Ridley Scott je režijní ikonou, která zanechala díky prvnímu Vetřelci a kultovce Blade Runner ve sci-fi žánru nesmazatelnou stopu. Bohužel, v posledních letech už není jeho jméno zdaleka takovou jistotou a kromě řemeslně precizního Marťana nám naservíroval také Promethea a Vetřelce: Covenant, na něž by asi většina fanoušků nejradši zapomněla. A nyní od filmové legendy dostáváme ve spolupráci s HBO Max další ambiciózní žánrovku. Pod novinkou Raised by Wolves však není Ridley Scott podepsán pouze produkčně, ale zhostil se také režie úvodních dvou dílů a ten další pro změnu zrežíroval jeho syn Luke. Dokázaly právě tyto tři epizody přesvědčit o tom, že nás čeká velká seriálová pecka, nebo Scott pokračuje ve své aktuálně nevalné sci-fi formě?

Děj nás zavede do daleké budoucnosti, kdy je Země kvůli válce mezi ateisty a věřícími Mithraici zdecimována a nedá se na ní žít. Ateisté proto vyšlou na planetu podobné té naší dva androidy, Otce a Matku, aby tu vychovali děti a vybudovali zcela novou kolonii. Jenže mise nejde i přes veškeré snahy obou androidů podle plánu, děti postupně umírají a po dvanácti letech přežívá pouze malý Campion. Právě v tu chvíli se k planetě přibližuje vesmírná loď, Archa Mithraiců s posledními žijícími lidmi. Skupinka lidí vedená Marcusem následně dorazí k obydlí androidů a Campiona. A jakmile jim dojde, oč tu jde, chtějí dostat kluka do své péče. Jenže Matka, jejímž úkolem je taktéž nevydat dítě věřícím, chce svou misi splnit za všech okolností. Začne se však chovat velmi podivně a všichni v okolí velmi rychle zjistí, že spíše než chůvou je dokonalým strojem na zabíjení. A věci se hodně rychle začnou vymykat kontrole.

Pokud ovšem čekáte epickou sci-fi podívanou, budete zklamáni. Vychováni vlky je, alespoň zpočátku, vlastně docela komorní žánrovku. I když se počet postav a probádané území časem trochu rozšiřuje, stále zde jde zatím pouze o konflikt několika jedinců na prakticky pusté planetě. Což je přístup, který mě vlastně docela baví. Také ústřední konflikt a motivy zde načrtnuté nezní úplně marně a kromě hlavního sporu android vs. lidi tu máme samozřejmě např. i otázku víry. Po scenáristické stránce pak dokážou autoři s těmito liniemi v úvodu celkem hezky pracovat a pár fajn překvapení se také objeví. Jenže i přes tuto snahu nám samotné zpracování dost vázne.

Celý seriál totiž svým stylem bohužel navazuje právě na Promethea, a to nejen podobnými tématy, ale také vizuálem a Ridleyho režií. Bohužel, živoucí legenda jako by zde za kamerou jela na půl plynu. I když v pilotu dokáže aspoň správně pracovat s komorními scénami, budování napětí či tajemné atmosféry mu od ruky zrovna dvakrát nejde. A na nějakou kulervoucí scénu, jež by vás v úvodu přikovala do sedačky, také můžete zapomenout. Ridleyho režie je zkrátka spíše rutinní a nevědět předem, že za kamerou sedí právě autor mnoha klasik, asi bych ho od tradičních televizních fachmanů nerozpoznal. Ano, je to trochu drsné, ale výrazný režijní rukopis novince zkrátka chybí. A ani jeho syn Luke to příliš nevylepšil.

Na skutečnost, že seriál pochází z dílny HBO Max a filmového veterána, pak výsledek vypadá vizuálně místy dost ošklivě a zejména lacině. Tajemná atmosféra či napětí z narůstajícího konfliktu tu zatím moc nefunguje, tempo je pomalé a celé se to hned v první třetině série začíná upřímně dost natahovat. Vlastně nevím, co zde chtějí tvůrci dalších sedm týdnů vyprávět. Postupem času jsem si navíc říkal, že tato zápletka by možná fungovala lépe v podobě nízkorozpočtového filmu. A bojím se, aby to s oním natahováním nebylo čím dál horší. Ani po herecké stránce vás Vlci příliš nestrhnou. Matka je v podání Amandy Collin sice správně psycho a její zajímavě napsaná androidka patří k hlavním trumfům seriál, bohužel Travis „Ragnar“ Fimmel tu dosud nemá moc co hrát a zbytek obsazení je plný nevýrazných tváří.

Raised by Wolves nabízí v úvodu sice zajímavou premisu a motivy, tvůrci s nimi ovšem nedokážou dostatečně pracovat. Vzhledem k tomu, jak moc se zápletka začíná rozmělňovat, se pak obávám, že zde se z žánrové rutiny, jež navíc svým vizuálem připomíná spíše tituly ze stanice Syfy, jen tak nevymaníme. Vychováni vlky je dosud průměrem po všech stránkách, k němuž si Ridley Scott přišel jen odpočinout. Tohle zkrátka vypadá jako dost promarněná šance.