Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
The Killing | 2011
csfd  imdb
hrají: Mireille Enos, Joel Kinnaman, Michelle Forbes, Billy Campbell, Brent Sexton, Eric Ladin

The Killing: 4. sezóna


ikona
Krasa
Jak se vydařila poslední štace Holdera a Lindenové? Setkali jsme se s pádem kvality? 
Autoři The Killing mají těžké boty. A zřejmě i proto se loni nedokázali smířit se zrušením jejich seriálu na AMC a začali si vydupávat čtvrtou řadu všude možně. Nám to tenkrát bylo vlastně dost putna. Třetí série nebyla špatná, ale byla horší než první dvě. Její závěr nás navíc vyloženě naštval, a tak jsme pustili Holdera a Lindenovou k vodě, aniž bychom po nich nějak zvlášť smutnili. Když se však začaly množit informace o závěrečné šestidílné řadě, která měla jejich příběh důstojně zakončit v nejlepším, otevřeli jsme jim znovu náruč. A oni nám to oplatili kompaktním kriminálním příběhem, z kterého vytéká deprese a boží herectví. Proč je The Killing nečekanou peckou léta?
 
 

Nějaký dobrota vyvraždí movitou rodinku přímo v jejím honosném sídle. Problémový pubertální synáček však přežije kulku do hlavy z blízkosti a stává se automaticky hlavním podezřelým. Když se probudí, na nic si nevzpomíná, a vraždu své rodiny ostentativně odmítá. Hned v úvodním díle čtvrté řady The Killing jsme se seznámili se zvláštní vojenskou akademií pro mladé floutky, kterou vede drsná vojanda v podání šmrncovní Joan Allen. Osobně jsem příliš nepochopil, jak tato akademie funguje, kdo mladé hochy vyučuje a další poměrně důležité okolnosti. Autoři nám předkládají ústav, v němž jsou mladí lidé z nějakého důvodu dost vymiškovaní, funguje v něm šikana i přehnaný vojenský režim. Tenhle ústav mi ze všeho nejvíc připomněl německý film Napola. A ač by podobný hitlerovský systém mohl působit v ulicích současného Seattlu srandózně, autoři ho dokázali vylíčit tak přirozeně, že jsem zkrátka neměl problém existenci této zvláštní školy věřit.
 
 

Ale ač je čtyřnásobná vražda hlavním tématem seriálu, jsou to paradoxně vedlejší linky, které tu utváří neobyčejně smutnou a tísnivou atmosféru. Přeživší Kyle, jeho návrat do reality a snaha si vzpomenout na nešťastné události. A samozřejmě Lindenová a Holder, kterým jejich kolega Carl Reddick šlape kvůli jistým konsekvencím na paty. Čtvrtá řada naprosto famózně reflektuje onen poněkud uspěchaný závěr řady třetí. Vmísí se do psychologie obou postav, upraví jejich chování a paradoxně udělá oba hlavní hrdiny sympatičtějšími, než byli doposud. Lindenová je ostrá jako šmirglpapír, a Holder v sobě dusí vztek i vinu. Tím pádem je tato šestidílná série jednou ze světlých televizních výjimek, v nichž je zábavné sledovat jak ústřední děj, tak rodinné a soukromé peripetie postav. Vážně jsem netušil, že takovou větu někdy napíšu. A zvlášť ne směřovanou k The Killing, v němž byly rodičovství i manželské etudy vždy neobyčejně vatózní.
 
 

V Seattlu navíc téměř úplně přestalo pršet. A dusnou, temnou atmosféru si seriál buduje i bez deště. Příběhu neobyčejně prospívá jeho šestidílná stopáž. Vláčné tempo, které dominovalo hlavně ve třetí řadě, je tu totiž velmi příjemně provzdušněno. Příběh jako takový se navíc vyřeší v prvních pěti dílech a ten poslední se spíše stará o kompaktní zakončení celého projektu. A to se autorům podařilo opravdu báječně. Jednu z vedlejších linií totiž sympaticky uzavře v cameo roli důležitá postava z prvních dvou řad, a pro tentokrát se nedočkáme žádných scenáristických násilností či nucených twistů. Poslední dvacetiminutovka navíc vizuálně konvenuje s původním intrem seriálu, včetně slavného pohledu Lindenové na osudové jezero. Takhle poetický doslov jsem vážně nečekal a příjemně mě potěšil.
 
 

The Killing tedy skončil na našich obrazovkách a monitorech více než důstojně. Příběhem, který je brutální, smutný, přehledný, a podává nám ústřední duo v nejlepší a nejhorší formě zároveň. O herecké přesnosti jsem se zmiňoval už v recenzi prvního dílu, v této musím velebit především snahu nezapomínat na předchozí řady a podat závěr atmosférické kriminálky jako celek. Holdere, Lindenová, těšilo nás. Kéž by všechny naše oblíbené seriálové postavy odcházely ze scény v takové fazóně a s takovým citem jako vy. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (5)

Verdikt

avatar9/10

Krasa


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Tim007

  • avatar9/10

    Krasa

The Killing: Úvod 4. řady


ikona
Krasa
Holder a Lindenová se vrací na místo činu. A čeká je krvavá lázeň! Jak se jeví první díl ponuré kriminálky? 
První dvě řady The Killing velmi slušně reprodukovaly dánskou Vraždu a udělaly z Mireille Enos a Joela Kinnamana známé hollywoodské herce. Třetí řada už byla americký originál. Měla pomalejší tempo, senzačního Petera Sarsgaarda a naprosto dementní a zbrklý konec. Čtvrtá řada je řadou finální. S televizí AMC už nemá nic společného, obvyklý tucet dílů je zkrouhnutý na polovinu a internetový Netflix ji fanouškům seriálu vydal naráz. A my jsme se do ní pochopitelně pustili a po zhlédnutí prvního z šesti dílů servírujeme naše rychlé dojmy.
 
 

The Killing navazuje tam, kde přestal. Tedy ihned po tom upoceném závěru třetí řady, který zničil poměrně dost hustou atmosféru případu vražd malých děvčat. A my vám ho pro účely článku musíme vyžvanit, čímž odpuzujeme ty, co trojku zatím neviděli a chtějí se nechat překvapit. Lindenová v něm totiž zabije svého kolegu, příležitostného šamstra a nečekaného sériového vraha Skinnera, a společně s Holderem se to snaží zamaskovat. Tímto podivně zvoleným twistem z konce třetí řady tak první díl čtvrté bohužel dost trpí. Prvních dvacet minut totiž strávíte s dlouhými záběry na zamyšleného Holdera a zoufalou Lindenovou. A absolutní nezájem tak zachraňují jen oba herci. Jsou totiž i napočtvrté absolutně boží.
 
 

Jenomže pak přijde na řadu nový případ a my převlékáme kabát. Čtyři členové rodiny zmasakrováni ve vlastním domě. Pátý člen, pravděpodobný vrah, zázračně přežije průstřel hlavy zblízka. Mladý kluk, tak trochu černá kaňka rodiny, toho času člen jakési drsnější vojenské školy. Probudí se s amnézií, je v šoku a bez náznaku provinění. A my jsme z toho poměrně dost nadšení! Příběh se výrazně liší od dosavadních peripetií zdejších detektivů, a jeho vyšetřování v prvním díle je příjemně holmesovsky polopatické. Poškozené piano, dvě vražedné zbraně, dokonalá rodinka, podivný prosklený dům a zvláštní vojácká partička. Zkrátka nás to zajímá. A to je hlavní!
 
 

Ač se pořád nemůžeme smířit s divným koncem trojky, na charakter Lindenové má tato událost vlastně docela fajn vliv. Ve všech dialozích a situacích je sympaticky odtažitá a perfektně nad věcí. Holder zase do puntíku využívá svou tři série budovanou vtipnou drzost a taktéž nás zatraceně baví. The Killing znovu boduje i hereckými výkony vedlejších postav. Joan Allen je coby drsná vojanda k sežrání a i ostatní kluci z této instituce překvapí výtečnými party. V tomhle ohledu je prostě značka The Killing dlouhodobě na vrcholu a čtvrtá řada jí určitě nezkazí pověst.
 
Takže za nás ano. Tempo je sice poměrně pomalé, avšak to už je v podstatě copyrightem celého seriálu. Modlíme se, aby tentokrát nedošlo k podobné boudě, jako v předchozí řadě, a aby nejvýraznější detektivní duo poslední doby odešlo z televize se ctí. Recenze celé řady co nevidět. A co vy? Dáte dvojici Holder & Linden poslední šanci?

Verdikt

avatar8/10

Krasa

The Killing: Recenze 3. série


ikona
Krasa
Temná kriminálka od AMC to dotáhla do finále třetí řady. Dokázali autoři navázat na dánský originál? 

Třetí řada The Killing byla v mnoha ohledech velmi specifickou. Zatímco předchozí dvě sezóny čerpaly svůj námět z populárního dánského seriálu Forbrydelsen, v této převzali dějové otěže američtí scenáristé. Na jejich pokus o navázání na poutavý příběh o smrti Rosie Larsenové však málem nedošlo. AMC před rokem vyslyšelo nepříznivé ratingy a The Killing nevybíravě zastavilo. Boj autorů a herců Joela Kinnamana a Mireille Enos o pokračování se však nakonec vydařil. Z původních plánů vyrobit třetí řadu pro menší stanici se nakonec vyklubalo regulérní pokračování na mateřském AMC. Dvanáct dílů, dvě hlavní postavy a přes jednadvacet mrtvých… Ano, čtete dobře. Holder a Linden hledají jednoho z nejšílenějších vrahů v dějinách televizní produkce.

 

Zatímco detektiv Holder stoupá na policejním žebříčku a randí s úspěšnou právničkou, Sarah Linden se nedaří v osobním ani v kariérním životě. K policii a ke svému parťáku Holderovi se vrací až v okamžiku, kdy je v Seattlu zavražděna mladičká prostitutka stejným způsobem, jako před lety Trisha Seward. Jejího manžela ostatně Sarah dostala za její vraždu do vězení a jako na potvoru se blíží jeho poprava. Policie pak nachází v jezeře hromadu mrtvol podobné specifikace a další mladé prostitutky se i nadále ztrácejí. The Killing se tak rozjíždí ve dvou rovinách. Kdo je vrahem té haldy lehkých dívek a zabil Ray Seward svoji ženu či bude popraven navzdory své nevině?

 

Vidíte ten rozdíl? V prvních dvou sériích jsme rozplétali jedinou vraždu, zatímco zde se detektivové honí za mnohonásobným vrahem. A zatímco se tvůrcům stále líbí ten civilní tón vyprávění, dříve umě obšlehnutý z dánského originálu, tentokrát jej nabalují na příběh s řadou trhlin. Vůbec fakt, že Linden najde jezero plné starých mrtvol v růžových pytlích uprostřed vcelku obydlené oblasti, nás ze začátku donutilo k obezřetnosti. Autoři chtějí přinést větší, temnější a překvapivější příběh, a sem tam opouštějí příjemný chládek uvěřitelnosti. Bez řady falešně obviněných by to asi nešlo, ale konečné popření pachatele a obvinění jiného je uspěchané, dějově potrhané a vůbec vyrobené vysloveně na efekt.

 

Rozuzlení série totiž přineslo do jinak výtečného seriálu nepříjemnou pachuť klišé a dokonce jsem se chvílemi přistihl, že mi některé pasáže závěrečné devadesátiminutovky připadají nechtěně směšné. Ono vůbec, když naleznete vraha více než jedenadvaceti obětí, mělo by se tak stát pompéznější cestou, než desetiminutovým rozhovorem. V tu chvíli je divákovi jasné, že autoři nechtěli vyřešit případ sériového vraha, ale vyrobit za každou cenu závěrečný, emočně natřískaný twist. To je ale od seriálu, který jsme si oblíbili právě kvůli tomu, že se nevznáší v oblacích, zatracený podraz. Vražda jedné holky z prvních dvou sérií se završila vodopádem slz u rodinného videa, zde jsme se bohužel katarze nedočkali.

 

Nebuďme však vůči třetí řadě The Killing úplně nefér. Ray Seward ve vězení, banda muklů a bachařů, sice nakonec neměli takový dějový význam, avšak Peter Sarsgaard v Sewardově kůži významně zazářil. Desátá epizoda, v níž dostal největší prostor, přetékala emocemi a vyvolala hrubou husí kůži. Škoda jen, že tato rovina byla v sérii spíše tou vedlejší a podobné pocity nepramenily i z té primární. Postavy Holdera a Linden za to ovšem příliš nemohou. Jsou napsány stejně chladně a zároveň sympaticky jako v prvních dvou řadách a dvojice Enos a Kinnaman je rozhodně dostatečně nosnou pro utáhnutí dramatického seriálu.

 

V recenzi pilotu a našem tradičním komentáři s podtitulem „koukat/nekoukat“ jsem se ošíval nad dějovou linií s dětmi. Postupně z ní vykrystalizovala pouze mužatka Bullet a coby policejní informátorka působila nerušivě, ba dokonce zábavně. Na patře však nadále zůstává pachuť, že nám autoři představili více „nepodezřelých“ hrdinů, než je pro relativně krátkou sérii únosné. V rámci seriálové historie tak nakonec třetí řada působila překvapivě… ehm, upoceně. Když se totiž vražda jedné osoby řeší šestadvacet dílů a poté se vrah bůhví kolika desítek osob „zfoukne“ během dvanácti, vznáší se ve vzduchu odér nepatřičnosti. Realistické kriminálky by navíc podobným závěrečným twistům měly vzdorovat a ne je podporovat. Pořád je to několik světelných let před vyumělkovaným Hannibalem nebo Following, ale v rámci série jde o znatelný kvalitativní pokles.

Verdikt

avatar6/10

Krasa

The Killing: Úvod 3. řady


ikona
Krasa
Holder a Lindenová jsou zpátky a s nimi i originální mord v ulicích Seattlu. Jak se nám zatím líbí? 

Kriminální seriál The Killing je doopravdy zajímavým příkladem kotrmelců ve spřádání dlouhodobých produkčních plánů. AMC s ním původně počítala na dvě sezóny, které měly obsáhnout příběh napůl opsaný, napůl „pouze“ inspirovaný severským opusem Vražda (nedávno jdoucím i na České televizi). Ratingy sledovanosti druhé série konstantně klesaly, a ačkoliv se autoři dušovali, že mají naplánovaný děj i pro třetí sérii, AMC deštivou detektivku nevybíravě zavrhlo. Jenomže pár měsíců poté zaznamenali hlavouni téže televize nenadálou nouzi o dramata, zvláště vzhledem k brzkému konci seriálu jejich největšího – drogového hitu Breaking Bad. A nyní, v čase červnovém, nám zase The Killing vyvolává mrazení v zádech a snaží se nás přesvědčit, že již přerostlo dánský originál a že Holder s Lindenovou jsou postavy zasluhující diváckou pozornost.

 

Třetí sezóna The Killing se odehrává v zajímavém bezčasí. Pokud si vzpomínáte na závěr kompaktního prvního případu, eskapádu Lindenové s manželem v zahraničí a univerzální zakončení vztahu detektivní dvojice, zřejmě vás nynější návaznost překvapí. Detektiv Holder vyměnil kapucu a vytahané kalhoty za sako a kabátec a Lindenová práci policistky za obsluhu trajektu. Žádní parťáci, nýbrž lidé, kteří se již dlouhou dobu neviděli, a každý pracuje ve svém vlastním písečném hradu. Holder je hvězda policie v Seattlu, Lindenová je psychicky deprimovaná a mimo svůj obor. Přesto existuje pojítko, které je přivede k sobě.

Tím pojítkem je Ray Seward, odsouzený vrah kráčející vstříc popravišti, kdysi usvědčený právě ex-policistkou Lindenovou. Tu ve svém zahradním domku navštíví právě Holder, aby s ní nezávisle prokonzultoval vraždu mladičké prostitutky, zavražděnou takříkajíc „posewardovsku“. Z úvodního nezájmu se samozřejmě v úvodním dvojdílu stane lehká obsese a Lindenová se vrací do své původní detektivní formy. Tak trochu jako v konkurenčním Following i The Killing má hlavního podezřelého zašitého ve vězení a leč by byl z vraždy a činů okolo jinak nejvíce podezřelý, zpoza mříží by jen těžko dokázal zabíjet. Na rozdíl od Following však The Killing není žádnou sci-fi variantou na hororové romány amerického romantismu. Je to stále deštivá, velice lidská a zatraceně mrazivá kriminálka.

 

Ray Seward v podání Petera Sarsgaarda je výtečný. Není to prvoplánový Joker ala již zmiňovaný James Purefoy, nýbrž tajemný psychopat, který nejvíce připomíná Kevina Spaceyho ve velethrilleru Sedm. Hned od prvního dílu se mu daří ovládat obrazovku a třeba první setkání Lindenové s ním v návštěvní místnosti je zatraceně silné. Překvapivým elementem je i samotný detektiv Holder. Za období mezi sériemi se změnil a s denním strništěm dokáže táhnout klaďasovskou stranu seriálu. Slabším místem v úvodním „trojdílí“ je tak vedlejší linie dětí ulice, které zde představuje Bullet, Twitch a Lyric. Je patrné, že jsou jaksi nejblíže ústřednímu vrahovi, avšak náklonnost k nim bude zapotřebí dlouhodobě budovat.

 

U The Killing mě lehce zklamala dějová nekontinuita s předchozími sériemi. O osudu Lindenové se zřejmě budeme dozvídat kusovitě, ale i přesto na mě náhlá změna osudů postav působí jako scénáristický restart, nežli plynulé navázání. Vynikající práce s kamerou a civilní herectví Joela Kinnamana a Mireille Enos je ale stále nesmírně poutavé a je zkrátka dobře, že se AMC rozhodlo kriminální ságu znovu oživit. Uvidíme, zda bude pointa alespoň stejně kvalitní jako v případě předchozího případu a budeme se těšit na zatraceně chladné večery. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (11)

Verdikt

avatar8/10

Krasa


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Sarger

The Killing: 2. sezóna


ikona
Krasa
Jak se tvůrcům povedlo zakončit nejdeštivější kriminálku všech dob? 

Hovořit o originalitě v recenzi remaku dánského seriálu je vskutku ošemetné. Jenomže The Killing se mezi americkými kriminálkami za poslední rok vyprofiloval natolik odlišně, že se zkrátka o jinakosti hovořit musí. Jeden policejní případ na dvě sezóny seriálu, žádné veselé narážky mezi ústředním duem, zatraceně ponurá deštivá atmosféra a hrdinové ve vytahaných svetrech a s kruhy pod očima. Z The Killing přišel na obrazovky jeden kompaktní dlouhý případ, který se dá s přimhouřením očí přirovnat leda tak k Městečku Twin Peaks. Zde se však vše točí pouze kolem smrti jedné školačky a stopy podezřele vedou k volebnímu štábu kandidáta na starostu, Darrena Richmonda.

 

A byl to právě Richmond, který byl na konci první sezóny nespravedlivě obviněn a poté postřelen při pokusu o atentát. Ačkoliv se v nemocnici šťastně probudí, kulka mu poškodí páteř natolik nepříjemně, že zůstává od pasu dolů ochrnutý. Jediný podezřelý, který tedy seriálu po první sezóně zůstal, je na vozíčku, je z něj politická mrtvola a my v druhé sérii sledujeme, zda se dokáže vzchopit k blížícím se volbám. Finále první série bylo vůbec plné všemožných zvratů a jednoho dosti výrazného cliffhangeru, zahrnujícího i detektiva Holdera. Nebude výrazným spoilerem prozradit, že na vztahu Holdera a Lindenové se toho až na prvních pár dílů vpravdě nic nezmění a konec první série je tedy spíše falešným poplachem.

Úvod druhé sezóny je vůbec takový relativně rozháraný a divácky se spíše čeká, než se celá situace uklidní. Zhruba od třetího dílu se pak navazuje plynule na vyšetřování vraždy Rosie Larsenové, v merku jsou další podezřelí a řada důkazů, které však detektivy opakovaně přivedou do špatné uličky. A to je taktéž největším záporem série. Jistě si vzpomínáte, jak loni oba detektivové svým nevhodným počínáním málem zabili Rosiina oblíbeného učitele, z čehož se posléze vyklubala falešná stopa. Zatímco jednou je zjištění neúspěchu relativně normální a divákovi se líbí, podruhé vstoupit do stejné řeky nikdy nevěstí nic dobrého. Přeci jen jsme již viděli třináct epizod zabývající se jedním případem. Dobře známe pozůstalé, vedlejší postavy, politiky i policejní sbor. A také bychom si po takové porci přáli tah na branku a nikoliv odemykání nových odboček. Ovšem druhá série má taktéž třináct epizod a logicky se děj musel na pár dílů zastavit, aby pak neúprosně směřoval k finále. Pokud tedy budeme brát The Killing jako šesadvacetidílný celek, je jeho třetí čtvrtina nejslabším článkem, jelikož se v ní v polovině vyvolaný požár znovu uhasí.

Poté se ovšem dostavil osmý díl, s ním závratné navýšení tempa a šest epizod, které by divák nejraději viděl v jednom kuse. Detektivové si začnou být jistí, avšak chybí jim ještě několik kousků skládačky. Skutečného vraha poté ukážou překvapivě v předposledním dílu a v tom závěrečném si ještě na diváka připraví jedno působivé odhalení. Tato dvouhodinovka je patrně nejlepší částí celého seriálu a překonává i vynikající pilotní díl, natřískaný emocemi. Ani zde se autoři nevyhnou závěrečné konfrontaci s rodinou oběti a to, čím zapůsobí na city diváka, patrně rozměkčí úplně každého. Dojemné, leč originálním a nevtíravým způsobem.

Ve stínu vynikajícího finále však je ještě nutné vychválit herecké výkony předních postav. Mireille Enos si roli detektivky, která je duševně na dně, užila dosyta a vysloužila si za ní nejen několik cenných nominací, ale i řadu zajímavých filmových rolí. Možná ještě lépe je na tom Joel Kinnaman, jelikož po severských typech je v Hollywoodu stálá poptávka a potvrzuje to i jeho role v chystaném RoboCopovi. Jejich úspěch a zájem filmových studií je vlastně dobrou vizitkou seriálu. Kdyby v něm neměli co hrát, nemohli by předvést mnoho svých poloh a emocí, jistě by jim takové šance nikdo nenabídnul.

Máme tedy za sebou kriminálku, která nás dokázala do svého příběhu vtáhnout svojí uvěřitelností a jedinečnou atmosférou. Ačkoliv byla druhá sezóna o několik procent horší a pochopitelně okoukanější, než ta první, dokonalé finále s překvapivými pointami nás přivrtalo k židlím a donutilo smeknout klobouk. Joel Kinnaman kdesi v rozhovoru zauvažoval o třetí sérii, která by již vycházela z originálního scénáře, a společně s řadou fanoušků seriálu v ní zadoufal. Bohužel divácké ratingy druhé série na AMC rozhodně nebyly nijak závratné a byli bychom velice překvapeni, kdyby k případnému pokračování či spin-offu nakonec došlo. A víte co? Možná je to dobře. Takhle v nás zůstane vzpomínka na vynikající, kompaktní a uzavřenou kriminálku, která skončila během své největší fazóny.

Verdikt

avatar8/10

Krasa


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Sarger

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace