Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Sherlock | 2010-2017
csfd  imdb
tvůrce: Steven Moffat, Mark Gatiss
režie: Coky Giedroyc, Paul McGuigan
hrají: Benedict Cumberbatch, Martin Freeman, Rupert Graves, Philip Davis, Andrew Scott

Sherlock: S04E03


ikona
Sam.Vimes
Rok jsme čekali a po třech týdnech je zase pryč. Jak se povedl závěr čtvrté série? 

Jeden z nejočekávanějších seriálových návratů roku přišel v podobě čtvrtého Sherlocka už na začátku ledna. Bohužel zároveň přišlo dost možná i jedno ze zklamání roku. Ne, Sherlock v prvních dvou epizodách samozřejmě nebyl špatný, ale byli jsme u něj zvyklí na mnohem víc, i po menším zakolísání třetí řady. Napravilo tedy alespoň finále dojmy z nejnovější série?

Sherlock zjistil, že má kromě bratra ještě sestru, o níž nevěděl. Eurus je geniální, moc ale nechápe rozdíly mezi tím, co je morálně dobré a špatné. Údajně by měla být už dlouhé roky zavřená ve speciálním institutu, v předchozích dílech ale prokazatelně byla venku a mluvila s Johnem i Sherlockem. Ústřední duo zmáčkne Mycrofta a pak se společně vydávají do Sherrinfordu, ostrovního ústavu jak z X-Menů. A pak se to všechno samozřejmě ošklivě zvrtne.

Formálně je Sherlock pořád na vysoké úrovni, všechny ty hrátky s kamerou, střihem nebo informacemi poletujícími po obrazovce je stále radost sledovat. Dál je potřeba pochválit výbornou Sion Brooke a její přesné a výstižné ztvárnění Eurus. A ano, seriál se už geniálními socio- a psychopaty jen hemží, každý z nich je ale divný dostatečně jinak na to, aby začali nudit. Když už je řeč o psychopatech, v pár nových záběrech se vrátí i Moriarty a konečně se vysvětlí jak to je s jeho návratem. Poslední případ je zatím nejosobnější epizodou, tentokrát už to vůbec není o nějakém vyšetřování, ale čistě o sourozencích Holmesových.

Moffat s Gatissem pořád umí napsat efektivní zvrat, vyždímat z diváka emoce (telefonát s Molly) nebo jej nechat bát se o postavy (pokud tomu tedy jdete trošku naproti, necháte se strhnout a přemýšlíte ve vnitřní logice příběhu, místo abyste nad tím uvažovali zvnějšku z pohledu zkušeného diváka, z pohledu produkce a scenáristiky). Jestli měl Sherlock někdy být čistě osobní, tak právě teď, ve finále. To je samo o sobě v pořádku, stín na to ale vrhá fakt, že se seriál babral v komediálně-dramatických vodách i minulé dvě epizody a v menší míře i celou předchozí řadu.

Přitom Sherlock zdaleka nejlépe fungoval, když epizodu hnal dopředu hon za pachatelem zločinu a osobní vztahy hlavních postav sloužily jen jako zpestření. Zpestření, ze kterého jsme hltali každé slovo, užívali si každou narážku na Sherlockovu čepici, vtípek o vztahu s Watsonem nebo pár vět prohozených s Mycroftem. A právě v tom byl základní kámen úrazu posledních dvou sérií. Nechci ten odklon od vyšetřování ke vztahům automaticky svádět na fan service, možná to prostě samotné tvůrce víc bavilo psát. Jenže otočení poměru těchto dvou složek seriálu kvalitativně zkrátka neprospělo a odvíjí se od něj většina veškeré kritiky nových epizod.

Těžko říct, co bude dál. Cumberbatch má podepsanou smlouvu na 5. řadu, Moffat dříve řekl, že ji mají nahrubo naplánovanou a pokud to půjde, rádi by ji udělali. Na druhou stranu teď v lednu zatím žádné prohlášení nezaznělo a finále je tentokrát poprvé bez cliffhangeru, klidně by to mohl být už úplný konec. Tím spíš, že herci mají čím dál tím nabitější diáře a ani fanouškové a kritici už nebyli tak nadšení, tak je možné že opadla i chuť pokračovat. Nakonec ale není kam spěchat, Sherlock s Watsonem můžou vyšetřovat klidně do důchodového věku, takže pokud bychom třeba jednou za pět let dostali pár nových případů, já bych to bral. A slovo závěrem? Ano, Sherlocka jsme poslední dobou hlavně kritizovali, je to ale hlavně kvůli kontextu brilantních prvních šesti epizod. Pořád se jedná o kvalitní podívanou.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (7)

Verdikt

avatar7/10

Sam.Vimes


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    hroubek

  • avatar8/10

    IZFNP

Sherlock: S04E02


ikona
Sam.Vimes
Napravil Sherlock zklamání z minulého týdne? 

Rok čekání od vánočního speciálu a tři roky čekání od regulérní třetí řady jsou dlouhá doba, o to víc zamrzí, jak minulý týden Sherlock svými návratem zklamal. S druhou epizodou čtvrté řady nazvanou The Lying Detective (Skomírající detektiv) je to o něco lepší, ale ne o moc. Následují pochopitelně spoilery ze závěru minulé epizody, tak neříkejte že jste nebyli varování.

Watsonova žena Mary je mrtvá, Watson z toho (nikoliv neoprávněně) viní Holmese a nechce ho už vidět. Sherlock je zpátky na drogách a jde po slavném milionáři (Toby Jones), kterého považuje za sériového vraha. Problém je, že má v sobě tolik opiátů až není jasné, co jsou ještě geniální dedukce a co už výplody zfetované mysli. A samozřejmě do toho naveze i Johna.

Sherlock jako osamělá troska na cestě k sebedestrukci je zajímavá poloha, která navíc asi nejsilněji v historii seriálu připomíná doktora House. Čímž se mimochodem hezky uzavírá kruh, protože literární Holmes je samozřejmě hlavní inspirací pro postavu cynického doktora. Sherlockovy dedukce tentokrát opět baví a fungují podstatně lépe než pokusy o uvědomělou sebeironii z minula. Toby Jones místy přehrává, ale to už k Sherlockovým padouchům (Moriarty, Magnussen) tak nějak patří, takže vlastně v pořádku.

V čem je hlavní problém? Sherlock už není detektivka, ale vztahová dramedie. Tahle proměna začala v třetí řadě a teď už se projevila naplno. Kde jsou ty časy, kdy se řešil geniálně napsaný případ a vztahy hlavních postav tvořily jen zábavné okořenění zápletky... Steven Moffat pořád psát umí, třeba to jak na několika úrovních pracuje s tématem doznání je vyloženě super. Jen bohužel píše něco výrazně jiného než bych chtěl vidět. A je to plýtvání obrovským potenciálem postav, herců i materiálu předloh.

Závěrečný zvrat a cliffhanger je sice hodně laciný, alespoň ale skutečně láká na další díl, což se o minulé epizodě říct nedalo. Doufejme, že kromě dalších rodinných vztahů se bude i trochu pátrat a snad se konečně někam pohne i tři roky starý (!) cliffhanger s Moriartyho záhrobním vzkazem.

Verdikt

avatar7/10

Sam.Vimes

Sherlock: S04E01


ikona
do_Od
Nový rok, nový Sherlock. Hurá do lepších zítřků? 

"The game is back on!"

Tak jsme se přece jen dočkali. Přestože od finále třetí řady britského Sherlocka uběhla už pěkná doba, úvodní rekapitulace posledních událostí snad ani nebyla potřeba. Většina fanoušků (včetně mě) je totiž má bezpečně uložené v jejich myšlenkových palácích, což mi hned v úvodu značí jediné. Nejspíš jsem se dobře bavil. V případě nejnovější epizody - The Six Thatchers - tenhle pocit bohužel rozhodně nehrozí. Vlastně nehrozí ani omylem.

Na začátku, tedy ve fázi, kdy jsem ještě stále překypoval optimismem (Přízračná nevěsta mě překvapivě bavila) je Sherlock za pomoci chytré úpravy digitálního záznamu osvobozen a jeho následující úkol zní jasně. Zastavit Moriartyho. Jeho taktika? Čekat. A tak sedí doma, občas bokem vyřeší nějaký ten lehoučky případ, přičemž se vrací všechny jeho definující rysy, a čeká, až se přihodí něco zásadního. Problém je, že to nějakou dobu trvá, všechno okolo je jenom klasická manipulace, zdánlivě jednosměrné uličky, které ale bezpochyby budují půdu pro něco velkého. Nebo v to alespoň doufáte.

Realita je taková, že v půlce se děj sice konečně někam pohne, nicméně je to směrem k další vedlejší postavě a i to vám bude připadat jako oddalování nevyhnutelného. Tedy alespoň do doby, než si uvědomíte, že to opravdu byla ta hlavní náplň téhle epizody a onen rafinovaný konec, na který jsme od pana Moffata zvyklí, tentokrát nedorazí. Jo, časy jsou fakt zlý, když už ani na toho Sherlocka není spoleh.

Být to celé kratší, tak o polovinu, možná bych se bavil. Takhle jsem se ale opravdu jenom neustále díval na hodinky a divil se, že to vůbec neubíhá. Kde jsou ty časy první nebo i druhé řady, kdy každý díl měl spád a taky pointu. Přitom toho nechci moc, Sherlock ve své jednoduchosti (své vlastní... jednoduchosti) vždycky exceloval. V nové řadě se ale detektivní část posouvá na vedlejší kolej, a místo toho padáme do skoro se chce říct telenovelních vod. S nádechem špiónek, ale pořád jen telenovelních. Kromě pár detailů, twistu s Johnem a klasicky dokonalého Mycrofta tak nemám vlastně co chválit. Mrzuté, ale smutná pravda.

Na druhou stranu, s Sherlockem jsme toho zažili už mnohé, a jelikož finále odstranilo z rovnice jednu ze známých, hodlám tenhle nepovedený start prominout a věřit, že se v dalších epizodách vrátíme k tomu standardu, na který jsme od BBC zvyklí. Protože jestli ne, tak ten nový rok začne pěkně mizerně.

Verdikt

avatar6/10

do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar4/10

    Lukys

Sherlock: Vánoční speciál


ikona
Sam.Vimes
Jak se povedl návrat moderního Sherlocka do viktoriánské éry? 

V roce 2010 sáhla BBC po jednom z nejčastěji adaptovaných knižních materiálů, tj. po slavném viktoriánském detektivovi Holmesovi, ovšem místo již stokrát viděného nabídla svěží úhel pohledu Sherlocka zasazeného v současném Londýně, navíc ošperkovaného scénáři hraničícími s genialitou. Každou další hrstku dílů od sebe dělilo dlouhých osmnáct měsíců a od třetí řady jsme museli čekat dokonce dva roky. V první den nového roku se BBC vytasila s vánočním speciálem, ve kterém Sherlocka a Watsona vrací do svých klasických kulis, tedy Londýna konce 19. století.


Po krátkém úvodu opakujícím Sherlockovo a Watsonovo první setkání se – byť o 120 let dříve – svým způsobem navazuje na třetí řadu, tj. oba hrdinové jsou už zkušenými detektivy, Watson je ženatý s Mary a nebydlí se Sherlockem. Přízračná nevěsta pak rozehrává záhadu ženy, která vraždí i po smrti, počínaje svým vlastním manželem. Zasazení do viktoriánské Anglie se povedlo na jedničku, jak by taky ne, když je to Holmesovo prapůvodní prostředí. V různých variacích (a s různými střihy vousů) se objeví spousta vedlejších postav – od inspektora Lestradea přes Sherlockova bratra Mycrofta až po patoložku Molly. Výborně funguje i hororová atmosféra nočního Londýna, kde se z mlhy vynořuje mrtvá vražedkyně.


Scenáristická dvojice Moffat a Gatiss je zpátky v plné síle, opět se jim podařilo sepsat sherlockovský příběh se vším, co od něj chceme – řádně zapletený případ, chytré řešení, funkční odkazy k předlohám i neselhávající humor. Na několika místech se zdá, že se do scénáře vloudila hloupost nebo přílišná teatrálnost, vše se ale vyřeší brilantním úkrokem stranou. Vůbec je na celém scénáři krásně vidět, že autoři měli dost a dost času si všechno promyslet a provázat. A v druhé polovině dojde na několik tak šťavnatých zvratů až se z nich točí hlava a já už radši nebudu ani naznačovat. Vrací se svěží a dravá režie, dojde i na informace vířící na obrazovce, jen místo internetových nadpisů poletují novinové titulky a místo esemesek telegramy. Chválit herce už snad ani nemá cenu, Benedict Cumberbatch je samozřejmě ve své nejslavnější a na tělo dokonale padnoucí roli opět excelentní a příliš za ním nezaostává ani hobití Martin Freeman ani nikdo jiný.


Dlouhé čekání se vyplatilo, BBC výborně umí jak sherlockovské případy, tak vánoční speciály a jejich kombinace je další trefou do černého. Příště už dojde zase na žhavou současnost, viktoriánská odbočka je ale velmi příjemným zpestřením a hodnotným přírůstkem do již celé desítky jeden-a-půl-hodinových epizod. Tak tedy nashle v roce 2017 u čtvrté řady.

P.S. Česká televize si zaslouží obrovskou pochvalu za to, že pro diváky, kteří nevyžadují originální znění, přináší Sherlocka pouhý jeden den po BBC.

Verdikt

avatar9/10

Sam.Vimes


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Vikendra

  • avatar6/10

    xxendxx

  • avatar8/10

    hroubek

  • avatar8/10

    IZFNP

  • avatar6/10

    Lukys

Sherlock: S03E03


ikona
Spooner
Překonal Moffat a spol. kulervoucí konec minulé řady? Splnil vůbec Sherlock naše očekávání? 

A už je zase po všem. Sotva jsme si stačili zvyknout, že nám vyčůraný Sherlock opět zpříjemňuje ne zas tak chladné lednové večery, tak se s námi největší hit stanice BBC opět nemilosrdně loučí. Nutno však již před rozborem závěrečného dílu dodat, že letos to starý známý z Baker Street neměl u diváků zrovna snadné. Tvůrci totiž do puntíku splnili to, co v průběhu loňského roku několikrát oznamovali. Ano, třetí řada je opravdu odlišná, než ty předešlé. Je komediálnější, více pracuje se vztahy jednotlivých postav a na nějaké složité kriminální případy víceméně kašle. Ovšem i ti nevyvolení, jimž se nové směřování Sherlocka Holmese zrovna netrefilo do jejich vysněných představ, tak nějak věřili v závěrečnou epizodu, již si vzal na scénáristické starosti samotný Moffat. Doufali, že se tak konečně dočkáme řádně zapeklitého případu, jenž předešlé rozvernější epizodky zadupe do země. Jenže  Moffat naopak spíše nadobro potvrdil, že postava z pera Arthura Conana Doylea se vydala novým směrem.

Po všem tom vtipkování a hláškování na svatbě se ovšem již od začátku před námi rozehrává slibná kriminální zápletka, jejímž hlavním hybatelem je nová Sherlockova nemesis, Charles Augustus Magnussen. Ten kromě toho, že je mediálním magnátem, je jen tak mimochodem také nejmocnější muž Velké Británie, jelikož zná informace a slabiny o všech důležitých i nedůležitých lidech a nebojí se tyto údaje dostatečně využít. Jedné z obětí už však s Napoleonem vydírání dojde trpělivost a najme si proto Sherlocka Holmese, aby pro ni kompromitující materiály získal zpět. Náš oblíbený sociopat se tak střetává s mužem, jehož z celého srdce nenávidí. Jejich konfrontace bude navíc více osobní, než by londýnský koumák dokázal připustit.

I přes skoro až osudovou detektivní zápletku před námi ale tvůrci v první polovině epizody rozehrávají opět toho komediálního Sherlocka, na kterého jsme si v posledních týdnech zvykli. Kadence hlášek v některých scénách nemá obdoby, celé to nehorázně šlape a pointy vás místy opravdu donutí smát se nahlas. Moffas s Gattisem si svůj styl zkrátka vypiplali již na naprosté maximum a opět je vidět, jak si to všichni za kamerou i před ní nehorázně užívají. Jenže pak se před již hodně pobaveným divákem zjeví zcela nečekaný zvrat a tvůrci dokazují, jak moc se jim vyplatil důraz na hlavní charaktery a kolik příběhových drobečků si v předcházejících dílech poschovávali. Na mě to bohužel i přesto nefungovalo tolik, jak bych od závěrečné epizody oceňované pecky BBC očekával.

Vývoj postav a jejich vzájemné vztahy sice díky scénáři vycházejí na jedničku a je opravdu hezké se dívat, jak pěkně se celá příběhová skládačka v poslední třetině skládá dohromady. Jenže s onou kriminální zápletkou to bohužel zase tak veselé není, a pokud čekáte řádně komplikovaný případ, jenž vás zvedne ze židle, tak možná budete dosti zklamání. His Last Vow nepřichází v tomto směru s nijak vyšperkovaným dějem, jak jsme byli zvyklí v předcházejících sezónách a některé pointy a rozuzlení jsem dokonce uhodnul předem, což se mi dříve zrovna moc nestávalo. Nasazení hlavního záporáka až do závěrečné části se tentokrát také moc nevyplatilo. Magnussen je díky Larsu Mikelssenovi sice ten správně chladný byznysmen a slizoun, to osudové napětí mezi ním a Sherlockem ale šlo na ploše jednoho dílu vybudovat jen těžko a obzvláště kvůli tomu na mě samotné finále příliš nefunguje.

Konec tak v mých očích nadupané závěry předešlých sérii rozhodně nepřekonal. I když to je na druhou stranu hodně těžké, když se podle posledních minut předešlé řady vymýšlely dva roky možné i nemožné teorie. O to se však na nejspíš tvůrci ani moc nesnažili. I tak ale poslední třetina epizody v mých očích postrádá to správné napětí, emoce a osudovost a na rozdíl od minulých ročníků jsem bohužel díky čitelné zápletce nechytal čelist po zemi. Ani úplně poslední vteřiny pak tento pocit bohužel moc nevylepší.

Možná si říkáte, že jsem na Cumberbatche a spol. až moc přísný, kromě nečekaně chladného závěru jsem však i s poslední epizodou nadmíru spokojen. Mrzí mě sice malinká odfláknutost případu, z režisérského hlediska je ovšem sledování Sherlocka stále velká paráda plná nápadů a kamerových vychytávek, které si prostě nejde neužít. Třetí řada ale díky razantnímu skoku ke komedii nesedne každému a právě zvraty v této části dostatečně vyzkouší odolnost některých fanoušků. Pokud jste tedy se Stevenem Moffatem a Markem Gatissem stále naladěni na tu správnou vlnu, tím líp pro vás. Dle finálních záběrů nás totiž hodlají scénáristé slušně ochcávat i příští sezónu a my jim za to nejspíš opět poděkujeme.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (8)

Verdikt

avatar8/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Memphis

  • avatar8/10

    the dark knight

  • avatar7/10

    Kaczenka

  • avatar10/10

    jiri.vit

  • avatar9/10

    Dr.Z

  • avatar10/10

    nikanika17

  • avatar9/10

    matej43

  • avatar6/10

    Lukys

Sherlock: S03E02


ikona
Dr.Z
Když máte na svatbě Sherlocka, je jasné, že se nebude nudit. 

Dva roky čekáme a za několik dní bude hotovo. BBC se s tím opravdu moc nepáře a brzy po úvodní epizodě třetí řady Sherlocka přichází druhý díl a ten poslední na sebe nenechá dlouho čekat. Předchozí epizoda se nám dost líbila. Byly tam nějaké výtky, ale zůstaly více méně skryty pod návalem nadšení z návratu tohohle kultovního seriálu. Tentokrát už však budeme o něco přísnější a pokusíme se trochu střízlivě podívat na některé neduhy nových dílů.

John Watson se žení a za svědka mu nejde nikdo jiný než sám Sherlock. Ten je z toho nejprve krapet v šoku, ale jakmile tuhle novinku zpracuje, začne s přípravami na Johnův velký den. To zahrnuje zasedací pořádek, výběr ubrousků a výslechy pozvaných. Do toho stíhá s Watsonem řešit i nějaký ten případ. Přesněji řečeno hned několik případů. Takže pokud jste si u minulé epizody stěžovali, že jsou Sherlockovy schopnosti nevyužity, tak si jich tentokrát užijte až až. I když je využije i k takovým věcem, jako je hledání známosti na jednu noc pro družičku. Co by to však bylo za svatbu, kdyby na ní nešlo o život a někdo neplánoval někoho zavraždit. Už to vypadalo, že se Sherlock bude na svatbě nudit, ale nakonec bude mít práce až nad hlavu.

Tvůrci si pro druhý díl vybrali trošku složitější kompoziční výstavbu. Nejen, že pro nás od předchozího dílu uplynulo pouze pár dní a pro postavy to byly týdny, druhá epizoda se navíc odehrává v několika časových rovinách. Jednak tu máme přípravy na svatbu, případy, které Sherlock s Watsonem řešili  a na konec i samotnou svatbu, z níž si ještě čas od času odskočíme do nějaké vtipné či zajímavé situace. Je toho prostě dost, co se snaží tvůrci odvyprávět a psaní téhle epizody zřejmě obsahovalo hodně šipek, různých značek a poznámek pod čarou. Jak už to však u podobných kompozic bývá, zdánlivě oddělené příběhy zas tak oddělené nejsou a všechno souvisí se vším. Našim postavám to dojde o něco později než divákovi, což je škoda, protože mám radši momenty, kdy na to přijdeme současně, nebo, a to je ještě lepší, mě detektivovo zjištění překvapí a šokuje.

Tím se dostáváme k další výrazné složce nové řady. Je Sherlock komediální seriál? Ono by to tak mohlo vypadat, ale pes bude zakopaný asi trochu jinde. Scénáristé se silně zaměřily na obě hlavní postavy a všechno ostatní šlo tak trochu na vedlejší kolej. Tím ostatním myslím právě vyšetřovaní případů. O tom minulém jsme si už psali a ani tentokrát to nebylo tak úplně ono. Když pominu fakt, že to bylo dost přehnané, tak to navíc bylo ještě až příliš proloženo Sherlockovou chlastačkou a Watsonovou svatbou. Úplně bez problému bych se spokojil s několika kratšími, nesouvisejícími případy, takovou rekapitulací toho, co se dělo v předchozích týdnech, prostě tak, jak to ze začátku působí, než zjistíte, že je všechno vlastně trochu jinak. Ale abych se vrátil k té myšlence komedie. Ono je to tentokrát daleko více o Sherlockovi a Watsonovi. Daleko více řešíme jejich životy, jejich touhy, přání a jejich obavy, Watson se na to snaží jít vážně, ale Sherlockova asociálnost mu to kazí a my se pak tak dobře bavíme (nebo si říkáme, v co se ten seriál proměnil).

Pokud sledujete Doctora Who, tak jistě víte, co jsou schopni Moffat s Gatissem si dovolit, když vědí, jak šíleně oddané mají fanoušky. Mám takový pocit, že se to začíná projevovat i v Sherlockovi a vůbec bych se nedivil, kdyby došlo k nějakému menšímu (ale opravdu jen drobnému) propojení obou světů. Sherlock se trochu změnil a možná, že víc než tím skvělým seriálem pro všechny, začíná být „pouze“ zábavnou podívanou pro fanoušky. Uvidíme, co nás čeká v závěrečné epizodě, zdali se Sherlock s Watsonem střetnou se záhadným vyděračem, nebo budeme řešit manželské etudy pana a paní Watsonových a jejich švihlého přítele Holmese.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (16)

Verdikt

avatar8/10

Dr.Z


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Tinne

  • avatar7/10

    Lukys

Sherlock: S03E01


ikona
Dr.Z
Vrátil se Sherlock v plné síle? 

Tak jsme se konečně dočkali. Po dlouhých dvou letech se nám vrátil Sherlock. A ano, je naživu. Ne, že by nás tvůrci drželi dva roky v napětí, zdali to mistr dedukce přežil, humbuku kolem jeho střešního kousku bylo ale hodně a už od prvních minut je vidět, jak s fanoušky scénáristé komunikují a vtipně na ně pomrkávají. Hashtagy lítají sem a tam, objevuje se jedna teorie Sherlockova „kouzla“ za druhou, najde se i nějaký ten návrh na tričko a dokonce dojde i na splnění jednoho z fanficů. Je to zábavné, je to hravé a fanboys a fangirls musejí být v sedmém nebi. Dokáže však tenhle oceňovaný britský seriál i po delší pauze navázat na kvality, které mu už po pár dílech zajistily status kultu? Nebo se snad tvůrci vyčerpali a naše očekávání se jim nepodaří naplnit?

I když třeba nejste vášnivými seriálovými fanoušky a nehltáte vše, co zrovna vyjde, přesto se každý rok objeví pár projektů, které by i vám neměly utéct. Sherlock je právě jedním z těchto seriálů, takže budu předpokládat, že víte, na co se ty dva roky čekalo a co se v poslední epizodě událo. Oni vám to tvůrci stejně hned několikrát zopakují, takže se nebojte, na všechno si vzpomenete. A pokud nemáte vůbec páru, o čem je řeč, tak nechápu, co tu ještě děláte. Rychle běžte těch šest epizod nakoukat, ať jste v obraze.

Už vánoční miniepizoda dala ochutnat to, co se bude dít v regulérním dílu. Někdo přijal Sherlockovu smrt jako fakt, jiní tomu nevěří a někdo se s tím pořád nedokáže vyrovnat. Watson je jako bez duše, ztratil svoji druhou polovičku a tu díru, která po Sherlockovi zůstala, se snaží zaplnit takovými těmi obyčejnými věcmi, jakými jsou práce a přítelkyně. A když už to vypadá, že by se konečně drahý Watson mohl posunout se svým životem dál, co čert nechtěl, objeví se Sherlock. A že si ten návrat užívá.

Pokud jste si ještě doteď nebyli jistí, tak scéna v restauraci (vlastně celá sekvence) vás ujistí, že Sherlock je zpátky v plné síle. Zatímco se Watson snaží nějak zpracovat fakt, že Sherlock není mrtvý, oživlý detektiv očekává od Watsona reakci, která se ne a ne dostavit. A i když jsme se všichni těšili na Cumberbatche v roli Sherlocka, je to spíš Martin Freeman, který tady rozehrává herecký koncert. Ne, že by jeho kolega nějak zaostával, to ne, ale Bilbo to tentokrát rozjel ve velkém stylu. Celý první díl vlastně funguje jako taková usmiřovací epizoda, kdy obě postavy k sobě musí opět najít cestu a navázat na své přátelství. I proto ten případ s teroristy působí spíš jako takové křoví, jen aby si Sherlock a John všechno vyříkali, navíc se nám na povrch klube další zápletka, která dá oběma v příštích dílech jistě zabrat, takže se rozhodně nemusíme bát, že by o dramatické situace byla nouze.

Abych pravdu řekl, tak ten mírně odfláknutý případ mi teď, když o tom tak přemýšlím, trochu vadí, ale při sledování epizody mi to bylo vlastně úplně jedno. I kdyby se nic nevyšetřovalo a Sherlock s Watsonem by seděli hodinu u stolu a vyříkávali si neshody, bavilo by mě to pořád stejně. To je výhoda výborně napsaných a bravurně zahraných postav. Můžou třeba luštit křížovku a pořád to bude napínavý až do posledního písmenka. Mark Gatiss a Steven Moffat odvádějí skvělou práci a zatím to nevypadá, že by se tihle dva pánové vyčerpali. Pořád mají co nabídnout a pořád se na to moc pěkně dívá.

Dlouho jsem si říkal, že půjdu do plných, ale nakonec tam ještě nějakou rezervu nechám. Věřím, že toho Sherlock ukáže víc a to maximální hodnocení tam přinejmenším v jedné epizodě bude. Úvod do třetí řady je to ovšem více než solidní a všichni sherlockiani musejí chrochtat blahem. Vím to, protože sám se nemůžu dočkat dalších dvou epizod a už teď mě mrzí, že za několik dnů bude opět konec a kdo ví, kdy (jestli vůbec) se tenhle seriál vrátí. Nad tím je v tuhle chvíli ale zbytečné přemýšlet, teď je hlavní si tu podívanou užít. #sherlocklives

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (4)

Verdikt

avatar9/10

Dr.Z


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Tinne

  • avatar7/10

    the dark knight

  • avatar9/10

    Vardant

  • avatar8/10

    Lukys

Sherlock: S02E03


ikona
duro
Je patřičně velkolepé a vyrovná se famóznímu startu sezóny? 

Nebudeme si hrát na spoilery. Ostatně, ani tvůrci třetího dílu druhé série Sherlocka se s námi nehrají na schovávanou a počítají s tím, že každému průměrně sečtělému divákovi je jasné, oč tady půjde. Raichenbach Fall je název vodopádu, do kterého v povídce Arthura Conana Doylea „Poslední případ“ (The Final Problem) Sherlock Holmes zahučí i se svým arcinepřítelem Moriartym. Oba zahynou, alespoň tak to původně Doyle, který už měl psaní detektivek plné zuby a chtěl se věnovat „kvalitnější literatuře“, zamýšlel. Čtenáři vynucený comeback teď nechme stranou. Toto je příběh o tom, jak Holmes zemřel.

Smrt samotná není překvapivým závěrečným zvratem, ale východiskovou situací. „Můj přítel Sherlock Holmes je mrtvý,“ říká Watson své psycholožce hned v úvodní předtitulkové scéně. Teď jde jen o to, jak k tomu přesně dojde. Je jasné, že Moriarty, až doteď vystupující jako „zlovolný stín v pozadí“, vystoupí do záře reflektorů. A že tentokrát nepůjde ani tak o řešení komplikovaného případu, ale o konfrontaci dvou geniálních (byť v obou případech narušených) mozků.

Mohlo to dopadnout všelijak. Scénář napsal Stephen Thompson, zodpovědný za dosud jednoznačně nejslabší epizodu The Blind Banker (Sherlock 1x02). Tentokrát se ale předvedl. Jak už jsme si u seriálu zvykli, děj nemá s předlohou moc společného. Narozdíl od minulé epizody nebude muset Sherlock opustit své domovské velkoměstské prostředí – nápad proměnit název v slovní hříčku a vyhnout se tak cestování k vodopádu je výtečný. Ale i tentokrát bude vyveden z míry. Ne „nadpřirozenem“, tedy něčím, na co základní logika neplatí, ale komplikovaností situace, do které ho vmanipuluje Moriarty. Protože, jak jinak, Moriartymu jde tentokrát čistě o vypořádání se se svým protivníkem.

Je zajímavé srovnat Holmesovy reakce z tohoto a předchozího dílu. V obou případech zabředne hluboko do nepohodlných okolností. Ale zatímco minule reagoval nepatřičně, vystrašeně, tentokrát se jen jednou rozčílí – i to jen proto, že někdo měl nad ním navrch. Strach ale Sherlock necítí. Od jisté chvíle je mu jasné, že jde o život (a nejen ten jeho), ale může všechno zvrátit, pokud bude chytřejší než jeho soupeř, pokud to v jeho lebce bude šrotovat rychleji. Povede se mu to?

Ta otázka se už od úvodního Watsonova shrnutí důsledků táhne celou epizodou. Samozřejmě, už víme, že BBC slíbilo třetí sezónu. Takže jak to bude s tou smrtí? Bude spíš Sherlockovým, nebo přece jen Moriartyho vítězstvím? Tvůrci na té nejistotě staví od prvních minut a po divokém rytmu první části a hororovým názvukům baskervillského dílu tentokrát přináší osudovou atmosféru. Je vynikající a drtí hrdiny i diváka po celou dobu. Ubylo hláškování a fórků (samozřejmě, repliky hodné citací v statusech na Facebooku tu pořád jsou) a tempo je snad ještě pomalejší než minule. To ale neznamená, že by měla epizoda hluchá místa či ztrácela čas odbočkami. Právě naopak – je velmi hutná, má vyvážený rytmus a přestože tak trochu tušíme, jak to všechno dopadne, čiší napětím.

K tomu všemu se hodí i střídmá, vizuální kejkle minimalizující režie Tobyho Haynese (sherlockovského nováčka). Kdo ale nejvíc přispěl k celkové kvalitě (kromě stabilně výborné ústřední dvojice), je Andrew Scott v roli Moriartyho. Nevím, jestli mu tvůrci na základě negativních diváckých ohlasů nařídili, aby ubral z expresivního projevu, nebo si prostě sám uvědomil, že „řešení finálního problému“ potřebuje vážnější přístup, ale z přepáleného kašpara z finále první sezóny je najednou důstojný Sherlockův protivník.

Druhá sezóna Sherlocka kvalitou v ničem nezaostává za tou první. Přesně kopíruje její strukturu – dynamický a zábavný úvod, oddechový střed a pak vydatné, vážněji pojaté finále. Funguje to dobře, nelze namítat. Navíc seriál (pokud tak cyklus samostatných celovečeráků lze vůbec nazvat) i ve svých slabších pasážích pořád patří k naprosté televizní špičce. Třetí sérii budeme vyhlížet opravdu netrpělivě. Sherlocku a Johne, račte se z toho Nového Zélandu vrátit co nejdříve.

Verdikt

avatar9/10

duro


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Karbous

  • avatar9/10

    the dark knight

  • avatar10/10

    Andreweek

  • avatar10/10

    naut77

  • avatar9/10

    Fcukuletu

  • avatar10/10

    Mr.FREAKE

  • avatar8/10

    Davies182

  • avatar10/10

    Lukys

Sherlock: S02E02


ikona
duro
Potvrdil Sherlock trefu do černého? Jak dopadl druhý díl druhé sezóny adorovaného seriálu? 

Tak tohle byla pro tvůrce zmodernizované verze Doyleových detektivek rozhodně největší výzva. Holmesův nejslavnější případ je v podstatě gotický horor. Venkovské sídlo, strašidelné zamlžené slatiny, pekelný démon prohánějící se vřesovištěm... Jak tohle přenést do současnosti?

Jde to. Samozřejmě, z původní zápletky zůstalo jen to hrůzostrašné psisko a několik povědomých jmen (Mortimer, Stapleton...). Námět se ze „středověké legendy“ proměnil v „urban legend se sci-fi nádechem“. Kdepak z pekla. Z laboratoře na vývoj biologických zbraní uprchl, bastard! Venkovské sídlo se mění ve vojenskou základnu, v jejímž podzemí se dějí přísně tajné experimenty. A úvodní vražda se neděje „vyděšením k smrti“ (dnes lidé nejsou tak bojácní), tentokrát ohař opravdu zabíjí. Modernizací prošly i další dějové prvky, kupříkladu lidé z městečka využívají legendu o přízraku pro podporu turistického ruchu.

Obava, že to celkově nebude fungovat, byla na místě. Moderní Sherlock se dobře cítí v prostředí velkoměsta. Na venkově může působit nepatřičně. Ale právě v tom je fór. Holmes je nesvůj a po prvním setkání se strašidlem dokonce tápe. Poprvé v životě něco nedokáže logicky vysvětlit (alespoň zatím). Je radost vidět ho vyvedeného z konceptu a Cumberbatch si to naplno užívá. Watson (v knize hlavní hrdina) v přesném Freemanově podání dostává větší prostor, protože jemu toto prostředí očividně jde k duhu.

Je to vítaná změna. Informační lavinu s množstvím vedlejších zápletek z minulé části střídá dějově řídký případ. Chvíli to vypadá, že tvůrci nebudou mít 90 minut o čem vyprávět, ale opak je pravdou – jen se teď můžou víc soustředit na osobní prvky, vztah hlavní dvojice (mírné nerušivé gay jiskření je přirozeně přítomno), fórky či výměnu hlášek. Scénář zdaleka nedosahuje Moffatovy dokonalosti, ale na druhou stranu není tak nátlakový a dovoluje divákovi, aby se s postavami bavil víc uvolněně. Je prostě „lidštější“. Druhé zhlédnutí tentokrát není nutné, ale příjemný pocit zůstává.

No a pak je tu ještě jeden důležitý prvek – napětí. Zatímco minule pramenilo z časového presu, tentokrát se hraje na starý dobrý strach z neznáma. Film obsahuje minimálně dvě ryze hororové scény, v nichž bezvadně funguje koncept „sympatické postavy versus nehostinné prostředí, v jakém jsme je dosud neviděli, brr, to je nepříjemné“. Místy je to opravdu strašidelné, dokonce i nějaká ta lekačka se vyskytne.

Je snadné říct: „Bylo to slabší než minule, ale pořád super“. Ale to není úplně pravda. Když se vám aktuální epizoda Sherlocka rozleží v hlavě, uvědomíte si, že její kvalita spočívá v odlišnosti a prostoru, který poskytuje hlavním představitelům. Jen škoda toho finále, které se v jistém ohledu moc nepovedlo.

„I don't have any... friends!“ Ale máš, Sherlocku. Diváci jsou ti věrní. Jen v Británii rekordních 9 milionů během premiérového večera.

Verdikt

avatar8/10

duro


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    naut77

  • avatar8/10

    Axis

  • avatar10/10

    Fcukuletu

  • avatar10/10

    Lukys

Sherlock: S02E01


ikona
duro
Jak se povedl nový díl oslavovaného seriálu od BBC? 

Dostanou Downey Jr. a Law nakládačku od Šmaka a Bilba? Dostanou. A jakou!

Panečku, to byla divočina. Jedna z nejočekávanějších televizních událostí léta páně 2012 to odpálila hned v první den roku dílem A Scandal in Belgravia. Zásluhou vynálezu zvaného internet nám naštěstí nemusí přímo do bedny téct BBC, abychom si jejich zřejmě nejsledovanější produkci vychutnali také. Díky Bohu, protože kvalita oproti první sezóně nepoklesla. Právě naopak.

Pro televizi a seriály obvykle platí, že si můžou oproti kinofilmům dovolit luxus pozvolnějšího vyprávění a tedy preciznějšího budování vztahů a rozvíjení dějových linií. Televizní produkty díky tomu bývají komornější a pomalejší. Steven Moffat si při psaní Skandálu v Belgravii řekl, že se na to vybodne. Vlastně udělal přesný opak – nasadil tempo, ze kterého by divákům v multiplexech explodovaly mozkovny. Když nového Sherlocka (o první sérii čtěte zde) zhlédnete doma v televizi, tak se nějak otřepete, vyhrabete z gauče, nalijete si něco na uklidněnou a poté si to pustíte třeba ještě dvakrát či třikrát. Jinak totiž nemáte šanci pochytit všechny důležité a zábavné detaily, natož udržet s hlavním protagonistou krok.

Film samotný je stejně vražedně rychlý jako vichřice myšlenek v detektivově mozku. Divák se díky tomu dokonale vžívá do kůže Watsona, který většinu času jen zmateně zírá (v podání Martina Freemana je to samozřejmě velmi zábavné) a nemá tucha, která bije. Kolem tentokrát výrazně upřednostněného Sherlocka (opět do-ko-na-lý Benedict Cumberbatch) hučí neuvěřitelná smršť informací. Tvůrci téměř bezohledně nechají kolem bleskurychlých dialogů poletovat zprávy z mobilů, maily či úryvky blogů (u kterých je navíc jasné, že stojí za přečtení). Nestíháš? Ano, člověče, tak se cítí všichni kolem Holmese.

Moffat a hlavní představitelé nejsou jediní, kteří tu vládnou mocnou rukou. Paul McGuigan očividně dostal na hraní větší rozpočet a láduje do nás něco jako „Finchera předávkovaného kofeinem“. Doplňkové informace poletují prostorem, kamera sviští skrz předměty a volí bizarní úhly, občas se (účelně) zpomaluje a často efektně přechází mezi záběry, scénami či časovými rovinami. Ano, tohle by skvostně vypadalo i na velkém plátně.

Naštěstí si tvůrci uvědomují nástrahy tohoto přístupu a možného přesycení diváka. Zhruba v polovině tempo vítaně zvolní a začne se dávat důraz na emoce a rozvíjení vztahů. Sherlocka k Irence, bráchovi i Molly, „chlapců“ k paní Hudsonové (kdo by nepomohl s defenestrací?), i na ten základní vztah Holmes/Watson („Ale ovšem, že ho miluješ!“). Ve finální půlhodince se pak přes potemnělou atmosféru (scéna v letadle) graduje k opět drtivému vyvrcholení a zábavné pointě.

Sherlock je prostě zpátky a je to opět náhul. Případ samotný je možná až příliš zašmodrchaný a nakonec není jisté, které z mnoha postav o co přesně šlo, ale... je to prostě sexy, stejně jako Holmesovo „mozkování“ a nadšení pro hraní her. Modernizace opět funguje bezchybně – Watson/Doyle namísto povídek píše blog, moderní technologie jsou všudypřítomné, slečna Adlerová je neodolatelná sadomaso domina, dokonce se otřeme o teroristy či současný vztah Britů k Američanům. A pořád je to špičkově napsané, brilantně zrežírované a sestříhané, skvěle zahrané, dráždivě chytré, napínavé, vtipné, hláškově nahuštěné a tentokrát navíc i jaksi nadplánově osudové. Napsal to za nás uživatel Snipsley: „Tržby za Hru stínů by měly poslat tvůrcům tohoto seriálu.“

Za týden u Psů baskervillských (správně, množné číslo) na viděnou.

Verdikt

avatar10/10

duro


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Ramira

  • avatar10/10

    naut77

  • avatar10/10

    Lukys

Sherlock: 1. sezóna


ikona
imf
Geniální detektiv a jeho houževnatý kumpán v televizní lahůdce... 

Schválně... čeho je víc: Adaptací Drákuly nebo Sherlocka Holmese? Můžete jít počítat, ale myslím, že vítěz bude celkem těsný. Televizními obrazovkami a stříbrným plátnem už prošlo tolik Sherlocků a Watsonů, že by se z toho jednomu zatočila hlava. Záplava orlích nosů, ale i teen verzí, sci-fi spinoffů a naposledy i amerikanizovaná blockbusterová edice, která ač natočená v Londýně chlápkem odkojeným Temží, se přeci jen spíš snažila Sherlocka dostat do hlav zámořského publika. Podobnou blamáž a pokus o export národního pokladu za hranice si Anglie nemohla nechat líbit. Proto vznikl v produkci BBC seriál, který se snaží modernizovat kulisy, nikoliv však brilantní myšlenkové pochody a neodolatelnou persónu nejslavnějšího detektiva. Zapomeňte na Downeyho tajtrlíkování, pilotní díl televizního Sherlocka režírovaný Paulem McGuiganem byl seriálovým překvapením sezóny. V tradici britských minisérií se nám sice dostalo pouhých tří dílů, ale už prvních pět minut strávených ve společnosti Benedicta Cumberbatche a Martina Freemana dávalo tušit, že Britové mají v ruce dobře rozdané karty.

O Cumberbatchovi jste možná nikdy neslyšeli a Freemana máte v šuplíku zbrklého stydlína, ale tady je všechno jinak - Watson spíš drtí hlášky mezi zuby, než aby zmateně pobíhal, a všechno se odehrává tak v současnosti, ale přesto působí prequelovitě, protože postavám je slabých třicet. Watson se vrátil z Iráku (to je mimochodem paralela na původní knihu, i když v ní od jeho návratu z války do setkání s Holmesem uplynula řada let) a je dost nevrlý. Potřeboval by potkat někoho ještě horšího, aby ho to naučilo něco o životě. A jeho kamarád zná zrovna takového pomocníka. S podivínským Sherlockem nikdo nechce bydlet, ve Scotland Yardu z něj dostávají neštovice a Watson ho zprvu taktéž považuje za blekotajícího exhibicionistu. Přetaktovaný mozek a bezchybná dedukce ho ale brzy dostanou do Sherlockova týmu a jeho felčarské schopnosti přijdou nad chladnoucími mrtvolami k užitku.

Watson je v každé holmesovské variaci přinejlepším sidekickem - odraznou plochou pro Holmesovy vtípky, myšlenky a hypotézy. Je tím, kdo se ptá a kdo poskytuje hlavní hvězdě prostor. Ritchieho film se to snaží trochu srovnat, v seriálové verzi byste díky obsazení Freemana čekali spíše návrat k submisivní klasice, ale není tomu tak. Válkou vytvrzená Watsonova povaha naopak často krotí Holmesovu těkavost, nehledě na okamžiky, kdy zaštěká Watsonův revolver. První epizoda je remakem Studie v Šarlatové (nově Study in Pink), ale nejde o dějovou kopii, jak zjistíte v druhé půlce epizody. Pointa tedy není předem nalajnovaná, ale i kdyby byla, Paul McGuigan vás na ni nenechá ani pomyslet, protože bičuje kameramana a trikové oddělení - tu při vypisování esemesek na obrazovku, onde při zběsilé honičce, kdy se londýnské reálie míhají před očima jako na kolotoči. Vizuální drajv je ovšem pouhým katalyzátorem vypiplaných dialogů, jež plachtí vzduchem a nikdy neminou cíl. Nejde přitom jen o radost ze známých knižních hlášek, nýbrž o energii, která ze slovních výměn sálá. A nemusí to být hned ústřední duo, spoustu konverzačních bodů si připíší vedlejší postavy (třeba když se Holmese a Watsona několik osob nezávisle na sobě ptá, zda spolu něco mají... často citovaný homosexuální podtext je tu pitván, ještě než by vám mohl přijít na mysl a celá záležitost je tak elegantně shozena).

Opojný pocit z úspěšného oživení detektivního velikána jako by trochu zastínil samotné pátrání, ale na to přichází čas v dalších dvou dílech, kdy verbální hlavně trochu vychladnou. Nevím, zda je to nahrazení McGuigana dalšími, již trochu rutinními režiséry nebo právě pominutím oné seznamovací fáze - ta je vždy sama o sobě zárukou dějové tenze - ale po pilotním dílu Sherlock trochu lesku přeci jen ztratí. A nemluvím teď o lesku v očích Benedicta Cumberbatche, jenž svého Sherlocka obdařil koňskou dávkou charismatu, která vydrží několik sezón. Ani o překvapivém Freemanovi, ten je mu víc než zdatným partnerem. Vím, že není legrace přepisovat doyleovky, aby oslovily dnešní publikum a ještě trochu překvapily veterány odlišnou pointou, ale pevně doufám, že kvalita jednotlivých epizod bude v další sérii vyrovnanější. Rozhodně je odkud čerpat, tím spíš, že autoři uvedli na scénu nejen Moriartyho, ale i Sherlockova bratra Mycrofta (obě postavy se objeví i v pokračování Ritchieho hitovky). Při uvážlivém výběru režisérů a péči o dialogy se paradoxně tenhle britský artikl bude do světa vyvážet mnohem snáz než filmový bráška. Po seriálových detektivkách od Agathy Christie (Poirot, Slečna Marplová) a britských inspektorech z venkova je to trochu zdivočelá evoluce, kterou ale pořád ještě můžete pustit rodičům a zavzpomínat s nimi na dobu, kdy zločiny během hodinové stopáže vyřešil čahoun v baloňáku s geniálním mozkem, nikoliv parta modelů ve slunečních brýlích RayBan zvětšující rozmazané fotky na nejnovějším železe od Applu.

Verdikt

avatar9/10

imf


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Karbous

  • avatar9/10

    Ramira

  • avatar9/10

    the dark knight

  • avatar10/10

    Andreweek

  • avatar10/10

    Mr.FREAKE

  • avatar10/10

    Amelie.cz

  • avatar10/10

    Lukys

  • avatar8/10

    Ravenous

  • avatar9/10

    Dathomir.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace