Pro jedny komediální génius, pro druhé pomalu vyhasínající hvězda. Pravdou ovšem zůstává, že Sacha Baron Cohen dokázal svými alter egy Ali G, Bruna a zejména Borata nadchnout celý svět a zároveň udělat hodně drsnou sondu do života typických Amíků. Kouzlo jeho nekorektního a vulgárního humoru však začalo s každým dalším filmovým kouskem pomalu mizet a mnozí si už proto říkali, že má to nejlepší zkrátka za sebou. Jenže nyní je Sacha zpátky, opět v bedně a zase s osvědčenými triky i jeho nezaměnitelnou kontroverzí. Jeho nový projekt Who is America? navíc vznikal v kompletním utajení a kabelovka Showtime na něj v šikovné kampani začala lákat až před necelými dvěma týdny. A už z pouhých ukázek a prvních náznaků bylo jasné, že Cohen svými kousky zase naštve slušnou část Spojených států. Což už se také děje. Je jeho America opravdu drsnou trefou do černého jako za starých časů, nebo jde o důkaz, že už mu prostě dochází dech? No, zatím jsme někde mezi.

 

Slavný komik nyní přitom nepřichází pouze s jedním, ale rovnou se čtyřmi alter egy, jež mají nastavit bolestivé zrcadlo současné americké společnosti, hlavně pak republikánům a příznivcům Donalda Trumpa. S každou ze svých postaviček pak na to jde z malinko jiného úhlu. Coby Trumpův zastánce Billy Wayne Ruddick Jr. bude nejspíš ve svých rozhovorech bojovat s americkými médii, jako zastánce demokratů Dr. Nira Cain-N'Degeocello se snaží pochopit své republikánské konkurenty, jeho bývalý vězeň Rich Sherman se chce prosadit ve světě umění a jeho teroristický terminátor Erran Morad už se stal díky svému plánu ozbrojování tříletých dětí virálním hitem. Jedná se tak o čtveřici Cohenových na sebe nenavazujících rozhovorů s nic netušícími oběťmi přesně v boratovském stylu. Jen s tím rozdílem, že tentokrát mají tyto scénky hodně odlišnou kvalitu.

 

Cohen stále sází na svůj extrémně sprostý a bizarní humor, v němž chce z lidí dostat co nejvíce kontroverzní reakcí. Jenže v tom je právě problém úvodních dvou sekvencí. V rozhovoru s Bernardem Sandersem a na následné večeři s Trumpovými příznivci se totiž žádné takové reakce nedočká, oni prostě jen většinu času nechápavě čumí. Scénám tak chybí potřebná pointa, tah na branku a celé to zkrátka vyšumí do ztracena. Zbydou pak už pouze hercovy šíleně ujeté průpovídky, které mi ovšem osobně nepřišly příliš vtipné a všechny vulgarity se mi najednou zdály strašně křečovité a nucené. Zejména úvodní dialog se Sandersem byl hodně mimo.

Závěrečné dvě scénky naštěstí dojem malinko zlepší. Linka v galerii sice také s vulgaritami až příliš tlačí na pilu, graduje ale opravdu parádně. Třešničkou na dortu je pak samozřejmě závěr o výukovém programu pro tříleté děti, jenž už se po právu stal virálním hitem. Právě zde se nám konečně ukazuje Cohen v té nejlepší formě, jako za starých časů. Tato desetiminutovka je totiž správně šokující, provokativní, vypointovaná, nahláškovaná i mrazivá zároveň. Tomu se říká šílená exkurze do řad zmagořených republikánů se vším všudy. Tahle scéna má prostě všechno, co jsme od Cohenovy novinky chtěli.

 

Z Who is America? mám tak po úvodní epizodě hodně rozpačité pocity. Na jedné straně máme geniální sekvenci, v níž se nám herec zase jednou ukazuje v plné síle. Na té druhé však stojí o to slabší a průměrnější rozhovory, v nichž ve většině z nich vyšla Cohenova provokace na prázdno a divákovi zbydou jen čím dál ohranější vulgarity, ve kterých se jde opravdu na dřeň. Ve výsledku to pak nedrží příliš pohromadě a někteří diváci se možná cestou k vrcholu epizody dost pronudí. Doufejme tedy, že právě poslední boží část signalizuje zlepšení a fakt, že nás ten největší nářez ještě opravdu čeká. A že si Sacha své nejslabší chvilku vybral hned na začátku. Potenciál materiálu totiž stále zůstává obrovský.