Šestidílná minisérie Třetí den je hororem o zármutku. Sam (Jude Law) se nedokáže vypořádat se ztrátou syna, který byl před lety unesen a zavražděn, právě když ho měl hlídat. Každý rok se vydává na jedno místo v lese, aby do potoka položil kousek synova oblečení a nechal jej odplynout. Další rok, další kus oblečení. Při tomto rituálu ho ale tentokrát vyruší dívka pokoušející se o sebevraždu. Zachrání ji a odveze domů, na ostrov, který je dvakrát denně přístupný po úzké klikaté cestě díky odlivu. To možná byla chyba, neboť obyvatelé ostrova, zdá se, mají se Samem vlastní plány. 

 

Ostrov Osea je, jak místní věří, duší světa. A pokud se ostrovu nevede dobře, tak se ani světu nevede dobře. Je to pohanská výspa s dlouhou historií lidských obětí. A Sam přijíždí právě v době, kdy se starodávnost místa slaví podivným procesím. Právě kvůli unikátnímu, znepokojivému svátku sem přijela antropoložka Jess (Katherine Waterson), s níž se Sam sblíží. Jasnosti Samova uvažování neprospívá LSD, které těsně před slavností požil. Vše začíná být velice nejasné. Je Sam paranoidní, nebo se na ostrově děje něco nekalého? A jsou místní nějak zapleteni do únosu jeho syna?

Zásadní předěl nastává v okamžiku, kdy vyprávění změní ve druhé půlce fokus na Helen (Naomie Harris), která na ostrov přijíždí, protože má za to, že změna prostředí prospěje jejím dcerám. Seriál zde nabízí jasné kontrasty mezi typy zármutku. Mezi tím, jak se rozhodl truchlit Sam, jehož sebelítost omlouvá pasivitu, a mezi utrpením Helen, které ji však nezbavuje odpovědnosti za blaho jejích dcer a nutí ji zůstat aktivní. 

 

Folk horor je na vzestupu, o čemž vypovídá i úspěch filmu Slunovrat. A zejména první polovina Třetího dne je v duchu tohoto subžánru, zatímco druhá je spíše mysteriózním rodinným dramatem a survival thrillerem. Třetí den je minisérie s jedinečnou atmosférou, která vyžaduje jistou toleranci k logickým nesrovnalostem. Je teskně nasnímaná, s citem pro krajinu a její klidnou živelnost (ty záběry na pomalu se zaplavující klikatou cestu!) a s předčasným vrcholem během psychotropní sekvence pohanského svátku. Znepokojivým svátkem je i tento komorní, soustředěný počin s vynikajícím Judem Lawem, který ukazuje dvojí způsob, jak se postavit k tragédii.