(krutě se dlouze záporácky směje) Neříkejte, že jste to čekali. Každý druhý tu pravidelně volá po prsaté Pamele z pitomoučké Pobřežní hlídky, takže trochu vychladneme. Místo toho uděláme otočku o sto osmdesát stupňů, a to rovnou do virtuálního světa. Pamatujete si na barevné Mainframe City, Bar u Dot a nezbedného CGI psíka Frisketa? Spoléhám na to. A napadlo by vás, že už to od první epizody bude více než dvacet let? Neopovažuji se předem odhadovat, kolik nám dnešní "kult" vygeneruje hejtů v diskuzi, to vážně ne – jen se budu snažit rozepsat o tom, proč sem dle mého Reboot dokonale zapadá.

Upřímně už si dnes vlastně ani nevzpomenu, zdalipak jsme se u nás s oblíbeným – kompletně na počítači generovaným – animákem setkávali na stanici Supermax či konkurenční Nově, ale nevadí. Možná se někdo ozve. Co si ovšem pamatuji velice živě je, jaká byla s Bobem, Dot a malým Enzem v sobotu a neděli brzy ráno ohromná legrace, a že jsem kvůli pětidenním pauzám ve všední dny o to víc nenáviděl školu. Mít před dvěma dekádami vysokorychlostní internet jako dnes, sjela by omladina České republiky všechny čtyři sezóny za pár dní. Co přesně kdysi dělalo z dnes už téměř nekoukatelného Rebootu návykovou záležitost?

V tomto fikaně napsaném seriálu totiž už před lety fungovalo všechno to, co dnes máme rádi na mnoha jeho filmových následovnících. Ať už se jedná o trilogii Toy Story, Matrix anebo Raubíře Ralfa, styčné body s Rebootem v nich najdete na tolika místech, že snad ani nelze mluvit o náhodě. Nezdá se mi přitom, že bychom se někdy z úst produkčních v Pixaru, Warner Bros. nebo Disneyho společnosti doslechli o skutečnosti, že je historicky první ryze CGI animák inspiroval k vlastním epickým příběhům. Kanaďané z Mainframe Entertainment si tu nicméně zaslouženě připsali obrovský zářez, když dokázali pobláznit statisíce dětí v několika zemích. Reboot se dočkal vlastní řady hraček a comicsů, a dokonce se plánovaly i celovečeráky. A to není všechno!

V počítačové skříni ukryté Mainframe City se dělí na několik sektorů. Je tu obchodní čtvrť, průmyslová zóna, rozlehlý levitující park a také obytná část, mezi jejíž obyvatele se počítá jak střední třída, tak i místní zbohatlíci. Křemíkové město si obyčejně žije svým vlastním životem, a strážce č. 452, Bob, toho většinu času nemá moc na práci. Po rutinní šichtě si proto sem tam skočí na drink do kamarádčina baru, kde pokecá s Dotiným bráškou Enzem, a potom vyhlíží nový úsvit. Žádná idylka ale netrvá věčně. Pro naši metropoli končí zářná budoucnost pokaždé, když se "uživatel", tj. majitel počítače, rozhodne zapnout svůj přístroj a spustit libovolnou aplikaci. Chraň Bůh, aby aktivoval nějakou hru!

Opravovat a chránitVšechno, co se odehrává na monitoru uživatele, má určitou spojitost s chováním jednotlivých programů a naopak. V mozku počítače se děje pokaždé něco jiného. Zjednodušeně by se dal celý proces popsat zhruba tak, že pokud si na svém PC zapnete jakoukoli gamesu, svými vítězstvími v jednotlivých levelech postupně přitěžujete obyvatelům Mainframe City. Něco jako kdyby ožila zrůda z Alien: Isolation a začala dělat bordel v Dotině baru. Přibližně. Městští strážci se pak řídí heslem "opravovat a chránit" a v podstatě se neustále snaží, aby se počítač nepřehříval a vše fungovalo tak, jak má. Nic z výše popsaného vám ale nedojde když jste desetiletý capart – to až mnohem později si jeden uvědomí, jakou měl Reboot vymakanou premisu.

Na svou dobu ucházející animace se v následujících sezónách seriálu o dost vylepšila, a z dvacetiminutové show se záhy stala živoucí ukázka výkonnosti tehdejších strojů. Dot Matrix často zavírala bar, aby mohla (musela!) s Enzem bojovat po Bobově boku. Vzhůru do létajícího auta! Dočkali jsme se desítek památných epizod. Nejen, že se téměř každá stylizovala do podoby té které hry, již zrovna uživatel smažil – nepolevoval totiž ani svěží přísun arcipadouchů a různých monster, kterým kraloval zákeřný Megabajt. Napětí se dalo v osmačtyřiceti krátkých epizodách krájet, exotická prostředí se střídala s železnou pravidelností. Dokonce i strhující cliffhangery si zde užily svých několik minut slávy.

Tak už si vzpomínáte? Na ono nikdy nekončící barevné dobrodružství, pohlcující počítačovou choreografii akčních scén a sympatické živoucí programy, se kterými byla radost každé ráno vstávat? Taky jste chtěli Dot za ženu? A vyměnit vašeho psa za nového z kusů žluto-červeného plechu? Pokud se zasněně probouzíte z pamětnické nostalgie, máme pro vás aktuálně jednu úžasnou zprávu: Reboot se totiž vrátí. Animační společnost Rainmaker se celkem nedávno konečně dohodla s produkční vysílací firmou Corus Entertainment, a kuchtí spolu sequel s názvem ReBoot: The Guardian Code. Tady máte první plakát. Jestli to celé bude alespoň z poloviny tak dobré, jako epický TRON: Uprising, čekají nás v bedně velké věci.