Pozůstalí

The Leftovers

Plakát k seriálu Pozůstalí

Pozůstalí /2014-?

Tvůrce: Damon Lindelof, Tom Perrotta

Režie: Peter Berg

Hrají: Justin Theroux, Liv Tyler, Amy Brenneman, Carrie Coon, Christopher Eccleston, Ann Dowd, Michael Gaston, Charlie Carver, Emily Meade

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (26)

2. sezóna

Nechápu, co se děje


Sdílet:

Ztraceni... v ději? Přestaňte si furt dokola stěžovat – a chtít od Lindelofa mysteriózní zázraky. Jasně, že se The Leftovers dají chápat. A dají se vlastně chápat úplně nádherně, když si konečně uvědomíte, že v jádru vážně nejde o dobrodružné získávání odpovědí na tajuplné otázky, neustále vyvstávající kolem hlavních hrdinů seriálu. Pozůstalí jsou trýznivou psychologickou sondou do propastí myslí, stižených nevysvětlitelnou globální pohromou. Cesta je zde cílem... Vítejte u makrorecenze 2. sezóny jedné z nejdůležitějších televizních show 21. století.

Jak to vidí Davies182:

Takhle okázale sem teda asi ještě nikdy s ničím blbě nemachroval, ale vem to čert. Jsem na sebe totiž zatraceně hrdej. Na to, že se mohu ohlédnout zpátky a říct si: chápu to! Pochopil jsem ve vší skromnosti, o co tvůrcům šlo, docvakla mi brutálně sarkastická pointa 2. řady, modlím se v další pokračování. Jenže pozor. Nehádám se, že jsou Pozůstalí vesměs tak komplikovaným (a po myšlenkové stránce neobsáhnutelným) příběhem, až si v nich vlastně každý najde to specifické vysvětlení, jaké vyhovuje jemu: jasně, určitě. Za mě holt ale Lindelof všechno sakra dobře uzavřel; u mě osobně mu tahle hazardní sázka na to, že budu v pobavení jen pořád kroutit hlavou a na konci v úžasu prozřu, vyšla. Od finiše jsem čekal akci, napětí a hlavně osudovou tragédii biblických rozměrů. A je super si uvědomit, že přesně tohle také Daviesovi oba scénáristé (Perotta) naservírovali. Možná v trochu jiné dramaturgické formě než ve kterou jsem doufal, ale nevadí. Vraťme se nicméně zpátky na začátek...

Na začátku téhle beze zbytku srdceryvné story byla první komornější sezóna, kterou – a teď odpovídám vícero lidem – rozhodně nelze ignorovat. Nikoli, pokud se v hypeovacím oparu chystáte ponořit pouze do letošního Miracleu a ignorovat městečko Mapleton. Nejen, že se nám totiž v Pozůstalých před rokem krásně vybarvily charaktery, kumulující katarze finále dvojky prostě bez prvního ročníku nefungují. Vůbec, a ani nemohou. Zas to magické slovo: pochopíte. Opravdu. Fanoušci se potutelně usmívají, Lindelofovi hateři tradičně nevěří a utíkají do diskuzí na MovieZone, nadávat na údajně katastrofálně zpraseného Ridleyho Promethea. Pokud vám k diváckému štěstí nestačí, že i jedna z největších slovenských spisovatelských ikon fantasy a historických románů o seriálu prohlásí, že se jedná o letošní vrchol televizní zábavy, tak potom Bůh s vámi.

The Leftovers se nikdy netajili se svými palčivými křesťanskými podtóny. Takže ano, je to příběh o víře. A je vyobrazen tak dramaticky vybroušeným vypravěčským stylem, až vám z něj v každé jedné epizodě spadne brada. Zatímco jiné seriálové story si povětšinou jen tak vesele vykračují v uzívaném televizním tempu a několikrát nám dokonce klidně předhodí i ryze nudné hodinové části, Pozůstalí na to jdou jinak. Každý díl zde má nefalšované příběhové vyvrcholení, každá minuta stopáže je dechberoucí kvalitativní slastí a má strašlivý smysl. Kevinova odysea za vlastní příčetnou myslí, zbavenou tíhy minulosti, připomíná spíše než papučovou kulturu promakaná hollywoodská dramata, která v kinech ke konci roku pravidelně soupeří o Oscary. A to je asi tak všechno, co bych chtěl k téhle audio-vizuální perle podotknout. Jestli se tu pode mnou do_Od ani Sam.Vimes alespoň matně nerozepíší o ději, máme asi na TVZone menší problém... (10/10) 

Jak to vidí do_Od:

Doháje. Tak už to vypadalo, že letos nebudu s žádným pokračováním tak spokojený, jak jsem po minulé sezóně doufal. Ta míra očekávání spolu se slibnými ukázkami a velkolepými plány tvůrců letos jednoduše narazila do zdi zvané realita a já byl po druhé sérii True Detective, či páté řadě Game of Thrones najednou paralyzován obavami, že nic už nebude tak dobré, jako dřív. Jenže pak přišel Damon Lindelof, dotáhl sebou duševně polámanou partu z Mapletonu, posadil je za volant směr Miracle a já po deseti epizodách říkám: Ano. Panebože ano!

Dovolím si teď pár věcí lehce přeskočit a rovnou se vám na začátek pokusím popsat, v čem pro mě spočívá hlavní rozdíl mezi první a druhou sérií letos všude tak chválených Pozůstalých. Je to, prosím famfáry, v jejích příběhu. Skutečně. Vizuální, hudební i režijní stránka je, jak už tomu bývá u HBO tradicí, naprosto perfektní. To samé se ale dalo říct i o první sérii a přesto se na ní nesnášelo zdaleka tolik chvály, jako letos. Logicky tedy zbývá příběh, který jak už jsem v počátečních recapech zmínil, konečně opustil předlohu a vydal se vlastní cestou. Její počátek přitom stále vychází z jádra celé show, tedy faktu, že dvě procenta lidské populace zmizelo a zbytek se s tím musí vyrovnat. Nicméně směr a především cíl této nové cesty už pochází kompletně z hlavy mistra Lindelofa. Ten samozřejmě čerpal inspiraci kudy chodil, ostatně rozhovorů na tohle téma poskytl v posledních týdnech hned několik, navíc na to nebyl sám a k dispozici měl rovnou celou místnost plnou scenáristů, důležité však je, že si podle jeho vlastních slov celý tvůrčí tým uvědomil, co na první řadě zase tolik nefungovalo a tak tentokrát dali dohromady podstatně souvislejší děj, který vyvolá maximálně takový počet otázek, který je zároveň schopný zodpovědět.

A co si budeme namlouvat, všichni máme rádi, když nám tu a tam někdo dá nějakou odpověď. Proto bylo letos tak zásadní, že i Kevin nebo Nora, John a další ztrápené duše, konečně nalezli nějaké odpovědi. Seriál udělal tzv. „full circle“ a v desáté epizodě vyvrcholil do jednoho z nejuspokojivějších konců, jakého jsme se v televizi za poslední dobu dočkali. A co víc? Každý dílek téhle skládačky byl naprosto zásadní a upřímně si nevzpomínám, kdy naposled jsem měl pocit, že nic z toho, co se na obrazovce odehrávalo, tam nebylo navíc.

Jinými slovy, Lindelof a vlastně všichni okolo, odvedli letos mistrovský kus práce a skutečně mě nenapadá příliš možností, jak by divákům mohli s takovýmhle seriálem vyjít ještě více vstříc. A to za sebou prosím pěkně máme epizodu, ve které se jedna z postav vydá do samotného Očistce! Božská komedie s hudbou Maxe Richtera? A on se někdo diví, že se mainstream nechytá? Pozůstalí jsou zcela unikátní televizní záležitostí, kterou buď budete milovat, nebo ji nepochopíte, nic mezi ale není. A tak je to vlastně v pořádku. Pokud mi totiž tenhle seriál něco dal, pak je to jistota, že v životě není třeba všechno chápat, hlavní je se na konci dne dostat domů. (10/10)

Jak to vidí Sam.Vimes:

Zatímco naši pozůstalí hrdinové oproti první řadě opustili město Mapleton ve prospěch národního parku Miracle, Damon Lindelof a Tom Perrotta opustili knižní předlohu vstříc originálním zápletkám. A až nečekaně hodně jim to prospívá. Bývalý šerif Kevin Garvey se tedy i s rodinou vydává do věhlasného Jardenu, města odkud onoho osudného 14. října nezmizel ani jediný muž, žena či dítě. Od příjezdu zde pak… žijí šťastně a spokojeně? Nedávali jste pozor, ústřední postavy si samozřejmě přivážejí spoustu svých vnitřních démonů a ani samotný Jarden není takový ráj na zemi, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Ve srovnání s první řadou je druhá série Leftovers kompaktnější a i když se hlavně v druhé polovině jednotlivé epizody namísto rovnoměrného střídání dějových linek soustřeďují na vybrané postavy, v samotném závěru se vše úhledně protne ve stejném čase a místě. I když se v průběhu řady kupí záhady, místy není jasné čí výpovědi věřit a občas ani co se to sakra děje, na konci se skoro všechno objasní. Ano, zdůrazňuji to hlavně pro ty, kteří o Lindelofovi tvrdí, že umí jen bezhlavě vršit záhady, ale už ne je uspokojivě vysvětlovat. Ale i kdyby, ono je to vlastně jedno. Leftovers nikdy nebyli a neměli být o tom, kam se poděla ta (ne)šťastná 2% populace (ostatně, taky proto se to jmenuje Pozůstalí a ne Zmizelí, že). Zdaleka nejdůležitější jsou tady totiž emoce, které z obrazovky přímo prýští.


Před očima se nám odehrává zatraceně ambiciózní drama a můžu vás uklidnit, že se Lindelofovi a spol. pod rukama rozhodně nerozsype, ale přetaví v ryzí zlato. Herecky tu nemám komu co vytknout, můžu jen chválit výjimečné: Christopher Eccleston dokáže jaké to je věřit, Liv Tyler zvládne být i na svém menším prostoru okouzlující i děsivá a Justin Theroux jede na maximum – od zmatení ke vzteku, od zoufalství k odhodlání, do pekla a zpět. Skladatel Max Richter pak i tentokrát dokazuje, že tak jako on umí pracovat s hudbou a pocity jen málokdo. Tematicky se opět podíváme jak všemožně se dá vyrovnat s nepochopitelným (anebo taky nedá), co to znamená věřit a milovat a zabrousíme i na okraj života a smrti.

Druhá řada Pozůstalých zkrátka nabízí ideál všech pokračování – ty nejlepší elementy předchozí řady a eliminaci jejích chyb. Je osudová, intimní, vtahující i strhující a neodolatelná. Špička současných dramat na obrazovce i na plátně. (10/10)

 

Prostě #bingewatchingforlife aneb dvěma slovy: must see. O Pozůstalých se možná v rozmezí několika následujících měsíců stále nebude v globálním měřítku zaníceně hovořit, postupem let se ale v jejich širších souvislostech nebude plýtvat superlativy. To až je konečně uvidí mnohem více namlsaných lidí – v čele s KarlemR, dvorním kritickým Lindelofovým hejterem. Klidně si na to vsaďte.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
10/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (18)

1. sezóna

Nečekaný skvost.


Sdílet:
Geniální německý skladatel Max Richter a jeho album Memoryhouse. Zapište si ho někam, protože vás bude doprovázet všude. Při ranním kafi, práci, odpolední siestě i před usínáním. Anebo si aspoň vyzobněte tracky jako PragueSarajevo nebo November a nastražte pořádně uši. HBO totiž na práci tohoto šikuly založila seriál Pozůstalí a dovolím si soudit, že bez jeho skladeb by dole rozhodně nesvítilo tak vysoké číslo. Takže klikněte sem a dostanete se na Spotify. Poslouchání Richtera totiž následujícím pochvalám dodá patřičnou důležitost.
 
 

Je to zvláštní. K Pozůstalým jsem tak jako jiní choval před létem jakýsi předběžný odpor. Bodejť by ne. Pocházejí přece od Damona Lindelofa, a toho jsem po neuspokojivě ukončených Ztracených, zbabraném Prometheovi a dalších zářezech, měl rád asi jako souchotě. A Pozůstalí se už od prvních ukázek jevili jako další Ztraceni, tentokrát trochu nařezané něčím, připomínající pozdního Shyamalana. A pak to přišlo. Rozpaky při pilotu a pak pozvolně zvyšující se nadšení těch, co nepodlehli předsudkům. A náhle bylo Pozůstalých všude plno. Když jsem se nyní podíval na pilotní díl podruhé, po zhlédnutí celé série, došlo mi, že vůbec není špatný. Jen rovnou hupsne do té prazvláštní silné atmosféry seriálu, zatímco byl divák automaticky nastaven na takzvanou, odpusťte mi možná až přílišnou expresivitu, „lostovskou sračku“. 
 
 

A bylo to vlastně pochopitelné. Ze Země zničehonic zmizí dvě procenta obyvatel a vy sledujete nicotné newyorské předměstí, kterak žije ve světě po tom. A divák sedí u obrazovky, sleduje první díl a glosuje: nikdy se nedozvíme, proč ty lidi zmizeli a pokud jo, bude to vycucané z nehtů. Doopravdy trvá dvě tři epizody, než jsem i já zjistil, že o tomhle Pozůstalí vůbec nejsou. Jsou čirou dávkou dusna a nejistoty. Jsou vědecko-fantastickým komplotem a přitom tak opravdoví. Ve své podstatě jsou postapo projektem, který se však vymyká mimozemským hrozbám či zombiím. Nutí k otázce „co kdyby“. A zřejmě i proto s sebou týden co týden přenášeli přes obrazovky tak stísněnou atmosféru, nemající v současné televizní tvorbě obdoby.
 
 

Srovnávat Pozůstalé se Ztracenými je tedy úplně mimo. Zatímco ve starší ostrovní sáze se vyprávěl v podstatě lineární příběh, Pozůstalí jsou seriál plný překvapení. Desítka epizod rozhodně nesplývá v jeden celek. Jakoby to bylo spíše deset různých dílčích příběhů, které propojuje k sobě tenká, avšak pevná nit. Jednotlivé díly za sebou zanechaly rozdílné emoce. Třeba ten o neobyčejném štěstí i smůle reverenda Jamisona přinesl dokonalou one man show a při krátké stopáži působivý a celistvý děj. Pátá epizoda „Gladys“ se zase blýskla atmosférou děsivého a brutálního zločinu. No a pak tolik opěvovaná devítka, složená z jednoho dlouhého flashbacku a zatraceně působivé závěrečné scény. Finále pak už jen chytře namíchalo to nejlepší ze seriálu. Je v něm hodně vynikajícího Justina Therouxe, Max Richter téměř nepustí z ruky smyčec a doprovází tak dlouhou řádku zpomalených scén.  
 
 

Pozůstalí mají zvláštní schopnost budit dojem, že do sebe všechno zapadá, ač se vlastně ve skutečnosti neděje nic extra zásadního. Projekt Damona Lindelofa a spisovatele předlohy Toma Perrotty má však tu výhodu, že od něj žádné vysvětlování nečekáme. Užíváme si postavy a jejich tajemnost. Ostatně zajímavých charakterů je seriál plný a vše tak nestojí pouze na Therouxově Kevinovi. Kdybych však měl známému vysvětlit, proč jsem se v létě každý týden těšil na „ten nový Lindelofův seriál“, nebylo by to snadné. Zřejmě bych vyzdvihnul hlavně audiovizuální stránku, sympatické herce a famózní stavbu jednotlivých epizod. Pak bych se ale na vysvětlování vykašlal a řekl bych něco ve stylu: „Dej tomu víkend a uvidíš sám. Čím méně toho budeš vědět, tím ostatně lépe pro tebe.“
 
 

Ta desítka je tak mnohem spíše pocitová, nežli racionální. Pozůstalí jsou projekt, co vyvolává husí kůži. A to vlastně úplně stačí. Nedal bych ruku do ohně, že jim tahle forma dlouhodobě vydrží. Naopak. Bojím se, že nás jednou, možná za rok, možná za více, čeká jakési mamutí zklamání. To pak budeme odkazovat na tuto recenzi a vzpomínat, jací byli Pozůstalí ve svém premiérovém roce kabrňáci. Kdo tedy neviděl, ať včas dožene. Tenhle kousek v našich pomyslných topkách rozhodně nebude chybět.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
10/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (34)

Pilot

Mysteriózní blud roku útočí!


Sdílet:

Shrňme si to. Proč byla novinka The Leftovers nejen námi již ze začátku označována za jeden z nejvyhlíženějších TV seriálů? Takže se jde vyjmenovávat: Lindelof za psacím stolkem, Berg za kamerou a zvuční herci v čele s Liv Tyler před ní. Parádní knižní románová předloha. Televizní náhrada za Ztracené a předčasně utnutý FlashForward. A v neposlední řadě také jméno zašťiťující stanice HBO. Ano, je toho hodně – už jste si udělali alespoň zběžný obrázek? Fajn. Říká se, že studená sprcha je zdravá...

Můžeme s politováním říci, že po pilotu Pozůstalých se to nyní napříč celým seriálovým světem bude vášnivě mlátit hlava nehlava. Jsou tu totiž bezpochyby jedni, kteří dají za S01E01 ruku do ohně, stejně jako druzí, jež nad roztahaným úvodem znuděně mávnou rukou. A jak se tak s oblibou říkává, pravda je někde uprostřed. Rozčarování je po startovních sedmdesáti minutách ve společnosti ambiciózního sci-fi rozhodně na místě, katastrofou bychom se ale (mimo popis samotného děje) přesto ohánět neměli.

Hoďte kamenem, kdo si dodnes nepamatujete úchvatný začátek již zmíněného FlashForward. Opisující Leftovers na to jdou celkem podobně, když diváka vhodí do situace, v níž z ulic v celoplanetárním měřítku z čista jasna zmizí dvě procenta populace. Což v přepočtu vyjde na pěkných pár desítek milionů lidiček; nejvíce naštvaných bude v Číně a Indii. První scéna s mimčem – seznamující diváka s problematikou – je potom sice přehnaně melodramaticky ubulená a palčivě laciná, v konečném měřítku ale funguje. Následně už se na scéně objevuje cool policista Garvey. A jde do tuhého.

Kdo stojí za největší záhadou jedenadvacátého století? Jsou na vině návštěvníci z hvězd, vláda Spojených států amerických nebo Rumburak? Opovažte se hádat. Je doufám všem čtenářům jasné, že pilotní epizoda otázky spíše servíruje než aby je hladovým očím zodpovídala. Připravte se tudíž rovnou na známý "WTF effect" a zároveň si hromadně držte palce, aby se podařilo zdárně odkroutit alespoň první kompletní sezónu. Anebo to celé nedopadlo jako Ztraceni. Pozůstalí zatím vypadají na mix právě ostrovních taškařic a dále například Under the Dome či 4400.

Kniha, co měla zůstat jen na papíře, nebo něco víc?Navrhuji zavést zbrusu nové hollywoodské oddělení. To se bude zabývat procentuálním výpočtem úspěšnosti a zejména věrohodnosti eventuálního zfilmování té které atraktivní knižní předlohy. V praxi by vše fungovalo tak, že by se do kanceláří televizních producentů zavčasu vřítila skupinka vědců se slovy: "Tuhle předlohu nechte na pokoji, nejde natočit!" Přesně takto lze totiž Lindelofovo dítko snadno popsat jednou jedinou větou. Co znamená slovní obrat, kdy seriálový scénář "šustí papírem"? Přesvědčte se na vlastní bulvy.

Po rádoby nesmírně zajímavém světě Pozůstalých takto pobíhají tajuplné smečky psů, opuštěnými bulváry se tu s cigaretou v ruce mátoží Ku-Klux-Klan bez masek a místní teenageři se po nocích tajně oddávají sebedestruktivním neřestem. Nejen při nich by měla tuhnout krev v žilách, jsou ale spíše úsměvně trapné. Do toho městečkem pobíhá Therouxův polda a v nastálém bordelu varuje místní obyvatele před neviditelným nebezpečím. Tucty mrazivých momentů střídají ty, u kterých si budete ťukat na čelo, a to je jednoduše špatně. V konečném důsledku tak recenzentovi nezbývá, než se znovu ohánět slibným slůvkem potenciál. Toho jediného má Bergem sejmuté mysteriózní drámo na rozdávání, tečka.

Dáte tedy novodobým LOST šanci? Seriál se jistě bude nějakou dobu vyvíjet a byla by možná veliká chyba jej již od samého začátku ignorovat. Ví opět HBO co dělá? Nebo je Perrottova předloha něčím, na čem si kravaťáci z nejrespektovanější kabelovky ošklivě vylámou zuby? Za měsíc budeme všichni moudřejší, do té doby zkuste nasát atmosféru nespecifikované hrozby, a pokud to půjde, bavit se.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
5/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
© Copyright 2000 – 2016 Všechna práva vyhrazena.