Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Mělas to vědět | The Undoing | 2020
csfd  imdb
tvůrce: David E. Kelley
režie: Susanne Bier
hrají: Nicole Kidman, Hugh Grant, Édgar Ramírez, Lily Rabe, Donald Sutherland

Mělas to vědět: Minisérie


ikona
Redakce
Jak se nám v redakci líbila úspěšná novinka s Nicole Kidman a Hugh Grantem? 

HBO minisérie Mělas to vědět (The Undoing) podle stejnojmenného románu Jean Hanff Korelitz je ambiciózní psychothriller přecházející do procedurálu, za kterým stojí scenárista Sedmilhářek David E. Kelley a režisérka Nočního recepčního Susanne Bier. Povedla se jim stejně chytrá a chytlavá věc jako Sedmilhářky? 

 

Jak to vidí Spooner:

Ve výsledku vlastně poctivá kriminální práce. Tvůrce David E. Kelley si sice od Sedmilhářek ponechal tísnivou atmosféru a plíživý pocit nejistoty, jinak se ovšem vydává žánrově trochu jiným směrem a ve spolupráci s režijně sebejistou Susanne Bier předvádí napínavou, a zejména strašně chytlavou, hru s divákem. Pilot se sice za mě stále spíše vlekl a až příliš pozvolna ukazoval karty, poté se však už rozjede svižný kriminální příběh plný otázek, nejistoty, falešných cestiček i náznaků na potenciální nové podezřelé. 

Bier má řemeslo neuvěřitelně v ruce a i přes pomalejší tempo diváka dokáže dokonale zaháčkovat a celkem jednoduše ho donutí k tomu, aby si hned v pondělí co nejrychleji pustil novou epizodu. Dialogy jsou pak pořádně hutné a herecké výkony se samozřejmě nachází na té nejvyšší úrovni. Hlavní hrdinku má sice divák chuť občas probudit studenou vodou, Nicole Kidman však spolupráce s Kelleym opět svědčí, Hugh Grant předvádí jeden z nejurputnějších a nejlepších výkonů kariéry a Donald Sutherland je i na menším prostoru ten správný old motherf*cker a starostlivý dědeček v jednom.

Jenže finále nedokáže vysoká divácká očekávání dostatečně naplnit. A teď nemám na mysli pointu, která se hezky veze na stylu celé minisérie, ale spíš samotné vyznění a sílu materiálu. Z finále se dalo vymáčknout daleko víc a Susanne Bier ze sebe tu největší režijní formu dostala v předešlých epizodách. Navíc je tu vidět, že The Undoing po scenáristické stránce není přes všechny hrátky s  divákem tak sebejisté a parádní jako Sedmilhářky. Člověku tak nějak už postupem času dojde, na koho se budou tvůrci jako na potenciálního viníka zaměřovat tentokrát, a jaké cestičky k tomu asi povedou. Několik nelogičností či berliček by se tu také našlo a fakt, že tu Nicole Kidman hraje asi nejhorší rádoby špičkovou terapeutku, mě malinko vytáčel. I přesto je Mělas to vědět poctivou žánrovkou, kterou si HBO téměř po všech stránkách pohlídalo a diváky svým stylem chytne a už nepustí. Slabší osmička tu pak u mě svítí hlavně kvůli prvotřídním hercům a spolehlivé Susanne Bier. 8/10

Jak to vidí krauset:

Mezi Mělas to vědět a Sedmilhářkami je několik znatelných vazeb. Tím nejočividnějším pojítkem je Nicole Kidman. Dalším je David E. Kelley, který k oběma seriálům napsal scénář. A nakonec téma. Oba seriály popisují prostředí zámožné elity, která děti posílá na prestižní školy a kterou vyvede z míry, když jejich dynamiku naruší nejdřív mladá chudá matka, v případě Sedmilhářek Jane (Shailene Woodley), zde Elena Alves (Matilda De Angelis). A pak zločin. Jenže tam, kde Sedmilhářky nabídly komplexní náhled do určité komunity, tam Mělas to vědět sklouzává jen do obyčejného procedurálního thrilleru. 

Zpočátku to tak ještě nevypadalo. První díl šestidílné minisérie je křupavý, napsaný hravě, Hugh Grant je trousíc vtípky okouzlující, slovní výměny fungují, společenské vazby se budují, tenze funguje. Pavučina vztahů kromě vraždy nabízí spoustu dalších možných směrů včetně dramatu o domácím násilí, elitním školství, o limitech psychologie. Bohužel všechny tyto slibné motivy nakonec vyjdou do ztracena, jelikož zápletku naplno ovládne vyšetřování. A byť se mi líbí jedno konkrétní svědectví v poslední epizodě, nemyslím, že byl potenciál látky naplněn. 

Mám pochybnosti o režisérce Susanne Bier, jejíž Night Manager byl rutinní podívaná kdovíproč odměněná Emmy na úkor geniálního Show Me a Hero. Zejména opakované flashbacky na úder kladiva, které měly scény zřejmě rytmizovat, byly na hranici sebeparodie. Elena je trestuhodně nevyužitá, protože se tvůrci neobtěžují věnovat čemukoliv krom jejího těla. Co se mi ovšem zdá velice zdařilé, to je zaprvé nasnímání New Yorku. Taková zamilovanost vůči k městu, které nikdy nespí, tu nebyla procítěna od Woodyho Allena. A zadruhé kabáty prerafaelitsky vyhlížející Nicole Kidman.

Z Mělas to vědět ve mně zůstávají podobné pocity jako po skončení druhé série Sedmilhářek, které i přes své kvality zhoršily poselství seriálu a podryly finále první řady. Ten pocit je, že jde o produkt na úrovni, ale že to vlastně nestálo tak úplně za to. Do téhle „lepší společnosti“ patřit nemusím. 7/10


Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar7/10

Redakce


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    slord

  • avatar7/10

    Tranda-lina

Mělas to vědět: Pilot


ikona
Spooner
Jak se představila očekávaná minisérie od tvůrce Sedmilhářek s Nicole Kidman a Hugh Grantem?  

Sedmilhářky patří bezesporu mezi nejoceňovanější série posledních let a i ta pro mnohé zprvu zbytečná druhá řada dosahovala velmi vysokých kvalit a rozhodně za „jedničkou“ nijak nezaostávala. A to rozhodně nebyla jen zásluha hvězdného obsazení, silného režijního vedení či předlohy od Liane Moriarty, ale z velké části zejména scénáře a tvůrčího vedení televizního veterána Davida E. Kelleyho, jenž obě řady pevně držel ve svých rukou. A jelikož HBO na úspěch slyší, přichází zde Kelley s další očekávanou minisérií s Nicole Kidman v hlavní roli, jen tentokrát podle předlohy Jean Hanff Korelitz. I když má však The Undoing se Sedmilhářkami na první pohled mnoho společných prvků, chytří z této minisérie po prvním ochutnání zrovna nebudete.

Tentokrát se přesouváme do New Yorku, kde budeme sledovat osud úspěšné terapeutky Grace, která se svým neméně úspěšným manželem Jonathanem a jejich synem tvoří na první pohled šťastnou rodinku. Kromě práce a rodiny se pak Grace schází s ostatními paničkami ve spolku ohledně aktivit soukromé školy, na níž dochází její syn. Právě zde se naše hrdinka seznámí s tajemnou Elenou, jež se na první pohled chová velmi podivně, a ostatní dámy jsou z ní trochu v rozpacích. Netrvá pak dlouho a Gracein život se otočí vzhůru nohama. Dojde totiž k tragické události, po níž začne vyplouvat na povrch nejedno tajemství.

Jenže první epizoda vám toho vlastně příliš neřekne. Mělas to vědět je totiž tím typem projektu, jenž se po pouhém jednom dílu hodnotí zatraceně těžko. Je totiž evidentně znát, že se jedná jen o malinkatý kousek daleko spletitějšího a zamotanějšího celku, který v podstatě jen načrtl své charaktery a naznačil, jakým směrem se bude ubírat. Ano, podobný přístup nabízí mnoho seriálů, u této minisérie je ovšem vzhledem k pomalému a pozvolnému stylu a zvolené atmosféře tato „problematika“ ještě viditelnější. Režie Susanne Bier pak ani na chvíli nestrhne, je velice nenápadná, napětí či atmosféra se tu buduje velmi (ale opravdu velmi!) pozvolna a první jasnější náznaky zápletky přichází až v závěrečné třetině. Což je u pilotu, který by měl ukazovat své trumfy a uvrtat diváka do sedačky, aby se ihned těšil na další nášup, docela problém a z tohoto hlediska je úvodní díl docela nuda. Z delšího vypravěčského pohledu tu má ovšem tento přístup nejspíš své místo a i přes menší nudu ho možná za pár týdnů doceníme.

Už nyní je navíc jisté, že The Undoing má s Big Little Lies několik podobných prvků, jež zde budou zkoumány z trochu jiné perspektivy. Kromě pozvolného stylu, nahlížení do nejspíš ne úplně idylické rodiny a odkrývání tajemství totiž ani zde nechybí náhled do života bohaté smetánky a amerických paniček, jež skrývají za svými falešnými úsměvy hodně nepěkné vlastnosti. Jen tentokrát budeme tyto dámy sledovat místo slunné Kalifornie v samotném New Yorku, což je změna, která tomuto tématu i celkové atmosféře velice pomáhá a je vlastně i dost příjemným zpestřením. Škoda jen, že po atmosférické stránce to dosud příliš nefunguje. Zatímco u Sedmilhářek se hutný pocit tajemna a nejistoty dal krájet hned od počátku, zde se dostaví vlastně až na konci epizody. Nicole Kidman i Hugh Grant jsou pak ve svých rolích přesní, to hlavní si však viditelně nechávají ještě v rukávu.

Což se dá ostatně nejspíš říci i o tvůrcích a režisérce Susanne Bier. Úvod Mělas to vědět je totiž evidentně jen drobnou ochutnávkou a nutným intrem, se všemi svými klady i neduhy. Nenabídne ani jeden silný emocionální moment, výrazně neupoutá a vlastně se zde toho moc nestane. I přesto divák cítí, že přesně takové to na začátku chtělo být a Susanne Bier i silná herecká sestava jedou podle plánu. Tady totiž to pravé atmosférické a emocionální žrádlo teprve přijde. Tedy aspoň v to pevně věřím.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar7/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace