Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Život je ples | 2012
csfd  
režie: Petr Slavík
hrají: Lenka Vlasáková, Daniela Kolářová, Vilma Cibulková, Igor Bareš, Květa Fialová

Život je ples: Recenze


ikona
Krasa
Návštěvu v tomhle domově seniorů si radši pořádně rozmyslete. K vidění tu toho moc není.  
Život je ples vstoupil v lednu na obrazovky České televize jako pohrobek. Zatímco nás na Nový rok už zdravil při přípitku Petr Dvořák, šestnáctidílný rodinný seriál o stáří byl nasazen coby pozůstatek předchozího vedení. Navzdory tomu, že by Dvořák určitě rád viděl namísto tohoto kousku některý ze svých nově oznámených projektů, musí se vlastně při Plesu spokojeně vrtět na svém ředitelském křesle. První a zcela jistě i poslední série tohoto díla totiž zrcadlí veškeré nešvary a nectnosti české veřejnoprávní tvorby, kterou jsme byli v posledních letech nevybíravě krmeni.
 
Irena Obermannová je jedna z těch českých spisovatelek, které píší jeden román za druhým namísto toho, aby občas hledaly talent a vkus. A byla to právě ona, která z nemilého a povětšinou velmi nehostinného prostředí starobince, vyrobila malý gerontologický Disneyland. V rámci nekonečných telenovel na jedno použití bychom velkou míru naivity autorky ještě skously, ale u tvorby tohoto typu podobná zkreslení bijí do očí.
 
Seriál se zabývá osudy nejen obyvatel domova důchodců, ale i životy tamějších pracovníků, příbuzných a blízkých. Obermannová si tímto vzala do úst převeliké sousto a zhruba v páté epizodě se jím nešťastně zalknula. Život je ples totiž sleduje až příliš mnoho postav a ani jedna z nich není vyloženě dominantní. Ze začátku přitom vypadala nadějně Rozárka (Daniela Kolářová), kterou do starobince poslal její zeť, aniž by jí blíže specifikoval délku jejího pobytu. Výrazněji působila i Táňa (Lenka Vlasáková), nová ošetřovatelka, či Tůmová v podání Vilmy Cibulkové, coby zapšklá despotická ředitelka ústavu.
Bohužel zřejmě z důvodů, aby byl seriál atraktivní i pro mladší publikum, existují v příběhu esenciální svině Hynek (Miroslav Etzler) a dcera Táni Linda (Berenika Kohoutová). Především její role dospívající dívky se snad všemi možnými neřestmi, je neobyčejně otravná a dokazuje, jak zoufale se České televizi nedaří napsat věrohodnou mladou postavu. Celkový počet třiceti charakterů by se dal klidně zredukovat na pouhých patnáct a seriálu by to výrazně prospělo. Zbylo by pak více prostoru pro postavu Jany Štěpánkové, po letech hledající člověka, který ji kdysi udal, nebo třeba pro Lukáše Řípu, bojující s Tůmovou o ředitelskou pozici. 
 
Nemám v podstatě vůbec nic proti laskavému vyprávění o podzimu života, jen se zkrátka takový formát musí vyrobit s citem a pokorou. Když ze seriálu vysloveně čpí, že Květa Fialová a Iva Janžurová byly obsazeny, jen aby dělaly pro ně typické opičky, přestává mě vývoj jejich „postav“ v okamžení zajímat. Jiří Krampol zase pobíhá po domově a vykřikuje něco o sexuální revoluci a postava Oldřicha Vlacha se sápe na zaplacenou prostitutku. O WTF momenty není zkrátka ve scénáři Obermannové vůbec nouze. Speciálně výživný byl jedenáctý díl Štěně, v němž se Daniela Kolářová zhulila trávou a tancovala pogo s jamajskými zjevy, mladík Michal Novotný začal na umění s iPhonem balit Ivu Janžurovou a opilé Berenice Kohoutové sahal na prsa sotva třináctiletý kluk. A to vše v projektu, který by se rád stal Babím létem seriálové tvorby.
Na charakterech bohužel stojí a padá veškerý seriál. Jejich plochost a nedostatečné motivace při markantních změnách nálad jsou nedostatky, které nemohl zachránit ani Petr Slavík na režisérské sesli. Nikoliv tedy že by se o spásu nějak snažil. Technicky je na tom Ples jako většina rutinních seriálů České televize, avšak k danému tématu se konzervativní styl vcelku hodí. Na druhou stranu potěšil Michal Pavlíček vkusným hudebním motivem i povedenou ústřední písničkou, které slova vtisknul taktéž veterán Jiří Suchý.
 
Není nectností, když se seriály zajímají o maličkosti a zdánlivě nepodstatné svízele obyčejných lidí. Je ale skutečně velká fuška podobná díla natočit a před diváky obhájit. Život je ples bohužel zapáchá čirým kalkulem, který navíc v posledních týdnech ve sledovanosti prohrává nejen s Kriminálkou Anděl, ale i s hrůzostrašnými Cestami domů. Jedná se tak o exemplární příklad, že lidé již dávno neslyší jen na zvučná jména bývalých idolů, ale požadují silné příběhy, které kdysi bývaly na České televizi samozřejmostí. V opačném případě už je skutečně méně urážející i jakákoliv zaměnitelná telenovela.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar3/10

Krasa

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace