Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Pozůstalí | The Leftovers | 2014-2017
csfd  imdb
tvůrce: Damon Lindelof, Tom Perrotta
režie: Peter Berg
hrají: Justin Theroux, Liv Tyler, Amy Brenneman, Carrie Coon, Christopher Eccleston, Ann Dowd, Michael Gaston, Charlie Carver, Emily Meade

Pozůstalí: 3. řada


ikona
Redakce
hboleftoversrecenze
Asi nejlepší seriál posledních let je za námi. Jak se nám líbila poslední řada a co teď? 

A je po všem. Seriál Damona Lindelofa, Toma Perroty a kabelovky HBO došel do zdárného konce a nám teď nezbývá nic jiného, než se ještě jednou naposled ohlédnout za tím, co nám dal, vzal, a jak moc nám eventuálně bude chybět. Vítejte u poslední makrorecenze seriálu Pozůstalí.

Jak to vidí do_Od:

Jednou Lost, podruhé Found. Lindelof je fakt král symboliků a Pozůstalí jsou jeho masterpiece. A nejen jeho, všichni zúčastnění, od blbýho komparzu až po šéfa HBO, chválu si tady zaslouží všichni a já nenacházím důvody, proč bych jim ji nedal. Vytvořit něco takhle... sofistikovaného, duchaplného, komplexního a především ku*evsky BOŽSKÉHO, to chce nejen dávku talentu, ale taky pořádné koule. Protože co si budeme povídat, Leftovers rozhodně nespadají mezi ty úplně tradiční seriály, kde začínáte v bodě A a vaším cílem je B. Ten seriál je spíš jako začínat v bodě A, potom spadnout do numerické řady, vydat se do nekonečna, vrátit se zpátky, vylézt po žebříku zase nahoru (jo, v tuhle chvíli už to chce mít silnou imaginaci), na minutu se zastavit v B a pak rovnou skočit k C. Věrní fanoušci a všichni, kdo si netypický seriál v první řadě dokázali zamilovat, tohle všechno přejdou. Ve finále jim totiž jde spíš o tu cestu, a cíl je až vedlejší. Ostatně přesně to je Lindelofův trademark, se kterým jsme se smířili (nah, zamilovali si to!) už před lety při Ztracených. Ti, kdo tomu naopak nepropadli a mezi fanoušky se neřadí, jsou zkrátka bezvěrci, příliš faktičtí a příliš úzkoprsí na to, aby se nechali jen tak unášet. I to je ale v pořádku. Někdo na té druhé straně stát zkrátka musí.

Každopádně konec ód, seriál jako celek už z hlavy nikdy nepustím, třetí řada jako samostatná část ale zase tak perfektní v mých očích není. Já vím, já vím. Co si o sobě ku*va myslím? Vlastně nic moc, když se ale podívám, kolikrát jsem byl šokován událostmi předchozí série, kolikrát jsem ronil slzy (finále druhé řady doteď nejlepší seriálová epizoda, jakou jsem v životě viděl a karaoke mě zaručeně rozbrečí i dneska), tak je třetí řada v porovnání s tím prostě o kus slabší. Je to malý kousíček, jasně, i ten se ale bohužel počítá. Co mi chybělo? Provázanost. Nějaký rám, konkrétní zápletka, záchranný pás, kterého bych se mohl chytit, abych se v tom moři nevyřčeného neutopil. Jenže tvůrci se na mě vybodli a uháněli skrz rozpálenou poušť a mraky zlomených duší, aby mi ve finále dali přesně to, co jsem potřeboval. Ten nečekaný bod C, který vzešel ze závěrečného monologu dříve utrápené, v závěru už ale definitivně smířené Nory. Jo, zrcadla jsou svině. Občas tu pravdu ale fakt potřebujeme.

Takže závěr? Silné, emotivní, vynalézavé. Třetí série byla opět jiná a já se vůbec nedivím, že tady chtěli tvůrci skončit. Dříve nebo později by to bylo zatraceně složitý, nezačít se opakovat. Dalo se asi skončit i ve druhé řadě, já toho výletu k protinožcům ale vůbec nelituji. Osm závěrečných hodin s Pozůstalými bylo stejně tak povznášejících, jako v minulosti, a byť se mnou tolik nezamávali, prvotřídní zábava to byla bez debat. A ne, nebudu brečet, že je konec. Stejně jako Lost, Přátelé, Dr. House nebo třeba Studio 60, se Pozůstalí nadobro usadí jak na mém harddisku, tak ve mě samotném, a já si je budu pouštět pokaždé, když to bude potřeba. A vzhledem k tomu, že svět tam venku začíná být pomalu šílenější než tady, bude to možná potřeba docela často. Díky, a neloučím se. (9/10) 

Jak to vidí Sam.Vimes:

Nebudu okolo toho našlapovat: třetí řada Pozůstalých nedosahuje na kvality famózní druhé. Překonat ji by ale bylo prakticky nemožné, nabízet znovu to samé by zase bylo zbytečné. V žádném případě se ale nejedná o selhání či nastavovanou kaši. Kam se tedy posuneme? Jill a Tom se tentokrát spíš jen mihnou, jejich postavy už koneckonců došly určitého klidu. Ostatní, kteří jsou ale pořád ztracení, ovšem pokračují dál a do avizované Austrálie. Lindelof si několika radikálnějšími i jemnějšími tahy pročistil stůl a zkrácená osmidílná série se soustředí především na pět pozůstalých – Kevin, Nora, Matt, Laurie a Kevinův otec. I přes užší kruh ústředních figur působí poslední řada rozkouskovaněji než dříve, postavy si často a dlouho jedou po sólových linkách a jejich protnutí je méně. Odhaduji, že maraton by tentokrát fungoval o něco lépe než týdenní rozestupy.

Celkově je hodně znát, že tohle je jeden velký finiš. Každého je potřeba někde opustit, věnovat mu poslední chvilku v záři reflektorů a nedá se to všechno nacpat do poslední epizody. Tón je tíživější a řeřavěji osobnější, druhá řada teď ve srovnání působí vzletněji, rozmáchleji. I když se třeba mluví o konci světa, je to niternější než kdy dřív. Protože když někdo po tom všem za uplynulé dvě série nenašel smíření, má na něj vůbec ještě šanci? Pořád se ale najde prostor i pro pár vtipů, tragikomických zvratů, drobných absurdit nebo podivných figurek. V jádru pak stále leží neprvoplánové a stále funkční ždímání emocí z diváka. Zaznělo to už mnohokrát, přesto musím znovu pochválit fantastického Justina Therouxe, ale vlastně i všechny ostatní členy obsazení, kteří ty bolestné dialogy prodávají.

Tvůrci jsou si vědomi rizik opakování se, když už se použije obdobný vzorec či schéma, je aktualizováno dost na to, aby nešlo o pouhou recyklaci. S již trademarkovými melodiemi Maxe Richtera se zase rozumně šetří, takže nejsou degradovány na „instantní atmosféru“, ale pořád si zachovávají své kouzlo. V samotném finále Lindelof nejen že nejde po té zápletce, která by se na povrchu nejvíce nabízela (což ale muselo být jasné každému, kdo dával aspoň trochu pozor), on otočí ještě jednou a ještě jinam. Vyšla z toho epizoda s výbornými momenty a uspokojivým, částečně diskuzi-otevřeným závěrem, jíž ale zároveň v průběhu chybí ten tah na branku, který by ji posunul k absolutnímu nadšení. Což se dá vztáhnout i na celou třetí sérii, jež už nedokáže strhnout a vtáhnout s takovou stoprocentní spolehlivostí jako dřív.

Ano, Pozůstalí se klidně mohli uzavřít koncem druhé řady a byla by to větší emocionální šleha. V žádném případ ale neříkám, že třetí řada neměla vznikat nebo že za ni nejsem rád, to by byl obrovský divácký nevděk. Australská výprava by stála za to už jen kvůli skvělé sedmé epizodě, těch výborných nápadů i působivých scén ale bylo mnohem víc. Díky za ně. (8/10)

A jak to vidíte vy? 

P. S. Čestný člen redakce Davies182 makro tentokrát z technických důvodů nestihl. Všechny HD verze mu prý byly doteď malé (kompenzace much?), obecně však hodnotí řadu 8/10, proto to zprůměrování. Do příště už si ale zařídím, aby se můj hlas počítal za tři. (do_Od)

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (7)

Verdikt

avatar8/10

Redakce

Pozůstalí: Úvod 3. řady


ikona
do_Od
Do třetice všeho dobrého aneb chvála Kevinovi, Pozůstalí jsou zpět! Jak se povedla první epizoda třetí série? 

Kevin sice není Ježíš, vousy na něm ale vypadají opravdu dobře. I takhle nějak by se dala shrnout úvodní část finálové řady Pozůstalých, resp. jediného seriálu, který vám kašle na to "kam", a místo toho pokládá mnohem zábavnější otázku "proč". Proč? Nejspíš protože Damon Lindelof. A taky HBO. A taky... štěstí? Nevím, ale když si vzpomenu, jak kontroverzně byla přijímána první série, tak jsem dodnes hrozně rád, že se to povedlo dotlačit až sem. Seriál prošel za tu dobu několika zásadními změnami a byť ty doposud největší přišly v úvodu do předchozí série (odklon od knížky, změna prostředí, noví hrdinové), ani letos se to neobešlo bez pár razantních úprav. Připraveni se do nich pustit? Paráda, jenom malé varování, recenze se neobešla bez menších spoilerů, takže kdo nový díl doteď neviděl, měl by přestat číst zhruba zde a jít si ho okamžitě pustit. Opravdu, myslím to vážně. Jděte. Vypadněte! #fools

Vše začne opět prologem. Ten se tentokrát odehrává v 19. století, kde jsme svědky poklidného života uprostřed malé vesničky. Náhle ovšem zjišťujeme, že všichni na něco čekají a to něco ne a ne přijít. Konečně, když už to všichni vzdají, jedna žena odolá pokušení a stále věří, doufá, jenom aby byla opět zklamána. Nakonec celá promočená a zničená odchází za výsměšků ostatních spát do kostela. Co to znamená? Přála si snad konec světa? Nebo to měla být spása? A proč si raději neužívala života, který doposud vedla? Otázky, všude samé otázky. Každopádně střih a jsme u Guilty Remnant, kde si Liv Tyler zakoketuje s jednou hezkou metaforou a my se náhle přesouváme v čase o tři roky později, do současnosti. To kdyby náhodou někdo zapomněl, že seriál Pozůstalí je králem mindfucků.

Tahle změna každopádně přinesla do Miraclu závan svěžího větru, byť to nebylo až tolik potřeba. Za ty tři roky se zřejmě událo mnohé a chvíli trvá, než si divák zvykne a v postavách se opět zorientuje. Ty základní kameny se přitom ovšem nehnuly. Když to vezmeme v pořadí podle důležitosti, tak Matt (to koukáte, co?) pořád káže, Kevin na venek funguje OK, stačí však jeden zamračený pohled fantastického Justina Therouxe a vy prostě víte, že je tahle sopka připravená opět explodovat, a Laurie pokračuje v léčení světa, byť to opět dělá tak trochu po svém a tentokrát jí v tom pomáhá John. Je to ale spíš jeho syn Michael, kdo hraje poměrně prominentní roli po boku našeho oblíbeného kněze. Důvod je přitom prostý. Seriál se po třech letech konečně dostal na to jediné místo, odkud to celé bude moct alespoň trochu dávat smysl. K víře.

Pokud jste se teď zděsili, pak je asi někde chyba, protože po událostech z druhé řady musel snad každý tušit, že něco takového přijde. A víte co? Mně osobně to ani trochu nevadí, protože je to podáno přirozeně a především provokativně. Nenechte se přitom zmýlit, náboženské prvky se tu objevovaly už od začátku, teprve nyní ale tvůrci spustili frontální útok na Nový zákon, který hodlají přepsat Knihou Kevinovou (!). Co přesně Matt sesmolil a jaké kuje s Kevinem plány se v tomhle úvodu sice nedozvíme, stačí to ale na to, aby měl naši plnou pozornost. A co dál? No přece 14 (pardon, už jen 13) dní do konce světa!

Aneb blíží se další výročí toho slova na D, a kam jinam se lidé rozhodnou odjet ukrýt, než na to jediné místo, odkud nezmizela ani noha. Miracle tak čekají perné dva týdny, o to pernější nejspíš budou, až náčelník Garvey navíc vypadne ještě do Austrálie. To ale už spekuluji, pointa je - a omlouvám se, že mi to trvalo tak dlouho, to víte, skáču radostí až do stropu - že úvod do třetí řady ustál má očekávání. Což by jindy znělo jako klasické oznámení faktu, tentokrát je to ale něco trochu víc. Je to milé, co milé, je to SENZAČNÍ překvapení, protože po bezmála geniální druhé řadě jsem zkrátka čekal logický pád. Stále kvalitu, jasně, ale pád. Místo toho jsme však vzlétli a velký podíl na tom má jistě taky pevná režijní ruka Mimi Leder, kterou opět dokázala, jaký cit má pro tuhle náročnou látku. Kolem a kolem po všech stránkách parádní představení, po kterém mi je už teď jasné, že fanoušci opět budou týden co týden zahlcovat diskuze všelijakými teoriemi a nadšenými výkřiky. Já jen dodám, že naprosto právem. Takhle totiž vypadá naprostá seriálová špička. 

P.S. Nový hudební theme na konci je boží. Doslova.

Verdikt

avatar10/10

do_Od


Hodnocení redakce

  • avatar10/10

    do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    hroubek

  • avatar10/10

    xvladax

Pozůstalí: 2. řada


ikona
Redakce
Jak se nám v redakci líbila kompletní druhá řada milovaných i nenáviděných The Leftovers?  

Ztraceni... v ději? Přestaňte si furt dokola stěžovat – a chtít od Lindelofa mysteriózní zázraky. Jasně, že se The Leftovers dají chápat. A dají se vlastně chápat úplně nádherně, když si konečně uvědomíte, že v jádru vážně nejde o dobrodružné získávání odpovědí na tajuplné otázky, neustále vyvstávající kolem hlavních hrdinů seriálu. Pozůstalí jsou trýznivou psychologickou sondou do propastí myslí, stižených nevysvětlitelnou globální pohromou. Cesta je zde cílem... Vítejte u makrorecenze 2. sezóny jedné z nejdůležitějších televizních show 21. století.

Jak to vidí Davies182:

Takhle okázale sem teda asi ještě nikdy s ničím blbě nemachroval, ale vem to čert. Jsem na sebe totiž zatraceně hrdej. Na to, že se mohu ohlédnout zpátky a říct si: chápu to! Pochopil jsem ve vší skromnosti, o co tvůrcům šlo, docvakla mi brutálně sarkastická pointa 2. řady, modlím se v další pokračování. Jenže pozor. Nehádám se, že jsou Pozůstalí vesměs tak komplikovaným (a po myšlenkové stránce neobsáhnutelným) příběhem, až si v nich vlastně každý najde to specifické vysvětlení, jaké vyhovuje jemu: jasně, určitě. Za mě holt ale Lindelof všechno sakra dobře uzavřel; u mě osobně mu tahle hazardní sázka na to, že budu v pobavení jen pořád kroutit hlavou a na konci v úžasu prozřu, vyšla. Od finiše jsem čekal akci, napětí a hlavně osudovou tragédii biblických rozměrů. A je super si uvědomit, že přesně tohle také Daviesovi oba scénáristé (Perotta) naservírovali. Možná v trochu jiné dramaturgické formě než ve kterou jsem doufal, ale nevadí. Vraťme se nicméně zpátky na začátek...

Na začátku téhle beze zbytku srdceryvné story byla první komornější sezóna, kterou – a teď odpovídám vícero lidem – rozhodně nelze ignorovat. Nikoli, pokud se v hypeovacím oparu chystáte ponořit pouze do letošního Miracleu a ignorovat městečko Mapleton. Nejen, že se nám totiž v Pozůstalých před rokem krásně vybarvily charaktery, kumulující katarze finále dvojky prostě bez prvního ročníku nefungují. Vůbec, a ani nemohou. Zas to magické slovo: pochopíte. Opravdu. Fanoušci se potutelně usmívají, Lindelofovi hateři tradičně nevěří a utíkají do diskuzí na MovieZone, nadávat na údajně katastrofálně zpraseného Ridleyho Promethea. Pokud vám k diváckému štěstí nestačí, že i jedna z největších slovenských spisovatelských ikon fantasy a historických románů o seriálu prohlásí, že se jedná o letošní vrchol televizní zábavy, tak potom Bůh s vámi.

The Leftovers se nikdy netajili se svými palčivými křesťanskými podtóny. Takže ano, je to příběh o víře. A je vyobrazen tak dramaticky vybroušeným vypravěčským stylem, až vám z něj v každé jedné epizodě spadne brada. Zatímco jiné seriálové story si povětšinou jen tak vesele vykračují v uzívaném televizním tempu a několikrát nám dokonce klidně předhodí i ryze nudné hodinové části, Pozůstalí na to jdou jinak. Každý díl zde má nefalšované příběhové vyvrcholení, každá minuta stopáže je dechberoucí kvalitativní slastí a má strašlivý smysl. Kevinova odysea za vlastní příčetnou myslí, zbavenou tíhy minulosti, připomíná spíše než papučovou kulturu promakaná hollywoodská dramata, která v kinech ke konci roku pravidelně soupeří o Oscary. A to je asi tak všechno, co bych chtěl k téhle audio-vizuální perle podotknout. Jestli se tu pode mnou do_Od ani Sam.Vimes alespoň matně nerozepíší o ději, máme asi na TVZone menší problém... (10/10) 

Jak to vidí do_Od:

Doháje. Tak už to vypadalo, že letos nebudu s žádným pokračováním tak spokojený, jak jsem po minulé sezóně doufal. Ta míra očekávání spolu se slibnými ukázkami a velkolepými plány tvůrců letos jednoduše narazila do zdi zvané realita a já byl po druhé sérii True Detective, či páté řadě Game of Thrones najednou paralyzován obavami, že nic už nebude tak dobré, jako dřív. Jenže pak přišel Damon Lindelof, dotáhl sebou duševně polámanou partu z Mapletonu, posadil je za volant směr Miracle a já po deseti epizodách říkám: Ano. Panebože ano!

Dovolím si teď pár věcí lehce přeskočit a rovnou se vám na začátek pokusím popsat, v čem pro mě spočívá hlavní rozdíl mezi první a druhou sérií letos všude tak chválených Pozůstalých. Je to, prosím famfáry, v jejích příběhu. Skutečně. Vizuální, hudební i režijní stránka je, jak už tomu bývá u HBO tradicí, naprosto perfektní. To samé se ale dalo říct i o první sérii a přesto se na ní nesnášelo zdaleka tolik chvály, jako letos. Logicky tedy zbývá příběh, který jak už jsem v počátečních recapech zmínil, konečně opustil předlohu a vydal se vlastní cestou. Její počátek přitom stále vychází z jádra celé show, tedy faktu, že dvě procenta lidské populace zmizelo a zbytek se s tím musí vyrovnat. Nicméně směr a především cíl této nové cesty už pochází kompletně z hlavy mistra Lindelofa. Ten samozřejmě čerpal inspiraci kudy chodil, ostatně rozhovorů na tohle téma poskytl v posledních týdnech hned několik, navíc na to nebyl sám a k dispozici měl rovnou celou místnost plnou scenáristů, důležité však je, že si podle jeho vlastních slov celý tvůrčí tým uvědomil, co na první řadě zase tolik nefungovalo a tak tentokrát dali dohromady podstatně souvislejší děj, který vyvolá maximálně takový počet otázek, který je zároveň schopný zodpovědět.

A co si budeme namlouvat, všichni máme rádi, když nám tu a tam někdo dá nějakou odpověď. Proto bylo letos tak zásadní, že i Kevin nebo Nora, John a další ztrápené duše, konečně nalezli nějaké odpovědi. Seriál udělal tzv. „full circle“ a v desáté epizodě vyvrcholil do jednoho z nejuspokojivějších konců, jakého jsme se v televizi za poslední dobu dočkali. A co víc? Každý dílek téhle skládačky byl naprosto zásadní a upřímně si nevzpomínám, kdy naposled jsem měl pocit, že nic z toho, co se na obrazovce odehrávalo, tam nebylo navíc.

Jinými slovy, Lindelof a vlastně všichni okolo, odvedli letos mistrovský kus práce a skutečně mě nenapadá příliš možností, jak by divákům mohli s takovýmhle seriálem vyjít ještě více vstříc. A to za sebou prosím pěkně máme epizodu, ve které se jedna z postav vydá do samotného Očistce! Božská komedie s hudbou Maxe Richtera? A on se někdo diví, že se mainstream nechytá? Pozůstalí jsou zcela unikátní televizní záležitostí, kterou buď budete milovat, nebo ji nepochopíte, nic mezi ale není. A tak je to vlastně v pořádku. Pokud mi totiž tenhle seriál něco dal, pak je to jistota, že v životě není třeba všechno chápat, hlavní je se na konci dne dostat domů. (10/10)

Jak to vidí Sam.Vimes:

Zatímco naši pozůstalí hrdinové oproti první řadě opustili město Mapleton ve prospěch národního parku Miracle, Damon Lindelof a Tom Perrotta opustili knižní předlohu vstříc originálním zápletkám. A až nečekaně hodně jim to prospívá. Bývalý šerif Kevin Garvey se tedy i s rodinou vydává do věhlasného Jardenu, města odkud onoho osudného 14. října nezmizel ani jediný muž, žena či dítě. Od příjezdu zde pak… žijí šťastně a spokojeně? Nedávali jste pozor, ústřední postavy si samozřejmě přivážejí spoustu svých vnitřních démonů a ani samotný Jarden není takový ráj na zemi, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Ve srovnání s první řadou je druhá série Leftovers kompaktnější a i když se hlavně v druhé polovině jednotlivé epizody namísto rovnoměrného střídání dějových linek soustřeďují na vybrané postavy, v samotném závěru se vše úhledně protne ve stejném čase a místě. I když se v průběhu řady kupí záhady, místy není jasné čí výpovědi věřit a občas ani co se to sakra děje, na konci se skoro všechno objasní. Ano, zdůrazňuji to hlavně pro ty, kteří o Lindelofovi tvrdí, že umí jen bezhlavě vršit záhady, ale už ne je uspokojivě vysvětlovat. Ale i kdyby, ono je to vlastně jedno. Leftovers nikdy nebyli a neměli být o tom, kam se poděla ta (ne)šťastná 2 % populace (ostatně, taky proto se to jmenuje Pozůstalí a ne Zmizelí, že). Zdaleka nejdůležitější jsou tady totiž emoce, které z obrazovky přímo prýští.


Před očima se nám odehrává zatraceně ambiciózní drama a můžu vás uklidnit, že se Lindelofovi a spol. pod rukama rozhodně nerozsype, ale přetaví v ryzí zlato. Herecky tu nemám komu co vytknout, můžu jen chválit výjimečné: Christopher Eccleston dokáže jaké to je věřit, Liv Tyler zvládne být i na svém menším prostoru okouzlující i děsivá a Justin Theroux jede na maximum – od zmatení ke vzteku, od zoufalství k odhodlání, do pekla a zpět. Skladatel Max Richter pak i tentokrát dokazuje, že tak jako on umí pracovat s hudbou a pocity jen málokdo. Tematicky se opět podíváme jak všemožně se dá vyrovnat s nepochopitelným (anebo taky nedá), co to znamená věřit a milovat a zabrousíme i na okraj života a smrti.

Druhá řada Pozůstalých zkrátka nabízí ideál všech pokračování – ty nejlepší elementy předchozí řady a eliminaci jejích chyb. Je osudová, intimní, vtahující i strhující a neodolatelná. Špička současných dramat na obrazovce i na plátně. (10/10)

 

Prostě #bingewatchingforlife aneb dvěma slovy: must see. O Pozůstalých se možná v rozmezí několika následujících měsíců stále nebude v globálním měřítku zaníceně hovořit, postupem let se ale v jejich širších souvislostech nebude plýtvat superlativy. To až je konečně uvidí mnohem více namlsaných lidí – v čele s KarlemR, dvorním kritickým Lindelofovým hejterem. Klidně si na to vsaďte.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (26)

Verdikt

avatar10/10

Redakce


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    hroubek

  • avatar10/10

    xvladax

Pozůstalí: 1. sezóna


ikona
Krasa
Shrnuli jsme naše dojmy a zážitky z dost možná nejvýraznějšího seriálu léta. Kolik si odnesl projekt HBO? 
Geniální německý skladatel Max Richter a jeho album Memoryhouse. Zapište si ho někam, protože vás bude doprovázet všude. Při ranním kafi, práci, odpolední siestě i před usínáním. Anebo si aspoň vyzobněte tracky jako PragueSarajevo nebo November a nastražte pořádně uši. HBO totiž na práci tohoto šikuly založila seriál Pozůstalí a dovolím si soudit, že bez jeho skladeb by dole rozhodně nesvítilo tak vysoké číslo. Takže klikněte sem a dostanete se na Spotify. Poslouchání Richtera totiž následujícím pochvalám dodá patřičnou důležitost.
 
 

Je to zvláštní. K Pozůstalým jsem tak jako jiní choval před létem jakýsi předběžný odpor. Bodejť by ne. Pocházejí přece od Damona Lindelofa, a toho jsem po neuspokojivě ukončených Ztracených, zbabraném Prometheovi a dalších zářezech, měl rád asi jako souchotě. A Pozůstalí se už od prvních ukázek jevili jako další Ztraceni, tentokrát trochu nařezané něčím, připomínající pozdního Shyamalana. A pak to přišlo. Rozpaky při pilotu a pak pozvolně zvyšující se nadšení těch, co nepodlehli předsudkům. A náhle bylo Pozůstalých všude plno. Když jsem se nyní podíval na pilotní díl podruhé, po zhlédnutí celé série, došlo mi, že vůbec není špatný. Jen rovnou hupsne do té prazvláštní silné atmosféry seriálu, zatímco byl divák automaticky nastaven na takzvanou, odpusťte mi možná až přílišnou expresivitu, „lostovskou sračku“. 
 
 

A bylo to vlastně pochopitelné. Ze Země zničehonic zmizí dvě procenta obyvatel a vy sledujete nicotné newyorské předměstí, kterak žije ve světě po tom. A divák sedí u obrazovky, sleduje první díl a glosuje: nikdy se nedozvíme, proč ty lidi zmizeli a pokud jo, bude to vycucané z nehtů. Doopravdy trvá dvě tři epizody, než jsem i já zjistil, že o tomhle Pozůstalí vůbec nejsou. Jsou čirou dávkou dusna a nejistoty. Jsou vědecko-fantastickým komplotem a přitom tak opravdoví. Ve své podstatě jsou postapo projektem, který se však vymyká mimozemským hrozbám či zombiím. Nutí k otázce „co kdyby“. A zřejmě i proto s sebou týden co týden přenášeli přes obrazovky tak stísněnou atmosféru, nemající v současné televizní tvorbě obdoby.
 
 

Srovnávat Pozůstalé se Ztracenými je tedy úplně mimo. Zatímco ve starší ostrovní sáze se vyprávěl v podstatě lineární příběh, Pozůstalí jsou seriál plný překvapení. Desítka epizod rozhodně nesplývá v jeden celek. Jakoby to bylo spíše deset různých dílčích příběhů, které propojuje k sobě tenká, avšak pevná nit. Jednotlivé díly za sebou zanechaly rozdílné emoce. Třeba ten o neobyčejném štěstí i smůle reverenda Jamisona přinesl dokonalou one man show a při krátké stopáži působivý a celistvý děj. Pátá epizoda „Gladys“ se zase blýskla atmosférou děsivého a brutálního zločinu. No a pak tolik opěvovaná devítka, složená z jednoho dlouhého flashbacku a zatraceně působivé závěrečné scény. Finále pak už jen chytře namíchalo to nejlepší ze seriálu. Je v něm hodně vynikajícího Justina Therouxe, Max Richter téměř nepustí z ruky smyčec a doprovází tak dlouhou řádku zpomalených scén.  
 
 

Pozůstalí mají zvláštní schopnost budit dojem, že do sebe všechno zapadá, ač se vlastně ve skutečnosti neděje nic extra zásadního. Projekt Damona Lindelofa a spisovatele předlohy Toma Perrotty má však tu výhodu, že od něj žádné vysvětlování nečekáme. Užíváme si postavy a jejich tajemnost. Ostatně zajímavých charakterů je seriál plný a vše tak nestojí pouze na Therouxově Kevinovi. Kdybych však měl známému vysvětlit, proč jsem se v létě každý týden těšil na „ten nový Lindelofův seriál“, nebylo by to snadné. Zřejmě bych vyzdvihnul hlavně audiovizuální stránku, sympatické herce a famózní stavbu jednotlivých epizod. Pak bych se ale na vysvětlování vykašlal a řekl bych něco ve stylu: „Dej tomu víkend a uvidíš sám. Čím méně toho budeš vědět, tím ostatně lépe pro tebe.“
 
 

Ta desítka je tak mnohem spíše pocitová, nežli racionální. Pozůstalí jsou projekt, co vyvolává husí kůži. A to vlastně úplně stačí. Nedal bych ruku do ohně, že jim tahle forma dlouhodobě vydrží. Naopak. Bojím se, že nás jednou, možná za rok, možná za více, čeká jakési mamutí zklamání. To pak budeme odkazovat na tuto recenzi a vzpomínat, jací byli Pozůstalí ve svém premiérovém roce kabrňáci. Kdo tedy neviděl, ať včas dožene. Tenhle kousek v našich pomyslných topkách rozhodně nebude chybět.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (18)

Verdikt

avatar10/10

Krasa


Hodnocení čtenářů

  • avatar5/10

    verbst

Pozůstalí: Pilot


ikona
Davies182
HBO by rádo převzalo štafetu po Ztracených. Servíruje Peter Berg sci-fi léta 2014?  

Shrňme si to. Proč byla novinka The Leftovers nejen námi již ze začátku označována za jeden z nejvyhlíženějších TV seriálů? Takže se jde vyjmenovávat: Lindelof za psacím stolkem, Berg za kamerou a zvuční herci v čele s Liv Tyler před ní. Parádní knižní románová předloha. Televizní náhrada za Ztracené a předčasně utnutý FlashForward. A v neposlední řadě také jméno zašťiťující stanice HBO. Ano, je toho hodně – už jste si udělali alespoň zběžný obrázek? Fajn. Říká se, že studená sprcha je zdravá...

Můžeme s politováním říci, že po pilotu Pozůstalých se to nyní napříč celým seriálovým světem bude vášnivě mlátit hlava nehlava. Jsou tu totiž bezpochyby jedni, kteří dají za S01E01 ruku do ohně, stejně jako druzí, jež nad roztahaným úvodem znuděně mávnou rukou. A jak se tak s oblibou říkává, pravda je někde uprostřed. Rozčarování je po startovních sedmdesáti minutách ve společnosti ambiciózního sci-fi rozhodně na místě, katastrofou bychom se ale (mimo popis samotného děje) přesto ohánět neměli.

Hoďte kamenem, kdo si dodnes nepamatujete úchvatný začátek již zmíněného FlashForward. Opisující Leftovers na to jdou celkem podobně, když diváka vhodí do situace, v níž z ulic v celoplanetárním měřítku z čista jasna zmizí dvě procenta populace. Což v přepočtu vyjde na pěkných pár desítek milionů lidiček; nejvíce naštvaných bude v Číně a Indii. První scéna s mimčem – seznamující diváka s problematikou – je potom sice přehnaně melodramaticky ubulená a palčivě laciná, v konečném měřítku ale funguje. Následně už se na scéně objevuje cool policista Garvey. A jde do tuhého.

Kdo stojí za největší záhadou jedenadvacátého století? Jsou na vině návštěvníci z hvězd, vláda Spojených států amerických nebo Rumburak? Opovažte se hádat. Je doufám všem čtenářům jasné, že pilotní epizoda otázky spíše servíruje než aby je hladovým očím zodpovídala. Připravte se tudíž rovnou na známý "WTF effect" a zároveň si hromadně držte palce, aby se podařilo zdárně odkroutit alespoň první kompletní sezónu. Anebo to celé nedopadlo jako Ztraceni. Pozůstalí zatím vypadají na mix právě ostrovních taškařic a dále například Under the Dome či 4400.

Kniha, co měla zůstat jen na papíře, nebo něco víc?Navrhuji zavést zbrusu nové hollywoodské oddělení. To se bude zabývat procentuálním výpočtem úspěšnosti a zejména věrohodnosti eventuálního zfilmování té které atraktivní knižní předlohy. V praxi by vše fungovalo tak, že by se do kanceláří televizních producentů zavčasu vřítila skupinka vědců se slovy: "Tuhle předlohu nechte na pokoji, nejde natočit!" Přesně takto lze totiž Lindelofovo dítko snadno popsat jednou jedinou větou. Co znamená slovní obrat, kdy seriálový scénář "šustí papírem"? Přesvědčte se na vlastní bulvy.

Po rádoby nesmírně zajímavém světě Pozůstalých takto pobíhají tajuplné smečky psů, opuštěnými bulváry se tu s cigaretou v ruce mátoží Ku-Klux-Klan bez masek a místní teenageři se po nocích tajně oddávají sebedestruktivním neřestem. Nejen při nich by měla tuhnout krev v žilách, jsou ale spíše úsměvně trapné. Do toho městečkem pobíhá Therouxův polda a v nastálém bordelu varuje místní obyvatele před neviditelným nebezpečím. Tucty mrazivých momentů střídají ty, u kterých si budete ťukat na čelo, a to je jednoduše špatně. V konečném důsledku tak recenzentovi nezbývá, než se znovu ohánět slibným slůvkem potenciál. Toho jediného má Bergem sejmuté mysteriózní drámo na rozdávání, tečka.

Dáte tedy novodobým LOST šanci? Seriál se jistě bude nějakou dobu vyvíjet a byla by možná veliká chyba jej již od samého začátku ignorovat. Ví opět HBO co dělá? Nebo je Perrottova předloha něčím, na čem si kravaťáci z nejrespektovanější kabelovky ošklivě vylámou zuby? Za měsíc budeme všichni moudřejší, do té doby zkuste nasát atmosféru nespecifikované hrozby, a pokud to půjde, bavit se.

Verdikt

avatar5/10

Davies182


Hodnocení čtenářů

  • avatar1/10

    speedy.mail

  • avatar3/10

    jiri.vit

  • avatar5/10

    TonyClifton

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace