Příběh služebnice

The Handmaid´s Tale

Plakát k seriálu Příběh služebnice

Příběh služebnice /2017-?

Režie: Bruce Miller

Hrají: Elizabeth Moss, Joseph Fiennes, Yvonne Strahovski, Alexis Bledel, Ann Dowd, Max Minghella

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (3)

1. sezóna

Opravdu seriálová povinnost?


Sdílet:

Letní prázdniny se nám chýlí ke konci, a tak je nejvyšší čas se trošku kajícně se zpožděním podívat na jednu z nejdiskutovanějších novinek jarní seriálové sezóny, Příběh služebnice. Ano, pozdě ale přece. O The Handmaid's Tale se totiž napsalo a nachválilo v zahraničí opravdu hodně. Slavná a chválená předloha od Margaret Atwood, hodně temná vize dystopické budoucnosti, nespočet ocenění a nominací na prestižní ceny Emmy či zatím po všech stránkách nejúspěšnější kousek streamovací služby Hulu. Ostatně i já sám jsem z neskutečně hutných úvodních epizod byl pořádně emociálně vyšťaven. Zaslouží si ovšem novinka všechny chvalozpěvy? No, abych pravdu řekl, možná byl ten hype ze zámoří až příliš velký.

 

Začneme nejdřív nezpochybnitelnými klady. Po řemeslné a režijní stránce se totiž skutečně jedná o velkou extratřídu. Hulu na výpravě svého ambiciózního kousku evidentně nešetřilo a za práci s barevnou stylizací, kamerou či soundtrackem si zaslouží tvůrci jedno velké uznání. Hlavním trumfem Služebnice je pak bezpochyby dokonale ponurá a depresivní atmosféra jednoho z nejtemnějších pojetí budoucnosti, co televize za tuto dekádu poznala. Ústřední služebné jsou tu pod neustálým drobnohledem, vojáci s pistolemi tu potkáváte dennodenně, stejně jako oběšené zrádce režimu a nikdy nevíte, komu můžete zrovna věřit. K tomu si přidejte mix světa složeného z tradičních hodnot a moderních prvků a máte před sebou opravdu hodně temné podání budoucnosti, z něhož vám v mnohých scénách vážně nebude příliš dobře. Stejně se však do něj budete velmi rádi vracet. 

 

Tísnivé atmosféře a mrazivým scénám pak samozřejmě pomáhá i kvalitní scénář s přesnými dialogy a zejména silnými a precizně napsanými ženskými postavami. Scénář se pak nezaměřuje nejen na jejich utrpení, ale také věčné touhy, temné stránky či nenaplněné sny. Scenáristé jdou zkrátka v psychologii ženských hrdinek až na dřeň a je zatraceně znát, že na režijní i scenáristické židličce seděly z větší části právě ženy.

Silné charaktery pak doplňuje snad ještě silnější a preciznější obsazení. Elisabeth Moss si svým bezkonkurenčním výkonem kráčí pro Emmy (jestli ji nedostane, tak neexistuje spravedlnost), Joseph Fiennes se zase po čase dočkal pořádně slizké role, Yvonne Strahovski překračuje své dosavadní limity a Alexis Bledel ve vedlejší roličce zde i na malém prostoru předvádí svůj dosavadní herecký vrchol kariéry. Když tak nad tím přemýšlím, tak tady by si nějaké to herecké ocenění zasloužila snad polovina ansámblu.

 

Tento velebený kousek má však v mých očích jednu bohužel dosti nepřehlédnutelnou vadu. Je totiž o několik epizod delší, než by bylo potřeba. Deset dílů se sice vzhledem k materiálu zdá jako dostatek, samotný příběh by ovšem nakonec ve své nejhutnější a nejmrazivější podobě snesl tak sedm dílů. Jenže tvůrcům jako by před začátkem natáčení někdo narychlo sdělil natažení na deset kousků i velice pravděpodobnou druhou sérii, a tak se začalo v některých momentech viditelně natahovat. Autoři tak nejen, že se mnohdy možná až příliš pitvají v psychologickém rozpoložení a vnitřních monolozích hlavní hrdinky, ale servírují nám i zbytečné flashbacky z minulosti jednotlivých charakterů, které nám přitom o nich neřeknou zhola nic nového. 

Mnohé podzápletky tak jsou bohužel natahované a tempo v některých epizodách až příliš pomalé. To má pak bohužel vliv i na samotnou atmosféru, jež kvůli natahování děje začne v jistých momentech působit téměř až chladně a vede k menší divácké apatii. Malinko mě pak zamrzel také fakt, že se autoři v samotném světě neponořili více do hloubky a prozradili nám o něm vlastně docela málo. Ano, pár informací nám o přísném novém režimu i zahraniční politické situaci sdělí. Jsou to ale většinou jen pouhé drobky, které asi diváka naplno neuspokojí.

 

Z Příběhu služebnice mám tak i přes veškeré klady spíše rozpačitější dojmy. Po režijní i řemeslné stránce jde o jeden z televizních vrcholů roku a fanoušci silných ženských postav zde budou mít hotové žně. Ona scenáristická rozmělněnost a jistota další (minimálně) jedné ovšem celkový dojem malinko sráží a já se nemohl při sledování zbavit pocitu, že jisté epizody jsou tu malinko navíc. Také ona otevřená vrátka do další sezóny mě trochu znervózňují a možná bych byl radši, kdyby tvůrci natočili pouze podstatně hutnější a dějově natřískanější minisérii. Tentokrát se tak hodnocení zastavilo přesně mezi sedmičkou a osmičkou a nižší hodnocení dávám zejména kvůli mému menšímu zklamání. I přes mé rozčarování se však bezpochyby jedná o jeden z nejvýraznějších titulů letošního seriálového roku, jemuž byste měli dát šanci.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
7/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (0)

První dojmy

Služebná, ta tvrdej chleba má.


Sdílet:

Fargo, Pozůstalí, Američtí bohové, Bosch… asi nejvíce skloňované televizní kousky posledních týdnů, které mají ambice zase jednou divákům vyrazit dech a stát se jedním z vrcholů sezóny. Jenže při všem tom čekání či sledování těchto pecek se trošku pozapomnělo na další zajímavou novinku, jež může konkurenci pořádně zatopit. A tou je adaptace slavné knihy Margaret Atwood Příběh služebnice, již nám v dosti ambiciózním podání servíruje internetové Hulu. Novinka totiž sklízí u amerických kritiků opravdu nadšené ohlasy a podle mnohých z nich je právě tento kousek oním seriálem jara. A to už jsou vzhledem k silné konkurenci opravdu silná slova. Streamovací služba si je navíc svým potenciálním hitem natolik jistá, že do nic netušících diváků naprala rovnou tři epizody najednou. Podařilo se jim naplnit vysoká očekávání? To si pište, že ano!

 

Podíváme se do ne zase tak vzdálené dystopické budoucnosti. V té se Spojené státy (tedy aspoň to, co z nich zbylo) změnily v totalitní režim, jehož vedení se po ekologických katastrofách a ztrátě lidské plodnosti rozhodlo vrátit k tradičním hodnotám. Většina žen tu pak ztratila veškerá práva a jsou pouhým majetkem. To je případ i hlavní hrdinky Offred, která je služebnou u jednoho z vysoce postavených Velitelů. Cílem služebnice v tomto světě ovšem není utírat prach či správně povléci postel, ale porodit svým pánům a jejich neplodným manželkám dítě. Patří totiž mezi ženy, jež jsou stále plodné a jsou tak odsouzeny pouze k tomu být sexuálními otroky. Offered ovšem ještě neztratila víru a hodlá toto peklo přežít za jediným účelem. A tím je najít svou dceru, o niž na začátku režimu přišla.

 

A pilot je stručně řečeno atmosférická lahůdka, z níž vám opravdu nebude příliš dobře. Tvůrci totiž neváhají a už od prvních minut těží svůj post-apokalyptický svět na maximum. Což v tomto případě znamená, že se jedná hlavně o jednu velkou depresi. Ta je však po režijní a scenáristické stránce tak vyšperkovaná, že vám to ani na sekundu nebude vadit. Seriál nám tak servíruje neskutečnou porci temné a opravdu tísnivé atmosféry, v níž postavy neví, komu mají věřit. O drsné scény či výjevy není nouze a mnohé pasáže působí tak sugestivně, až z nich budete mít husí kůži. Už dlouho jsem u pilotu nezažil tak emocionální peklo. Být ženskou, tak už po této epizodě nikdy nechci sex a vyvraždím všechny chlapy. A pro jistotu i polovinu něžného pohlaví, protože právě některé ženské postavy jsou tu paradoxně za ty největší mrchy. Následující dvě epizody sice nadšení z jednoho z nejlepších pilotů za poslední rok malinko zmírní, jelikož tempo možná až příliš poleví, i přesto nám však servíruje slušný počet mrazivých scén, jež může většina konkurence jen tiše závidět.

Jedním z největších atributů seriálu je pak právě zmiňovaný dystopický svět. Ten nám scenáristé poodhalují velice šikovně a nenápadně. Postupem času se dozvídáme čím dál více o tamním režimu a světě, ale také o jeho nástupu a krvavých začátcích. Režie pak umí správně pracovat s tamním napětím ve společnosti a nejistotou, v níž nevíte, kdo z vašeho okolí patří mezi vládní špióny a zda je vůbec někdo na vaší straně. Něco mi navíc říká, že stejně jako v případě takového Muže z vysokého zámku, i zde se budeme postupem času dostávat v tomto světě čím dál více do hloubky. I když se tak nyní pohybujeme jen na prostoru několik budov a ulic, dle mého se to velmi rychle změní. Také onen kontrast tradičních hodnot v podobě šatů či budov s moderními prvky je zatím vykreslen velmi obstojně. Hulu navíc na svém depresivním světě evidentně nijak nešetří a řemeslně precizní režie se tak může opřít i dokonale mrazivý soundtrack a výtečnou vizuální stránku.

 

Ona nejistota se pak skvěle odráží i v samotných postavách, od nichž opravdu mnohdy nevíte co čekat a jsou prozatím hezky nečernobílé. Toho pak výtečně využívá herecké obsazení, jež se i přes některá nečekaná jména povedlo na jedničku. Že tu bude jako vždy famózní Elizabeth Moss z Mad Men zase jednou právem pokukovat po všemožných cenách, se dalo trošku očekávat. Že si zde na své herecké maximum v dosti netradičních rolích budou nejspíše sahat i Yvonne Strahovski či Alexis “Rory“ Bledel, to bych ještě před pár dny opravdu nečekal. Povedené herecké kvarteto pak doplňuje ještě seriálová veteránka Ann Dowd, která si další z řady svých záporných a odpudivých postav skvěle užívá. Jen ten Joseph Fiennes zatím nemá příliš prostoru a tahá za kratší konec tohoto hereckého provazu.

 

I přes všechnu tu chválu se ovšem obávám, že z The Handmaid's Tale nejspíš nevyroste onen kýžený divácký hit. Na to je pro běžného diváka asi až příliš osobitý, temný a depresivní. Tempo navíc ve druhé i třetí části opravdu malinko zpomalí a osobní promluvy hlavní hrdinky, jež se místy snaží situaci i trošku zlehčovat, nefungují někdy tak, jak by si asi tvůrci přáli. Jenže i přesto se jedná o jeden z nejlepší startů seriálu, jaký jsem za uplynulý rok viděl. Vypadá to, že všechny ty řeči o jedné ze seriálových událostí jara opravdu nebyly jen planými sliby. Zde totiž máme dobře nakročeno i k jedné z nejlépe natočených a napsaných novinek roku. Takže pokud vám nevadí slušná porce temnoty a nepříjemně drsné atmosféry, po které asi nebudete koukat na svět zrovna růžově, rozhodně byste si tenhle kousek neměli nechat ujít. A já budu zatím tiše doufat, že tvůrci tento parádní start v následujících týdnech šeredně nepokazí.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
8/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
© Copyright 2000 – 2017 Všechna práva vyhrazena.