Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Gotham | 2014-?
csfd  imdb
režie: Danny Cannon
hrají: Ben McKenzie, Donald Logue, Sean Pertwee, Jada Pinkett Smith, David Mazouz

Gotham: 2. sezóna


ikona
Spooner
Nabídla druhá řada Batmanova prequelu vydařenou žánrovou jízdu? 

S televizním Gothamem je to už od začátku dosti komplikované. První řada napjatě očekávaného kousku, jenž měl sloužit jako origin slavných charakterů ze světa Temného rytíře, totiž připomínala spíš přeplácaný guláš. Epizodní zápletky byly povětšinou nudné a počet známých postav byl tak enormní, že tvůrci vůbec nevěděli, co si s mnohými z nich počít. I přes postupnou vzestupnou tendenci tak první sezóna působila značně nekonzistentně a přeplácaně. Ani s nedávno ukončenou druhou štací mladého Jima Gordona to však není dvakrát jednoduché. Pokud totiž jeho loňské dobrodružství připomínalo oblíbenou pochoutku, to letošní by se zase dalo přirovnat k extrémní horské dráze, která vás ve své první polovině doveze do slušných zábavných výšin, aby vás během té druhé čekal slušný, a ke konci i dosti bolestivý, sešup dolů.

Nová řada by se totiž klidně dala rozdělit na dvě samostatné série, jelikož obě poloviny mají vlastní a víceméně uzavřené hlavní příběhové linky. A nutno říci, že první gothamský poločas se opravdu povedl. Zápletku okolo tajemného Theo Galavana a jeho šílené cesty za pomstou totiž scenáristé dokázali proměnit v takřka nezastavující nabušenou jízdu, u níž se divák nemá prakticky kde nudit a celý tento comicsový svět ho konečně začíná pořádně bavit. Ano, některé zvraty by si zasloužily více scenáristické péče a jisté věci se stanou až příliš rychle. I přesto ovšem první půlka řady působí dojmem, že se tvůrci konečně poučili z předchozích chyb a začali potenciál látky konečně těžit na maximum.

Zápletky jsou napínavé a pořád se posouvají vpřed, jednotlivé postavy zde mají už své jasně stanovené místo, akce je překvapivě celkem dost a scénář dokáže mnohdy překvapit i nápaditými hrátkami s charaktery i zajetým comicsovým světem (záporák Jerome). Gordon a spol. zkrátka jeli na maximum a já měl radost, že jsme po ošklivých počátečních bolestech konečně dostali další zábavnou comicsovku. Jenže s jarní štací gothamovské ságy se začala situace opět ošklivě komplikovat.

Uznávám, zápletka okolo vědce vědce Huga Strange a jeho pokusů na lidech v Arkhamu mi už zpočátku přišla méně zajímavá, než Galavanovo předchozí řádění. I přesto tu ovšem potenciál na další našlapaný zářez rozhodně byl. Jenže místo toho, aby tvůrci začali postupně zase přitvrzovat a šlapat na plyn, začaly se opět pomalu ozývat nešvary z první sezóny. Scénář tak najednou jakoby nevěděl, co si počít s mnohými postavami, a ty tak fasují naprosto zbytečné a nudné linky (Tučňák a jeho rodinná story), nebo jen prostě většinu času marně přešlapují v pozadí. Jednotlivé epizody pak bohužel už nedosahují takové zábavnosti, dialogy nám začínají skřípat a výsledku příliš nepomáhá ani fakt, že správně démonického záporáka Jamese “Galavana“ Fraina střídá DB Wong, jehož přehrávání, i když ke Strangeově postavě cílené, mi vůbec nesedlo.

Mnohé tyto chybičky by se daly vzhledem k předchozím parádním dílům ještě prominout, kdyby se však tvůrcům celá arkhamská linka v poslední třetině totálně nerozpadla pod rukama. Původně mrtví záporáci se tak začali oživovat ve velkém jen proto, aby z nich scénář udělal téměř až nechtěně směšné šašky, a vůbec se zde začaly dít věci, které k dosavadnímu pojetí a atmosféře seriálu vůbec nesedly. Logické lapsy se začaly kupit raketovou rychlostí a korunu tomu nasadilo po scenáristické stránce naprosto katastrofální finále, v němž tvůrcům nedělá problém udělat z chladného zloducha během vteřiny, a bez jakéhokoliv vysvětlení, totálního ufňukánka. Nemluvě o tom, že se zde některé charaktery chovají nelogicky a zcela proti vlastnímu přesvědčení či vývoji, a všem ostatním to přijde naprosto normální. Rozdíl mezi úvodními a závěrečnými díly série je zkrátka tak propastný, že mám skoro pocit, jakoby do projektu začali fušovat amatérští scenáristé z konkurenčního Arrowa. A to fakt není dobrá vizitka.

Druhá série comicsového Gothamu je tak pro mě ve výsledku mírným zklamáním. A to mě tentokrát to opravdu mrzí, protože ještě v polovině sezóny jsem měl radost z úspěšného tvůrčího reparátu a těšil jsem se na sepsání pozitivní recenze. Jenže scenáristé si vzali do parády látku, jež byla nad jejich síly a k závěru byla místy až nechtěně směšná. Jakoby autorům po nabušeném prvním dějství došel dech a na skladě jim zbyly téměř samé šílené a nefungující nápady. Nástřel děje pro další sezónu mě pak spíše děsí a nebýt stále sympatického obsazení v čele s Robinem Lordem Taylorem a Donalem Loguem, byl bych v očekáváních asi hodně obezřetný. Takhle budu doufat, že se tvůrci vrátí do staré formy, kterou během posledních epizod záhadně ztratili, a budou nám zase servírovat podobně zábavnou comicsárnu, jako uplynulý podzim.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar6/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Spike_1

Gotham: Úvod 2. řady


ikona
do_Od
Viděli jsme úvod druhé řady komiksového Gothamu. Stojí za další šanci? 

Kdybych měl vybrat jednu věc, která se letos producentům vůbec nedaří, pak by to bylo jednoznačně udržování jejich očekávaných televizních projektů pěkně pod pokličkou, dokud nepřijde jejich předem určený čas. Vedle několika dalších si teď z hlavy nejvíce vybavuji leaky Ricka s Mortym a Supergirl, v obou případech nakonec velmi příjemné incidenty díkybohu. I když si to někteří minimálně v případě Supermanovi roztomile cáklé sestřenky nechtějí moc přiznat. Ta ale není jediná, kdo to od fandů DC komiksů za poslední rok solidně schytávala. Hned vedle ní a jejích kolegů na CW, byl totiž nejčastějším terčem televizní prequel k snad nejoblíbenějšímu hrdinovi se znakem netopýra na hrudi, Batmanovi. Jasně, začíná to maličko znít, jakoby všechny ty televizní DC adaptace působily mnohem víc škody, než užitku, ale minimálně u toho posledního to vypadá, že by se snad možná někdy daleko, daleko v budoucnosti mohlo blýskat na lepší časy.

Úvodní epizoda druhé řady potemnělého, přesto stále řádně infantilního Gothamu začíná přesně tam, kde jsme se se seriálem rozloučili naposled. Master Bruce společně s Alfredem odhalili v sídle Waynů tajnou komnatu, kterou mohli nechat postavit jedině dva lidé. Salazar Zmijozel, nebo Brucův táta. Pravděpodobnější je však ta druhá možnost a tak zahalena rouškou tajemství a velkých očekávání, vyvolávala tahle místnost hned po skončení první série spoustu otázek. Dočkali jsme se nějakých odpovědí?

Abych mohl odpovědět na tuto otázku, musím se nejdřív ještě vrátit ke zbytku postav. Jak již jsem naznačil, časy se mění a novým kápem Gothamu se stal věčně manipulující Tučňák. A svůj nový byznys vede přesně tak, jako tomu bylo zvykem dřív. Pomocí strachu. Na druhé straně poslední poctivej polda v Gothamu, Jim Gordon (stále bez knírku!) si od minula nadělal dost nepřátel a nyní sklízí, co si zasel. Co hůř, poskytne komisaři Loebovi cennou záminku k jeho vyhazovu a ocitá se tak zcela bez práce. Problém je, že i pětiletej Jarda co dostal figurku Batmana z ovesných vloček ví, že Jim Gordon je odjakživa detektivem. Tu práci potřebuje stejně tak, jako ta práce potřebuje jeho. Dostat ji zpátky ale nebude jen tak. Aby mohl konat dobro, bude muset nejprve vykonat nějaké to zlo. Klišé? Vítejte zpět v Gothamu.

Mladý Bruce Wayne je sice stále dítě, přesto je to právě on, který v mých očích tenhle seriál táhne kupředu. I sebevíc banálnější dialogy dokáže prodat s určitou dávkou charisma takovým způsobem, že z toho občas až zamrazí. Bohužel, tohle dílo není primárně pouze o něm, ale o desítkách dalších obyvatel Gothamu a scenáristé stále trochu bojují, aby přišli s tím správným dávkováním jednotlivých podzápletek. Naštěstí druhá řada otevírá primárně jen se čtyřmi, z čehož tři jsem už zmínil a tou poslední bude snaha nově příchozího Theo Galavanta coby bohatého rádoby mecenáše, rozpoutat v Gothamu naprostý chaos. A hádejte třikrát, jestli si k tomu napomoc vybere švihlou psycho verzi Barbary Kean, v originálních komiksech provdanou za Jima Gordona. Ano, jakoby tvůrci chtěli všem naznačit, že jim není nic ale vůbec nic svaté. Když se ale zamyslíte podruhé a vezmete do ruky libovolný superhrdinský komiks s libovolným trojciferným číslem v rohu přední stránky, zjistíte že to vlastně je v tomhle žánru naprosto běžné. A Gotham je snad první seriál, který mě tyhle důkazy žánrové věrnosti naučil vnímat vlastě veskrze pozitivně.

Co se mi naopak nelíbilo na první sérii, bylo často naivní řešení bohužel snad většiny kriminálních případů, na které Gordon se svým partnerem narazili. Toho jsme se minimálně v první epizodě druhé řady zatím nedočkali ale přece jenom doporučuji abyste zůstali obezřetní a nečekali od seriálu náhle zázraky. Nový Gotham otevírá silně, závěr je dost možná ten nejlepší, jaký jsme doposud viděli (tajemná komnata) a staronoví záporáci vypadají v tomhle světle jako potenciální Suicide Squad light, takže nemám problém začít se těšit na další díl a věřte, že to se mi u první řady často nestávalo. Nicméně pokud jste to se seriálem už dávno vzdali, asi nemá důvod se vracet. Ten základ, to čím chce Gotham být, je stále stejný. Od posledně je pouze jistější v tom, jakou formou vám to prodává. Berte, nebo nechte bejt.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (4)

Verdikt

avatar7/10

do_Od

Gotham: 1. sezóna


ikona
Spooner
Jak nakonec dopadl prequel Batmanových dobrodružství se správňáckým Jimem Gordonem? 

Hlavní seriálová sezóna se nám pomalu ale jistě chýlí ke konci a s ní dokračují do svého finiše i bedlivě sledované comicsové kousky, jimiž stanice v minulých měsících rozhodně nešetřily. A s každým to dopadlo hodně odlišně. Zatímco  Flash se ihned zařadil po bok úspěšného Arrowa, Agentka Carterová si druhou sezónu vydřela opravdu o prsa a Constantinea si zařízli vlastně sami tvůrci. No a pak tu máme kriminálkou načichlý Gotham. Seriál měl nabídnout lahůdkový prequel z univerza Temného rytíře pojednávající o detektivních počátcích Jima Gordona i originu mnoha záporáků. A právě kvůli tomu se o něm zpočátku hodně mluvilo a u diváků slavil úspěch. Jenže šeptanda po několika týdnech podezřele upadala, ratingy klesaly a finále kriminálních trampot dobráckého Gordona už spíše tak nějak potichoučku prošumělo. A zprvu nadějná novinka stanice FOX si vlastně ani nic jiného než pokles zájmu nezasloužila. Matnější comicsovku snad totiž Bruno Heller a spol. ani vyprodukovat nemohli.

To však neznamená, že by neměl Gotham  zprvu co nabídnout či čím oslovit. Ba naopak, tvůrci nám zde po rozpačitém úvodu, který se rozplizl jen na křečovité a nefungující představování hlavních charakterů, začínají vykreslovat zajímavou špinavou kriminálku, v níž je mafiánská válka téměř na spadnutí a hlavní hrdina musí bojovat nejen s nimi, ale také se zkorumpovaným vedením. A několik epizod to funguje opravdu velmi dobře, Tučňákovy gangsterské pletichy tahají děj nelítostně kupředu, Gordonovy trampoty nabízejí slušnou žánrovou jízdu a člověk se vlastně ani nemá kde nudit. Divákovi se tak začne rýsovat naděje, že scenáristé vzali nadějnou látku za ten správný konec a kromě dosti rutinních epizodních případů nám servírují také výtečně rozehrané hlavní linky, jež okolo poloviny série slušně eskalují. Jenže poté bohužel následuje krutý návrat do reality a bolestivým začátkům seriálu.

Comicsový hit totiž působí dojmem, jakoby producenti ani nečekali, že jim stanice FOX po úspěchu jejich kousek prodlouží na tradičních dvaadvacet epizod a začali až nečekaně vařit z vody. Slušně budované zápletky se najednou odsouvají na druhou kolej a začíná se natahovat nezajímavými a v podstatě naprosto zbytečnými případy. Postavy musí kvůli věčnému natahování řešit absolutní prkotiny, nebo jsou jako Fish Mooney přesunuty na naprosto nezajímavou lokaci, aby zde rozehráli linii, jež nemá v konečném důsledku vůbec žádný význam. Že si tvůrci už příliš neví rady, dokazuje především poslední třetina. V té totiž místo toho, aby mafiánský konflikt či Gordonův boj s policejním komisařem dosahovali vrcholu, začínají rozehrávat malinko brutálnější variaci na 50 odstínů šedi, která je totálně wtf a spoustě fanouškům DC se z ní asi bude otvírat kudla v kapse. Ze slibně rozehraného kousku se tak jedním šmahem stává scenáristický patvar, jenž už nemá čím zaujmout a potenciál látky sprostě háže do koše.

Scenáristická bezradnost je pak nejvíce zřejmá na samotných obyvatelích Gothamu. Těch si zde totiž autoři od samotného počátku nadrobili opravdu až příliš a postupem času je vidět, že někteří z nich jsou tu naprosto zbyteční a s jinými si zase tvůrci nevědí vůbec rady. Malá Catwoman se tu proto většinou objeví pouze ve chvíli, kde se to scenáristům nejvíce hodí. Její kámoška z ulice, Poison Ivy, jež byla zpočátku uváděna jako jedna z důležitých postav, tu řekne dohromady asi jen pět vět a Harvey Dent se tu čas od času staví v podstatě jen proto, abyste věděli, že i v této verzi se nějaký nachází. Za nelogické veletoče a totální charakterové změny některých postav (ano, mluvíme o tobě superotravná Barbaro) by pak pisálkové zasluhovali od skalních DC fandů pořádnou nakládačku.

Ostatně, ani herecké obsazení rozpačitý dojem z nezajímavých a špatně napsaných charakterů příliš nevylepšují. Zdejší sebranka se totiž pohybuje mezi zaručenými trefami do černého až po neskutečné faily. Na tu světlou stranu barikády samozřejmě patří lahůdkový Donal Loque coby neselhávající sidekick Harvey Bullock, správně slizký Robin Lort Taylor či půvabná Morena Baccarin, již vlastně k úspěchu stačí se jen usmát. Pak tu ovšem máme také hlavní superdřevo Bena McKenzieho, jenž se pokouší legendárního správňáckého detektiva odehrát jen za pomocí dvou pohledů, tzv. bad-ass drsňáka a nechápajícího štěňátka. Na druhou, z budoucího Batmanova pomocníka tu dělají tvůrci místy takového idiota, že by to neuhrál ani mladý Al Pacino. Pořád je navíc lepší sledovat jeho, než neuvěřitelně přehrávající Jadu Pinkett Smith či nesnesitelnou Erin Richards, jež nesympatickou Barbaru již definitivně katapultovala mezi nejpitomější postavy televizní historie.

Gotham je typickým příkladem zcela promrhaného potenciálu, jež známé comicsové figurky neumí vůbec prodat a společně se zprvu slušným kriminálním feelingem je utápí v roztříštěném a nepřesvědčivém scénáři. Ano, herecká sestava má své světlé body a režie se místy hodně snaží tuto potápějící se loď alespoň malinko ukočírovat, což potvrzuje zábavné, v podstatě však naprosto pitomé, guilty pleasure finále. Místo obrovského hitu tak dostáváme spíše nevydařený kousek, u něhož většina čtenářů smutně zapláče. Navíc se obávám, že pokud producenti v nadcházející sérii hodně nemáknou, čeká nás díky padající sledovanosti rychlý pád do seriálového zapomnění. Nic jiného si ovšem gothamské počátky prozatím ani nezaslouží.

Verdikt

avatar5/10

Spooner


Hodnocení redakce

  • avatar6/10

    krauset


Hodnocení čtenářů

  • avatar4/10

    Elhonzo

Gotham: Pilot


ikona
Spooner
Mladý Jim Gordon a Bruce Wayne nám poodkrývají Gotham, jak ho neznáme. Je ovšem o co stát? 

Když před téměř rokem zveřejnila stanice FOX své seriálové plány vydat se do nechvalně známého Gothamu a zmapovat zde počátky a osudy legendárních comicsových postav, bylo hned jasné, že se tu rýsuje jeden z nejambicióznějších a nejočekávanějších kousků nadcházející seriálové sezóny. Příběhů okolo Temného rytíře už je přeci na světě víc než dost, tak proč se také jednou neohlédnout za detektivními začátky Jamese Gordona a počátky známých záporáků, že? Jenže už od prvních castingových zpráv a následných obrázků bylo jasné, že tak jednoduché to s ostře sledovanou novinkou nejspíš nebude. Očekávaný projekt se tak mohl pro comicsové fandy rychle stát solidní černou můrou. A pilot tak zčásti rozhodně dopadl.

Příběh televizního Gothamu hnedka začíná tou nejprovařenější událostí vůbec, vraždou rodičů Bruce Waynea. Vyšetřováním sledovaného případu jsou ihned pověřeni cynický a ne zrovna čistý detektiv Harvey Bullock a jeho nový parťák, mladý a horlivý James Gordon. Ten se k nelibosti svého protřelého kolegy zakousne do případu jako hladový pitbul a dá slib Waynovi juniorovi, že vraha najde za každou cenu. S Bullockovou pomocí tedy nahlíží až do tamního podsvětí a seznamuje se s drsnou gangsterkou Fish Mooney a jejím podržtaškou Oswaldem Cobblepotem. Zjišťuje tak, že tohle město je ještě mnohem prohnilejší a poldové ještě o něco špinavější, než si původně myslel. A bojovat proti nastoleným pořádkům bude zatraceně těžké.

Tvůrci seriálu dávali již od počátku v různých rozhovorech najevo, že nám budou chtít známou metropoli představit v malinko netradičním realistickém, temném a tak trochu i noir pojetí. A tato snaha je evidentní již od první minuty. Všichni tu nosí dlouhé kabáty, většinu stopáže zde prší a u této neustále se drsně tvářící sebranky byste s podařeným vtípkem asi jen tak neuspěli. Jenže sázet sem všemožné žánrové propriety je věc jedna. Efektně je spojit dohromady a vytvořit z nich napínavou a špinavou atmosféru zase věc druhá. A to se tvůrcům v pilotu vůbec nedaří. Po režijní stránce totiž úvod očekávané podzimní události opravdu příliš nefunguje. O povedeném budování napětí či temné atmosféry prohnilého Gothamu zde nemůže být ani řeč a prvky žánru noir zde také nejsou nijak originálně využity. Režie je pak se svou snahou natočit celou úvodní epizodu nesmírně vážně v některých scénách skoro až nechtěně směšná.

Do jisté míry za to samozřejmě může hlavně ne zrovna přesvědčivý scénář. Ten nejen, že nám zde předkládá naprosto předvídatelný příběh, u něhož vás nemá naprosto co překvapit, ale nutí dosud nezajímavé postavy předříkávat klišoidní dialogy, jimž chybí švih a místy působí dost nevěrohodně. Scenáristům pak jejich snahu o rádoby realistickou kriminálku podkopává také snaha podlézat co nejvíce comicsovým fanouškům a představit zde co nejvíce známých charakterů. Kromě sledování hlavní linie tak zde musí občas pobýhat po budovách Selina Kyle, dveře musí policistům otevřít mladá Poison Ivy a na policejní stanici si musí i během pouhé minutky udělat srandu z Edwarda “Riddlera“ Nigmy. O faktu, že zde tyto scény vůbec nefungují a působí jako pěst na fanouškovské oko, se snad ani rozepisovat nemusím.

Tvůrcům se totiž příliš nedaří prodat ani hlavní postavy, natož ty vedlejší. Charaktery jsou zatím spíše nudné a nezajímavé a mám takový pocit, že osazenstvo z Nolanovy trilogie by bylo s těmito pseudodrsňáky hotovo celkem rychle. Ani herecký ansámbl pak dojem příliš nevylepšuje. Ben McKenzie prozatím naplňuje mé obavy a jde spíš o nevýrazného hezounka, Robin Taylor alias budoucí Tučňák má zase na starosti ty nechtěně vtipné pasáže pilotu a mafiánka Jada Pinkett Smith se bude muset ještě hodně snažit, aby si vydobyla náš respekt. Jediným opravdu světlým bode pilotu proto nepřekvapivě zůstává dlouholetá televizní jistota Donal Logue, jenž jediný splňuje požadavky onoho slibovaného noir pojetí. Jeho charakter zkušeného a ne zrovna čistého policisty Bullocka je pak rozhodně tou nejlépe napsanou postavou a jeho vztah s novým kolegou parťákem Gordonem je prozatím jedinou potenciálně nadějnou linií zbytku seriálu.

Obavy diváků a geeků se tak v pilotu nejočekávanější novinky stanice FOX bohužel naplnily. Nejedná se sice o vyložené televizní peklo a potenciál do budoucna je zde stále hodně velký. S naprosto rutinní režií, nevýrazným scénářem a lezením do zadku comicsovým fanouškům se však temná a propršená atmosféra buduje těžko a tvůrci mají do budoucna hodně co napravovat. Měli by ale sebou pohnout. Tenhle potenciální hon za velkými ratingy by totiž mohl skončit dříve, než by si producenti od FOXů přáli.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (33)

Verdikt

avatar5/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar4/10

    kyller

  • avatar10/10

    GothamGeek1

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace