Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Trpaslík | 2017-?
csfd  
tvůrce: Jan Prušinovský, Petr Kolečko
režie: Jan Prušinovský
hrají: Michal Suchánek, Marika Procházková, Josef Abrhám, Martin Hofmann, Jana Šulcová, Petr Nárožný

Trpaslík: 1. sezóna


ikona
Spooner
Jak se nakonec povedl komediální úlet od tvůrců Okresního přeboru? 

Česká televize mi začíná se svými komediální kousky dělat čím dál větší radost. Po několika více méně marných pokusech (Rudyho má každý rád, Marta a Věra) totiž přišla s všeobecně chváleným Kosmem a nyní nám doservírovala další komediální jackpot, jenž mně osobně sednul snad ještě o fous lépe než Baldýnského vesmírné cestování. Ano, dvojice Prušinovský/Kolečko se i se svým třetím komediálním kouskem jménem Trpaslík trefila do černého. I když jejich novinka sbírá o něco rozporuplnější ohlasy, než jejich předchozí seriálové zářez, nabídla nám podle mě bezesporu jeden z nejšílenějších tuzemských kousků posledních let.

 

Hlavní síla nečekané komediální pecky pak tkví v samotném scénáři. Premisu okolo kouzelného trpaslíka, jenž každému člověku splní jedno přání, totiž dokázali tvůrci vytěžit na totální dřeň, a zprvu jednoduchý děj dokáží rozpracovat hned v několik skvěle fungujících rovinách. Kromě očividné nahláškované jízdy, která vás dokáže neustále překvapovat, pak scénář svým způsobem nastavuje zrcadlo současné společnosti a dotýká se například témat rasismu či lidského sobectví. I když to pak pro některé z vás může znít pekelně, zde tato linie v kombinaci s totálně šíleným a hlavně překvapivě nekorektním humorem funguje zcela na jedničku. Dalším zajímavým aspektem je práce s charaktery, které občas tvůrci postaví před těžké životní situace, jež zrovna vesele nezní, a zásah Trpaslíka je ještě více zkomplikuje. I občasné vážnější momenty tak fungují na jedničku.

A když už jsme u těch charakterů, v nich tkví další velký trumf Prušinovského s Kolečkem. Postaviček totiž není v tomto sitcomu zrovna málo, i přesto se podařilo tvůrcům naprosto parádně vykreslit i tu nejvedlejší z nich. I takové figurky typu lesbická tělocvikářka či sexy ředitelova dcera tak mají v seriálu své jasné místo a naprosto plní svůj účel. A většina ze zdejších obyvatel Nymburka rozhodně stojí za to. 

Skvěle napsané postavy pak navíc podporuje ještě naprosto bezchybné obsazení, v němž nenajdete snad jediný slabý článek. Sám pak pořád nevím, zda mě bavil více nadržený buran Michala Suchánka, který se tak po čase konečně dočkal pořádné lahůdkové postavy, nebo hyperslizký a zlý právník excelentního Martina Hoffmana. Kdykoliv se tito dva objeví na scéně, jsou hlášky zaručeny. Ani dětští herci pak nehrají překvapivě špatné a potěší také účast starých matadorů v čele s Petrem Nárožným a Josefem Abrhámem, jež byste v některých šílených situacích rozhodně nečekali. Své vedlejší party si ale užívají plnými doušky.

 

Humorná stránka pak vzhledem ke stylu bohužel nesedne každému. Chvíli to pak trvá, než se tvůrci v tomto ohledu rozjedou na plný plyn a pár slabších momentů se pod tím návalem šíleností přeci jen najde. I přesto jde ovšem podle mě o jeden z komediálně nejnašlapenějších českých titulů posledních let. Tvůrčímu duu stále nechybí timing ani talent diváka překvapit další a další nečekanou scénou a člověk opravdu netuší, co na něj za několik minut čeká. Mnohé epizody pak až nečekaně skvěle gradují a vaše břišní svaly dostanou pořádně zabrat.

Jestli jsem pak před pár týdny u recenze k fotbalovému Vyšehradu psal, že se jedná o nejvulgárnější tuzemský kousek poslední dekády, to jsem ještě nevěděl, co mě čeká v ulítlém Trpaslíkovi. Uragán Lavi by se měl totiž s tvůrci o “cenu“ nejsprostšího seriálu minimálně podělit. Prušinovský a spol. si vůbec neberou servítky a předkládají nám neskutečně nekorektní a sprostou jízdu, kde se vulgarismy a šílenými scénami opravdu nešetří. A naservírovali nám i tak neuvěřitelné scény, o nichž se mi v českém rybníčku snad ani nesnilo. Pochvalu si pak zaslouží také Česká televize, že měla vlastně odvahu mnohé pasáže odvysílat a vůbec dát tvůrčí nekorektní vizi zelenou. Kdyby mi někdo ještě před rokem řekl, že ČT odvysílá seriál plný rasistických narážek, v němž bude Suchánek používat v každé větě vulgární označení intimních partií, asi bych se mu vysmál tolik, jako se nyní u veřejnoprávní jedničky smějí Radě pro rozhlasové a televizní vysílání.

 

Jenže i přes samou chválu má bohužel Trpaslík i poměrně dost mušek. Hlavní problém je zejména ve stopáži. Čtyřicet minut je na podobnou šílenost opravdu až moc a na mnohých epizodách je to malinko zdát. Tempo se tak v jistých momentech poměrně zadrhává a pár epizodám chybí onen pověstný tah na branku. Zatímco sudé díly tak zpravidla zaručují tu nejnašlapanější komediální jízdu, ty liché bývají zase možná až příliš odpočinkové a moc se toho v nich nestane. Také závěrečnou pětiminutovku, jež se snad i snaží nechat lacině otevřená vrátka k případné další sérii, si mohli scenáristé odpustit. Kontroverzní humor pak bohužel nesedne každému, a pokud se budete s tvůrčím stylem míjet i po druhé epizodě, zřejmě nemáte v tomto šíleném Nymburce šanci.

 

Pokud se ale naladíte na jejich vlnu, tvůrci se vám odvděčí dalším svižným sitcomem, jemuž se nedá po řemeslné stránce nic vytknout (zejména za výběr a pracování s hudbou si zaslouží hoši pochvalu). A nabídne vám neskutečně parádní a nahláškované finále, v němž se všechny motivy a dějové linky tak parádně spojí dohromady, až z toho i srdíčko náročnějšího seriálového diváka zaplesá radostí. Stále vás navíc má komedie čím překvapovat a nabídne vám řadu šíleností, které jste v českém písečku rozhodně neviděli. A už jen za tu drzost, nekorektnost a snahu o originalitu si Trpaslík vaši šanci rozhodně zaslouží.

Verdikt

avatar8/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Vault_13

Trpaslík: Pilot


ikona
Spooner
Jak se povedl pilot nového sitcomu od tvůrců Okresní přeboru a Čtvrté hvězdy? 
I přes nedávné Kosmo a hláškující Vyšehrad stále bohužel platí, že naše seriálová tvorba na tom není  v oblasti komedií v posledních letech zrovna dobře. Jedinou výjimkou a zároveň jistotou, která nám v uplynulých letech zajišťovala úsměv na tváři, je tvůrčí dvojice Jan Prušinovský a Petr Kolečko. Jejich Okresní přebor už stačil doslova zlidovět a také osobitá Čtvrtá hvězda se počítá mezi nejnahláškovanější české kousky posledních let. I když nejsou jejich jména pro obyčejného diváka příliš velkým tahákem, zaslouží věnovat jejich projektům velkou pozornost. Potvrdili svůj komediální talent i ve své novince Trpaslík, nebo snad poprvé šlápli vedle?

 

V jejich novém dítku se podíváme do života takové té obyčejné rodinky Staňkových. Hlava famílie Jarda je takový ten typicky český buran, co na všechno nadává a zároveň na všechny kašle. Nejvíce však na svou manželku Katku, která je v manželství s ignorantem nešťastná a touží po změně. No a pak jsou tu jejich děti. Dcera Janička chce být i přes nesouhlas okolí právničkou a patnáctiletý Luděk, milovník hip-hopu, si pro změnu myslí, že ho nikdo nechápe. Zkrátka rodinka, do níž patří ještě senilní děda Václav a namyšlený právník Vladimír, ve které nikdo není tak úplně spokojený. Jejich životy se ale změní ve chvíli, kdy Luděk najde kouzelného zahradního trpaslíka, jenž mu nabízí splnění jednoho přání. Jenže když si puberťák neprozřetelně přeje stát se černochem, začnou se na malém městě dít divoké věci.

 

A abych pravdu řekl, zpočátku jsem měl o Prušinovského novinku malinko obavy. Úvod je totiž značně rozpačitý, humor tu příliš nefunguje, dětští herci tu neuvěřitelně přehrávají a celé to působí tak nuceně a afektovaně, že mi to připomnělo spíše další filmový pokus Tomáše Vorla. Scenáristé jakoby ze začátku nevěděli, co chtějí vlastně točit, a místo odrovnaných bránic má divák spíše rozpačitý úsměv na rtech. Jenže pak naštěstí přijde šokující přání i Luďkova proměna a vše se začne vracet do starých Prušinovských kolejí. Humor je sice tentokrát o něco divácky vstřícnější a přístupnější než v dobách Čtvrté hvězdy, tvůrčí duo ale i přesto stále neztrácí svou osobitost a ani tentokrát si rozhodně neberou servítky. Hláška tak začne střídat hlášku a scenáristé dokáží šílené a čím dál vyhrocenější situace využívat na maximum. Samozřejmě, humor mnohdy záměrně se pohybující na hraně trapnosti onu pomyslnou hranici někdy překročí. V té záplavě gagů a zvyšující se kvality vám to ovšem příliš vadit nebude.

Ani po řemeslné stránce není moc důvod si stěžovat. Dialogy jsou přesně takové, jaké byste od tvůrců očekávali a díky svižné režii to celé uteče až nečekaně rychle. Ani v obsazení byste, tedy kromě zmiňovaných dětských tváří, zatím těžko hledali větší zádrhel. Zejména Michal Suchánek si svou roli buranského fotra hodně užívá a nejvyčůranější právník v okolí v podání Martina Hoffmana za ním příliš nezaostává. Potěší také dosud skvělé využití staré gardy v čele a Abrhámem, Nárožným a Janou Šulcovou, kteří své vedlejší role zvládají samozřejmě s přehledem a skvěle sem pasují.

 

Po rozpačitém začátku to zkrátka vypadá, že dvojice Prušinovský/Kolečko si tuto zimu připíše další komediální úspěch. Jejich styl sice i přes více divácký přístup nesedne každému. Pokud ovšem patříte mezi příznivce jejich předchozích kousků, zřejmě nešlápnete vedle. Kvalita v pilotu stoupá každou minutou a potenciál do zbylých pěti epizod je opravdu vysoký. Jestli tedy tvůrci zůstanou i nadále věrní stoupající kvalitě a nekorektnímu přístupu, zřejmě se máme na co těšit. Že by pro nás ČT po Kosmu opravdu kutila další komediální jackpot? Rozjetý je na to Trpaslík opravdu slibně.

Verdikt

avatar7/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Vault_13

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace