The Deuce: Špína Manhattanu

The Deuce

Plakát k seriálu The Deuce: Špína Manhattanu

The Deuce: Špína Manhattanu /2017-

Tvůrce: David Simon

Režie:

Hrají: James Franco, Maggie Gyllenhaal, Zoe Kazan, Lawrence Gilliard Jr., Kim Director, Method Man

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (1)

2. řada

Porno ve měste.


Sdílet:

Když se řekne Times Square, představíte si pornokina? Ne? Poděkujte VHSkám a urbánnímu plánování. Díváme se – podobně jako Darlene v první sérii – na příběh dvou měst. Na New York ve dne a v noci. Druhá série The Deuce nás bere do roku 1977, mimochodem do stejného roku, kdy se odehrávají Boogie Nights Paula Thomase Andersona. Za těch pět let od konce první série se dost změnilo. Pasáci se musí bát o svou roli, protože to nejcennější, co mají, začíná dělat kariéru v pornoprůmyslu. 

Lori (Emily Meade) je dokonce nominovaná za nejlepší vedlejší herecký (to by mohlo urazit jejího spolunocležníka z videa) výkon a odlétá do Kalifornie, kde je postavám stejně jako v Mad Men v porovnání s New Yorkem blaze, na předávání cen. Ano, i za pornofilmy jsou udělovány ceny, jak památně vysvětluje Gordon-Levitt zhnusené Scarlett Johansson ve filmu Don Jon. Erotika je mainstream. A Eileen/Candy (Maggie Gyllenhaal) v tom umí chodit, jak ukazuje dlouhý záběr ze začátku série. Jak už bylo zjevné z prvního dílu, ženy přebírají kontrolu. O nesnadnosti osvobodit se od pasáků a začít nový život nebo si alespoň vylepšit ten stávající, o tom hlavně je druhá série The Deuce.  

 

David Simon a George Pelecanos sledují podobně jako u The Wire několik plánů. Jejich příběh je příběhem města (Baltimore/New York), jevu (drogy/sex) a nakonec změtí mikropříběhů lidí, jež jsou v daném ekosystému. I v Simonově Najděte mi hrdinu je vidět, že jsou to takoví seriáloví strukturalisté. To na celku záleží. 

V této sexuální mozaice nedostávají všichni stejný prostor. Maggie Gyllenhaal je neoddiskutovatelnou duší seriálu, i když má James Franco převahu dva na jednoho. Její postava Eileen si coby režisérka art pornofilmu Červené karkulky ve velkoměstě získává respekt v sexuální branži, ale ani tak se jí nedaří překonat cejch prostitutky. Celá produkce a natáčení Karkulky je stěžejní linie druhé série, a bez pochyby nejlepší. Tu hraje Lori, kterou její pasák C.C. (Gary Carr) pořád nebere jako něco víc a zůstává pro něj jen prostitutkou před kamerou. Larry (Gbenga Akinnagbe) zjišťuje, že má herecké vlohy a hlavně velkou přednost, která vás v tomto byznysu dostane nejdál. Pasáctví tak zanedbává a místo toho improvizuje před kamerou, protože „neumí zas tak dobře číst.“ Larry zle snáší rasismus na place, když se mu jeho svěřenkyně Darlene (Dominique Fishback) svěří, že za tytéž scény dostává menší honorář, „protože trh fandí bílým holkám.“ Eileen ale na barvu pleti nekouká, a když se hlavní hvězda hrající vlka neosvědčí, obrátí se na Larryho a vlkovi rázem ztmavne kožíšek.   

Abby (Margarita Levieva) se snaží zlepšit pracovní podmínky prostitutek na ulici. Dvojčata Vincent a Frankie (James Franco), inspirovaní skutečnými dvojčaty, nemají moc co dělat. Frankie je ale přeci jen na rozdíl od první série aktivnější. Vincenta trápí pochybnosti o životě, který si vybral, je to postava podstatná hlavně proto, že se v ní ostatní linky spojují. Je majitelem trendy baru a skoro všechny zná. Dramaticky ale jeho linie nepatří k nejzajímavějším. Postav je tu vážně ohromné množství, je tu podzápletka s gay clubem a divadlem, mafií, policejním vyšetřování, snaha vyčistit a přebudovat okolí Times Square (čemuž se nevěnuje příliš času, ač je to velmi významné, a dá se čekat, že ve třetí a poslední řadě, jež se má odehrávat v 80. letech, bude hrát prim). 

Druhá série není tak temná jako první, protože sexuální pracovnice jsou v kontrolovanějším, bezpečnějším prostředí. Když si Candy nebo jiná žena vzala na pokoj neznámého muže, mohlo se stát cokoliv. I na place samozřejmě dochází k exploataci, ale o život tam nejde. Natáčení porno filmu je také zajímavější než opakované scény sexu za peníze – obnáší víc překážek a situací, které se musí řešit: pojetí, scénář, problémy s herci a producenty – a druhá řada je díky tomu jednoznačně pestřejší a přímočařejší.   

 

I tahle série je velmi sexuální. Jakoby HBO odpověděla na kritiku Hry o trůny, že je tam ženská čelní nahota mnohem častější než mužská, a tak se v The Deuce dočkáme několika „full frontal“ záběrů na pány. Přináší pak revoluci i mimo záběr. Po konzultaci s Emily Meade najali tvůrci tzv. koordinátorku intimností, aby měli herečky a herci oporu v někom, kdo jejich pocity tísně při natáčení odhalených sexuálních scén přetlumočí režisérovi a zajistí pro umělce komfort. Tento prvek se štábu natolik osvědčil, že ho HBO zakomponovává do všech svých nových produkcí. A je to dobře. 

The Deuce nikdy nebylo o zápletce, ale o zobrazení určitého světa. Právě díky rozdrobenosti získáváme zkušenost s prostředím, místy se ale člověk nemůže ubránit pocitu, že některé linky slouží jen k ilustrování životního stylu či situace bez patřičné dramatické péče. Je to chvílemi takový vypravěčský partikularismus. Někdy je střih příliš náhlý a nenechá scénu plně doznít. I přes zmíněný autorský důraz na celek působí The Deuce občas jako suma jednotlivostí.  

 

Kde je The Deuce nejsilnější, tak to je humor. Je to jedno z nejvtipnějších dramat vůbec a humor je tu nepředvídatelný (natáčení honičky s Karkulkou v šestém dílu!), skvěle napsaný, plný rutinních pracovních žertů a jemné komiky vycházející z celé absurdnosti pornoprůmyslu. Tomu pomáhá i oficiální český překlad titulků na HBO od Martina Petříka, který je snad lepší a jadrnější než originál a řadí se podle mě mezi nejzdařilejší titulkové překlady vůbec. Kde se to hodí, dosadí slovní hříčku, zároveň skvěle vnímá slang ulice. 

Přesto The Deuce zůstává dramatem, nejde o dramedii. Dramatických momentů tu není málo. Komplikovaný vztah prostitutek a pasáků, který mnohdy ústí až ke stockholmskému syndromu, utlačování žen (posměch vůči Eileen: „Když režírujete a hrajete, točíte scénu, dokud nejste zcela uspokojená?“), cena za slávu, rizika aktivismu, pasáci nebezpečně zahnaní do kouta, Vince sahající si do svědomí, připomenutí, že jak se jednou spřáhnete s mafií, je to nadosmrti (gangsterská zápletka, která tolik srážela Vinyl, je tu jen decentně).

   

Závěr musí patřit Gyllenhaal, která je uhrančivá, zranitelná, sebevědomá, živá. Nenapadá mě letos (a možná nejen letos) lepší ženský herecký výkon v seriálu. I přes rozkouskovanost je The Deuce mimořádné dílo s ohromnou ponořovací silou, syrovým náhledem na sex a noční život (kéž by takhle nějak vypadala Bohemian Rhapsody...), precizní výpravou, nenapodobitelným smyslem pro humor a parádní znělkou. V tomhle discopříběhu platí, že sex jsou peníze.  

 

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
9/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (1)

Pilot

Porno, drogy a rock & roll


Sdílet:

Jestli se vám z trailerů zdálo, že HBO se svou další retro novinkou poleze do stejné řeky, jako v minulém roce s Vinylem, pak máte jen poloviční pravdu. Seriál začíná uprostřed bouřlivých sedmdesátých let, odehrává se v New Yorku a hned v prvních minutách je jasné, že tohle opět nebude pro každého. Úvodní titulky se sice snaží navodit atmosféru nového The Wire, zbytek pilotní epizody k tomu má ale sakra daleko. 

David Simon se pravděpodobně navždy zapsal do seriálové síně slávy a jeho kultovní policejní drama The Wire: Špína Baltimoru mu už nikdo neodpáře. Není tedy divu, že mu HBO dává neustále prostor k další tvorbě, protože co kdyby - hity se přece hodí každému. Problém jeho novinky The Deuce: Špína Manhattanu (I see what you did there, HBO Europe) spočívá v tom, že láká na něco, co v úvodu tak úplně nedostanete. 

Seriál má vyprávět o počátcích pornoprůmyslu na pozadí slavného Times Square, jenže pilotní epizoda místo toho rozjíždí drama o ne úplně sluníčkovém životě jednoho barmana. Toho si tady střihnul James Franco a říkejte si co chcete, mě ten chlap pořád baví. Tady pak obzvlášť, jelikož má famózní pornoknír a k tomu ještě dvouroli, kterou kupodivu zvládá dost s přehledem. Dále se pilot soustředí na několik různých žen, mezi nimiž je např. znuděná studentka NYU, několik prostitutek (Maggie Gyllenhaal mě nikdy příliš nebrala, ale tady to je jiná píseň) a taky pár pasáků (Method Mad, yo). Sebranka je to zajímavá a díky skvělému obsazení i dost charismatická na to, aby vás jejich osudy zajímaly minimálně do druhé epizody, kde už se snad rozjede i ten příběh.

Jo, čtete správně. Té otravné pilotní unylosti se tvůrci nevyhnuli ani tady. Když to srovnám právě s úvodem do drogami prolezlého města Baltimore a rozjíždějící se válkou mezi policií a překupníky drog, pak se v letošní novince nepochopitelně zařadila mnohem nižší rychlost. Pozorným divákům sice dojde, co se nejspíš bude dít dál, samotné téma tady ale volalo po podstatně energičtějším rozjezdu. Nějakém háčku, kvůli kterému byste se těšili na další epizodu. Nenechte se zmýlit, Špína Manhattanu má rozhodně své momenty, překypuje vytříbenými dialogy a jenom blázen nebo Stevie Wonder by v seriálu neviděli ten potenciál. Na druhou stranu si říkám, jestli to po zrušeném Vinylu zkrátka není málo. Sázet na to, že dnešní divák něco ocení až časem. 

To už je ale někoho jiného boj. Za sebe můžu jen pochválit kvalitní, ačkoliv možná až zbytečně moc pomalý úvod, dobře napsané postavy a luxusní zpracování dobového New Yorku. Jak moc geniální to bude se dozvíme až časem, rozhodně však budu zvědavý, kolik diváků HBO na svoji novinku naláká, a kolik jich u ní vydrží až do konce. 

P. S. obří díky za Emily Meade z Pozůstalých. Téhle holce přeju jen houšť. 

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
7/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
© Copyright 2000 – 2018 Všechna práva vyhrazena.