Sedmilhářky patří bezesporu mezi nejoceňovanější série posledních let a i ta pro mnohé zprvu zbytečná druhá řada dosahovala velmi vysokých kvalit a rozhodně za „jedničkou“ nijak nezaostávala. A to rozhodně nebyla jen zásluha hvězdného obsazení, silného režijního vedení či předlohy od Liane Moriarty, ale z velké části zejména scénáře a tvůrčího vedení televizního veterána Davida E. Kelleyho, jenž obě řady pevně držel ve svých rukou. A jelikož HBO na úspěch slyší, přichází zde Kelley s další očekávanou minisérií s Nicole Kidman v hlavní roli, jen tentokrát podle předlohy Jean Hanff Korelitz. I když má však The Undoing se Sedmilhářkami na první pohled mnoho společných prvků, chytří z této minisérie po prvním ochutnání zrovna nebudete.

Tentokrát se přesouváme do New Yorku, kde budeme sledovat osud úspěšné terapeutky Grace, která se svým neméně úspěšným manželem Jonathanem a jejich synem tvoří na první pohled šťastnou rodinku. Kromě práce a rodiny se pak Grace schází s ostatními paničkami ve spolku ohledně aktivit soukromé školy, na níž dochází její syn. Právě zde se naše hrdinka seznámí s tajemnou Elenou, jež se na první pohled chová velmi podivně, a ostatní dámy jsou z ní trochu v rozpacích. Netrvá pak dlouho a Gracein život se otočí vzhůru nohama. Dojde totiž k tragické události, po níž začne vyplouvat na povrch nejedno tajemství.

Jenže první epizoda vám toho vlastně příliš neřekne. Mělas to vědět je totiž tím typem projektu, jenž se po pouhém jednom dílu hodnotí zatraceně těžko. Je totiž evidentně znát, že se jedná jen o malinkatý kousek daleko spletitějšího a zamotanějšího celku, který v podstatě jen načrtl své charaktery a naznačil, jakým směrem se bude ubírat. Ano, podobný přístup nabízí mnoho seriálů, u této minisérie je ovšem vzhledem k pomalému a pozvolnému stylu a zvolené atmosféře tato „problematika“ ještě viditelnější. Režie Susanne Bier pak ani na chvíli nestrhne, je velice nenápadná, napětí či atmosféra se tu buduje velmi (ale opravdu velmi!) pozvolna a první jasnější náznaky zápletky přichází až v závěrečné třetině. Což je u pilotu, který by měl ukazovat své trumfy a uvrtat diváka do sedačky, aby se ihned těšil na další nášup, docela problém a z tohoto hlediska je úvodní díl docela nuda. Z delšího vypravěčského pohledu tu má ovšem tento přístup nejspíš své místo a i přes menší nudu ho možná za pár týdnů doceníme.

Už nyní je navíc jisté, že The Undoing má s Big Little Lies několik podobných prvků, jež zde budou zkoumány z trochu jiné perspektivy. Kromě pozvolného stylu, nahlížení do nejspíš ne úplně idylické rodiny a odkrývání tajemství totiž ani zde nechybí náhled do života bohaté smetánky a amerických paniček, jež skrývají za svými falešnými úsměvy hodně nepěkné vlastnosti. Jen tentokrát budeme tyto dámy sledovat místo slunné Kalifornie v samotném New Yorku, což je změna, která tomuto tématu i celkové atmosféře velice pomáhá a je vlastně i dost příjemným zpestřením. Škoda jen, že po atmosférické stránce to dosud příliš nefunguje. Zatímco u Sedmilhářek se hutný pocit tajemna a nejistoty dal krájet hned od počátku, zde se dostaví vlastně až na konci epizody. Nicole Kidman i Hugh Grant jsou pak ve svých rolích přesní, to hlavní si však viditelně nechávají ještě v rukávu.

Což se dá ostatně nejspíš říci i o tvůrcích a režisérce Susanne Bier. Úvod Mělas to vědět je totiž evidentně jen drobnou ochutnávkou a nutným intrem, se všemi svými klady i neduhy. Nenabídne ani jeden silný emocionální moment, výrazně neupoutá a vlastně se zde toho moc nestane. I přesto divák cítí, že přesně takové to na začátku chtělo být a Susanne Bier i silná herecká sestava jedou podle plánu. Tady totiž to pravé atmosférické a emocionální žrádlo teprve přijde. Tedy aspoň v to pevně věřím.