Chuck Lorre patří mezi nejvýraznější tvůrce na současném televizním poli, jehož kousky zná prostě každý. Teorie velkého třesku a Dva a půl chlapa patří už mezi sitcomové klasiky, i své další kousky typu Máma či Mladý Sheldon ovšem dokázal proměnit v komediální hity, z nichž bude stanice CBS žít ještě hodně dlouho. Jenže tentokrát se rozhodl malinko změnit tvůrčí směr. Nejen, že se svou novinkou zamířil na Netflix, ale navíc se od třeskutých sitcomů přesunul k poněkud melancholické dramedy, do níž si přizval dva herecké veterány, Michaela Douglase a Alan Arkina. A vzešlo z toho celkem příjemné podzimní překvapení.

 

Seriál pojednává o přátelství dvou stárnoucích kamarádů, kteří toho zažili možná víc, než by chtěli. Sandy Kominsky je stárnoucí herec, jenž má největší chvíle slávy dávno za sebou a živí se jako úspěšný učitel herectví. Jeho nejlepším přítelem a zároveň agentem je pak cynický Norman, který to nemá nyní v životě zrovna jednoduché. Musí se totiž vypořádat s velkou osobní ztrátou a zároveň řešit starosti se svou problémovou dcerou. Sandy mu chce pak samozřejmě pomoci, i on však má svých problémů dost. Nejen, že se jako věčný Don Juan snaží ještě prožít milostný vztah, ale navíc na svém zdraví sám začíná pociťovat vysoký věk. I když si to samozřejmě nechce přiznat.

 

The Kominsky Method tak není klasickým hláškujícím sitcomem, na něž jsme od Chucka Lorrea léta zvyklí. Jedná se totiž o důchodcovskou dramedy, v níž má hlavní slovo podzim života ústředních hrdinů a humor je až na druhé koleji. Jenže v tomto kousku pro starší generace naštěstí neúčinkuje pitvořící se Diane Keaton či Jane Fonda, máme tu totiž mnohem sympatičtější a umírněnější dvojici Douglas/Arkin.  Lorre jim tak dává po čase ten správný prostor zazářit a Kominsky je z velké části zejména jejich velkým hereckým koncertem. Douglas podobně výraznou roli už potřeboval jako sůl a roli stárnoucího svůdníka si patřičně užívá. Ještě více to však herecky rozjíždí Alan Arkin, jenž umí v jednu chvíli házet cynické hlášky a v tu druhou vás rázem dojmout smutným osudem své postavy. Dohromady jsou pak skvěle sehranou dvojicí a jejich vztah díky hezky napsanému scénáři skvěle funguje.

Povedený scénář i režie pak jejich herecké krasojízdě skvěle pomáhají. Kominski má správně melancholickou náladu i feel-good atmosféru a zároveň se šikovně vyhýbá přílišnému sentimentu. Humor pak není třeskutě vtipný a nikdo se zde nesnaží hláškovat o sto šest. Je ale správně milý, cynický, nevtíravý a prakticky vždy vám dokáže vykouzlit úsměv na rtech. K tomu si připočtěte hezky odsýpající tempo a máme tu kousek, který si na nic nehraje a svým feelingem dokáže zabavit víc lidí, než jen vaše prarodiče. Ano, seriál rozhodně není dokonalý, ostatní postavy jsou spíše takovým nutným komparzem a linka z herecké školy zůstala malinko nevyužitá. Díky hereckým pardálům a sympatickému tvůrčímu stylu tyto chybičky projektu celkem snadno odpustíte.

 

The Kominski Method rozhodně není žádnou seriálovou povinností či kouskem, jenž by atakoval naše letošní topky. Takové ambice ovšem Chuck Lorre a spol. asi ani neměli. Chtěl prostě natočit milou důchodcovskou poctu dvou starým veteránům se sympatickým humorem a pár skvělými cameo roličkami (Danny DeVito, Jay Leno). A to se mu povedlo takřka na jedničku. Troufl bych si říct, že minimálně Arkina pak nějaká prestižní nominace, i přes ty nulové ambice, nejspíš nemine. Jako podzimní krátká jednohubka, jež vás díky vykreslenému vztahu hlavních hrdinů i správně chytne za srdíčko, ovšem seriál funguje víc než solidně.