Čas od času narazí člověk na projekt, o němž do té doby vůbec neslyšel, a o to víc ho ve výsledku dokáže překvapit. V případě novinky stanice SundanceTV, State of the Union, spočívalo ono překvapení zejména ve tvůrčím týmu, jenž se u totálně nenápadného projektu sešel. Nejen, že si herecký duet dává Rosamund “Zmizelá“ Pike a Chris O'Dowd z kultovních IT Crowd, ale partička za kamerou je snad ještě lákavější. Režisér Stephen Frears sice v posledních letech už netočí tak silné tituly jako před lety, pořád má ovšem na kontě např. Královnu či Špínu Londýna, a v neposlední řadě také dvě nominace na Oscara. Ostatně stejně jako scenárista Nick Hornby, jenž stojí např. za oceňovaným Brooklynem či Školou života a jeho renomé stoupá s každým dalším kouskem. V této sestavě zkrátka na první pohled slabý článek nenajdete. Vážně byste však měli jejich Zprávě o stavu manželství věnovat pozornost?

 

Ano, měli. Tedy minimálně pokud jste příznivci svižných a hezky napsaných konverzaček. State of the Union pojednává o Tomovi a Louise, manželském páru, jenž prochází velkou krizí. Každý týden proto dochází na terapii a deset minut před ní se scházejí v hospůdce naproti přes ulici. A přesně na ploše této desetiminutovky se odehrává každá kratičká epizoda. On si dá pivko, ona víno, a společně diskutují o svých problémech, starostech a samozřejmě dojde i na tvrdé životní pravdy a věci, které nejspíš trápí nejedno dlouhodobé manželství. A celé to odsýpá a funguje přesně tak, jak se na konverzačku sluší a patří.

Jednotlivé epizody díky opravdu kratičké stopáži neuvěřitelně utíkají, nepůsobí ovšem vůbec uspěchaně a divák v nich dostane vždy přesně to, co má. Nenápadná Frearsova režie má všechno hezky pod kontrolou a v jednotlivých dialozích se probere prakticky všechno od manželských problémů v čele se sexem až po taková témata jako Brexit. Scénář pak umí s těmito skoky hezky pracovat a správně balancuje na hraně jemného či sarkastického humoru, aby pak vzápětí přešel na vážnější notu. Na druhou stranu se však Nick Hornby zejména v prvních dílech až příliš utrhne ze svého uměleckého řetězu a nechá postavy filozofovat a předvádět až příliš rychlou kadenci intelektuálních prupovídek. Jenže to v tomto případě nepůsobí vůbec přirozeně a krapet tyto momenty šustí papírem. V pozdějších epizodách se od nich ale naštěstí upustí.

 

Zpráva o stavu manželství nebude seriálovým hitem a ani nebude patřit mezi klenoty konverzačních dramat. Na to jsou někdy dialogy až moc strojené a celkově ve vás série nevyvolá žádnou emociální bombu, díky které by se vám tento projekt silně zaryl pod kůži, jako např. Before trilogie od Richarda Linklatera. Pořád se ovšem jedná o poctivou žánrovou trefu, již navíc můžete sfouknout rychleji, než kdejaký film. A která se navíc může spolehnout na neselhávající hereckou dvojici. Rosamund Pike tu opět potvrzuje svou aktuální hereckou formu a Chris O'Dowd zase jednou ukazuje, že rozhodně není jenom komikem. Ano, těch kladů pořád není málo a kvalitních konverzaček je momentálně snad ještě méně než šafránu. Takže se tenhle kousek rozhodně nebojte vyzkoušet.