Nemá cenu to nějak přikrášlovat, na kulty letos slušně kašleme. Novinek je stále dost, seriálů, které jsme po čas hlavní sezóny nestíhali a tak nám pořád visí na seznamu Chci vidět taky a za sebe můžu říct, že se na tomhle mém akutním nedostatku času už po zbytek léta asi nic nezmění. Nemá však cenu plakat, loňský nášup víceméně stejnak pokryl to nejdůležitější a my se přece jen raději ubíráme k tomu, co nás čeká, než abychom pořád dokola omílali už stokrát řečené. Na druhou stranu, k následujícímu seriálu tady u nás až dodnes nebyla ani řádka a to mi zase přišlo trochu nefér. Koneckonců, je to přece TEN kultovní seriál Davida Lynche, který byl inspirací tolika jeho následovníkům. Podle mnohých se dokonce jedná o jeden z nejlepších, né-li rovnou nejlepší seriál, jaký kdy byl natočen. Zkrátka a dobře, Městečko Twin Peaks je konečně na TVzone a my si ho teď v následujícím kultu krátce probereme od A až do Z.

Tedy alespoň v rámci možností. Zkraje totiž začnu přiznáním a to, že mám za sebou teprve první sérii, prequelový film Fire Walk With Me (1992) jsem neviděl a neplánuji a podobně se to pak má i se druhou řadou (kterou jsem pouze v rychlosti proskákal) a také chystanou třetí sérií. Důvod? David Lynch.

To je ten pán, který střídavě točí filmy divné a pak superdivné, přičemž pokaždé nikdo neví, jestli vlastně snímek ve finále pochopil, nepochopil, jestli to byl tvůrčí záměr ho nepochopit a jestli ano a on ho i přesto pochopil, tvůrčí záměr přebil svým prudkým intelektem a nebo si jen myslí, že ho přebil, ale ve skutečnosti byl TOHLE ten pravý tvůrčí záměr. Nechápete? Vítejte ve filmu Davida Lynche.

Nicméně zpátky k Twin Peaks. Důvod, proč jsem naivně doufal, že třeba tady konečně Lynch nabídne něco víc, než jen změť zdánlivě souvisejících postav a motivů byl ten, že se jedná o seriál. A ty přece potřebují něco, čemu se říká uchopitelný děj. Zápletka, která má nějaký bod A a nějaký bod B, přičemž snahou postav by mělo být dostat se z A do B, aniž by přitom trávili příliš mnoho času v bodech C, D a E. Co jsem tak věděl a tušil ještě před tím, než jsem se samotným seriálem začal byl fakt, že bodem A byla smrt mladé dívky Laury Palmerové. Ústřední postava, detektiv Dale Cooper z FBI, má potom za úkol její smrt objasnit a dopadnout tak jejího vraha, což by mělo být bodem B.  Překvapivě, během prvních tří epizod se scénář skutečně držel podobné kostry. Jenže pak se stalo asi nevyhnutelné a David Lynch znovu všechno postavil vzhůru nohama, zápletka se rozlétla do všech stran a to hlavní jakoby ustoupilo do pozadí. Do hry vstoupilo nadpřirozeno, scény při kterých prosíte, aby postavy přestaly křičet, scény při kterých nemůžete jinak, než se smát a scény, po kterých si nelze než položit otázku WTF jsem právě viděl. A ne, ani legendární hlášky jako "You know, this is, excuse me, a damn fine cup of coffe." to pro mě bohužel nezachraňovaly. Ačkoliv... pomáhaly.

Na druhou stranu jsme v roce 1990 a tehdejší svět se řídil jinými pravidly. Obzvlášť ten seriálový. Při sledování Twin Peaks dnes se neubránite dojmu, že byl celý seriál silně nadčasový. Jasně, žánrově nesourodý (srandovní telenovela a mysteriózní krimi spolu opravdu nejdou dobře), ale postavami, příběhem nebo třeba jen jednotlivými prvky atmosféry nadčasový. A jakmile dojdete k podobnému závěru, není těžké si začít představovat, které z dnešních seriálů vlastně z Twin Peaks čerpaly. Tím asi nejzřejmějším bude Wayward Pines (Městečko Pines), které až na pár dějových a technických drobností jakoby Twin Peaks z oka vypadlo. Příkladů je ale mnoho a tak třeba zmíním ještě The Killing a dánský originál Forbrydelsen, které taktéž přímo vychází z Městečka Twin Peaks a které mají ve svém středu taktéž smrt mladé dívky, která je následně vyšetřována. A nedávné Stranger Things? Malé americké městečko, tísnivá atmosféra, zapálený detektiv (šerif) a tajemné okolnosti okolo? Jop, kromě plno dalších inspirací mezi ně můžete klidně přihodit i Twin Peaks. Pointou je, že jakmile seriál uvidíte, začnete si uvědomovat, že všechna ta neforemnost a neuspořádanost možná není jenom Lynchovou vinou/záměrem, možná je to i tím, že tohle byl TEN seriál, který s podobnými myšlenkami pracoval jako první. A najednou vám nezbývá, než s ním částečně soucítit. Snažit se mu vycházet vstříc – i když vám bude házet klacky pod nohy a vyloženě vás odpuzovat svou podobou.

Naštěstí, dnešní nabídka je tak pestrá, že každý žánr má své úzké specifikace. A jakmile narazíte na něco, co se na první pohled zdá tak perfektní, jako byla například první série Temného případu (scéna na párty s drahými prostitutkami ve druhé sérii dalším odkazem na TP), je třeba brát v potaz, že tvůrci měli roky a roky různorodé tvorby, ze které mohli nejen čerpat, ale zároveň se i poučit. Samozřejmě ne vždycky se to povede a ne vždycky je to možné, jakmile to ale klapne, my diváci to žereme i s navijákem a baví nás to. Twin Peaks tohle neměl a i to je jeden z důvodů, proč tehdejší divácké přijetí bylo dost možná ještě horší, než to mé dnes. Přesto mu a jeho tvůrcům (společně s Lynchem na seriálu dělal i Mark Frost) ale nejde neděkovat, protože nebýt nich, dnešní seriálová tvorba, především ta detektivní, by mohla vypadat docela jinak. Ať už tedy jejich dítku dáte s blížící se oživenou třetí řadou šanci, nebo ne, mějte tohle na paměti a kdo ví, třeba uprostřed všeho toho chaosu objevíte dost na to, aby se seriál stal kultovním i pro vás. Já to tak sice nemám, byl bych ale blázen, kdybych jeho status neuznal.

P.S. Sherilyn Fenn mě při sledováni inspirovala k nové topce. Ještě nevím, jestli se odvážím ji zveřejnit, jako malý fun fact jsem si to ale nemohl nechat pro sebe.

P.S. 2 K čertu s tím. Po tomhle kultu tomu stejnak asi dám ještě jednu šanci.