Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Dobré místo | The Good Place | 2016-2020
csfd  imdb
tvůrce: Michael Schur
režie: Drew Goddard, Beth McCarthy-Miller
hrají: Kristen Bell, Ted Danson, Manny Jacinto, William Jackson Harper, Jameela Jamil

Dobré místo: Úvod 3. řady


ikona
krauset
Navazuje kvalitou začátek třetí série na geniální druhou řadu? 

Hledáte-li pobavení, jste na dobrém místě. A hledáte-li filosofii, jste taky na dobrém místě. The Good Place se totiž už třetí rok daří kombinovat etiku s popkulturou a stává se pro mě nejoriginálnější a nejvtipnější věcí v televizi. Jeho tvůrce Michael Schur (Parks and Recreation, Brooklyn Nine-Nine, Kancl) je v úvodním dvojdílu třetí série v lepší formě než kdy dřív.

 

Možná si vzpomenete, že na konci druhé série dostala Soudkyně nápad, jak si ověřit, zda si ústřední čtveřice skutečně nezaslouží skončit na Špatném místě. Musí být vrácena na zem bez vzpomínek na to, že existuje posmrtný život, a začít konat dobro sama od sebe. Je tu ale problém. Každý ze zatracenců se poté, co těsně unikl smrti, na nějakou dobu zlepšil, ale nevytrval (Tahani daruje všechny své šaty a šperky, ale nadřazeně se chovat nepřestane. Kvůli zachování slovní hříčky nechávám citát v originále: „I gave them all to Goodwill. That’s what I called Prince William — since he’d married a commoner, I assumed he’d know some needy people they could go to.”). Pak se zase vrátil do vyjetých kolejí (to není odkaz na tramvajové dilema, samozřejmě). 

Ke konání dobra totiž potřebují jeden druhého. Dokud se Eleanor (Kristen Bell) nesetká s Chidim „annakendrick“ Anagonyem (William Jackson Harper) a ostatními, nebude to fungovat. Michael (Ted Danson) si uvědomí, že to, co je potřeba, je ono jokerovské „malé postrčení“, a tajně se vydává na zem, aby dostal na jedno místo nejen Eleanor a Chidiho, ale též Tahani (Jameela Jamil, jejíž vlasovou historku v Late Night Setha Meyerse chcete vidět) a Jasona (Manny Jacinto). Jenže tím, jak si Michael opakovaně zahrává s časem, nastávají na Zemi nevysvětlitelné události („Anglie opouští Evropu“ a podobně). 

The Good Place se vymyká tradičnímu sitcomovému schématu, kde každá epizoda končí zhruba tam, kde začala, tím, že má děj, a dokonce cliffhangery. Zároveň je ale sitcomem úplně doslovným, protože se postavy nejen vrací na začátek, ale dokonce jsou často úplně restartovány. Fakt, že diváky neomrzelo vidět hlavní hrdiny opakovaně začínat a seznamovat se, je ukázkou ohromné nápaditosti tvůrců. 

Jedna z pozoruhodných věcí na The Good Place je to, jak si dovoluje rozhazovat s potenciálními zápletkami. Skoro každý díl připraví situaci, jíž by se seriál mohl zabývat několik epizod, ale místo toho je využita třeba jen k jednomu vtipu – a jde se dál. Tvůrce méně si jistý svou kreativitou by například strávil shromažďováním rozházené čtveřice půlku série, ale Schur je k sobě dostane už na konci prvního dílu. To je možná nejsebevědomější zacházení s konceptem, které je momentálně v komedii k vidění.  

Variace a kadence vtipů je tak vysoká, že v podstatě nelze všechno zachytit při prvním zhlédnutí. Některé jsem naplno docenil, až když jsem si je v klidu přečetl, spousta easter eggs je nepostřehnutelná bez pomoci internetových fajnšmekrů (například oblíbený stánek Chidiho, tedy navrátilce z Pekla, hlásá: „přišli jsme zespodu“). Najdeme tu všechny typy humoru: slovní hříčky, situační komiku, ironický dialog, popkulturní odkazy a vtipná pomrknutí, absurdní vtipy obalené další vrstvou absurdna. Třeba když je na přebalu Tahanina životopisu citován výrok Malcolma Gladwella: „Tahle kniha je tak brilantní, že jsem se rozhodl seknout s psaním.“ A pod ním vyjádření Cormaca McCarthyho: „Já totéž“. Jako kdyby spolu recenzenti knih rovnou komunikovali na přebalech, místo toho, aby šlo o úryvky z různých recenzí.

Nemůžu se nezastavit u mého milovaného prosťáčka Jasona, což říkám jako někdo, kdo nemá rád Joeyho z Přátel. Hloupé postavy scenáristům většinou slouží jako snadné cíle, nemusí nad jejich gagy sami moc přemýšlet, protože vtipné je už to, že někdo něco pochopí o zlomek později. Jasonova nechápavost ale není předvídatelná, je to scenáristika plná nápadů. Když se zlobí na „rozbitý“ šnorchl, protože mu nepomohl s nedostatkem kyslíku v sejfu, kam se při pokusu o loupež nechal zavřít, nebo si svůj sešit na hodině dějin filosofie nadepíše Dějiny Fila a Sofie, je to něco, co jsem ještě neviděl. Proč si s sebou bere na magnetickou rezonanci pavouka, to už budete muset zjistit sami. 

Chidiho studie o tom, zda se po těsném uniknutí smrti staneme lepšími lidmi, je méně zajímavá než otázky, které třetí série nenápadně klade. Jaký je sociální rozměr etického chování, jak na sebe vzájemně působíme, jak velký je vliv prostředí a okolí na naše skutky? Jestliže se může sejít specifická skupinka – a stanou se z ní dobří lidé, znamená to, že má každý lotr spřízněnou duši na konání dobra? Peklo jsou prý ti druzí, tady jsou jiní lidé spíš cestou ke spáse.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar9/10

krauset

Dobré místo: 1. a 2. řada


ikona
krauset
Jak dobré jsou první dvě série této sitcomové podivnosti? 
S odstupem dvou sérií se vracíme k příliš katovskému hodnocení úvodu první série The Good Place, které tenkrát dostalo jen 3/10. Je nicméně pravda, že Good Place s přibývajícími díly zraje.

Tvůrce seriálu Michael Schur, jenž má na svědomí americkou verzi Kanclu a Parks and Recreation, sám přiznává, že pro něj byl při tvorbě The Good Place inspirací seriál Lost (Ztraceni) a že není náhoda, když hlavní hrdinka Elaenor (trefná Kristen Bell) v prvním záběru první scény otvírá oči jako postavy v Lost. Jakmile je otevře, mžourá Eleanor na nápis „Všechno je v pořádku“, čímž se zřejmě zamezuje záchvatu paniky na onom světě. Eleanor se dozvídá, že zemřela obzvlášť ponižujícím způsobem (vršení dalších a dalších absurdit, dokud nepřestanete vzdorovat a rozesmějete se, je jeden ze stylů humoru The Good Place), ale jako vzorná zástupkyně lidského druhu stráví svůj posmrtný život na Dobrém místě.
 
 
Tomuto „ráji“ vládnou pastelové barvy a občerstvení s mraženým jogurtem. Eleanor se od architekta této konkrétní lokace Michaela (Ted Danson) dozví, že Dobré místo přijímá jen ty nejlepší, takže ve Špatném místě skončil „každý prezident kromě Lincolna“ i třeba Kryštof Kolumbus „kvůli všemu tomu znásilňování a plenění“. 

Problém je, že pozemšťanka Eleanor byla mrcha. Kde se stala chyba? Nebeský počítač si ji spletl s její jmenovkyní, která zemřela ve stejný okamžik a která byla dobrovolnicí ve třetím světě.  Když je jí coby spřízněná duše (pro každého v Good Place jedna čeká) představen profesor morální filosofie Chidi (senzační William Jackson Harper), rozhodne se brát hodiny etiky. 

A tady vyvstává pro Eleanor i diváka hluboká otázka: je možné se stát dobrým člověkem po smrti a mělo by se to počítat, když víte, že vaše činy určují váš život po životě? Jaký je rozdíl mezi tím, když někdo je dobrý, když se snaží být dobrý a když se učí, jak být dobrý, aby to mohl úspěšně předstírat. V zásadě, kdy už je pozdě na změnu? 
 
 

Ústřední čtveřici vedle Eleanor a Chidiho tvoří ještě filantropistka Tahani (Jameela Jamil) a mnich Jason (Manny Jacinto). Tahani má celoživotní trauma z toho, že rodiče celý život preferovali její extrémně nadanou, slavnou sestru. „Sestra ti věnovala své nové album.“ „Opravdu?“, opáčí nevěřícně Tahani. „Ovšem. Je dedikované jejím fanouškům.“ Zcestovalá, sebestředná, upovídaná Tahani je spárována s mnichem, jenž složil slib mlčení a je tím nejvtipnějším sitcomovým prosťáčkem, kterého si dokážu vybavit (včetně Joeyho z Přátel). Ukáže se, že všechny hlavní lidské postavy spojuje trapné úmrtí.

The Good Place je sitcom bohatý na zápletku, což je celkem rarita. V klasických sitcomech se většinou na konci dílu nacházíme na podobném místě jako na začátku, jsou mnohem více epizodické, nevadí tolik, když se nějaký díl vynechá. Tady to tak není. Často se zdá, že už děj dochází, ale tvůrci vždy vymyslí originální posun, čímž zajistí značnou nepředvídatelnost. 
 
 

 The Good Place rovněž odzbrojuje tím, jakou volí strategii humoru: navalovat na sebe další a další vtipy, trousit slovní hříčky a odkazy, kombinuje filosofické poznatky s úplnými hloupostmi skoro montypythonovským způsobem. Zatímco většina sitcomů těží humor převážně jen z interakce postav, zde na Dobrém místě je zdrojem vtipu i prostředí. Celý svět je konstrukce, takže může bavit proměnami okolí, které reaguje na skutky a nemá limity.

Ohromně zábavné (zvlášť pro autora) musí být možnost strčit libovolnou historickou osobnost do pekla a vypořádat se s lidmi, zvyky a věcmi, které ho iritují (minusové body například dostanete, pokud „použijete slovo ,facebook’ jako sloveso“). Vůbec si seriál utahuje z křesťanského odpustkového účetnictví. Pokud vás zajímá, kolik trestných bodů dostanete, pokud při prodeji velblouda zamlčíte velbloudí chorobu, je to -22,22. Jestliže jste rozepsali příspěvek na sociální síti o smrti Davida Bowieho, ale pak jste si uvědomili, že nikoho nezajímá váš názor na jeho smrt, dostanete +220, 95 bodů. 
 

Michael ve svém zaujetí lidmi paroduje spoustu nepochopitelných či bizarních zvyklosti („pásek je o tolik rozumnější než kšandy“) a je také jedním z důvodů, proč je Good Place velmi „meta“. Celý seriál se často vztahuje k sám sobě a k žánru obecně, je hodně sebereflexivní. Tím, že je Michael obyvatelem a tvůrcem prostředí, ovládá částečně děj a postavy, a je v podstatě v roli režiséra svého vlastního pořadu. 

První série pak končí fantastickým zvratem. Já obvykle nemám závěrečné zvraty příliš rád, často mi přijdou vykalkulované, ale tenhle povyšuje The Good Place na možná jeden z vůbec nejlepších sitcomů. Dansonovo herectví je prvotřídní, narážím na konkrétní úsměv, který během jednoho protažení rtů několikrát změní význam. Ve druhé sérii se trochu zamíchá kartami, lehce se promění struktura děje, seriál si hraje s perspektivou vyprávění, také se více seznámíme s tím, jak onen svět vůbec funguje, a dojde ke změnám aliancí. Chvílemi ví víc divák, jindy postavy a druhá série přináší originální přístup v téměř v každé epizodě.
 
 
The Good Place přitom není jednoduše moralizující. Jde překvapivě do hloubky a skutečně zprostředkovává filosofii tak, že je možné se zde přiučit. Vůbec odvaha vtahovat poměrně často dějiny filosofie a nepodceňovat diváky zaslouží pochvalu. Navíc The Good Place občas vizualizuje etická dilemata, jako je například tramvajové dilema, do point k popukání. 

Humor se místy někomu může zdát trochu „na sílu“, mnohdy je seriál spíš úsměvný než k uřechtání, je schválně absurdní, ale při opakovaném zhlédnutí je vždy k nalezení nějaká hříčka či „easter egg“, který při prvním zůstal nepovšimnut. The Good Place je chytrý a přitom rozkošně přihlouplý sitcom, na jehož příběhu záleží. Je na vás, jestli si dáte regulérní kávu, nebo přistoupíte na legraci a vypijete voňavý šálek antihmoty.    

 
 

Verdikt

avatar9/10

krauset


Hodnocení redakce

  • avatar8/10

    Diego.Dorlan

Dobré místo: První dojmy


ikona
Spooner
Jak se povedla novinka s Kristen Bell a Tedem Dansonem? Připisuje si NBC konečně komediální pecku?  
Asi i ti největší televizní analfabeti už vědí, že stanice NBC na tom není v posledních letech zrovna dobře a platí tak trochu za televizního otloukánka. Obzvláště kritická situace pak převládá na jejím komediálním poli. Kanál, jenž byl ještě před pár lety domovem takových hitů jako Kancl, Parks and Recreation či Studio 30 Rock a nebálo se riskovat, najednou produkuje ty nejnudnější a nejrutinnější sitcomy široko daleko. Tamní hlavouni jsou pak skoro rádi, když se některý z nich podaří odklepnout na další sezónu.  Jejich novinka The Good Place však mohla toto prokletí přeci jen zlomit. Má ji totiž na svědomí zkušený Michael Schur, tvůrce zmíněného Parks and Recreation či policejní pecky Brooklyn Nine-Nine, jenž si do svého nového projektu sehnal nejen prověřenou krásku Kristen Bell, ale také televizního veterána a hvězdu legendárního Na zdraví!, Teda Dansona. Jenže z nadějného kousku, jenž se mohl snadno stát oním vymodleným komediálním hitem, se místo toho v úvodním dvoudíle profiluje, kousek, jemuž byste se měli vyhnout tím největším obloukem.

 

Hlavní hrdinkou je mladá Eleanor, na které je něco zvláštního. Je totiž mrtvá. Tím ovšem její pouť tak úplně nekončí. Probudí se totiž na tzv. dobrém místě, tedy vlastně tak trochu exkluzivní verzí nebe, do něhož se dostane jen několik vyvolených s tím největším počtem dobrých skutků. Všechno je zde tak dokonale navržené podle představ tamních obyvatel, všichni jsou tu věčně usměvaví a šťastní, a každý tu má svou spřízněnou duši, s níž stráví zbytek posmrtného života.  Šéfuje tu dobrák Michael, jenž celý nebeský plácek navrhl. Celé to má ovšem menší háček. Eleanor je tu tak trochu omylem. Nebeské úřady totiž udělali tak trochu chybu a do nebe přizvali špatnou osobu. Eleanor tedy není žádná velká dobračka, ale spíš sobec, který neměl žádné přátele, a myslí vždycky jenom na sebe. Svého vyhřátého místečka v dobrém místě se však vzdát nehodlá, a tak přemluví svoji spřízněnou duši Chidiho, aby ji naučil, jak se stát hodným člověkem. V dobrém místě se však mezitím začínají stávat ošklivé a nezvyklé věci.

 

Námět zní opravdu slibně a zpočátku vypadá provedení a uspořádání nebeského světa opravdu lákavě. Jenže Good Place je jedním ze seriálů, jenž se snaží být za každou cenu tak rádoby originální a svěží, až je vlastně otravný a místy i trapný. Stačí totiž pár minut na to, aby vám tento svět začal ve výsledku hodně rychle lézt krkem. Do dokonalého místa má totiž tohle nebíčko dost daleko. Zdejší osazenstvo je vlastně dosti nesympatické a afektované, stylizace dobrého místa není ničím dvakrát nápaditá ani zajímavá, a některé věci či chování postav zde vlastně nedávají ani příliš smysl. Třeba takové narážky na sledování porna mi do tohoto světa, do něhož se lidé dostanou jen hodně pečlivým sítem dobrých skutků, opravdu příliš nesedí.

Nejsem si pak ani příliš jistý vykreslením zdejšího “politického“ systému, kde musí být lidé neustále happy, neříká se jim celá pravda a nemohou se ptát na mnohé otázky. Pokud má jít v tomto případě o satiru či nastolení nějaký otázek, tak tvůrci až neuvěřitelně míří vedle. Divák si tak bude spíše říkat, zda tohle scenáristé vůbec myslí vážně. Ne, do tohoto otravného a podivného nebe bych se opravdu dostat nechtěl. To bych snad raději skončil na “špatném místě“, kde bych se nechal opékat vedle Lenina s Hitlerem.

 

Ani lákavé obsazení a charaktery bohužel nic nezachraňují. Naopak, divák má co dělat, aby nechtěl hrdinku Eleanor umlátit lopatou. Je sice jasné, že její postava musí být částečně nesympatická, aby vás zajímal její postupný vývoj. Jenže problém je, že na ní není ani ždibet něčeho sympatického či zajímavého a její charakter vás tak nemá absolutně čím oslovit. A to se týká i jejích rádoby roztomilých hlášek. Ani diblíkovské herectví Kristen Bell tomu bohužel příliš nepomáhá a vám při sledování bohužel hodně rychle dojde, že časy její cute Veronicy Mars jsou opravdu nenávratně pryč. Ani Ted Danson se zde příliš nesnaží a spíše působí dojmem, že si sem pouze přišel pro výplatu a v duchu doufá, že bude celý projekt co nejdříve zrušen. Já v to rozhodně také doufám.

 

Stanice NBC totiž i nadále pokračuje ve své komediální mizérii a produkuje další sitcomovou zhůvěřilost jen pro ty nejotrlejší diváky. Námět sice sliboval určitý potenciál, zpracování a stylizace ho ovšem posílá do věčných lovišť. Humorné scény nepřichází s ničím novým, vtipné situace či hlášky byste tu nenašli ani pod mikroskopem a nesympatické postavy jsou do jednoho na odstřel. Ostatně stejně jako celý úvodní dvojdíl. Místo komediálního hitu zkrátka vznikla jen další zbytečnost, jež nemá moc čím zaujmout, a vy se jen budete modlit za to, aby byla tahle novinka producenty zaříznuta co nejdříve. Na podobné projekty je totiž Dansona i Kristen Bell přeci jen škoda.

Verdikt

avatar3/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace