Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Pod kupolí | Under the Dome | 2013-?
csfd  imdb
tvůrce: Brian K. Vaughan, Stephen King
režie: Niels Arden Oplev, Jack Bender
hrají: Mike Vogel, Dean Norris, Alexander Koch, Natalie Martinez, Mackenzie Lintz

Pod kupolí: Epizoda 5


ikona
Krasa
Motýli, slzy i bombový nálet. Pátá epizoda Under the Dome nabízí mnoho krmě. Je však také chutná? 

Pátá epka s podtitulem „Blue on Blue“ přenáší na obrazovku jednu z dějových linek knihy, která (alespoň v mém případě) nenechala jediný papírový kapesník suchý. Za obyvateli Chester’s Mill, městečka, které je odříznuto od civilizace neviditelnou kupolí, totiž přicházejí blízcí z „vnějšího světa“. Emoce však klinkají od zajímavé atmosféry po nechtěnou komiku a mě začíná tato nevyrovnanost setsakramentsky štvát. Někde uvnitř celého projektu je totiž schovaný skvělý sci-fi seriál s výtečnou předlohou. Jen se mu tak nějak nechce na veřejnost. Jako kdyby zde vše dobré bylo… ehm, kdesi pod kupolí.

 

Vojáci přivezou blízké a spustí se lavina. Dvě lesbické postavy a jejich dcera Norrie, což jsou charaktery, které si tvůrci oproti knize kompletně vymysleli, jsou konfrontováni s mužem, tvrdícím, že Norrie je jeho dcera. Policistka Linda zase organizuje celý happening s návštěvníky a rázně křičí na sousedy, aby se nedotýkali kupole. O pikosekundu později vidíme, jak se skrz kupoli sama líbá (!) se svým snoubencem. Škoda. Autoři mohli ždímat emoce. Místo toho jsme byli svědky dvou extrémních WTF momentů, co zabily atmosféru v podstatě vmžiku. Nebuďme však zcela nefér. Barbie dá divákům vědět, že je válečný hrdina. Díky medaili vyzví u jednoho z vojáků, že se vláda pokusí hodit na kupoli bombu. Rennie, Linda a spol. zorganizuje hromadný odchod do podzemního bunkru, aby se před bombou ochránili. Tato katastrofická linka funguje slušně, a závěrečná spoušť včetně scény s Cogginsem jsou rozhodně světlejšími okamžiky seriálu. Z mého původního zatracování pubertálních postav se nakonec vcelku vyloupli Joe a Norrie, když v pátém díle působili oba vskutku sympaticky. Možná za to ale mohli ti zatracení motýli.

 

Netuším, co chtějí autoři vyvést s Angie a já pořád doufám v mrtvolné reggae, kterým Stephen King v knize slušně šokoval. Blue on Blue je objektivně jednou z nejlepších dosavadních epizod Under the Dome, avšak pořád se v ní rojí komické momenty, které by již nyní vydaly na pěkně dlouhé „best of“ video. Ničí atmosféru. A to drtivě.

Pod kupolí: Epizoda 4


ikona
Krasa
Junior bere do rukou pušku a ukazuje, co se v něm skrývá. Odhaluje své kvality i samotný seriál? 

Chester’s Mill zažilo tento týden další krizovou situaci. Jakoby nestačilo, že jsou obyvatelé městečka zavření v jakési obrovité skleničce, ve čtvrté epizodě s názvem Outbreak začínají vybrané jedince přepadat migrény a návaly nevolnosti. A já znovu pátrám po děsu, který tento námět obnáší a který je tak důmyslně ukrytý mezi deskami tisícistránkové knížky Stephena Kinga. Po čtyřech epizodách jsem již zcela přesvědčen, že znalost předlohy je při sledování seriálu významným negativem. Tentokrát nenarážím na fakt, že bude čtenář předlohy nespokojen se seriálovým převodem jako takovým. Jsem z Under the Dome od CBS jednoduše zmaten. Pamatuji si totiž relativně dobře postavy i vedlejší linie z knihy a v seriálu se knižní fakta občas překrývají a jindy zas úplně mění. Začínám se tak v ději seriálu brilantně topit a popravdě musím přemýšlet, co se v show doopravdy děje a co si „pouze“ pamatuji z knihy. Nešťastné řešení, řekl bych, a zřejmě by nebyl od věci důkladnější rozbor.

 

Po kartáči, který jsem seriálu udělil minulý týden, však dnes přeci jen budu o něco hodnější. Outbreak je totiž vcelku kompaktní kousek a poprvé se vcelku nesměšně představuje Junior, coby nejpodivnější postava seriálu. Pořád chci, aby autoři vysvětlili, proč je zničehonic takový maniak. V knize je jeho chování vysvětleno zárodečným mozkovým tumorem. V seriálu (zatím) nikoliv. Zde se zatím na veřejnosti prokázal jako dobrý pomocník a přirozená autorita, díky čemuž mu Linda po překonání nevolnosti vydává policejní odznak. Julie zase ve vedlejší linii zjišťuje pravou identitu Barbieho a dozvídá se pravdu o svém manželovi. Tedy, spíše pravdu poloviční. Nejlepší momentem epizody je však rozhodně kamerová nahrávka, ve které Joe a Norrie pozorují své zvláštní záchvaty. Ten sotva vteřinový element s děsivým „pšt“ byl zatím nejpůsobivějším momentem celého seriálu.

 

Bojím se, jestli tvůrci nenaštvali fanoušky předlohy až příliš. Závěrečná scéna a objev Velkého Jima se totiž liší od předlohy téměř diametrálně. Uvidíme, zda Brian Vaughan pitvání v Kingovi ustojí a nevypadají mu i poslední zbytky jeho vlasů. Mě má lhostejnost vůči jeho projektu zatím nikterak neopouští.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Pod kupolí: Epizoda 3


ikona
Krasa
Kopule zaklapla a my v ní marně hledáme napětí a vážnost. Jak moc se nám (ne)líbila třetí epizoda? 

Tak tenhle kousek míří do kytek až nepříjemně rychle. Už minulý týden jsem si v recapu stěžoval na nepříliš šťastné scenáristické kličky, v případě třetí epizody s názvem Manhunt však již z obrazovky bují čirá nekvalita a místy i směšnost. V seriálu Under the Dome totiž vůbec nikoho NEZAJÍMÁ kupole jako taková! Obyvatelé Chester’s Mill jsou už třetí den odříznuti od světa a dost možná všichni zemřou dlouhou a bolestivou smrtí. Přesto až na pár výjimek jsou tamější obyvatelé v klidu, dokonce řeší vztahy a vůbec se chovají, jako by se nic zásadního nedělo. Tak třeba. Julia a Barbie vedou dialog v exteriéru. Na chodníku za nimi veselá rodinka venčí psa a párek důchodců se ruku v ruce kochá přírodou. Dusno Kingovy předlohy tady prostě není. Napětí je budováno uměle. Prostředí je temnější a začne hrát záhadná hudba. A divák se má na povel cítit nepříjemně. A pak střih a chlapi v hospodě jedí vejce na hniličku a posmívají se gayům.

 

Ve třetím dílu se výrazněji projevují také chestermillští puberťáci, oblíbení hrdinové Kingových knih a v příběhu Under the Dome velmi významná entita. Veškeré jejich scény jsou ale zoufale nudné a castingově mi jejich výběr rovněž nepřijde šťastný. V Manhunt si užívají chill-outu v domě se záložním generátorem. Když v generátoru dojde energie, místo paniky a nejistoty se ozve mručivé „ach jooo, jdem domů“. To jsou ti chytří teenařeři, kteří budou mít ještě značné slovo? Děkuji, nechci. Zatím se chovají jako idioti a netoužím se na ně dívat.

 

Jenomže v Under the Dome se zatím chovají jako idioti všichni. Linka třetí epizody, v níž Jim Rennie a Barbie hledají uprchlého policistu, je ještě relativně v normě. I přesto se začínají WTF momenty nebezpečně kupit a Jim Rennie se postaral rovnou o dva veliké. Rozhovor s Lindou a jeho hláška ve stylu „Vévoda určitě zrovna pořádá burger a steak s tím Velkým nahoře“ a synovi určené „Vypij si svoje mléko, Juniore“ – to jsou okamžiky až nebezpečně nemístné legrace. A já se bojím, že Under the Dome už si na vážnou notu nezahraje.

Pod kupolí: Epizoda 2


ikona
Krasa
Projekt na motivy knihy Stephena Kinga pokračuje druhým dílem. Začíná být pod kupolí dusno? 

Četl jsem předlohu. Tento fakt považuji při dílčím hodnocení epizody za stěžejní a nemohu tak erudovaně nabídnout pohled příběhově nezasvěceného diváka. Předloha od Stephena Kinga je výtečně napsaná, k prasknutí vycpaná psychologií a fascinuje skvělým nápadem o neviditelné kupoli. Druhý díl stejnojmenného seriálu mě tak coby zkušeného překvapil především dalšími dějovými odlišnostmi. Seznámíme se v něm s důležitou postavou příběhu, reverendem Cogginsem, který „jede v něčem nekalém“ s radním Jimem Renniem. Jedná se o lapálii natolik velkou, že je i přes nastalou situaci s kupolí nadále velmi žhavou záležitostí. Dokonce natolik žhavou, že se Coggins vypravuje do domku šerifa Perkinse, kterému v pilotní epizodě prasknul pacemaker, ukrást nějaké usvědčující dokumenty. A zde nastává další významná změna oproti knize. Ze scénáře je totiž vymazána Perkinsova manželka, v knize relativně významná postava. Sympatická, budící soucit a přitom nebojácná. Finále s ohněm se mi tak bez ní zdálo bezkrevné a (ne)překvapivě bez emocí.

 

Ani v druhém díle jsme se nedočkali nikterak výrazné scény, která by emocemi či nerutinní režií dokázala okouzlit. I závěrečný dovětek s výstřelem a odrazem od kupole se dal zvládnout o dost zajímavěji a dovolím si tvrdit, že někteří diváci neznalí předlohy, jej nemuseli ihned pochopit. Nejpůsobivější scénou druhé epizody tak zůstalo mytí kupole hasičskou hadicí a zjištění, že přes ni přeci jen protéká nějaká voda. O to, zda nejde hlavním hrdinům o holý život, se však postavy tak nějak podezřele nezajímají. Až na jeden planý výkřik v chestermillské hospůdce se nikdo nezajímá, zda pod kupolí náhodou nedojde kyslík, a absence elektřiny a dalších důležitých zdrojů je zde rovněž odbyto mávnutím rukou.

 

Zřejmě bych jinak hodnotil, kdybych nečetl původní dílo. I druhá epizoda ve mně však udržuje skutečnost, že pochopení knihy scenáristou Brianem Vaughanem disponuje přílišnou diferencí od toho mého. Stephen King ve svém blogovém sloupku změny ve scénáři požehnal. Já se ale zatím nudím.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace