Fargo: 3. řada
12:00 | 14.07.2017 |
Fargovské univerzum (už tomu tak myslím můžeme říkat) funguje v zásadě na velice jednoduchém principu. Co se stane, když necháte naivní lidi na pospas těm chladně kalkulujícím? Když začnete zaměňovat osud za náhodu? Když vezmete někoho dobrého, a postavíte ho do světa špatných? Věci přestanou dávat smysl, to se stane. A kde není řád... však to znáte.
Ehm, sorry za poetickej úvod, jestli mě ale na Fargu něco baví, jsou to právě tyhle miniaturní střety, na jejichž pozadí se většinou vypráví mnohem větší příběhy. Nebo to alespoň platí o první a třetí sérii, dodnes přesně nevím, o čem sakra byla ta mizerná druhá, nicméně to teď řešit nebudeme. Letošní Fargo je totiž za námi a tak je na čase, abychom si o něm krátce pokecali. Proč krátce? Protože se obávám, že na to abych zvládnul tento seriál rozebrat do hloubky, nejsem ani zdaleka dost chytrý. Viz. úvodní scéna třetí série a to na co odkazuje. Nevíte? Tak čtěte dál.
Tématem třetí série byly tentokrát korporace a jak moc tvrdý tenhle byznys může být, když necháte věci zajít příliš daleko. Není to přitom ale žádná agitka, ani bych to vlastně nezkoušel chápat jako varování. Tvůrci se jen chytili nosného námětu a nechali postavy, aby za ně odmakaly ten zbytek. A byl to opět jednou senzační tah. Máme tu ruské gangstery, odhodlanou policistku, dva rozhádané bratry, právníka a pak ještě milenku. No a taky příběh, který jakoby napsal sám život. Teda mínus ta krev. True story.
Ewan McGregor se ve dvojroli zjevně nenudil, hraje totiž bráchy, dvojčata, kterým byly v dětství odkázány dvě věci. Auto, před desítkami let jistě velký bourák, a ještě známka. Celý jejich spor začíná v momentě, kdy starší brácha (Emmit Stussy) přesvědčí mladšího (Ray), že nechce známku, ale sporťák, jenom aby o několik let později zjistil, že hodnota známky byla tak stokrát větší. Staršímu bráchovi, tou dobou už majiteli obří parkovací sítě tohle samozřejmě nemůže zapomenout a tahle "špatná krev" jednoho osudového (tentokrát jsem si tím osudem jistý) dne vede k tomu, že si Ray najme zloděje, který má jeho bratrovi známku odcizit. Jenže zloděj v typicky fargovském sledu událostí zapomene adresu, splete si dům a omylem zabije jiného Stussyho. Boom.
Dále následuje vše, na co jsme ve Fargu zvyklí. Někdo se pokusí vraždu zakrýt, jiní se ji pokouší objasnit a bokem toho všeho je Emmit a jeho firma šikanován a nakonec "sežrán" (jo) ďábelským panem V. M. Vargou (David Thewlis) a jeho dvěma kumpány. A záporákem taky začneme. Varga se přes naivní Minnesoťany přežene jako uragán a zanechá za sebou takovou spoušť, že se na něj nechytá ani chladnokrevný Billy Bob Thornton z první série. Jasně, ve třetí řadě umře mnohem míň lidí, údery proti morálce jsou ale o level mohutnější, jak nějaké vraždy. Thewlis fakt ruluje a jeho duo nájemných vrahů děsí i baví zároveň. I když. S tou zábavou bych to nepřeháněl. V jedné brutální scéně odehrávající se mimo záběr jsem měl chvílemi pocit, že už to je fakt hodně přes čáru. Ale možná jsem jen cíťa.
U těch amorálních postav pak pro jistotu ještě chvíli zůstaneme. Motivace Raye jsou docela prosté. Pohání ho závist a pocit méněcennosti. Takové ty běžné lidské prohřešky. Nás ale bude zajímat jeho holka. Mary Elizabeth Winstead jako Nikki Swango se dost možná bude ucházet o nejlepší fargovskou postavu ze všech, minimálně tady totiž daleko přehrávala všechny ostatní a to ve společnosti pana Vargy rozhodně nebylo snadné. Navíc je krásná a chodí s naprostým zoufalcem, tzn. že v momentě, kdy si uvědomíte, že ho opravdu miluje a nejsou za tím žádné postranní úmysly, zamilujete se do ní ještě víc. Jenom škoda, že jsme ve Fargu a tak platí pravidlo, že žádná z postav nakonec nedostane to, po čem touží. Opět fucking poetic.
Nakonec tu máme dobrou a taky zoufalou stranu Síly. Carrie Coon už excelovala v Pozůstalých, takže není žádné překvapení, že mě hodně bavila i tady. Jediný problém je, že její postava v příběhu měla ze všech nejmíň co nabídnout. Jistě, posouvá děj a díky ní divák dojde k jakémusi rozřešení, jenže na zlato to letos bylo bohužel málo. To zoufalec Gregor v roli Emmita, jemuž se vše rozpadá a on, uvnitř přesvědčený o tom, že je dobrák, který si několikrát sáhne až na dno, hraje trochu jinou ligu. Připomíná mírně Freemana, naštěstí je to ale jen maličko. Pointou je, že díky němu tovlastně celé funguje, protože skrze něj divák cítí jak bezmoc, tak i lítost. Dvě velice důležité emoce. No ale teď už konečně k tomu, proč jsem nadšenější než obvykle.
Řeč je o druhé polovině řady. Wow. V první půli jsem byl na vážkách, jestli mě to vlastně baví. Jakmile se ale děj přehoupne do druhé poloviny a tvůrci šlápnou na plyn, začnou kouzlit s kamerou (desaturovaných 20 minut z osmé epizody je jedna z nejkrásnějších seriálových věcí, jaké jsem letos viděl - včetně té italky z druhé série Master of None) a vytahovat jeden zvrat za druhým, měl jsem poměrně jasno. Takhle to má totiž sakra vypadat. Mimochodem, tady se z toho taky stalo propojené univerzum a jestli tvůrci nekecají a třetí série byla poslední, budu hodně zklamanej. Potenciál je totiž zjevně obrovský.
Každopádně krvavé finále a plno provokativních rozumů a hlášek z úst padoucha Vargy mi na pár dní udělalo do hlavy díru, kterou jen tak něco nezalepí. A co se toho výše zmíněného úvodu týče... věděli jste, že odkazuje na jednoho z našich literárních velikánů? Yep, Franz Kafka, přesněji řečeno jeho dílo Proces, je údajně inspirací nejen pro samotný úvod, ale vlastně i téma celé série. Lidé v pasti. Cool, že? Ne, taky bych na to bez Googlu v životě nepřišel. O to víc mi ten seriál však imponuje. Pokud jste tedy s maratonem třetí řady otáleli a předchozí řádky vám pořád nebyly jasné, pak to pro jistotu napíšu ještě jednou. Třetí Fargo je seriózně awesome a byla by velká chyba si ho nechat ujít. Jděte do toho.
Verdikt
do_Od
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 8/10
hroubek
Fargo: Úvod 3. řady
15:00 | 22.04.2017 |
Stejně je to pěkný, a hlavně dosti nečekaný, příběh. Když kabelovka FX před lety oznámila práce na seriálu na motivy kultovky Fargo bratří Coenů, mnozí se obávali průseru a zbytečné vykrádačky slavného filmu. Jenže místo failu jsme se dočkali jednoho z nejoceňovanějších seriálů posledních let, jehož aktuální třetí řada patřila mezi nejočekávanější návraty roku. A naprosto zaslouženě. I když mně osobně první série stoprocentně nesedla, tu druhou jsem si užil od začátku do konce. Třetí sezóna pak slibovala opět malinko jiné pojetí, a hlavně možná jedno z doposud nejnabušenějších obsazení seriálu. Potvrdil Noah Hawley v první epizodě pozici jednoho z nejlepších televizních tvůrců současnosti, nebo už mu naopak začíná docházet dech?
Opět tak zavítáme do zasněžené Minnesoty, kde se však od minula podíváme trošku více do současnosti, konkrétně roku 2010. Zde budeme sledovat zejména rivalitu dvou zcela odlišných bratrů Stussyových. Zatímco Emmit je místním váženým podnikatelem, který si užívá luxusu, jeho bratr Ray živoří coby úředníček hlídající kriminálníky v podmínce. A byl by rád, kdyby se bratříček o trošku toho bohatství, jež mu prý také náleží, podělil. Emmit ale o ničem takovém nechce ani slyšet, a tak se Ray odhodlá k odvážnému plánu. Jenže ten samozřejmě nevyjde, jak očekával, a místo toho započne další bizarní krvavý příběh, do něhož se připlete také Rayova vypočítavá přítelkyně Nikki, tajemný Varga či místní policistka Gloria.
A díky bohu se za uplynulou pauzu ve Fargu nic nezměnilo a Hawley a spol. nám pořád servírují parádní atmosférickou jízdu, jak jsme zvyklí. Pravda, úvodní půlhodina, v níž se prakticky jen seznamujeme s postavami a nic se v ní neděje, je možná až příliš pomalá a utahaná. Také více než hodinová stopáž úvodu dvakrát nesvědčí. Vůbec by mi nevadilo, kdyby nechali kravaťáci z FX více zaúřadovat střihačské nůžky a některé scény malinko pokrátili. Mnohé dialogy jsou totiž přeci jen natahované a malinko smrdí Hawleyho scenáristickou onanií.
Zapomenout pak nesmím samozřejmě ani na obsazení, které je jedním slovem lahůdkové. Pokud jste se totiž trošku obávali, že půjde zejména o McGregorovu one man show v bratrské dvojroli, nemohli jste být daleko od pravdy. Ano, náš nejoblíbenější Skot pod sluncem tu opravdu exceluje a divák pomalu ani nevnímá, že postavy bratrů hraje jeden a ten samý herec. Ostatní tu ovšem rozhodně nejsou jen pouhými přihrávači, a naopak mu zatím herecky stačí. Mary Elizabeth Winstead tu tak má nakročeno zatím ke své nejvíce sexy roli kariéry a svou vypočítavou mrchu si zatím neskutečně užívá. Excelentní Carrie Coon z aktuálně také rozjetých Pozůstalých si pak chce evidentně herecky podmanit televizní jaro a postava Davida Thewlise pak zase naopak slibuje jeden velký bizár. Už teď je jasné, že jeho ujetý výkon nebude sedět každému, já si ho však zatím dost užívám.
Velebené Fargo se zkrátka vrátilo v plné síle. Rozjezd byl sice možná až moc pomalý a hrozila zde až přílišná adorace tvůrcova ega, pokud se ovšem scenáristé budou držet tempa a atmosféry druhého poločasu, máme se sakra na co těšit. A něco nám říká, že ani tenhle příběh si Hawley pod svýma rukama rozpadnout nenechá. Přidejte si k tomu bezchybné obsazení, řemeslně vypiplanou režii a je jasné, že i tento rok bude Fargo atakovat letošní seriálovou špičku. Tak snad se opravdu nic nepokazí a návštěvy Farga pro nás budou každý týden opět zárukou vysoké kvality.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Fargo: 2. sezóna
09:00 | 17.12.2015 |
Aby měla tahle recenze tu správnou váhu, musím učinit jedno ne zrovna lichotivé přiznání. Jsem totiž asi jedním ze tří lidí na Zemi, včetně Eskymáků, jimž se nelíbila první série velebeného Farga. Zatímco většina kritiků a diváků mluvila o televizní události roku, já viděl jen kousek s promarněným potenciálem a ne příliš povedenou atmosférou. Billy Bob Thornton a Martin Freeman sice předvedli jedny z nejlepších výkonů kariéry a pár napínavých scén utkvělo v paměti, jinak ovšem zůstal dojem dostatečně nevyužitého a příběhově natahovaného kousku. První série mi zkrátka vůbec nesedla a k úvodu té druhé jsem sednul vlastně jen tak ze zvědavosti a na rozdíl od ostatních s minimálním očekáváním. A možná právě proto mě druhá série hned pořádně posadila na zadek. A až do konce se na tom naštěstí vůbec nic nezměnilo.
Na první pohled je tu přitom vše při starém a tvůrce Noah Hawley spoléhá přesně na ty samé karty, jako před rokem. Jen je teďka před diváky předkládá ještě s daleko větší jistotou. Atmosféra zasněženého zapadákova je zase správně “coenovská“, za podobně vypiplané dialogy by platil zlatem možná i takový Quentin Tarantino (kdyby se aspoň občas koukal na seriály), o výstřední a barvité postavičky není nouze a celé si to jede kupředu hezky pomaličku, bez zbytečného tlačení na pilu. Tak čím to je, že tentokrát to i na mě tak skvěle funguje?
Tím prvním důvodem zřejmě bude opět do puntíku propracovaný příběh. Válka mafiánské rodinky Gerhartových a mafie z Kansasu, do níž se nechtěně připlete místní policie v čele se sympaťákem Lou Solversonem a zejména jedna manželská dvojice k pohledání, možná na první pohled působí malinko přímočařejším dojmem, než jeho předchůdce. Jenže Hawley zase jen klame tělem a na tomto zdánlivě jednoduchém půdorysu rozehrává napínavou hru s divákem plnou nečekaných zvratů, nezapomenutelných momentů a brilantně napsaných charakterů, u nichž nikdy nevíte, co od nich čekat a i zdánlivě vedlejší postavička může na této šachovnici hrát tu nejzásadnější roli. Hawley si je navíc už tak jistý v kramflecích, že nám servíruje živý svět a díky brilantní scenáristické práci v závěru propojuje první a druhou sérii i v místech a postavách, u nichž byste to nečekali.
Není to však pouze scénář, jenž mi tentokrát až nečekaně sednul, ale konečně i mě okouzlila i dříve opěvovaná atmosféra. Ta sice neztratila nic ze svých tradičních prvků, navrch ovšem přikládá skvělý retro nádech sedmdesátých let, pro který mám již dlouho slabost. A když se k tomu navíc přidá ještě pár dobových (nejen) rockových vypalovaček, jsem skoro v sedmém nebi. Bez excelentní režie by to ale i s tou nejlepší hudební peckou samozřejmě nešlo a ani tady se žádného selhání nedočkáme. I v tomto ohledu nás totiž čká absolutní televizní nadstandard, v němž si tvůrci dokážou pohrát s každým záběrem a předvádí snad ještě vybroušenější styl než posledně. Zatímco loni mi onen mix napětí a černého humoru přišel v mnoha ohledech hodně těžkopádný, letos nedělají tvůrcům tyto přechody sebemenší problém a servírují nám jeden mrazivý i zábavný moment za druhým. Také tempo od minula, zejména díky dynamičtějšímu příběhu, přeci jen malinko zrychlilo a celý tvůrčí styl mi přišel více divácky vstřícný, než v případě krvavých trampot Lorna Marva. Kdo si tedy v tomto ohledu pomlaskával už loni, měl by být letos v sedmém nebi.
No, a aby té chvály nebylo na jednu recenzi málo, nesmím opomenout ani našlapané obsazení. Také zde, i když to pro mnohé může být s podivem, registruji od minule slušné zlepšení. Zatímco loni z obsazení jednoznačně kralovala dvojice Thornton/Freeman, zde vlastně nevyčnívá nikdo. Tady jsou totiž boží absolutně všichni a být to na mně, tak rozdám ceny Emmy snad polovině ansámblu. Pravda, když vám někdo dokáže napsat tak pestré a šťavnaté charaktery, z nichž každý je absolutně jiný, máte už napůl vyhráno. To, co zde však předvádí takový Patrick Wilson, k nepoznání přeměněný Jesse Plemons a obzvláště bezchybně na zabití Kirsten Dunst, na to jsou i chvály o hereckém koncertu málo. Tady zkrátka všichni hrají na dvě stě procent a každý si zde najde svého favorita. Je proto možná trochu škoda, že některé vypečené postavičky dostanou po hříchu málo prostoru. To je případ hlavně geniálního Nicka Offermana, který se zde proměnil v doslova hláškující mašinu a snaží se pro sebe ukrást co nejvíce prostoru. Škoda, že ho tu vlastně moc nemá a v závěru tiše vyklidí pole.
Vím, budu v tom asi sám, protože vy ostatní už jste podlehli dávno, ale druhá řada Farga byla pro mě tím nejlepším reparátem, jaký si jen umím představit. Sem tam se sice to prapodivné jednání postav najde, pomalejší tempo zřejmě stále nesedne každému a v některých epizodách je znát, že se tu přeci jen malinko natahuje. O menším vesmírném úletu radši ani nemluvím. Jenže to jsou jen drobné chybičky, které tomuto vymazlenému dílku vůbec nic neubírají. Druhé Fargo totiž dokazuje, že úspěch jedničky rozhodně nebyl tvůrčí náhodou a servíruje nám vybroušený klenot snad ve všech ohledech. A navíc dokáže oslovit i diváky, kteří se této značce doposud vyhýbali nebo jim zkrátka jako mně nesedla. Ujít by si ho však neměl asi nikdo. Tentokrát se totiž opravdu jedná o jednu ze seriálových událostí roku.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 5/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
- 9/10
Memphis
- 8/10
hroubek
- 10/10
IZFNP
- 10/10
calvin10
Fargo: Úvod 2. řady
12:00 | 14.10.2015 |
Čeho si v dnešní době vážím na filmech a seriálech nejvíc? Asi když mě dokáží překvapit. Když předem nelze odhadnout, jaká scéna bude následovat za dalších pět minut stopáže. Takové ty čím dál tím vzácnější momenty, kdy se hrdinové chovají nepředvídatelně, ale přitom vše stále dává perfektní smysl. Uvědomění si toho, že se podařilo sepsat originální scénář, který dokáže neprvoplánovitě šokovat v rámci žánru uvěřitelnými twisty... a tak dále. Takže už vám to asi došlo, viďte? Právě jsem totiž ve zkratce popsal úvod nové řady Farga.
Zaujati? Fajn – výše popsaným ale dobré zprávy zdaleka nekončí. Neviděli jste slavný zasněžený snímek bratří Coenů a dokonce ani první sezónu velebené televizní pecky? V pořádku, to všechno je tu irelevantní. Fargo season 2 si rozhodlo vypůjčit osvědčený koncept od True Detective, a jeho tvůrci tudíž rozjíždějí zbrusu nový příběh. Tedy atmosférickou thrillerovou jízdu se zaběhnutými hollywoodskými esy (Kirsten Dunst, Patrick Wilson), stylizovanou do konce sedmdesátých let minulého století. Co krvavého se léta páně 1979 stalo ve státech Minnesota a Jižní Dakota? Podle skutečné mrazivé události, pochopitelně!
Retro nikdy nebylo víc... retro!Nové Fargo je tak okatě své, že se do něj nelze okamžitě nezamilovat. Vizuál, hudba, střih, kamera, celkový feeling z profesionální režie: to vše působí sympaticky neokoukaným dojmem a divák se během letošní úvodní hodinky cítí, jako by byl očitým svědkem nefalšovaného seriálového zázraku. „Tak tohle jsem ještě neviděl, tohle jsem tedy rozhodně nečekal,“ jsou asi dvě nejčastější věty, nad kterými se budete v poklidnějších pasážích mezi jednotlivými střípky strhujícího příběhu podivovat. Až se vás někdo bude domáhat odpovědi na otázku, jak správně zkombinovat černohumornou komedii s brutálním thrillerem, víte, jak zasmečovat. V jedné minutě skřípění zuby a ve druhé nadšený smích.
Je to tam, a takhle zaháčkovanej jsem po pilotu (bereme-li druhé Fargo jako premiérovou věc, nikoli pokračování) hodně dlouho nebyl. Prostě takovej ten krásnej pocit, kdy jeden díl skončí, a vy celej následující týden neděláte nic jinýho, než že vyhlížíte další úterý. A další... Jako spásu. A celý to čekání utíká tak zatraceně pomalu, že litujete okamžiku, kdy jste se slepě rozhodli nenakoupit si tuhle návykovou show na jedinej kulervoucí maratón. Tu devítku níže berte jako příslib do budoucna – desítku za kompletní řadu rád přenechám kolegům. Že se jí na konci vůbec nemusíme dočkat? Ale prdlajs. Approved!
Verdikt
Davies182
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 7/10
hroubek
Fargo: 1. sezóna
10:00 | 05.07.2014 |
Noah Hawley je chlap, o kterém se moc nemluví. Mezi lidmi totiž převládá docela logická ekvivalence mezi filmovým a seriálovým Fargem, a oslavné chorály tak řada diváků seriálu mylně směřuje k bratrům Coenovým. A nám je to líto. Možná i proto hned na prvních řádcích musíme dupnout na Caps Lock a vykřičet jméno NOAH HAWLEY do světa. Nepříliš známému tvůrci televizních projektů se totiž podařilo v mnohém překonat filmovou legendu z devadesátých let. Po deseti týdnech sledování to tak můžeme říct na plná ústa. Temnému případu začíná být na pozici nejlepšího seriálu roku zatracené horko.
Fargo před svým pilotem budilo despekt. Tlamy jsme koneckonců i my měly vyschlé z nešťavnatého televizního Od soumraku do úsvitu, které postrádalo napětí i smysl. Jenomže Noah Hawley na to šel s Fargem jinak. Vypůjčil si motivy, ale postavy si přizpůsobil svému cítění. Zanechal kouzlo a vábivou překrásnost krve na sněhu, avšak příběh téměř od základů překopal. A tak jsme se namísto vyzrazování dějových zákrut rozhodli vyvrátit vám několik předsudků. Mezi ty typické bezesporu patří tahle trojice:
- Nechce se mi znovu dívat na to samé.
- Nechce se mi znovu dívat na to samé s pětinásobnou stopáží.
- Nechce se mi být svědkem toho, jak se nějaký bezvýznamný Amík snaží napodobit Coenovskou poetiku.
Televizní Fargo není remakem předlohy. Půjčuje si její zimní venkovskou atmosféru. Noah Hawley se přesto brodí poetikou bratří Coenů. Jenomže se v ní brodí tak schopně, že svým projektem stvořil něco, co jen málokdo čekal. Totiž nejlepší drsnou Coenovku tohoto milénia.
Po velmi dlouhé době se tu zastavil desetidílný seriál, ve kterém se neplýtvá slovy. Na rozdíl od řady originálních filmů bratrů Coenů a třeba i od Temného případu. Hawley boduje tím, že i poměrně drsnou látku plnou chladnokrevnosti a černého humoru (Thornton), i obyčejného lidského zmrdství (Freeman), dokáže vyprávět s takovým nadhledem. Nepamatuji si seriál, který by tak perfektně kombinoval nekompromisnost a vtip, aniž by to působilo příliš chtěně. Jediným elementem, vyvracejícím tuto pochvalu, je dvojice zabijáků, jejíž dominance v první polovině seriálu je spíše rušivá.
Ačkoliv jsou typickými kladnými hrdiny především Alison Tolman (Molly) a Colin Hanks (Gus), seriálu jednoznačně dominují Martin Freeman a Billy Bob Thornton. Ani jeden z nich není žádný klaďas. Rozdíl mezi nimi však spočívá v atraktivitě jejich postav. Zatímco Thorntonova Lorneho bych si v tu ránu nechal natisknout na tričko, Freemanova krysáckého Lestera ani náhodou. O to více se musí jeho výkon v seriálu ocenit. Když herec ve filmu hraje, že něco hraje, je to teprve výzva hodná mistra. A Billy Bob Thornton? Ten se pro tuhle černohumornou variaci na nájemného vraha snad narodil. Ať už má obličej nadesignovaný na Miloslava Šimka, nebo je z něj prošedivělý solidní rádoby zubař.
Mohli bychom exaktně probírat jednotlivé nuance, sdělovat vám, na kolik překvapivý je závěr a který twist nás nejvíce odzbrojil. My však tuto recenzi pojímáme čiře jako doporučení. Nic si nezjišťujte, neporovnávejte s předlohou. Zakouskněte se do Farga. Jenom bacha na mylné představy po první epizodě. Ta je totiž komická až běda. Zbytek je úsměvný a překvapuje originálními fórky, ale řachanda první epizody je v rámci celého seriálu spíše sirotek. Nevadí. Fargo totiž skvěle funguje jak ve vážné, tak v komediální rovině, a my jsme si ho užili jako máloco. Takže všichni povinně! Tenhle kousek ve všemožných topkách tohoto roku nebude chybět!
PS: Taky vám televizní Fargo spíše než filmovou předlohu připomnělo výtečný kousek Sama Raimiho Jednoduchý Plán? Billy Bob je v něm obdobně geniální.
Verdikt
Krasa
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 9/10
calvin10
Fargo: Pilot
17:00 | 16.04.2014 |
Představovat někomu v dnešní době legendární majstrštyk bratrů Coenů, Fargo, asi nemá, doufám, moc smysl. Z Farga se za necelých dvacet let zkrátka stala stát jedna z oněch klasik, na jejichž status se prostě nešahá. Po dlouhé době však na ní producentsky sáhlo samotné opěvované tvůrčí duo a ve spolupráci s televizním tvůrcem Noahem Hawleyem nám přichystali další příval krvavých a cynických historek ze Severní Dakoty. Nabídne nám ale ambiciózní novinka kabelovky FX důstojného nástupce respektované značky, nebo se zde bude jen lacině ždímat sledovanost?
Od filmové verze se toho zdánlivě moc nezměnilo a tvůrci tak opět logicky sází na ty samé propriety. Zase se tedy dostáváme do jednoho zapadlého městečka v Minnesotě, kde se toho na první pohled moc zajímavého neděje. Místní pojišťovák Lester zde žije naprosto rutinním životem a všichni, včetně jeho manželky a bratra, mu stále připomínají, jaký je to hrozný looser a ztracená existence. Také co jiného čekat od postavy, kterou ztvárňuje Martin Freeman. Jeho život se však změní po potyčce s bývalým spolužákem ze střední, po níž se v nemocnici potká s manipulativním nájemným zabijákem Lornem. Ten nebohému Lesterovi bez obalu řekne, že musí dát všem pořádně zavyučenou a nabídne mu svou profesionální pomoc, o níž ale Lester příliš nestojí. Vraždící psychopat ovšem i přesto vezme celou záležitost do svých rukou. Mrtvoly tak začínají rychle přibývat a kvůli smrti jednoho ze svých lidí přijedou již nejspíš brzy do vidlákova také drsní hoši z nedalekého Farga.
Už z příběhu a vlastně i úvodních záběrů je jasné, že zde se budou tvůrci hlavně snažit navázat na syrovou atmosféru a černý humor původního snímku. Jenže oni se po většinu stopáže opravdu jen snaží. Z děje je samozřejmě cítit černohumorný nádech uznávané klasiky a šikovná ruka bratří Coenů, kteří se podíleli naštěstí i na scénáři, je v některých scénách dosti znát. Většinu času má však divák pocit, že to celé točí skalní coenovský fanda skládající tvůrcům poctu. A bohužel se mu to příliš nedaří. Nad humornou stránkou se tak člověk jen párkrát pousměje a povědomé atmosféře se režie přibližuje vlastně až v závěrečné třetině. Máme tu sice sníh, dostatek krve i karikaturní postavy. Jenže tempo je místy až příliš pomalé, dialogům chybí šťáva a režie se marně pokouší spojit do funkčního celku.
Ani hlavní charaktery nejsou zatím překvapivě tak zábavné, jak byste čekali, a zaujmou vás na nich hlavně dvě věci. Tou první jsou logicky známé herecké tváře, jimž se v producentském počinu bratří Coenů rozhodně nešetří, a tím druhým je až překvapivá podoba některých postav těm z oceňovaného kultu. Hlavní ženský charakter je tedy opět policistka, která svou práci bere důsledně, a roztržitý Lester v některých reakcích až příliš připomíná původního Jerryho Lundegaarda. Ani v tomhle ohledu tedy nebyl Noah Hawley příliš originální. I přesto jde ale o zajímavě rozvržené postavičky, jejichž vývoj by mohl v budoucnu dozajista stát za to. Herecké osazenstvo si to navíc dosti užívá. Martin Freeman je v podobných rolích vlastně jako doma, Alison Tollman je sympatická a Billy Bob Thornton si pro sebe nepřekvapivě krade každou scénu. Jeho vrahoun Lorne je navíc zcela nejvýživnější postavou seriálu a jakmile si začne zahrávat s ostatními obyvateli městečka, je o zábavu postaráno.
Potenciál do budoucna zde ovšem určitě je. Příběhově je to rozehrané velmi pěkně, zdejší obyvatelé si zatím také zaslouží naší pozornost a ke konci to skoro vypadá, jakoby Ethan s Joelem převzali i režijní otěže. Snaha co nejvíce se přiblížit původní atmosféře však tvůrcům prozatím spíše přitěžuje. Všudypřítomná zima a hektolitry kečupu vás zkrátka k původnímu stylu zase tolik nepřiblíží a nějaký ten originální nápad by projektu také neublížil. Do zbytečného ždímání značky má ale projekt i přes řadu výhrad přeci jen daleko. Pokud se režie vykašle na pouhé kopírování a scénáristé si budou po humorné stránce více jisti v kramflecích, tak nás může ještě čekat pěkná černočerná jízda.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry