávající se v zakouřeným New Yorku na přelomu předchozích dvou milénií. A mě napadá hned několik obdobných seriálů z podobný doby, co už dokázaly podobnou atmošku vybrousit skoro k dokonalosti. Jako třeba Knick.
Jenomže na projekt se zaměnitelným záporákem, hlavním hrdinou a zasazením je The Alienist až zatraceně dobrý seriál.

 

Je vlastně jedno, že po sériovým vrahovi jdou psychiatr, kreslíř a asistentka u policie. The Alienist má štěstí na Daniela Brühla, Luka Evanse a hlavně na Dakotu Fanning, která svojí Sarah dodává zvláštní lidskost a definuje po dlouhý době fakt zajímavou dámskou postavu. Spíš než zvraty čekejte kompaktní příběh, co nekončí otevřením vrátek další řadě, ale kopíruje skvělou knižní předlohu Caleba Carra. A kořením jsou peníze, co z projektu voní především v druhý polovině řady.

Kdo si trochu obtížně zvykal, jak se třeba v Ripper Street epičtější scény zakrývají mlžným oparem, ten bude tentokrát jednoznačně čumět. The Alienist má filmovou výpravu, dechberoucí kostýmy a senzační obsah okolo epizod, který jsem na YouTube mezi díly děsně hltal. Pár minut, jedno téma a jak to dokáže namlsat. Třeba tenhle mikrodokument o módě.

Záměrně neprozrazuju nic z děje, ostatně The Alienist je čirá příběhovka protkaná poctivou mravenčí prací. Nečtěte si komentáře na ČSFD, většinou se dost týkají konce. A až budete mít chuť na:

  • jeden z těch seriálů, u kterých byste na první dobrou nepoznali, jestli je náhodou netočili pro kina,
  • na výborný, v televizi neokoukaný tváře,
  • na hororovou atmosféru, u níž si sem tam zakrejvýte obličej…
…tak tohle jeden z těch typů. Hoďte si ho do záložky.

 

The Alienist není dokonalý a bodnul by mu třeba i lepší záporák. Má ale v hlavní roli sympatickou trojici a epizody odsýpají jako čas. Překonejte přehnaně zkratkovitý pilot. Další díly se vám zavděčí.

Článek byl původně vydán na mém osobním blogu vnimatkrasu.cz, proto ta poněkud vzletná, méně formální konstrukce.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
7/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (3)

Pilot

Niki Lauda vs. sériový vrah.


Sdílet:

Letošní leden je ze seriálového hlediska hodně našlapaný. American Crime Story konečně dorazilo s druhou řadou, J. K. Simmons se představil v zatím parádním špionážím thrilleru Counterpart, Michael Shannon a Taylor Kitsch už brzy dorazí v minisérii Waco… a v neposlední řadě tu máme dobovou kriminálku The Alienist, která u mě patří mezi nejočekávanější novinky letošního roku. 

Ostatně, když už se vám totiž v jednom televizním projektu sejde poměrně slušná herecká sestava Daniel Brühl, Luke Evans a Dakota Fanning, pošlete je do atraktivního prostředí Ameriky 19. století a ještě to celé produkčně zaštítí režisér prvního Temného případu, Cary Fukunaga, tak se ale ani není čemu divit. Kabelovka TNT pak neskrývala své vysoké ambice a z upoutávek bylo vidět, že by chtěla se seriálem vtrhnout do první ligy. Opravdu se nám tu ovšem po pilotu rýsuje velká televizní událost?

 

Podíváme se tedy do New Yorku 19. století, kde dochází k brutální vraždě malého chlapce. Tamní policie v čele s komisařem Theodorem Roosveltem brzy zajistí podezřelého. Jenže špičkový psychiatr, tehdy tzv “alienista“, doktor Laszlo Kreizler si všimnul podobností s jednou z brutálních dětských vražd z minulosti a začíná mít podezření, že po New Yorku pobíhá sériový vrah. V jeho pátrání mu pak pomáhá věrný přítel, novinový ilustrátor John Moore, a velmi nápomocná je i první žena v řadách policie, mladá Sara Howard. Nebezpečného vraha se pak Kreizler a Moore budou snažit dopadnout pomocí nejnovějších psychologických metod a postupů.

 

A nutno říct, že vysoké ambice a podobně vysoký rozpočet jsou na seriálu vidět od prvních záběrů. Kabelovka TNT na této novince opravdu nešetřila a představuje nám špinavý, ponurý a drsný New York v té nejlepší podobě. Atmosféra je pak navíc velmi realistická a ihned vás celkem slušně vtáhne do děje. Kamera přichází se slušným množstvím atraktivních záběrů a režie už od prvních vteřin šlape sympaticky na plyn. A ze své řemeslné jistoty ani na chvilku neuhne a celá padesátiminutovka tak uteče až nečekaně rychle. Po herecké stránce jde pak zatím o jasnou sázku na jistotu, již bez debat kraluje špičkový Daniel Brühl, který si pro sebe krade nejen celý pilot, ale také vyfasoval zdaleka nejvděčnější postavu. Je prostě vidět, že tvůrci nechtěli na úvod nic podcenit, po řemeslné stránce mají vše pod palcem a sází na řemeslnou jistotu. A to je paradoxně ten největší problém.

 

Pilot sice servíruje parádní atmosféru a skvěle načrtává zápletku i věci příští, nemohl jsem se ovšem zbavit pocitu, jako by se autoři báli riskovat a šlápnout pořádně na plyn. Ve výsledku tak scénář pluje tak nějak po povrchu a bojí jít v mnoha aspektech pořádně do hloubky. Psychologická rovina zde tak není příliš využívána, postavám jsme se zatím nedostali příliš pod kůži, vztahy ani emoce mezi nimi nefungují tolik, jak by si tvůrci přáli a také ze samotného počátku Kreizlerova vyšetřování se dalo vytřískat mnohem více. 

Je zde prostě bohužel vidět, že stanice TNT má prozatím skutečnost zejména s tradičními rutinními detektivkami. A právě ona rutina jako by se malinko promítla do jejich výletu do 19. století. TNT by zkrátka chtěla dělat atmosférickou lahůdku ve stylu kousků od Netflixu či HBO, zatím se jí však zcela nedaří vystoupit z vlastního stínu a jede tak nějak na půl plynu.

 

Nerad si hraji s oním záludným slovíčkem kdyby. I přesto se ale nemůžu zbavit pocitu, že pod režijní taktovkou Caryho Fukunagy (původně se měl postavit právě i za kameru) by to celé bylo daleko hutnější, sevřenější, a ještě více temnější. A možná by se mu podařilo zakrýt i nějaké ty scenáristické mušky. Jenže na kdyby se tu opravdu nehraje. A nutno podotknout, že i přes jeho absenci a zmiňované výtky jsme dostali hodně nadějný úvod, jenž má do budoucna velký potenciál. Ústřední dvojice Daniel Brühl a Luke Evans si dosud sedla, krve a brutálních scén tu nejspíš bude taky požehnaně a hutných dobových kriminálek není v televizi zrovna mnoho. A Alienist má rozhodně šanci zařadit se mezi ty kvalitativně nadprůměrné žánrovky. Doufejme tedy, že se tvůrci v některých ohledech ještě hledali a v dalších týdnech dostaneme ještě mnohem vypiplanější a více atmosférickou pecku.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
7/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
© Copyright 2000 – 2018 Všechna práva vyhrazena.