Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
The Deuce: Špína Manhattanu | The Deuce | 2017-
csfd  imdb
tvůrce: David Simon
hrají: James Franco, Maggie Gyllenhaal, Zoe Kazan, Lawrence Gilliard Jr., Kim Director, Method Man

The Deuce: Špína Manhattanu: Finální série


ikona
krauset
Jak kvalitně vyvrcholil příběh sexu a pornoprůmyslu? 
Po poctivým panáku pro štamgasty jako v sedmdesátých letech se na konci stýská Vincentovi (James Franco). Možná ne poctivý drink, ale poctivé drama jsme v kulisách New Yorku 70. a 80. let dostávali my. Vlastně – i přes nízkou sledovanost – jedno z nejpoctivějších a nejlepších a nejvtipnějších posledních let. David Simon spolu s Georgem Pellecanosem vytvořil po The Wire a minisérii Najděte mi hrdinu další sociálně komplikovaný příběh s přesahem, úžasně vtahující svět sexuálně rozvolněného a nebezpečnějšího Times Square. 
 
Většina mužů – světe div se – nepotřebuje v pornu děj, což značně komplikuje život feministické pornorežisérce Eileen (Maggie Gyllenhaal). Ale v seriálu ano, což je zřejmě důvod, proč každé sérii The Deuce ubývali diváci. Simonovo pojetí dramatu je totiž značně mozaikovité, střípky osudů mají říznout, ale v množství postav se lze ztratit. Jinak by pohled na sexuální branži, policii i developery nebyl tak mnohoznačný. Hlavním dějovým obloukem je totiž urbanizace a proměna jednoho koutu New Yorku, podobně jako když v seriálu Versailles začínáme a končíme se stavbou zámku. 
 
To tedy rozhodně neznamená, že by postavy, zejména ty ženské, nebyly trojrozměrné plnokrevné figury o pěti litrech krve. A o krvi je finální řada primárně, protože s návštěvníky „masážní“ salonů a gay clubů účtuje nekompromisní, neohlášené onemocnění, AIDS. To dává sérii nový náboj a kvalitu, skoro jako hororový útěk před šelmou. AIDS skutečně donutí postavy, aby si sáhly na dno, projevily se a otevřely. Fantastickou postavou se stává Paul (Chris Coy).
O tom, že Maggie Gyllenhaal podává jeden z nejlepších výkonů posledních let, jsem se už rozplýval. Její Eileen tentokrát točí temný film o ženském údělu v patriarchátu. Inspirací jí je ponižující scéna v restauraci, kdy je servírka s úsměvem nucena stoupnout si na menu, protože obtěžujícímu zákazníkovi řekne, že objednat si může jen to, co je na jídelním lístku. Eileen dojde šokujícímu prozření, že nejen ženy v sexuální branži jsou objektivizovány a ponižovány na denním pořádku. Další prozření pak přijde, když jí celé přesvědčení o pornoprůmyslu jedna z aktivistek ve strhující scéně rozcupuje na kousíčky. 

V téhle řadě je ale první hvězdou Emily Meade coby pornohvězda Lori Madison. Ta se snaží začít živit něčím jiným než pornem, a prostě to nejde. Mísí se v ní tragický smutek s přidrzlostí a zranitelností velmi uvěřitelným způsobem, je hezká, ale zároveň trochu opraná, dokonale zosobňující celý ten pojednávaný bezohledný průmysl.
 
 
Třetí pozoruhodnou ženou série je Abby (Margarita Levieva), která pro mě sice spolu s Vincentem po pilotu ustoupila do pozadí, i když jde o hlavní pár, a našel jsem si jiné favority. Nicméně ona je často hlasem tvůrců, když kritizuje pokusy udělat z téhle části New Yorku baštu developerů a procházkovou trasu rodin s dětmi. Chce, aby byly ženy v bezpečí, ale zároveň si nepřeje zákaz pornografie. Zastává se podsvětí i nočních živočichů, kterým je oporou ona i její bar, kde nalévá „poctivý drink“. 
 
 
Pro mě podobně jako u Vinylu platí, že čím dále od gangsterské zápletky se The Deuce drží, tím lépe. I to je jeden z důvodů, proč stavím na špici druhou sérii. Zatímco u prvních dvou sérií jsem se často podivoval, jak vtipně a překvapivě dokážou tvůrci vyprávět o životě lidí živících se sexem (zejména rozhovory pasáku nelze překonat), třetí série je v kontextu AIDS předvídatelnější, víc se plní očekávané emocionální zastávky, místy je vše možná až moc přesné.
  
Rád bych se chvíli věnovat poslední epizodě (takže těm, kdo ji neviděli a nechtějí přijít o rozuzlení, doporučuji přeskočit pod další fotku). Oceňuju, jak mimoděk se završí hlavní zápletka: udělat z okolí Times Square čisté místo – kolik náhody je v politickém plánování urbanismu. To je David Simon v nejlepším. Krásný, melancholický rozvážený závěr s Paulem, jenž se stal v poslední sérii jedním z emocionálních středů seriálu, kulhajícím a vzdalujícím se od kamery. 

Ale pak nastane skok do přítomnosti a jeho realizaci si neumím vysvětlit. Má hodnotu kontrastu, protože Simon chce ukázat, jak se místo, které jsme tři série sledovali, změnilo. Ale je to klopotné a subtilní asi jako rána mezi oči, a zrak vám z toho bude přecházet podobně. Chápu záměr ukázat moderní New York, ale tak to mělo být beze slov a hlavně bez těch příšerných duchů. Navíc si nemohu pomoci, James Franco je možná největší tahák seriálu, ale rozhodně není jeho emocionálním jádrem a zabalit celý seriál do epilogu jeho očima mi připadá liché. Primárně jde o příběh žen, Vincent je jen pojítko.
 
Nicméně pokud si budeme představovat, že seriál skončil poslední scénou v 80. letech, šlo by o jeden z nejlepších závěrů vůbec: s centrem na překvapivé postavě, s velmi trefnou zmínkou o podzimu, „Teď už mám ten přechod rád“.
 
 
The Deuce bylo o přechodu, o přechodu od nevázanosti sedmdesátek do úzkosti osmdesátek, o přechodu z nekontrolované konzumace omamných látek k poněkud menší konzumaci omamných látek, přechodu od pornokin k VHS do domácností, od pasáků k pagerům a od salonů ke call girls. 

Ve třetí a finální sérii i přes mozaikovitost dostává každá postava své malé vyvrcholení či katarzi a přitom se tu na šťastné konce nehraje. Všem se nějak zpochybní život.
 
 
Patří k velké přednosti The Deuce, že dokázal zobrazit to, co zobrazil, bez sexuálního mravokárství. Abby propůjčuje hlas němým a seriál se nestaví na stranu spořádaného člověka, ale ani nezamlčuje nebezpečí tohohle nočního života. Seriál nebyl moralizující, ale taky ne lacině nostalgický po 70. letech, jak se najednou zjednodušující závěr snaží namluvit. I přes něj byl The Deuce ve své poslední sérii (i po dobu celého seriálu) jedním z nejživějších, nejoriginálnějších, nejkomplikovanější, nejpromyšlenějších dramat a já doufám, že ho nepostihne osud pornokin, které postupně mizí z paměti. 
 
Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar9/10

krauset

The Deuce: Špína Manhattanu: Úvod 3. řady


ikona
krauset
Špína Manhattanu začala svou poslední řadu. Na tenhle večírek byste měli zaskočit, než skončí.  

A prachy se točit musí. Jenže už to nejde tak hladce jako v sedmdesátkách.

Kdo, když ne já, řekla si Eileen (Maggie Gyllenhaal), by měl změnit estetiku porna a přetvořit ho v něco umělečtějšího. Jenže problém je, že zlatá éra pornokin je v trapu, jsme teď v roce 1985 a VHS s pornem bez zápletky a s amatéry skýtá žně, zatímco drahé filmy Eileen už se jejímu kamarádovi a producentovi Harveymu (David Krumholtz) nevyplatí financovat.  

A Eileeniny filmy nejsou tím jediným, co přestává vynášet. Tou jsou i hampejzy a prostituční „salony“, protože přirozeně nový prvek seriálu je ve třetí sérii objevivší se sexuálně přenosný virus ústící v onemocnění AIDS. A nezdá se, že by letáčky u pokladny salonu příliš brzdily jeho postup. Nejedna postava se musí strachovat. Bujarý sexuální život sedmdesátek si vybírá daň na Paulovi (Chris Coy) a jeho partnerovi, herci Toddovi (Aaron Dean Eisenberg), který musí chodit před namaskováním už v make-upu, aby nikdo podle modřin na jeho obličeji nepoznal, jak na tom je. 

Zašlo to tak daleko, že pornohvězda Lori (Emily Meade), která točí v Kalifornii, vyžaduje z obavy před nemocí na svém hereckém kolegovi, jenž se specializuje na gay porno, aby si na scénu nasadil kondom(!).  Nižší desátky z těchto důvodů toleruje Rudy (Michael Rispoli), pravděpodobně nejshovívavější mafiánský boss v historii. Zlé dvojče Frankie (James Franco) se snaží zbohatnout prodejem kokainu a videokazet s amatérským sexem, na něž ale – jak ho Rudy upozorní – jeho byznys partner nahrává dětskou pornografii. Ani u Vincenta (opět, James Franco) není vše ideální. Abby (Margarita Levieva) je zřejmě vytrvalejší bohém než on, volný vztah už ho nijak zvlášť netěší a místo toho ho to táhne zpět k manželce a dětem. 

 

The Deuce, vytvořené Davidem Simonem a Georgem Pelecanosem, bylo vždycky mozaikovité sociální drama, ale v každé sérii se mu dařilo upřednostnit jednu linku, z které se stalo emocionální těžiště seriálu. V první, odehrávající se v roce 1971, to byla dvojčata Vincent a Frankie a jejich podnikání a otevírání baru, ve druhé, ještě lepší sérii pak Eileen a její natáčení pornografické verze Červené karkulky v roce 1977.

 

Jenže teď, když zmizeli pasáci, zmizelo i nemálo hlášek. Ani emoce nejsou nejsilnější. Eileen zatím žádný filmový projekt nenatáčí a místo toho randí s bohatým byznysmenem (Corey Stoll). Tou novou hlavní linkou má být nejspíš snaha konečně očistit Time Square a 42. ulici, ale nikdo z policistů, detektivů a developerů není natolik zajímavý, aby navázal na tandem Franco-Gyllenhaal coby ústřední tahoun.  

 

Třetí série možná nezačala tak intenzivně jako první dvě, ale i tak je The Deuce jedním z nejlepších dramat posledních let, jimž na kreativní úrovni vévodí spíš komedie.  

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

krauset

The Deuce: Špína Manhattanu: 2. řada


ikona
krauset
Měli byste věnovat pozornost druhé sérii této rozvětvené pornofresky? 

Když se řekne Times Square, představíte si pornokina? Ne? Poděkujte VHSkám a urbánnímu plánování. Díváme se – podobně jako Darlene v první sérii – na příběh dvou měst. Na New York ve dne a v noci. Druhá série The Deuce nás bere do roku 1977, mimochodem do stejného roku, kdy se odehrávají Boogie Nights Paula Thomase Andersona. Za těch pět let od konce první série se dost změnilo. Pasáci se musí bát o svou roli, protože to nejcennější, co mají, začíná dělat kariéru v pornoprůmyslu. 

Lori (Emily Meade) je dokonce nominovaná za nejlepší vedlejší herecký (to by mohlo urazit jejího spolunocležníka z videa) výkon a odlétá do Kalifornie, kde je postavám stejně jako v Mad Men v porovnání s New Yorkem blaze, na předávání cen. Ano, i za pornofilmy jsou udělovány ceny, jak památně vysvětluje Gordon-Levitt zhnusené Scarlett Johansson ve filmu Don Jon. Erotika je mainstream. A Eileen/Candy (Maggie Gyllenhaal) v tom umí chodit, jak ukazuje dlouhý záběr ze začátku série. Jak už bylo zjevné z prvního dílu, ženy přebírají kontrolu. O nesnadnosti osvobodit se od pasáků a začít nový život nebo si alespoň vylepšit ten stávající, o tom hlavně je druhá série The Deuce.  

 

David Simon a George Pelecanos sledují podobně jako u The Wire několik plánů. Jejich příběh je příběhem města (Baltimore/New York), jevu (drogy/sex) a nakonec změtí mikropříběhů lidí, jež jsou v daném ekosystému. I v Simonově Najděte mi hrdinu je vidět, že jsou to takoví seriáloví strukturalisté. To na celku záleží. 

V této sexuální mozaice nedostávají všichni stejný prostor. Maggie Gyllenhaal je neoddiskutovatelnou duší seriálu, i když má James Franco převahu dva na jednoho. Její postava Eileen si coby režisérka art pornofilmu Červené karkulky ve velkoměstě získává respekt v sexuální branži, ale ani tak se jí nedaří překonat cejch prostitutky. Celá produkce a natáčení Karkulky je stěžejní linie druhé série, a bez pochyby nejlepší. Tu hraje Lori, kterou její pasák C.C. (Gary Carr) pořád nebere jako něco víc a zůstává pro něj jen prostitutkou před kamerou. Larry (Gbenga Akinnagbe) zjišťuje, že má herecké vlohy a hlavně velkou přednost, která vás v tomto byznysu dostane nejdál. Pasáctví tak zanedbává a místo toho improvizuje před kamerou, protože „neumí zas tak dobře číst.“ Larry zle snáší rasismus na place, když se mu jeho svěřenkyně Darlene (Dominique Fishback) svěří, že za tytéž scény dostává menší honorář, „protože trh fandí bílým holkám.“ Eileen ale na barvu pleti nekouká, a když se hlavní hvězda hrající vlka neosvědčí, obrátí se na Larryho a vlkovi rázem ztmavne kožíšek.   

Abby (Margarita Levieva) se snaží zlepšit pracovní podmínky prostitutek na ulici. Dvojčata Vincent a Frankie (James Franco), inspirovaní skutečnými dvojčaty, nemají moc co dělat. Frankie je ale přeci jen na rozdíl od první série aktivnější. Vincenta trápí pochybnosti o životě, který si vybral, je to postava podstatná hlavně proto, že se v ní ostatní linky spojují. Je majitelem trendy baru a skoro všechny zná. Dramaticky ale jeho linie nepatří k nejzajímavějším. Postav je tu vážně ohromné množství, je tu podzápletka s gay clubem a divadlem, mafií, policejním vyšetřování, snaha vyčistit a přebudovat okolí Times Square (čemuž se nevěnuje příliš času, ač je to velmi významné, a dá se čekat, že ve třetí a poslední řadě, jež se má odehrávat v 80. letech, bude hrát prim). 

Druhá série není tak temná jako první, protože sexuální pracovnice jsou v kontrolovanějším, bezpečnějším prostředí. Když si Candy nebo jiná žena vzala na pokoj neznámého muže, mohlo se stát cokoliv. I na place samozřejmě dochází k exploataci, ale o život tam nejde. Natáčení porno filmu je také zajímavější než opakované scény sexu za peníze – obnáší víc překážek a situací, které se musí řešit: pojetí, scénář, problémy s herci a producenty – a druhá řada je díky tomu jednoznačně pestřejší a přímočařejší.   

 

I tahle série je velmi sexuální. Jakoby HBO odpověděla na kritiku Hry o trůny, že je tam ženská čelní nahota mnohem častější než mužská, a tak se v The Deuce dočkáme několika „full frontal“ záběrů na pány. Přináší pak revoluci i mimo záběr. Po konzultaci s Emily Meade najali tvůrci tzv. koordinátorku intimností, aby měli herečky a herci oporu v někom, kdo jejich pocity tísně při natáčení odhalených sexuálních scén přetlumočí režisérovi a zajistí pro umělce komfort. Tento prvek se štábu natolik osvědčil, že ho HBO zakomponovává do všech svých nových produkcí. A je to dobře. 

The Deuce nikdy nebylo o zápletce, ale o zobrazení určitého světa. Právě díky rozdrobenosti získáváme zkušenost s prostředím, místy se ale člověk nemůže ubránit pocitu, že některé linky slouží jen k ilustrování životního stylu či situace bez patřičné dramatické péče. Je to chvílemi takový vypravěčský partikularismus. Někdy je střih příliš náhlý a nenechá scénu plně doznít. I přes zmíněný autorský důraz na celek působí The Deuce občas jako suma jednotlivostí.  

 

Kde je The Deuce nejsilnější, tak to je humor. Je to jedno z nejvtipnějších dramat vůbec a humor je tu nepředvídatelný (natáčení honičky s Karkulkou v šestém dílu!), skvěle napsaný, plný rutinních pracovních žertů a jemné komiky vycházející z celé absurdnosti pornoprůmyslu. Tomu pomáhá i oficiální český překlad titulků na HBO od Martina Petříka, který je snad lepší a jadrnější než originál a řadí se podle mě mezi nejzdařilejší titulkové překlady vůbec. Kde se to hodí, dosadí slovní hříčku, zároveň skvěle vnímá slang ulice. 

Přesto The Deuce zůstává dramatem, nejde o dramedii. Dramatických momentů tu není málo. Komplikovaný vztah prostitutek a pasáků, který mnohdy ústí až ke stockholmskému syndromu, utlačování žen (posměch vůči Eileen: „Když režírujete a hrajete, točíte scénu, dokud nejste zcela uspokojená?“), cena za slávu, rizika aktivismu, pasáci nebezpečně zahnaní do kouta, Vince sahající si do svědomí, připomenutí, že jak se jednou spřáhnete s mafií, je to nadosmrti (gangsterská zápletka, která tolik srážela Vinyl, je tu jen decentně).

   

Závěr musí patřit Gyllenhaal, která je uhrančivá, zranitelná, sebevědomá, živá. Nenapadá mě letos (a možná nejen letos) lepší ženský herecký výkon v seriálu. I přes rozkouskovanost je The Deuce mimořádné dílo s ohromnou ponořovací silou, syrovým náhledem na sex a noční život (kéž by takhle nějak vypadala Bohemian Rhapsody...), precizní výpravou, nenapodobitelným smyslem pro humor a parádní znělkou. V tomhle discopříběhu platí, že sex jsou peníze.  

 

Verdikt

avatar9/10

krauset

The Deuce: Špína Manhattanu: Pilot


ikona
do_Od
Retro novinka od tvůrců The Wire, co by se jen mohlo pokazit? 

Jestli se vám z trailerů zdálo, že HBO se svou další retro novinkou poleze do stejné řeky, jako v minulém roce s Vinylem, pak máte jen poloviční pravdu. Seriál začíná uprostřed bouřlivých sedmdesátých let, odehrává se v New Yorku a hned v prvních minutách je jasné, že tohle opět nebude pro každého. Úvodní titulky se sice snaží navodit atmosféru nového The Wire, zbytek pilotní epizody k tomu má ale sakra daleko. 

David Simon se pravděpodobně navždy zapsal do seriálové síně slávy a jeho kultovní policejní drama The Wire: Špína Baltimoru mu už nikdo neodpáře. Není tedy divu, že mu HBO dává neustále prostor k další tvorbě, protože co kdyby - hity se přece hodí každému. Problém jeho novinky The Deuce: Špína Manhattanu (I see what you did there, HBO Europe) spočívá v tom, že láká na něco, co v úvodu tak úplně nedostanete. 

Seriál má vyprávět o počátcích pornoprůmyslu na pozadí slavného Times Square, jenže pilotní epizoda místo toho rozjíždí drama o ne úplně sluníčkovém životě jednoho barmana. Toho si tady střihnul James Franco a říkejte si co chcete, mě ten chlap pořád baví. Tady pak obzvlášť, jelikož má famózní pornoknír a k tomu ještě dvouroli, kterou kupodivu zvládá dost s přehledem. Dále se pilot soustředí na několik různých žen, mezi nimiž je např. znuděná studentka NYU, několik prostitutek (Maggie Gyllenhaal mě nikdy příliš nebrala, ale tady to je jiná píseň) a taky pár pasáků (Method Mad, yo). Sebranka je to zajímavá a díky skvělému obsazení i dost charismatická na to, aby vás jejich osudy zajímaly minimálně do druhé epizody, kde už se snad rozjede i ten příběh.

Jo, čtete správně. Té otravné pilotní unylosti se tvůrci nevyhnuli ani tady. Když to srovnám právě s úvodem do drogami prolezlého města Baltimore a rozjíždějící se válkou mezi policií a překupníky drog, pak se v letošní novince nepochopitelně zařadila mnohem nižší rychlost. Pozorným divákům sice dojde, co se nejspíš bude dít dál, samotné téma tady ale volalo po podstatně energičtějším rozjezdu. Nějakém háčku, kvůli kterému byste se těšili na další epizodu. Nenechte se zmýlit, Špína Manhattanu má rozhodně své momenty, překypuje vytříbenými dialogy a jenom blázen nebo Stevie Wonder by v seriálu neviděli ten potenciál. Na druhou stranu si říkám, jestli to po zrušeném Vinylu zkrátka není málo. Sázet na to, že dnešní divák něco ocení až časem. 

To už je ale někoho jiného boj. Za sebe můžu jen pochválit kvalitní, ačkoliv možná až zbytečně moc pomalý úvod, dobře napsané postavy a luxusní zpracování dobového New Yorku. Jak moc geniální to bude se dozvíme až časem, rozhodně však budu zvědavý, kolik diváků HBO na svoji novinku naláká, a kolik jich u ní vydrží až do konce. 

P. S. obří díky za Emily Meade z Pozůstalých. Téhle holce přeju jen houšť. 

Verdikt

avatar7/10

do_Od

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace