Dobré místo: Úvod 3. řady
15:30 | 06.10.2018 |
Hledáte-li pobavení, jste na dobrém místě. A hledáte-li filosofii, jste taky na dobrém místě. The Good Place se totiž už třetí rok daří kombinovat etiku s popkulturou a stává se pro mě nejoriginálnější a nejvtipnější věcí v televizi. Jeho tvůrce Michael Schur (Parks and Recreation, Brooklyn Nine-Nine, Kancl) je v úvodním dvojdílu třetí série v lepší formě než kdy dřív.
Možná si vzpomenete, že na konci druhé série dostala Soudkyně nápad, jak si ověřit, zda si ústřední čtveřice skutečně nezaslouží skončit na Špatném místě. Musí být vrácena na zem bez vzpomínek na to, že existuje posmrtný život, a začít konat dobro sama od sebe. Je tu ale problém. Každý ze zatracenců se poté, co těsně unikl smrti, na nějakou dobu zlepšil, ale nevytrval (Tahani daruje všechny své šaty a šperky, ale nadřazeně se chovat nepřestane. Kvůli zachování slovní hříčky nechávám citát v originále: „I gave them all to Goodwill. That’s what I called Prince William — since he’d married a commoner, I assumed he’d know some needy people they could go to.”). Pak se zase vrátil do vyjetých kolejí (to není odkaz na tramvajové dilema, samozřejmě).
Ke konání dobra totiž potřebují jeden druhého. Dokud se Eleanor (Kristen Bell) nesetká s Chidim „annakendrick“ Anagonyem (William Jackson Harper) a ostatními, nebude to fungovat. Michael (Ted Danson) si uvědomí, že to, co je potřeba, je ono jokerovské „malé postrčení“, a tajně se vydává na zem, aby dostal na jedno místo nejen Eleanor a Chidiho, ale též Tahani (Jameela Jamil, jejíž vlasovou historku v Late Night Setha Meyerse chcete vidět) a Jasona (Manny Jacinto). Jenže tím, jak si Michael opakovaně zahrává s časem, nastávají na Zemi nevysvětlitelné události („Anglie opouští Evropu“ a podobně).
The Good Place se vymyká tradičnímu sitcomovému schématu, kde každá epizoda končí zhruba tam, kde začala, tím, že má děj, a dokonce cliffhangery. Zároveň je ale sitcomem úplně doslovným, protože se postavy nejen vrací na začátek, ale dokonce jsou často úplně restartovány. Fakt, že diváky neomrzelo vidět hlavní hrdiny opakovaně začínat a seznamovat se, je ukázkou ohromné nápaditosti tvůrců.
Jedna z pozoruhodných věcí na The Good Place je to, jak si dovoluje rozhazovat s potenciálními zápletkami. Skoro každý díl připraví situaci, jíž by se seriál mohl zabývat několik epizod, ale místo toho je využita třeba jen k jednomu vtipu – a jde se dál. Tvůrce méně si jistý svou kreativitou by například strávil shromažďováním rozházené čtveřice půlku série, ale Schur je k sobě dostane už na konci prvního dílu. To je možná nejsebevědomější zacházení s konceptem, které je momentálně v komedii k vidění.
Variace a kadence vtipů je tak vysoká, že v podstatě nelze všechno zachytit při prvním zhlédnutí. Některé jsem naplno docenil, až když jsem si je v klidu přečetl, spousta easter eggs je nepostřehnutelná bez pomoci internetových fajnšmekrů (například oblíbený stánek Chidiho, tedy navrátilce z Pekla, hlásá: „přišli jsme zespodu“). Najdeme tu všechny typy humoru: slovní hříčky, situační komiku, ironický dialog, popkulturní odkazy a vtipná pomrknutí, absurdní vtipy obalené další vrstvou absurdna. Třeba když je na přebalu Tahanina životopisu citován výrok Malcolma Gladwella: „Tahle kniha je tak brilantní, že jsem se rozhodl seknout s psaním.“ A pod ním vyjádření Cormaca McCarthyho: „Já totéž“. Jako kdyby spolu recenzenti knih rovnou komunikovali na přebalech, místo toho, aby šlo o úryvky z různých recenzí.
Nemůžu se nezastavit u mého milovaného prosťáčka Jasona, což říkám jako někdo, kdo nemá rád Joeyho z Přátel. Hloupé postavy scenáristům většinou slouží jako snadné cíle, nemusí nad jejich gagy sami moc přemýšlet, protože vtipné je už to, že někdo něco pochopí o zlomek později. Jasonova nechápavost ale není předvídatelná, je to scenáristika plná nápadů. Když se zlobí na „rozbitý“ šnorchl, protože mu nepomohl s nedostatkem kyslíku v sejfu, kam se při pokusu o loupež nechal zavřít, nebo si svůj sešit na hodině dějin filosofie nadepíše Dějiny Fila a Sofie, je to něco, co jsem ještě neviděl. Proč si s sebou bere na magnetickou rezonanci pavouka, to už budete muset zjistit sami.
Chidiho studie o tom, zda se po těsném uniknutí smrti staneme lepšími lidmi, je méně zajímavá než otázky, které třetí série nenápadně klade. Jaký je sociální rozměr etického chování, jak na sebe vzájemně působíme, jak velký je vliv prostředí a okolí na naše skutky? Jestliže se může sejít specifická skupinka – a stanou se z ní dobří lidé, znamená to, že má každý lotr spřízněnou duši na konání dobra? Peklo jsou prý ti druzí, tady jsou jiní lidé spíš cestou ke spáse.
Verdikt
krauset
Vaše hodnocení
Dobré místo: 1. a 2. řada
14:00 | 01.04.2018 |
Verdikt
krauset
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 8/10
Diego.Dorlan
Dobré místo: První dojmy
12:00 | 25.09.2016 |
Hlavní hrdinkou je mladá Eleanor, na které je něco zvláštního. Je totiž mrtvá. Tím ovšem její pouť tak úplně nekončí. Probudí se totiž na tzv. dobrém místě, tedy vlastně tak trochu exkluzivní verzí nebe, do něhož se dostane jen několik vyvolených s tím největším počtem dobrých skutků. Všechno je zde tak dokonale navržené podle představ tamních obyvatel, všichni jsou tu věčně usměvaví a šťastní, a každý tu má svou spřízněnou duši, s níž stráví zbytek posmrtného života. Šéfuje tu dobrák Michael, jenž celý nebeský plácek navrhl. Celé to má ovšem menší háček. Eleanor je tu tak trochu omylem. Nebeské úřady totiž udělali tak trochu chybu a do nebe přizvali špatnou osobu. Eleanor tedy není žádná velká dobračka, ale spíš sobec, který neměl žádné přátele, a myslí vždycky jenom na sebe. Svého vyhřátého místečka v dobrém místě se však vzdát nehodlá, a tak přemluví svoji spřízněnou duši Chidiho, aby ji naučil, jak se stát hodným člověkem. V dobrém místě se však mezitím začínají stávat ošklivé a nezvyklé věci.
Námět zní opravdu slibně a zpočátku vypadá provedení a uspořádání nebeského světa opravdu lákavě. Jenže Good Place je jedním ze seriálů, jenž se snaží být za každou cenu tak rádoby originální a svěží, až je vlastně otravný a místy i trapný. Stačí totiž pár minut na to, aby vám tento svět začal ve výsledku hodně rychle lézt krkem. Do dokonalého místa má totiž tohle nebíčko dost daleko. Zdejší osazenstvo je vlastně dosti nesympatické a afektované, stylizace dobrého místa není ničím dvakrát nápaditá ani zajímavá, a některé věci či chování postav zde vlastně nedávají ani příliš smysl. Třeba takové narážky na sledování porna mi do tohoto světa, do něhož se lidé dostanou jen hodně pečlivým sítem dobrých skutků, opravdu příliš nesedí.
Ani lákavé obsazení a charaktery bohužel nic nezachraňují. Naopak, divák má co dělat, aby nechtěl hrdinku Eleanor umlátit lopatou. Je sice jasné, že její postava musí být částečně nesympatická, aby vás zajímal její postupný vývoj. Jenže problém je, že na ní není ani ždibet něčeho sympatického či zajímavého a její charakter vás tak nemá absolutně čím oslovit. A to se týká i jejích rádoby roztomilých hlášek. Ani diblíkovské herectví Kristen Bell tomu bohužel příliš nepomáhá a vám při sledování bohužel hodně rychle dojde, že časy její cute Veronicy Mars jsou opravdu nenávratně pryč. Ani Ted Danson se zde příliš nesnaží a spíše působí dojmem, že si sem pouze přišel pro výplatu a v duchu doufá, že bude celý projekt co nejdříve zrušen. Já v to rozhodně také doufám.
Stanice NBC totiž i nadále pokračuje ve své komediální mizérii a produkuje další sitcomovou zhůvěřilost jen pro ty nejotrlejší diváky. Námět sice sliboval určitý potenciál, zpracování a stylizace ho ovšem posílá do věčných lovišť. Humorné scény nepřichází s ničím novým, vtipné situace či hlášky byste tu nenašli ani pod mikroskopem a nesympatické postavy jsou do jednoho na odstřel. Ostatně stejně jako celý úvodní dvojdíl. Místo komediálního hitu zkrátka vznikla jen další zbytečnost, jež nemá moc čím zaujmout, a vy se jen budete modlit za to, aby byla tahle novinka producenty zaříznuta co nejdříve. Na podobné projekty je totiž Dansona i Kristen Bell přeci jen škoda.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry